info gezocht over (nazi-) bordelen Wo II

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Laura
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 nov 2006, 10:20
Locatie: Groningen

info gezocht over (nazi-) bordelen Wo II

Bericht door Laura »

Gezocht:
Voor wetenschappelijk onderzoek ben ik op zoek naar getuigenverklaringen betreffende nazi-bordelen of bordelen voor het Duitse leger die gedurende Wo II in Nederland hebben bestaan. Wie kan/ wil me helpen? Mijn dank! Laura
Gebruikersavatar
leieboordbewoner
Lid
Berichten: 609
Lid geworden op: 07 dec 2005, 14:34
Locatie: Oeselgem a/d Leie (B)
Contacteer:

Bericht door leieboordbewoner »

Beste Laura,
Ik heb eens zitten googelen en gesurfd, maar er is niets tevoorschijn gekomen...
Alvast veel succes bij u zoektocht. Geen simpele opdracht als je het mij vraagt...
For King & Country
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Misschien moet je zoeken op "Lebensborn"..? dat is dan niet een bordeel, maar naja je ziet het wel..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
german collector
Lid
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 aug 2005, 14:46
Locatie: gelderland

Bericht door german collector »

Misschien is het sowiezo even leuk om te vermelden wat het precies voor onderzoek is.
Misschien dat dat een extra stimulans is om voor je te zoeken.
:)
Gebruikersavatar
lexiebabe
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 08 okt 2003, 13:59
Locatie: Alkmaar

Bericht door lexiebabe »

Er staan wat verwijzingen naar bordelen in 'Wie geschoren wordt, moet stil zitten'. Kijk anders even op http://www.niod.nl voor de volledige titel en schrijfster, daar werd dit boek eind oktober gepresenteerd.
Foto's van Alkmaar 1939-1946, altijd welkom!
cathaleine
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 jun 2006, 17:12

Bericht door cathaleine »

http://geschiedenis.vpro.nl/programmas/ ... /30980321/

Verkering met de vijand
Nederlandse meisjes en Duitse soldaten

ik weet niet of dat is wat je bedoelt...maar misschien heb je er iets aan
Laura
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 nov 2006, 10:20
Locatie: Groningen

Bericht door Laura »

Helaas ben ik nog steeds op zoek naar informatie betreffende nazi-bordelen, daardoor mijn nieuwe oproep: wie weet iets af van bordelen voor de Duitse Wehrmacht die gedurende Wo II in Nederland hebben bestaan. Er zijn naar mijn weten in Nederland meer dan 12 bordelen langs de kust gevestigt geweest . Wie kan/ wil me helpen, wie weet iets te vertellen? Mijn dank!
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Bericht door Kleine Feldmaus »

Hallo,

Er is een boek dat over dat onderwerp gaat.
Geschreven uit eigen ervaring.
De titel is "House of dolls" door ka-tzetnik 135633
In het nederlands: Link naar marktplaats

En er is een documentaire over dit onderwerp genaamd "Frauen als beute - Wehrmacht und Prostitution".
Met oa interviews met vrouwen die er moesten werken. Helaas niet over Nederland.
Stuur me hier anders even een PM over.

Ik hoop dat je hier alvast wat aan hebt.
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
Laura
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 nov 2006, 10:20
Locatie: Groningen

Bericht door Laura »

Hallo, bedankt voor de reactie! Ik ken het boek weliswaar, maar de documentaire is nieuw voor mij! Dus hartelijk bedankt voor de info!Mijn vraag was ook een beetje aan tijdsgetuigen gericht, mensen die een bordeel in hun dorpje hadden of zo, hoop dat ik daar nog recties op krijg. Groetjes!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

Laura schreef:Mijn vraag was ook een beetje aan tijdsgetuigen gericht, mensen die een bordeel in hun dorpje hadden of zo, hoop dat ik daar nog recties op krijg. Groetjes!
Ik denk dat tijdsgetuigen niet het internet bezoeken, of tenminste, minder frequent dan "jongeren".
Bordelen langs de kust zijn niet vreemd en stonden er ook voor de bezetting. Dat de duitsers daar gebruik van maakte spreekt. Om dan meteen te spreken over "duitse bordelen"....
Richt je verzoek eens aan plaatselijke historische verenigingen. Voornamelijk ouderen zijn daar lid van en daar huist ook veel streekgebonden kennis van "gehoord en gezien".
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Laura
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 nov 2006, 10:20
Locatie: Groningen

