Sobel's historische zaterdagen topic, update 1 Apr 2007

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Sobel's historische zaterdagen topic, update 1 Apr 2007

Bericht door sobel »

Hallo,

Nu ik op zaterdag altijd vrij ben van mijn werk, en er graag alleen op uit trek was ik vanplan elke zaterdag een uitstapje te maken naar een historich iets, wat ook verband heeft met een oorlog uit het verleden.

Ik zoek het eerst op in mijn omgeving; wat is er te vinden? wat doet het daar? wie heeft het daar neergezet?

op al deze vragen wil ik antwoord zoeken.

Vandaag het eerste verslag; De ''Koude oorlog Noodbrug'' Nabij Gorinchem!


Zaterdag 30 september 2006:

Ik had een tijdje gelezen in onze buurtkrant dat er in gorinchem, naast de voor sommigen mischien bekende Merwede brug, nog pilaren stonden van een andere brug, deze pilaren kennen enkel een interessante geschiedenis.

Afbeelding
Het pad richting de Merwede en de pilaren

Deze Pilaren zijn namenlijk afkomistig van een Noodbrug tijdens de Koude Oorlog, de merwedebrug was er toen al, en mocht deze worden gebombardeerd oid waardoor de brug buiten gebruik werd gemaakt, dan moest er snel een vervanging zijn, daarom waren de pilaren alvast klaargezet.

Afbeelding
Een van de pilaren die ik onderweg naar de merwede tegenkwam, er staan er een twintigtal

Na de Koude-oorlog waren deze pilaren enigzins vergeten, daarom staan ze er nu nog steeds, Het is nu trouwens onmogenlijk om er een brug op te maken, aan beide kanten van de rivier kan er geen weg worden vrijgemaakt, bij de enekant bots je tegen een kijk op, aan de andere kant zit een fabriek dat melkpoeder produceert.
Ik kon maar vanaf een kant de pilaren bekijken, dit omdat er aan de andere kant een fabriek staat, en het daar onmogenlijk was om langs te gaan.


Afbeelding
Er is daar ook een prachtig stukje natuur, door de bomen zie je een betonnen vlot, waar waarschijnlijk ook een pilaar op moest komen mocht dat nodig zijn.

Afbeelding
De pilaar welke het dichtst bij het water stond, een pilaar was ongeveer 3 meter hoog

Afbeelding
Het kleine, maar mooie strandje, een foto genomen vanaf de pilaar welke het dichtst bij het water staat, een mooie rustige plek!

Afbeelding
En dit als bewijs dat ik er wel écht ben geweest!


exuses voor de slechte kwaliteit foto's maar dat krijg je met een 1.3 Megapixel camera op de telefoon :).


Sobel


(op/aanmerkingen altijd welkom :))






Volgende week:

Het geboortehuis van Anton Mussert in Werkendam!
Laatst gewijzigd door sobel op 01 apr 2007, 16:32, 8 keer totaal gewijzigd.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Sobel,

Zoals je weet woon ik niet ver van Gorinchem vandaan. Ik wist niets van het bestaan van deze pilaren !! Erg interessant onderwerp dus.

Jammer dat ze de pilaren niet kunnen gebruiken....scheelt in de kosten van de (mogelijke) verbouwing van de huidige brug :P

Ik vind het een goed topic en de kwaliteit van de foto's zijn volgens mij ook nog van voldoende kwaliteit.

Ben benieuwd naar het volgende verslag van je.

Groet,

Charly
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Bedankt! ik zat eerst te twijfelen of het wel interessant genoeg was, maar toen bedacht ik dat als niemand het wat vond, ik er zelf altijd nog wat aan had :), volgende keer neem ik trouwens een fotocamera mee, dat is toch wat scherper!
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Nou Sobel....zo mooi is Werkendam nou ook weer niet hoor :P dus laat je fototoestel maar thuis :P

Pas wel op dat je niet gestoken word door een meuzik !! :P :P :P
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

En, hoe was het in Werkendam?
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

wel leuk, ik zet zo direct een verslage online :)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

07-10-2006


Vandaar ben ik dus op de fiets naar werkendam geweest, met als doel, het geboortehuis van Anton Mussert, oprichter van de NSB, ik zal je zeggen, het viel heel erg tegen, er stond geeneens een bordje van monument oid!

