''De spijt van een oud SS-er'' Revu 1967

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Dat is de onduidelijk, daarom schrijf ik ook dat zijn "getoonde verontwaardiging over de poging tot genocide kan oprecht zijn".
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Motorway
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 28 feb 2006, 16:22
Locatie: Lichtstad van het Noorden

Bericht door Motorway »

vincent schreef:Hoe extreem anti-semiet was hij, Harro?
anti-semiet als in "de joden hebben teveel macht" of als in "ze moeten allemaal dood" ?
Interessant, is er een verschil dan?
"Auch wenn alle mitmachen - ich nicht!"
De vader van Joachim Fest naar zijn zoon.
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Hoeveel mensen k*nkeren tegenwoordig wel niet over marokanen en dat ze te veel krijgen enzo. Iedereen klaagt wel over iets.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

klagen en een heel volk doodwensen is een groot verschil..

Ik denk dat er wel degelijk 2 vormen zijn, het kan zijn dat ik iemand niet mag, maar dat wil niet direct zeggen dat ik diegene liever dood zie..
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
thedutchdevilo
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 apr 2005, 23:08
Locatie: Groningen

Bericht door thedutchdevilo »

Heel erg bedankt voor de moeite Sobel,
Ik heb nog een vraagje:is er ook zo'n intervieuw bekend van Derk Elsko Bruins ?
Als iemand iets weet hoor ik het graag !
There can be only one...!
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Motorway schreef:
vincent schreef:Hoe extreem anti-semiet was hij, Harro?
anti-semiet als in "de joden hebben teveel macht" of als in "ze moeten allemaal dood" ?
Interessant, is er een verschil dan?
Ja, er zijn verschillende soorten anti-semieten, net zoals er verschillende soorten revisionisten zijn.
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4875
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Gerardus Mooyman

Bericht door asjemenou »

Het interview aan de Revu in 1967 is trouwens het enigste interview wat Gerardus Mooyman na de oorlog ooit heeft gegeven. Andere verzoeken om interviews in latere jaren wees hij steevast af. Zijn behaalde ridderkruis heeft hij destijds aan een verzamelaar gegeven. In 1989 kwam Gerardus Mooyman bij een auto ongeluk om het leven.

Een aardige anekdote om hier te vermelden is dat tijdens de oorlog een bepaald artikel werd geplaatst over Gerardus Mooyman in een krant. De zetter, toen werd alles nog met loden letters gezet, heeft toen per ongeluk (?!) een zetfout gemaakt waardoor er dus een spellingsfout ontstond in het artikel. In plaats van de naam Mooyman stond er dus Moofman afgedrukt. De Duitse top in Nederland was hierdoor zeer verontwaardigd en gaf de bewuste zetter een gevangenisstraf van 20 weken.
Plaats reactie