Medailles vragen en indentificatie topic

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sgt. Gallée
Lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 29 apr 2006, 21:43

Medailles vragen en indentificatie topic

Bericht door Sgt. Gallée »

Heej,

Ik dacht laat ik een topic openen waarin iedereen zijn vragen of opmerkingen met betrekking tot medailles kwijt kan.

Mijn vraag is:

Hoeveel zou een Ostmedaille ongeveer moeten kosten?
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Orde van de Vaderlandse oorlog

Bericht door asjemenou »

Dit kan nog wel eens een interessante topic worden. Wat de Ostmedaille betreft, van Duitse WOII onderscheidingen heb ik niet zo'n verstand. Als antwoord op je vraag op mijn verzameltopic Russisch WOII wil ik wel iets vertellen over een Russische WOII onderscheiding.

We kennen 'm allemaal wel, de Russsische Orde van de Vaderlandse oorlog (Орден Отечественной войны-Orden Otečestvennoj vojny). Deze dapperheidsorde werd ingesteld op 20 mei 1942. Deze orde bestaat uit 2 klassen nl. 1e klasse goud en 2e klasse zilver. Ik wil in mijn reactie eigenlijk niet ingaan op het feit waarvoor je deze orde kreeg toegekend en welke varianten er allemaal van zijn daarvoor alleen al kan je een boek schrijven over deze orde. Ik wil mij dan ook slechts beperken tot de drie hoofdgroepen waarin je deze orde kan onder verdelen. Namelijk de type's 1, 2 en 3.
Op Marktplaats en Ebay kom je 'm geregeld tegen en meestal met de mededeling dat het een Russische WOII onderscheiding zou zijn. Dat het altijd om een WOII onderscheiding zou zijn is niet helemaal waar.

Afbeelding

De Orde van de Vaderlandse oorlog Type 1; Het type 1 is er zowel in de 1e als in de 2e klasse. Het type 1 is de versie met de hanger en is geproduceerd vanaf midden 1942 tot aan 19 juni 1943. De verleningsnummers van de 1e klasse liggen ongeveer tussen de 1 en de 22,529. De verleningsnummers van de 2e klasse liggen ongeveer tussen de 1 en de 38,000.
Tot zover bekend bestaan er geen kopieën van de Type 1, 1e klasse en 2e klasse maar vervalsingen daarin tegen des te meer! Dit varieert dan van makkelijk tot zeer moeilijk te onderscheiden vervalsingen, al dan niet voorzien van een eveneens vervalst document.
Toch zie je nog wel eens een type 1 op Ebay te koop worden aangeboden. Ik vind het niet raadzaam om een type 1 zomaar via Ebay van een wild vreemde te kopen want een ieder zal begrijpen dat er een aardig prijskaartje aan zo'n type 1 hangt. Vanaf een paar foto's is meestal niet te zeggen of dat het een origineel betreft of een vervalsing. Vervalsingen van een type 1 zijn meestal samengesteld uit delen van een type 2. Vaak wordt de originaliteit vastgesteld doormiddel van gewicht en bepaalde maten (schuifmaatwerk). Dit is op een foto niet te controleren natuurlijk.
Mocht je er toch één willen aanschaffen dan kan je 'm het beste kopen bij een erkende militariaverkoper zoals bijvoorbeeld Collectrussia.com. De mensen van Collectrussia controleren alles wat ze verkopen op originaliteit en ze trekken ook het serienummer na. Zelf heb ik dan ook alleen maar goede ervaringen met deze jongens.

Afbeelding

Afbeelding

Op de twee bovenstaande foto's de Orde van de Vaderlandse oorlog type 2 en 3. Links het type 2 en rechts het type 3. Het type 2, de zogenaamde "screwback" werd geproduceerd vanaf 19 juni 1943 tot aan 1991. De verleningsnummers van de 1e klasse liggen tussen de 24,736 en de 263,695. Voor de 2e klasse ligt het verleningsnummer tussen de 33,724 en de 964,958. Van het type 2 is alleen een vervalsing bekend van de 1e klasse. Bij deze vervalsing zou de gouden krans zijn vervangen door een vergulde krans. Wat het type 2, 2e klasse op de foto betreft, bij deze variant (off-center screwpost) is de schroef uit het midden gemonteerd en heeft de achterkant ribbels. Dit is een niet zoveel voorkomende variant van de type 2, 2e klasse.