Afbeelding
Het huis, Zoals je ziet, staat het nogsteeds tekoop, je kan van buiten totaal niet afleiden dat de man achter de NSB hier is geboren..

Omdat Werkendam erg tegeviel ben ik maar verder gaan kijken in de omgeving, na een kilometer of 4 fietsen kwam ik bij een oud fort terecht, dat hedendaags eigendom is van defensie, het was een oud vervallen fort, met daaromheen loodsen, de loodsen zijn hoogstwaarschijnlijk van voor of tijdens de oorlog, dat is te zien aan de bouw, en de stennen, ik heb hier enkele foto's van genomen, en vervolgens vertrokken, het viel vandaag redelijk tegen, ik hoop dat het volgende week wat beter word, het is nog niet bekend waar ik dan naartoe ga.

Afbeelding
Het Fort, het hek aan de voorzijde is bekleed met camouflageneten, er is weinig te zien, maar het duid er wel duidelijk op dat het van defensie is.

Afbeelding

De achterzijde van het fort, het wekte direct de indruk dat het niet meer in gebruik is, kijkende naar alle kapotte ramen..

zoals ik al zei hoop ik dat het volgende week wat leuker is, dit viel me een beetje tegen, exuses daarom dat het niet zo spectaculiar is..

Sobel
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Ajacied8989
Lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 02 jun 2006, 20:09
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Ajacied8989 »

Ik denk dat er in de omgeving niet zoveel te zien is. Misschien eens bij de bunkers vlakbij de MC Donalds van Vuren kijken?
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

dat zijn bunkers van de nederlandse waterlinie, niets met wo2 temaken dus :)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Sobel dat had je eerste onderwerp ook niet :wink: Dat waren namelijk de pilaren van de noodbrug ten tijde van de Koude Oorlog.

Welk fort is het trouwens die je gisteren op de foto hebt gezet ?

En onder ons gezegd: ik had je wel kunnen vertellen dat er in Werkendam niets te beleven is.....het is nl. Werkendam :wink:

Ben wel benieuwd waar je volgende week naar toe gaat.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Ajacied8989
Lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 02 jun 2006, 20:09
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Ajacied8989 »

Charly1975 schreef:Sobel dat had je eerste onderwerp ook niet :wink: Dat waren namelijk de pilaren van de noodbrug ten tijde van de Koude Oorlog.

Welk fort is het trouwens die je gisteren op de foto hebt gezet ?

En onder ons gezegd: ik had je wel kunnen vertellen dat er in Werkendam niets te beleven is.....het is nl. Werkendam :wink:

Ben wel benieuwd waar je volgende week naar toe gaat.
Wat is het verschil :?
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

dat werkendam eigenlijk een geschiedenisloze stad is :), volgende week pak ik denk ik de trein (+ fiets) maar arnhem oid, maar dat is nog niet zeker
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Dat heet een grap over Werkendam Ajacied8989 :wink:

Sobel...de Werkendammers zouden willen dat ze als stad worden aangezien...maar ze zijn nog steeds gewoon een durp hoor :wink:

Bij ons in de buurt is volgens mij ook niet echt veel gebeurd qua WO II hè Sobel.

Nou ja...we zien het volgende 'zaterdag-WOII-tocht-van-Sobel' volgende week wel weer verschijnen.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

en ik hoop met wat beter spul :P dit viel echt zwaar tegen! het fort is trouwens tussen Werkendam en Nieuwendijk :) voor als je dat kent
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Beide plaatsen uiteraard wel....maar nooit geweten dat daar ook een fort staat.

Bij mij in de buurt ken ik alleen Fort Vuren, Fort Herwijnen (c.q. Fort Nieuwe Steeg) en Fort Asperen.

In de buurt bij Culemborg is er ook nog één, daar waar de EOC/EOD (of hoe ze zich tegenwoordig noemen) zit. D'r was ook nog een oude bunker bij Culemborg maar die is met de vuurwerkramp (van Culemborg...voor de snuggeren onder ons: niet die van Enschede dus) daar compleet verwoest.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Plaats reactie