Bericht door Laura »

Hallo Eric! Daar heb je idd gelijk in, er huist vast nog heel veel gehoord-en-gezien-kennis in historische vereinigingen, had er nog helemaal niet aan gedacht om daar even n mailtje naar toet te sturen, maar dat zal ik nu wel doen! Bedankt voor het er op wijzen! Groetjes, Laura
Gebruikersavatar
lexiebabe
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 08 okt 2003, 13:59
Locatie: Alkmaar

Bericht door lexiebabe »

Callantsoog had een klein tijdje een bordeel. Deze werd al snel gesloten, ik meen vanwege ziekte en fraude. Naar verluid was het bedoeld voor Turkmenen en andere niet-Duitse soldaten, maar niet voor de Wehrmacht (die er overigens wel kwam). Misschien dat de historische vereniging Zijpe iets weet?
Foto's van Alkmaar 1939-1946, altijd welkom!
Laura
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 nov 2006, 10:20
Locatie: Groningen

Bericht door Laura »

Hallo Lexiebabe! Dat zijn heel interessante nieuws, hartstikke bedankt voor de informatie! Interessant ook dat er dus bordelen voor de niet-Duitse soldaten ook zijn geweest! Ik zal zo meteen aan de vereiniging een emailtje sturen, misschien dat zij nog meer daarover weten te vertellen. Dank u wel nog eens voor de informatie!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Wehrmachtbordelen

Bericht door asjemenou »

Dit is wat ik kan vinden over de Wehrmachtbordelen in Nederland;