Rechts op de foto's het type 3. Het type 3 wordt ook wel de 1985 uitgave genoemd. Het type 3 is in tegenstelling tot de type's 1 en 2 géén dapperheidsorde maar een herdenkingsonderscheiding. Het type 3 kan dus ook geen WOII (gedateerde) onderscheiding zijn. Het type 3 is wel van zilver gemaakt waarvan de 1e klasse alleen is verguld.
In 1985 werd ter herdenking van de 40 jarige overwinning op Duitsland een herdenkingsversie uitgegeven van de Orde van de Vaderlandse oorlog aan al de toen nog in leven zijnde veteranen. Naar gelang de krijgsverrichtingen van de veteraan werd een 1e of 2e klasse toegekend. De verleningsnummers van het type 3, 1e klasse ligt tussen de 463,181 en de 2,573,900. Van het type 3, 2e klasse liggen de verleningsnummers tussen de 1,062,945 en de 6,473,737. Van het type 3 zijn van beide klassen geen vervalsingen of kopieën bekend.

Mocht je een Orde van de Vaderlandse oorlog willen kopen dan is het altijd raadzaam om even het verleningsnummer te checken. Zodat je weet om wat voor een versie het gaat (zeker wanneer je alleen een paar foto's hebt).
Wat de verleningsnummers in mijn reactie betreft, deze zijn gebaseerd op laagst en hoogst bekend zijnde geregistreerde exemplaren van de verschillende type's.
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Ligt een beetje aan de staat, maar een mooie is zo'n 40,-
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Tsja de Ostmedaille zit momenteel tussen de 25 en 50 EUro.

En inderdaad een type 1 Vaderlandse orlog zou ik niet zo via een internetveiling kopen. Te veel goede replica. Een type 3 is zo veelvuldig geporduceerd dat vervalsen nog niet echt loont, maar dat komt nog wel.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

?

Bericht door asjemenou »

Wouter schreef:Ligt een beetje aan de staat, maar een mooie is zo'n 40,-
Over wat voor een medaille hebben we het hier?
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Een Ostmedaille! :)
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Advies

Bericht door asjemenou »

Wilco Vermeer schreef:Tsja de Ostmedaille zit momenteel tussen de 25 en 50 EUro.

En inderdaad een type 1 Vaderlandse orlog zou ik niet zo via een internetveiling kopen. Te veel goede replica. Een type 3 is zo veelvuldig geporduceerd dat vervalsen nog niet echt loont, maar dat komt nog wel.
Een gewaarschuwd man telt voor twee en dat geldt niet alleen voor de Orde van de Vaderlandse oorlog. Mijn verhaal over deze orde is maar heel beknopt om het niet al te ingewikkeld te maken. Van de Orde van de Vaderlandse oorlog bestaan van beide type's 1 en 2 ook nog eens meerdere varianten. En... om het nog ingewikkelder te maken na de invoering van het type 2 in 1943 zijn er ook nog eens type 1 orden naar type 2 orden omgebouwd. Je moet al deze type's toch maar uit je hoofd weten. Een beetje te riskant om zo maar lukraak zo'n type 1 van een vreemde via Internet te kopen.
Er worden hier al wat prijzen genoemd voor medailles. Een prijsindicatie voor de Orde van de Vaderlandse oorlog geef ik liever niet. Dit hangt helemaal af van de variant, verleningsnummer enz. Het enige advies wat ik kan geven is; goed je huiswerk doen voordat je een medaille/orde of wat dan ook koopt. En bij twijfel gewoon niet doen.

Om meerdere mensen bij dit toch wel interessante topic te betrekken. Heeft er iemand een goed voorbeeld van een originele Britse "Aircrew Europe star" en een kopie ervan? Een kopie van deze zeldzaamste Britse campaign star is namelijk volop op Ebay te koop.
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

Bericht door thrill me »

Ik betaalde voor mijn medaille een 5-tal jaar terug (omgerekend van Belgische frank naar euro) 19,38 euro om precies te zijn. Ik denk dat je voor een Ostmedaille in 'mint' conditie vandaag de dag zo'n 30, 35 euro betaald.

Hier zie je de mijne bovenaan liggen..
Afbeelding

Waar ik je wil op wijzen om te checken of je een echte of een kopie in handen hebt is o.a., trek eens met de medaille over een wit blad, wanneer deze een zwart/grijze streep op het blad achterlaat zit er dik de kans in dat het een kopie betreft. De zwart/grijze streep duidt erop dat er lood in de medaille verwerkt zit en bij een originele was dit niet het geval! Ivm het lintje kan je een UV-test doen, licht het lint fel op dan is het een kopie omdat het nog te nieuw is. Een origineel lint van meer dan 60 jaar oud zal niet zo enorm oplichten. Ook het ringetje waarmee de medaille aan het lint hangt kan je checken. Een loep is hierbij aangewezen en kijk of je aan de binnenkant geen piepkleine nummercode (2 of 3 cijfers) vindt, deze code is namelijk van de maker van de medaille. Hieraan kan je ook een originele medaille van een kopie herkennen, namaak-medailles hebben dit namelijk niet..

