Sobel's historische zaterdagen topic, update 1 Apr 2007

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

De winterstop is inderdaad over, zat nog te twijfelen om je te PBen erover :P. volgende week mogenlijk naar hartenstijn...
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Polte schreef:
malarkey schreef:
Polte schreef:Zeikerd.
Ga editten!
Je bent zo te zien de enigste zeikerd hier. :roll:
Je moet niet zo de grote jongen uithangen jongen, want ik ken je en ik weet je te zitten. Ik doe jou geen woord kwaad, jij mij ook niet. Onthoud dat.
Offtopic: Is dat nou een bedreiging???

Ontopic: Mooie foto's Proos! en een mooie beschrijving van het museum sobel.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Ik ben vandaag naar Hartenstein geweest, maar wegens tijdgebrek komt er pas morgen een reisverslagje online
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Geduld is een schone zaak, we zien 'm wel verschijnen Sobel. Misschien niet alvast een korte reactie ?
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Ik kan wel het een en ander alvast vertellen,

- Ik heb museum hartenstein bezocht
- De britse begraafplaats
- De John Frost Brug
- Waar ik tevens onder ben uitgegleden in de modder
- Ik heb foto's gemaakt van grote hoogte (en nee geen vliegtuig :))
- En voor 3 uur vanmiddag staat het allemaal online!
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

[size=9][i][/i][/size]

Bericht door sobel »

10 Maart 2007, Arnhem - Oosterbeek

De Harde winter is inmiddels over en ik probeer dus langzaam weer wat leuke tripjes te plannen. Eerder werd al duidelijk dat er bij mij in de omgeving eigenlijk niet veel intressants te doen/zien is, dus daarom ga ik maar ergens anders naartoe.

Ik wou eigenlijk de trip van zaterdag verdelen in 2 verslagen, vandaag het museum en de begraafplaats en volgende week de brug en het monument, maargoed ik doe het gewoon allebij wel vandaag, ik ben nu toch bezig. De reden dat ik het wou doen is dat ik nogsteeds geen voordeelkaart binnen heb en gister dus weer een kaartje heb moeten kopen van 25 euro..

Laat ik maar bij het begin beginnen :) in de geval de John Frost Bridge!

Afbeelding
''De brug gezien vanaf de kant van Arnhem''

In de trein zat ik meteen te twijfelen of ik niet gewoon een halte door zou rijden zodat ik ook nog wat in Arnhem kon bezichtigen, uiteindelijk dus wel gedaan en na een paar straten doorlopen kwam ik aan bij de welbekende brug waar een flinke slag heeft gewoed tijdens operatie Market Garden, dat er hevig is gevochten is nog steeds te zien aan de brug. Zie de afbeelding hieronder.

Afbeelding
''Een van de vele beschadegingen die je zult aantreffen op de John Frost Bridge''

Afbeelding
''Een informatie plaat bij een van de 'huisjes' op de brug''

Afbeelding
''En de brug vanaf de grond gefotografeerd, tevens de plek waar ik uit ben gegleden.''

Afbeelding
''Een foto genomen vanaf de Kerk in Arnhem, de kerk waarbij je met de lift naarboven kan.''

Afbeelding
''Het Airborneplein ook vanuit de kerk, ik heb hier maar 1 foto van, in het midden staat een monument gemaakt van een zuil uit het oude justitie gebouw (als ik me niet vergis)''

Het is best zonde dat er van de mooie oude stad Arnhem haast niets meer ouds is.. hiermee bedoel ik dat de huizen allemaal de toch minder mooie jaren 50 architectuur hebben. Maargoed, na de oorlog waren er ook nog maar amper 150 huizen heel in heel Arnhem!

En voor zoiets kan je natuurlijk geen cijfer geven het is gewoon de geschiedenis :).

Museum Hartenstein te Oosterbeek

Nadat ik Arnhem enkele kilometers achter me had gelaten kwam ik aan op station Oosterbeek, op het informatie bordje was te zien dat het museum er maar 250 vandaan lag. Van mij mogen ze diegene die dat bordje heeft gemaakt zijn kerstbonus inhouden want ik heb zeker 1.5 KM gelopen! maargoed het zonnetje scheen, ik had een muziekje op en een zak winegums dus dan valt het wel mee :).

