Sobel's historische zaterdagen topic, update 1 Apr 2007

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

ben laatst naar wijk en aalburg gefietst, om daar in de buurt een plaats te bekijken, was wel een eind ja :P, agoed, het is hier helaas erg rustig geweest, dus dan word het gewoon de trein :).
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door Alex »

In rotterdam, ik dacht op Katendrecht zit ook nog een leuk museumpje. Niet al te groot maar misschien leuk om een keer te bezoeken.

Alex
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Ajacied8989
Lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 02 jun 2006, 20:09
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Ajacied8989 »

In Rotterdam zit deze en deze. :)
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Het is dan welliswaar geen zaterdag meer, en oké, ook al geen zondag meer, maar toch plaats ik nog een verslagje, ik heb namenlijk zaterdag 28 Okt naar het 40-45 museum geweest in Schaarsbergen!

Ik heb zelf geen foto's gemaakt aangezien ik geen camera heb meegenomen, dit omdat ik die zelfde dag nog naar een beurs was geweest en een museumbezoek eigenlijk niet gepland stond.

Afbeelding
Het museum is gevestigd in een oude school, in de oorlog werd dit pand gebruikt door de Wehrmacht.

Het museum probeerde te laten zien wat zich in arnhem heeft afgespeeld in 40 - 45, zoals je ziet leg ik de nadruk op probeerde, want na een gesprekje met een medewerker was ik ook zeer snel het museum weer uit..

Afbeelding
Een groepje duitsers zoals deze in de 40 - 45 tijd zouden moet en staan in Arnhem.

Uit het gesprek kwam namelijk naar voren dat het meerendeel van uniforem in het museum replica was, en dat originele stukken werden verkocht zodat er replica voor gekocht kon worden, daarnaast waren er dingen die niet klopten in het museum, verkeerde benamingen ect.. het was er ook heel erg stoffig, waarop een medewerker zei:''maar het is haast niet te doen alles af te stoffen'', ik hoop dat diezelfde medewerker weet dat er in stof ook zuur zit, en dat een stoflaag van 0.5 cm op een helm of uniform niet zo goed is...

Afbeelding
Een duits voertuig welke ook stond uitgestalt in het museum.

... Agoed het was er erg stoffig, onduidelijk en naar mijn weten dus ook te duur.. dat was het ergste nog niet.. het ergste stond buiten, ik weet niet wie er allemaal wat tegen overloon hadden, maar daar zakt je broek echt af.. ik noem maar wat; een duitse bmw met zeispan weg te rotten! net als kanonnen, voertuigen, schimmwagens (of hoe dat gespeld moet worden..) niet te filmen! er stonden zelfs bodemvondst duitse helmen weg te rotten in opgestapelde bananen-dozen!!

om over de museumwinkel nog maar te zwijgen... een portugeze mauser: €250.-.

een overgeschilderde duitse helm zonder decals (en zelfs oranje geverfd..) €175.-

een setje verotte replica schouderstukken €20.-

een Replica ridderkruis €75.-

ga zo maar door, niet normaal dus... ben al eerder in dit museum geweest, maar dit is voor mij de laatste keer waarschijnlijk..


dit museum krijgt dan ook een: 5

en dan ben ik nog gul...


Gegroet

Sobel
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
barry
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 apr 2004, 19:45
Contacteer:

Bericht door barry »

Wel erg mooie foto's, dat scheelt dan weer :wink:.
-F.U.B.A.R-
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Ik vind je met die 5 nog zeer gul hoor, Ben!
We hebben elkaar er waarschijnlijk net gemist na de beurs, maar serieus.

Het heeft veel spullen, maar geen ruimte, alles wordt er maar in gepropt, de helft is nog bodemvondst ook.
Komt er nog zo'n sjakie van een medewerker aan 'Waarom kun je zien dat dit van varkensleer is?'
Over een Kriegsmarine jas; Ik zeg 'Omdat dat waterafstotend is?'
'Nee, omdat het Duitse zwijn er nog inzit.'

Wat een bak...

Veel foute informatie; De jas van Dietrich? Betwijfel ik.
Bankje die in een huis van Hitler stond? Riem van Seyss Inquart? Vind ik ook vreemd.

Kan ook aan mij liggen, maar ik heb nog nooit een Garand Sniper Rifle gezien!

Om van de militaria 'winkel' nog maar te zwijgen... 450,- voor een repro Ridderkruis met zwaarden en eikenbladeren :h
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Dit museum is dus duidelijk het bezoeken niet waard.

Sobel bedankt dat jij het gedaan hebt..... :wink:
Hulde voor deze 'held' die in zijn drukke weekend toch nog tijd weet te vinden om naar een museum te gaan waarvan hij bij voorbaat al wist dat het niet veel zou voorstellen maar toch ging. Wat een doorzettingsvermogen...hulde !!
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

:P, ik wou er gewoon nog een keer naartoe, en was in de buurt dusja waarom niet :)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Leuk verslag, we zijn er ook eens met het forum naartoe geweest. Jammer dat het zo'n rotzooi is... De Nederlandse uniformen waren wel leuk om te zien hoor!

En eigenlijk is het maar beter ook dat ze het origineel verkopen, komt het tenminste bij goede verzamelaars of musea terecht. De stukken worden dan veel beter onderhouden!
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Sgt. Gallée
Lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 29 apr 2006, 21:43

Bericht door Sgt. Gallée »

Ja daar heb je dan gelijk in...misschien kunnen we als forum een museum oprichten! haha

forum.wo2.nl Museum
:!: :!:
hahaha :lol:
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Ik vond het een leuk museum...
Iedere pop was wel goed en met zorg afgewerkt!
Het enige negatieve was de stof inderdaad :lol:
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

ik weet niet of je de beschrijving van de Paratrooper vlakbij de uitgang met dat indiannen hoofd heb gelezen...
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Erg gul :D
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
leieboordbewoner
Lid
Berichten: 609
Lid geworden op: 07 dec 2005, 14:34
Locatie: Oeselgem a/d Leie (B)
Contacteer:

Bericht door leieboordbewoner »

Sobel, wanneer zak je eens af naar het Zuiden om wat musea aan te doen? Vele beter en verzorgder... :wink: (klein grapje hoor)
En mocht je dat toch eens doen, en je bent in de buurt, dan zorg ik dat er al koffie en koekjes klaar staan! :wink:
For King & Country
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Ik zal er over nadenken :) enkel is het niet zo heel simpel om even naar belgie te gaan
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Plaats reactie