Toen ik de Ostmedaille kocht heb ik alle 3 de tests gedaan, ze bleek origineel! Geen oplichting onder UV, nummercode in de ring en geen lood in verwerkt.
Thrill Me!!!
{Avatar : Melder, Funker, Störungssucher}
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Ostmedaille

Bericht door asjemenou »

Interessante reactie Thrill me. Begrijp ik goed uit je verhaal/tests dat een originele Ostmedaille van zink gemaakt is dan? Ik vind dat dan toch een flinke investering om zo'n medaille na te maken als een originele slechts 30 tot 35 Euro oplevert of zie ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

Re: Ostmedaille

Bericht door thrill me »

asjemenou schreef:Interessante reactie Thrill me. Begrijp ik goed uit je verhaal/tests dat een originele Ostmedaille van zink gemaakt is dan? Ik vind dat dan toch een flinke investering om zo'n medaille na te maken als een originele slechts 30 tot 35 Euro oplevert of zie ik dat verkeerd?
Er bestaan verschillende namaak-medailles hoor. Het makkelijkste is om dit via een zelfgemaakte mal te doen, hiervoor maakt men een afdruk van de originele medaille in een substantie/pasta die vrijwel identiek is aan degene die tandartsen gebruiken om een afdruk van jouw tanden te nemen. Eerst is het soepel, na uitharden net als steen. Hierin een metaal in verhitte toestand, vloeibaar dus, ingieten en laten afkoelen. Voila, je hebt een kopie. Maar naar mijn mening een vrij povere. De meeste kopieën bestaan al langer en zijn zelf al antiek! Sommige zijn al 40, 50 jaar oud, dit soort van namaak medailles kwam in de jaren '50 op de verzamelmarkt. Hiervoor maakte men dikwijls gebruik van de originele Duitse mallen die na de oorlog bij een of andere malafide persoon terecht kwam en er dus wel een winstgevend handeltje in zag. Maar om deze namaak-medailles te kunnen maken had men geld en ervaring nodig. Geld was geen probleem, ervaring kwam met de jaren. Daardoor kan je soms slechte namaak met foutjes erin onderscheiden. Andere daarin tegen zijn vrijwel identiek aan de originele! Soms wel beter! :wink:. Ook de Ostmedaille en zovele andere, 1 kopie maken vraagt inderdaad tijd en geld maar met pakweg 10.000 kopieën is je werk en investering wel snel terug verdiend hoor. Neem nu bv. 5 euro effectieve kosten voor een goede kopie tegenover de 30, 35 of meer die een verzamelaar geeft voor de zogezegde echte Ostmedaille, reken maar uit hoor. Veel namaak kan je onderscheiden van de echte aan de hand van hun slechte kwaliteit. Zoals je wel weet waren de Duitsers 'Pietje Precies' en moest alles 100% in orde zijn, op veel items zie je dan ook een gravering of ingeslagen stempel van een Duitse adelaar, een teken dat dat item goedgekeurd was door de Duitse bevelhebbers. Duitse fabrikanten maakten voor hun medailles gebruik van legeringen en zink bevattende metalen. Veel namakers maken gebruik van een makelijker te bewerken lood bevattend metaal (de zogezegde zwarte lijnen op het witte blad, remember). Na meer dan 50 jaar zijn deze metalen van originele medailles zo aangetast door zuren en de tand des tijds dat sommige zwart zien, zilver er grijs wordt en gouden medailles er dof en geel uitzien. De huidige kopieën zijn van andere metalen gemaakt en bevatten modernere 'ingredieënten' zodanig dat ze er steeds nieuw blijven uitzien. Ook al worden ze verkocht als 'the real stuff', een origineel object van 60, 65 jaar oud zal er zo nieuw niet meer uitzien. Kijk maar eens op een rommelmarktje naar antieke ringen, armbanden, oorringen enz.. Dikwijls van gerelateerde metalen gemaakt maar deze zien er na de tand des tijds dan toch niet zo nieuw meer uit. Ook voor films en documentaires maakt men gebruik van kopieën, toen na de oorlog de vraag naar oorlogsfilms groter werd maakten de producenten ook gebruik van namaak. Deze film-medailles werden aangevraagd bij de makers van de originele medailles, die beschikten vrij dikwijls nog hun machines, mallen enz.. Dus bijmaken was totaal geen probleem met als resultaat dat de reproducties van de jaren '50 en '60 totaal niet van de originele te onderscheiden zijn.
Het is een winstgevende business hé, zolang er vraag en kopers zijn, zolang zal er maar steeds namaak bijkomen..
Thrill Me!!!
{Avatar : Melder, Funker, Störungssucher}
Plaats reactie