Voor 854,99 Euro het schip in!

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Voor 854,99 Euro het schip in!

Bericht door asjemenou »

Met enige interesse heb ik de afgelopen dagen deze advertentie op Ebay gevolgd; http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... :B:EF:DE:2 . Zo op het eerste gezicht lijkt alles met de Sovjet onderscheidingen in orde. Ook de feedback van de verkoper lijkt mij in orde. Hij heeft alleen één negatieve feedback van iemand die beweerd z'n object niet gekregen te hebben. Kan gebeuren. Aan z'n andere advertenties te zien, zie ik dat de verkoper nog wat medailles en oude penningen te verkopen heeft. Echter daarvan is niets Russisch. Wat de foto's van de advertenties betreft deze zijn allen op dezelfde manier gefotografeerd. Waarschijnlijk door de verkoper zelf gedaan. In de advertentie vermeldt de verkoper netjes de verleningsnummers van de Sovjet onderscheidingen. Van sommige zelfs nog een foto van de achterkant. Op zich niets verkeert.

Afbeelding

Slechts 3 onderscheidingen in dit kavel zijn wat moeilijker te verkrijgen en hebben dus een wat hogere waarde dan de overige onderscheidingen. Dit zijn de Orde van de oktober revolutie met bijbehorend medailleboekje (1), de Roemsorde 2e klasse (2) en de Orde van de moeder heldin (3).

Afbeelding

Afbeelding

Blijkbaar wist de verkoper ook dat de Roemsorde 2e klasse wel iets bijzonders moest zijn dus plaatste hij nog 2 close up foto's van deze Roemsorde op z'n advertentie.
Bij het zien van deze advertentie vroeg ik mij meteen af, of dat het medailleboekje van de Orde van de oktober revolutie een vervalsing was of niet. Het vervalsen van medailleboekjes gebeurd dus namelijk heel veel. En hoe weet ik of dat de Roemsorde 2e klasse geen vervalsing is? Deze 2 dingen kan je namelijk niet controleren aan de hand van de geplaatste foto's.
Daarom heb ik een aantal dagen geleden contact gezocht met de verkoper. Ik heb 'm om foto's van de bladzijden van het medailleboekje gevraagd en om de exacte maten van de sterfiguur van de Roemsorde. Pas na een tweede bericht te hebben gestuurd kreeg ik een reactie van de verkoper. Zijn antwoord was dat de onderscheidingen niet in zijn bezit waren en dat hij mij de foto's van het medailleboekje en de exacte maten van de Roemsorde niet kon geven. Mijn antwoord hierop aan de verkoper was dat ik bereid zou zijn om een flink bod uit te brengen op dit kavel mits ik de gevraagde foto's van het medailleboekje zou krijgen én de maten van de Roemsorde én een niet goed, geld terug garantie. Tot slot vroeg ik 'm of hoe hij het dan voor elkaar had gekregen om alle objecten die hij te koop aanbood op Ebay op dezelfde manier te fotograferen met ook nog dezelfde achtergrond. De Sovjet onderscheidingen waren immers toch niet in zijn bezit?!
Uiteraard kreeg ik geen reactie meer van de verkoper. Ik wil nu niet meteen gaan roepen dat de man een oplichter is. Waarschijnlijk wist hij zelf ook niet al teveel van de Sovjet onderscheidingen en voelde hij nattigheid na het stellen van mijn vragen over het medailleboekje en de Roemsorde.
Daarom heb ik besloten om van een bod op dit kavel af te zien. Ik vind het risico van een vervalsing in dit kavel te groot. Zeker omdat ik weet dat medailleboekjes zeer veel vervalst worden en omdat ik weet dat de Roemsorde 2e klasse één van de meest vervalste Sovjet WOII onderscheidingen is die er bestaat.
Ik ben dan ook zeer verbaasd dat er iemand 854,99 Euro heeft geboden voor dit kavel. Als alles 100% origineel zou zijn dan vind ik het nog een flink bedrag voor dit kavel. Ik mag toch aannemen dat de hoogste bieder tenminste weet of waarop hij biedt?! Als je een serieuze verzamelaar van Sovjet onderscheidingen bent dan neem ik aan dat je ook weet of waarop je moet letten. Ga je dan nog bieden als je wordt afgescheept met een vaag antwoord van de verkoper wanneer je deze benaderd. Ik vind het sowieso riskant om dit soort vervalsinggevoelige onderscheidingen via Ebay te kopen. Ik raad het eigenlijk een ieder af om dit te doen.
Nogmaals, WOII Sovjet onderscheidingen worden veelvuldig vervalst. En dan met name de Roemsorde 2e klasse. Alleen aan de hand van een paar fotootjes kan je de echtheid van deze onderscheiding niet vaststellen. Daarom is het beter om dit soort onderscheidingen bij een betrouwbaar iemand te kopen. Nog beter is het als je de onderscheiding kan bekijken.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Ai ai, dit is nu een goede les voor alle (vooral beginnende) verzamelaars! Doe net als asjemenou goed je huiswerk en het kan je zo verdomd veel geld schelen! Die "fairlaneiserlohn" is wel een gehaaide rakker, hij heeft de advertentie wel mooi verzorgd. Komt geloofwaardig over!
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Op Epay zijn er altijd mensen met meer geld dan verstand.....
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Bericht door asjemenou »

Op zich is het een leuk kavel. De Orde van de oktober revolutie is zelfs een eerste variant. Vervalsingen zijn er niet van bekend dus hij is wel origineel maar helaas is het wel een naoorlogse civiele onderscheiding. Alleen van het bijbehorende medailleboekje weet ik niet of dat het een vervalsing is of niet. Ik was eigenlijk alleen geïnteresseerd in de Roemsorde 2e klasse en de Orde van de rode banier omdat deze 2 onderscheidingen militaire WOII uitgave's zouden zijn. Ik schrijf expres zouden omdat ik toch wel het vermoeden heb dat de Roemsorde een vervalsing is.
De rest zou ik dan door hebben verkocht omdat het over het algemeen naoorlogse civiele onderscheidingen zijn. In deze civiele onderscheidingen ben ik niet zo geïnteresseerd.
Plaats reactie