Sobel's historische zaterdagen topic, update 1 Apr 2007

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Gebruikersavatar
marf
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 12 jul 2006, 19:52
Locatie: Retie
Contacteer:

Bericht door marf »

Topverslag en mooie foto's.
Nog iets liggen van luftwaffe of Brits !
Geef maar een GIL
Check out my website on http://www.freewebs.com/nicolas8452
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Bedankt voor de reacties, de zaterdag is even verandert in een zondag ik ga morgen met de trein naar een museum, welke dat zien jullie dan wel :)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Had ik gisteren maar gegaan... door het weer kan ik vandaag niet met de trein mee en zal ik het dus een week moeten uitstellen (mede door de mening van mijn ouders), maargoed.... ik wou dus naar het legermuseum in Delft gaan.

Er zal vandaag nog wel een verslag komen, maar helaas minder leuk als dat gepland was.

Gr
Ben
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
zero
Lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 06 jul 2005, 13:15
Locatie: noordbergum

Bericht door zero »

het is vandaag ook rot weer
wachten we toch een week geduld is een schone zaak :lol:
Lieve mensen ga ook eens naar de site van onze engeltje
http://www.bieuwkjemaaike.vlindersite.nl
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Gelukkig maar :P maargoed volgende week ga is sowiso naar Delft!
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

sobel schreef:Gelukkig maar :P maargoed volgende week ga is sowiso naar Delft!
Had dat even gezegd, dan had je mee kunnen rijden naar de beurs in Huizen. :wink:
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Die foto waar de beschadigingen op staan van de brug, zullen naar alle waarschijnlijkheid niet van de oorlog zijn! De brug is namelijk in december 44 door een bombardement die gericht was om de brug op te blazen weer in de Rijn beland. Deze is na de oorlog weer opgebouwd.
Gebruikersavatar
von Manteuffel
Lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 13 dec 2006, 20:21
Locatie: Eeklo-Bruxelles

Bericht door von Manteuffel »

Nico Roelofs schreef:Die foto waar de beschadigingen op staan van de brug, zullen naar alle waarschijnlijkheid niet van de oorlog zijn! De brug is namelijk in december 44 door een bombardement die gericht was om de brug op te blazen weer in de Rijn beland. Deze is na de oorlog weer opgebouwd.
Dat dacht ik ook al ja.

Voor de rest een mooi verslag. Ben 5 jaar geleden ook al op en rond de John Frost Brug geweest (net als de brug in Nijmegen). Toch wel even indrukwekkend om daar te staan. Spijtig dat ik toen niet wist dat het Hartenstein museum daar in de buurt was. Zou er wel een kleine omweg voor over hebben gehad.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Bedankt voor de info Nico!
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

[size=9][i][/i][/size]

Bericht door sobel »

Er is weer een zaterdag geweest, dus weer tijd voor een nieuw verslag!

en dit maal:

Legermuseum Delft!

Vorige week ging het niet door, dan maar deze week, het weer was gelukkig ook vele malen beter.
Weer vroeg op om met de trein richting Delft te gaan, een slaapverwekkende rit maar dat heb ik meestal met treinen :).

Vanaf het Centraal Station in Delft was het museum zeer makkelijk te bereiken, nog geen 500 meter!

Het museum was echt gigantisch groot! ik ben in 2,5 uur langs honderden jaren krijgsgeschiedenis geweest, ik heb gepraat met napoleon, beslissingen gemaakt voor de 80 jarige oorlog, en omringd geweest door honderden antieke revolvers. maar ik beperk het verslag enkel tot het wo2 gedeelte :)

Afbeelding
''Legermuseum Delf!''

Afbeelding
''Het museum is gelegen in een oud pand aan de gracht''


De foto's zijn trouwens van slechte kwaliteit aangezien er in het museum geen flits gebruikt mocht worden.
Het museum gaat over het nederlandse leger van vroeger tot het heden, er word doormiddel van film's, geluidsfragmeten, levensechte diorama's en maqettes een beeld gegeven hoe het er in de periode allemaal uit zag.

Afbeelding
''Nederlands spul''

De sfeer die in het museum hing was erg goed, ook doordat het gebouw erg oud is en de bakstenen en houten steunbalken autentiek zijn gebleven geeft het een mooi kil historisch gevoel.

Afbeelding
''Een motor met watergekoelde mitrialeur erop''

Alles (maar dan ook echt alles) werd verduidelijkt door middel van bordjes, iets wat ik erg prettig vind omdat ik in voorgaande musea dit niet altijd heb gezien en er soms ook redelijk wat onduidelijkheid bestond.
Ook is het museum erg goed verdeeld, je loopt als het ware door de tijd!

Afbeelding
''Geallieerden''

Afbeelding
''101st airborne Div strooper met replica buckle boots, de helm waar ik weinig van geloof, maargoed het was maar een fractie van de rest wat er wel erg netjes uit zag''

Wat ook mooi was in het museum is dat de hoofden van sommige mannequins speciaal waren gemaakt, bijvoorbeeld een hoge generaal uit wo2 van het nederlandse leger (weet de naam niet meer) had exact hetzelfde hoofd op de mannequin, als op de foto!

Afbeelding
''Nederlandse soldaten in een loopgraaf, alles tot in de detail, zelfs de hulzendoosjes op de grond!''
Afbeelding
''De andere kant van de loopgraaf''

Diorama's werden onder andere levendig gemaakt door geluidseffecten.

''Hieronder wat duits''

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
''En nog wat NSB''
Afbeelding

Het was een geslaagde dag!
Het museum krijg van mij een:

7,5
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Axis vs Allied
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 mar 2007, 13:23
Locatie: Friesland

Bericht door Axis vs Allied »

Mooie foto's, ziet er toch netjes uit zonder flits. Verder erg mooi spul allemaal daar.

P.S. Bedoel je Generaal Winkelman van het nederlandse leger in wo2?? Zou verder geen een weten.
[Gezocht]: Heer uitrusting
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Bedankt :)

En het zou best kunnen dat hij het is :) had er niet op gelet.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Axis vs Allied
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 mar 2007, 13:23
Locatie: Friesland

Bericht door Axis vs Allied »

Generaal Winkelman was trouwens ook bevelhebber van de Nederlanse strijdkrachten.
[Gezocht]: Heer uitrusting
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Mooi hoor!
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
von Manteuffel
Lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 13 dec 2006, 20:21
Locatie: Eeklo-Bruxelles

Re: [size=9][i][/i][/size]

Bericht door von Manteuffel »

sobel schreef: ik heb gepraat met napoleon, beslissingen gemaakt voor de 80 jarige oorlog, en omringd geweest door honderden antieke revolvers.
Zijt ge der wel zeker van dat ge niet in het zothuis waart terechtgekomen? :P
Plaats reactie