Afbeelding
''De Sherman tank voor het museum Hartenstein''

Mijn vader is een ''vriend'' van het museum dus ik mocht gratis naar binnen (de trein was al duur genoeg zouden we maar zeggen) Wat mij direct opviel was de vele informatie die je kreeg over de slag die er heeft gewoed. In tegenstelling tot overloon waar je een grote mix vind van alles en nog wat maar behalve echt van de slag om overloon!

Afbeelding
''Een monument naast het museum''

Afbeelding
''En een monument aan de overkant van de weg bij het museum''

In het museum vond ik dat er een goede sfeer hing, de opstellingen waren zeer goed verzorgd en de informatie die er bij stond was erg duidelijk!

Afbeelding
''Een opstelling met Briste parachutisten''

Afbeelding
''Een paratrooper van de 101st Airborne divisie, het jammere aan deze opstelling vond ik dat de M43 jacket niet origineel van de 101st was, want je zag duidelijk dat er eerst een andere patch op zat, waarschijnlijk van de 34th Inf Div maargoed voor de rest zag het er netjes uit, tevens had hij zwarte jumpboots...''

Afbeelding
''Een stelletje duitsers, over originalteit doe ik geen uitspraak, aangezien ik niets van duits snap.''

Afbeelding
''Een RAF piloot''

Afbeelding
''Een amerikaanse 82nd Airborne div paratrooper, ook weer een mooi in elkaar gezette display maar hierbij was de patch zeker te weten replica! Exact dezelfde als dat ze in het winkeltje verkopen!

Afbeelding
''Wat uitrusting van een Amerikaanse soldaat.''

Afbeelding
''Enkele bodemvondsten, let vooral ook op de posters erachter!''

Afbeelding
''Een droppingscontainer met wapens e.d.''

De diorama's in de kelder waren werkelijk fanatstich! er zat echt diepte in het geheel het was allemaal zo echt nagemaakt!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
''Hierboven enkele diorama's welke te vinden zijn in de kelder van het museum, de foto's zeggen wel genoeg lijkt me, het kan kloppen dat ze wat vaag zijn dit komt omdat er glas voor zit :).''

Een leuk museum, erg informatief over Market Garden! een tip als je in de buurt bent, het museum krijgt van mij het volgende cijfer:

8

Britse begraafplaats in Oosterbeek

De Britse begraafplaats was niet ver van het station vandaan dus ik ging ook daar maar een kijkje nemen, wat mij opviel was dat er heel veel graven waren met ''Unknown soldier'' erop of enkel de rang en divie maar dat de naam niet bekend was. Als je daar rondloopt zie je pas hoe erg de slag wel niet is geweest.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Ik denk dat aan deze foto's weinig is toe te voegen..




Het was een geslaagde dag (op de uitglijpartij na) erg informatief en intressant, wat ik volgende week ga doen is nog niet bekend even kijken hoe groot mijn budget is aangezien afgelopen zaterdag wel erg duur was.

Gr

Sobel
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Ajacied8989
Lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 02 jun 2006, 20:09
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Ajacied8989 »

Leuk verslag!

De stenen op de begraafplaats moeten wel nodig schoongemaakt worden zeg. :-|
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Klopt, je ziet ook het verschil tussen oude en nieuwe, (de witte steen springt er echt tussenuit)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
zero
Lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 06 jul 2005, 13:15
Locatie: noordbergum

Bericht door zero »

weer een mooi verslag en foto,s Sobel
toppie :)
Lieve mensen ga ook eens naar de site van onze engeltje
http://www.bieuwkjemaaike.vlindersite.nl
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Top foto's Ben, Bedankt! :)
Brian
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 nov 2006, 13:35
Locatie: Deventer

Bericht door Brian »

Top verslag, foto's, locatie, museum... een 10 voor Ben 8) :P
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Blij dat de winterstop weer voorbij is !! Heel mooi verslag Sobel !! Bedankt !!!!!!!
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
pedulla
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 okt 2006, 12:59
Locatie: Over de IJssel

Bericht door pedulla »

"Carry on Sobel, Carry on"

Fijn dat je weer onderweg bent.
Ap
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 mar 2007, 11:01
Locatie: Havelte

Bericht door Ap »

Prima verslag, ik blijf dit topic zeker in de gaten houden!
Ap 8)
They shall grow not old, as we that are left grow old. Age shall not weary them, nor the years contemn. At the going down of the sun and in the morning; We will remember them.
jeffie
Lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 jun 2005, 14:44
Locatie: 0031 - 010

Bericht door jeffie »

Beter laat dan nooit.

Mooi verslag en mooie foto’s.
Plaats reactie