Eén van de vele onaangename gevolgen van de Duitse bezetting was de sterke toename van het aantal geslachtsziekten. Vóór de oorlog kwam het onderwerp zelden ter sprake, maar de komst van grote aantallen Duitse soldaten bracht daar verandering in. Al tijdens de eerste oorlogsjaren nam het aantal besmettingsgevallen enorm toe: bij bepaalde ziekten zelfs meer dan driehonderd procent. Duitse soldaten staken Nederlandse meisjes aan die op hun beurt weer gezonde soldaten besmetten. het kwam wel eens voor dat vrouwen veertig tot vijftig soldaten infecteerden. Sommige vrouwen wisten dat ze een ziekte onder de leden hadden, maar ze gingen er prat op dat ze in korte tijd zoveel mogelijk militairen 'buiten gevecht' hadden gesteld. De Duitse legerleiding trof al snel maatregelen. In cafés waar zich verdachte vrouwen ophielden, vonden razzia's plaats. Van tevoren werd in overleg met de Feldgendarmerie (de militaire politie) en de Sicherheitsdienst een plan opgesteld, waarbij op een avond een aantal cafés werd bezocht. In Den Haag bijvoorbeeld pakte de Duitse politie op drukke zaterdagavonden soms wel meer dan honderd vrouwen op. In een ziekenhuis werden zij gecontroleerd. Wie ziek was, werd opgenomen en door de SD geregistreerd. In Den Haag, waar het hoofdkwartier van de SD was gevestigd, verzamelde men de gegevens vanuit heel Nederland. Wanneer een vrouw voor de derde maal besmet bleek, werd zij gearresteerd en naar een concentratiekamp gestuurd. In het begin wisten Nederlandse agenten van de zedenpolitie dit nog wel eens te voorkomen door vrouwen naar het speciaal voor 'asociale vrouwen' bestemde kamp De Klencke in Oosterhesselen te sturen. Zij werden daar bij boeren in de omgeving aan het werk gezet. Het kamp stond onder leiding van een Nederlandse vrouw en telde dertig plaatsen. Al snel was De Klencke helemaal vol. Vrouwen die bij de SD terecht kwamen, troffen het slechter. De Duitse legerleiding vond dat ze zich aan sabotage schuldig maakten door regelmatig Duitse soldaten aan te steken. Via de strafgevangenis in Scheveningen (het Oranjehotel) gingen dergelijke 'saboteurs' daarom naar het concentratiekamp Vught, waar ze een paar maanden of zelfs langer moesten blijven. Waren onder hen leden van de NSB dan kregen die de mogelijkheid voorgelegd om 'vrijwillig' in Duitsland te gaan werken. Op 20 september 1941 werden op last van de Duitsers alle bij de zedenpolitie bekende prostituées onder controle gesteld. Zij werden voorzien van een controlekaart waarop hun gegevens waren vermeld en die tevens voorzien was van een recente pasfoto. Met die kaart moesten 'publieke vrouwen' zich regelmatig melden voor geneeskundig onderzoek.
In 1943 werd de regeling uitgebreid: iemand die ziek was, werd nu ook verplicht om zich te laten opnemen. De Duitse verordeningen werden uit kerkelijke hoek meteen scherp bekritiseerd. Opmerkelijk genoeg gebeurde dat openlijk in de inmiddels onder censuur gebrachte kranten, zoals het hervormde dagblad De Nederlander en de gereformeerde De Standaard. 'Hier wordt van staatswege een categorie van eerlozen ingevoerd', betoogde De Nederlander. Door prostitutie onder staatszorg te laten vallen, werd 'deze ontucht' in feite door de overheid erkend. En dat terwijl, volgens De Standaard, de staat deze 'zonde overtreding van Gods gebod', juist moest bestrijden. De Duitsers trokken zich uiteraard van dit soort overwegingen niets aan. Het was in hun grootste belang om de gezondheid van de troepen niet in gevaar te brengen. Daarom ging in 1943 de SD in opdracht van de legerleiding over tot het inrichten van bordelen voor de Wehrmacht, de zogenaamde Puffs. Daarbij speelde ook een rol dat in de zogenaamde spergebieden bijna geen burgerbewoners meer aanwezig waren en het de daar gelegerde troepen verboden was het gebied te verlaten. De legeronderdelen in de spergebieden bestonden hoofdzakelijk uit Russische krijgsgevangenen, die vrijwillig voor de Wehrmacht hadden getekend. Ze opereerden als bewakingstroepen langs de kust van Nederland. Mede aanleiding voor de komst van de bordelen was de verkrachting van een vrouw door een aantal militairen in de buurt van Schagen. Na een onderzoek werden de schuldigen op bevel van de SD ter plekke gefusilleerd. Er werden twaalf Puffs (Wehrmachtbordelen) ingericht, die onder controle stonden van de SD: in Den Burg (Texel), Den helder, Stolpen (bij Schagen), IJmuiden, Zandvoort, Hoek van Holland, Doorn, Oostvoorne, Middelburg, Vere, 's Herenhoek en Goes. Na september 1944 kwamen daar nog bordelen in Wassenaar en Scheveningen bij. Meubelen en huisraad waren afkomstig uit huizen van gedeporteerde joodse families. Omdat onder Nederlandse prostituées niet veel animo bleek te bestaan, werden ze uit België, Frankrijk en Duitsland aangevoerd. Maar bijna allemaal gingen ze weer na het uitdienen van hun contract, dat op vier maanden was gesteld, weer naar huis. Daarna probeerde de SD Nederlandse meisjes die geen prostituée waren over te halen om in een Puff te gaan werken. Er werd vooral geronseld onder meisjes die veel met Duitse soldaten uitgingen. Ook kregen zij tegen een flink bedrag een contract van vier maanden aangeboden. Maar eigenlijk was er sprake van een noodgreep. De Duitsers vonden het onwaardig dat een vrouw van 'Germaanse stam' in een bordeel werkte dat bezocht werd door Russen die van 'niet Germaanse bloede' waren. Na Dolle Dinsdag, in september 1944, liep de hele organisatie van de Puffs in de war. Veel vrouwen liepen weg, zonder zich aan hun contract te storen. Bovendien was bijna de gehele administratie verbrand. Hierdoor werden de meeste bordelen na die tijd niet meer in gebruik gesteld.
Gebruikersavatar
Lucky-Angel
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:15
Locatie: Nistelrode

Bericht door Lucky-Angel »

Nuttige info :)
Wat is de bron?
En staat er niet bij dat destijds de nederlandse vrouwen niet express mee gingen met duitse soldaten om die uit dienst te stellen?
Gezocht; Amerikaans klein spul ( Ook Bajonetten )
Plaats reactie