Aukes verzameling (Sovjet-Unie en Mongolië)

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Gebruikersavatar
Ajacied8989
Lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 02 jun 2006, 20:09
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Ajacied8989 »

:shock: Erg mooi. Hoe heb je dat gescand?
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Met m'n drie-in-één scanner / printer / kopieerapparaat. :lol: Ik leg de ordes op de glasplaat, doek erover heen, klep erop en scannen maar...
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4875
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Bericht door asjemenou »

Afbeelding

Mooie Orde's van de patriottische oorlog heb je in je verzameling Auke. Persoonlijk vind ik het de mooiste Sovjet onderscheiding die er bestaat. Deze orde zie je ook afgebeeld staan op bijvoorbeeld Sovjet postzegels en de jubileummedaille voor de 50 jarige herdenking van de overwinning op Duitsland in de grote patriottische oorlog (1995). Ook staat hij veelvuldig afgebeeld op naoorlogse Znachki (herinneringsspeldjes) zoals op het bovenstaande voorbeeld. Soortgelijke Znachki werden vaak uitgereikt tijdens WOII herdenkingen, samenkomsten, reünies e.d. Bovenstaande Znachok is dan hoogstwaarschijnlijk ook uitgereikt aan het WOII vliegend personeel van de Sovjet luchtmacht. Misschien zelfs wel alleen aan bommenwerperpersoneel. Op de Znachok staat bovenaan de vlag van de Sovjet luchtmacht afgebeeld. Daaronder een Ilyushin IL-4 (DB-3) tweemotorige bommenwerper. Deze bommenwerper was de Russische tegenhanger van de Amerikaanse North American B-25. Daaronder de tekst; военно-воздушные cилы ссср (voyenno-vozdushnye sily sssr - Sovjet luchtmacht).
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Inderdaad, hier een scan van de Jubileumsmedaille voor 50 jaar Overwinning:

Afbeelding
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Vandaag een zeer uitgebreide e-mail ontvangen van de Russische onderzoeker. Voor ieder document wat hij in theorie zou kunnen vinden heeft hij een prijs, en voor de vertalingen ook (maar die heb ik natuurlijk niet nodig 8)). De prijs voor zijn diensten is hierbij inbegrepen. Ik kan zelf aangeven wat ik wil hebben en dan gaat hij daar naar op zoek. Ik heb aangegeven dat ik geïnteresseerd ben ik alles wat hij kan vinden. Mocht hij om de een of andere reden niets kunnen vinden (dead end research) dan kost het me niets. Het onderzoek kost meestal twee tot drie maanden tijd. Het is allemaal niet goedkoop maar voor een keer lijkt me dit erg interessant. Ik kan niet wachten!
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Auke schreef:Vandaag een zeer uitgebreide e-mail ontvangen van de Russische onderzoeker. Voor ieder document wat hij in theorie zou kunnen vinden heeft hij een prijs, en voor de vertalingen ook (maar die heb ik natuurlijk niet nodig 8)). De prijs voor zijn diensten is hierbij inbegrepen. Ik kan zelf aangeven wat ik wil hebben en dan gaat hij daar naar op zoek. Ik heb aangegeven dat ik geïnteresseerd ben ik alles wat hij kan vinden. Mocht hij om de een of andere reden niets kunnen vinden (dead end research) dan kost het me niets. Het onderzoek kost meestal twee tot drie maanden tijd. Het is allemaal niet goedkoop maar voor een keer lijkt me dit erg interessant. Ik kan niet wachten!
Over actief bezig zijn met je verzameling gesproken! Respect hoor, ik vind het erg interessant wat je nu doet. Ook ik kan niet wachten wat het resultaat zal zijn! ;)
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Zo, dat is inderdaad wel heel erg actief bezig zijn ja! Maar daar is helemaal niks mis mee hoor! Erg interessant, ben benieuwd naar het resultaat net als Roeland! :yes: :D
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Ben ik zo actief bezig geweest? Volgens mij niet actiever dan jullie... Zes medailles en ordes gekocht deze maand. (Ja, okee, dit topic heb ik deze maand pas geopend, als jullie dat bedoelen. :))
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Een paar nieuwe aanwinsten:

De Orde van de Patriottische Oorlog 1e Klasse, type 3, variant 2 # 620566, geproduceerd in de Munt van Moskou (hier de achterkant):

Afbeelding

De Orde van de Patriottische Oorlog 2e Klasse, type 3, variant 1 # 3030251, geproduceerd in de "Russkiye Samotsveti" Fabriek in Leningrad (hier de achterkant):

Afbeelding

De Orde van de Patriottische Oorlog 2e Klasse, type 3, variant 1 # 3552883, geproduceerd in de "Russkiye Samotsveti" Fabriek in Leningrad (hier de achterkant):

Afbeelding

De Medaille voor Moed, type 2, variant 1 # 2987056 (een productienummer ruim onder de 4.000.000 dus zeker uit WOII) (hier de achterkant):

Afbeelding

Een Moederschapsmedaille 2e Klasse, variant 2:

Afbeelding

Een Jubileumsmedaille voor 60 jaar Overwinning in de Grote Patriottische Oorlog:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Auke op 13 jan 2007, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Zijn mooie aanwinsten Auke. :cheer:
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4875
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Serienummers

Bericht door asjemenou »

Auke schreef:Een paar nieuwe aanwinsten:

De Medaille voor Moed, type 2, variant 1 # 2987056 (een productienummer ruim onder de 4.000.000 dus zeker uit WOII):

Afbeelding
Mooie aanwinsten Auke. Heb jij iets met Orden van de patriottische oorlog? Ik vind ze zelf ook erg mooi dus ik kan je voorkeur wel begrijpen.
Wat het serienummer van de Medaille voor moed (Медаль За отвагу-Medal Za otvagu) betreft, als hij inderdaad lager genummerd is dan 3.500.000/4.000.000 dan is er grote kans dat ie voor 1945 verleend is. Toch kan dat raar lopen met die nummers. Als ik "Echoes of war" er op na lees dan zijn er medailles met een hoger nummer dan 3.500.000 die al in 1944 zijn verleend, terwijl er medailles zijn met het verleningsnummer rond de 2.800.000/2.900.000 die pas midden 1945 zijn verleend. Er is er zelfs één die pas in 1948 is verleend. Dit zal een uitzondering zijn want rond die tijd was er al de Type 2, Var. 3 en deze zijn ongenummerd. Tenminste, er zijn Type 2, Var. 3 duplicaten bekend die wel genummerd zijn.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Bedankt voor jullie reacties Haplo en asjemenou.

Over de productienummers schreef ik al wat op de vorige pagina. Er valt een beetje een lijn in te herkennen, maar er zijn ook vele uitzonderingen. Nadat de munt weer een lading ordes / medailles had geproduceerd werden deze over de verschillende fronten verdeeld. Een front wat echter continu in gevecht was had meer onderscheidingen uit te reiken dan een front wat bijvoorbeeld aan de Noordpool niets te doen had. Zo was het 'drukke' front dus eerder door zijn onderscheidingen heen en kreeg het nieuwe, terwijl het 'rustige' front misschien na de oorlog nog onderscheidingen van een vroegoorlogs type over had. Zo kun je in grote lijnen aangeven wanneer een orde moet zijn uitgereikt, maar verschilde dit per front.

Hoewel er dus een hele kleine kans is dat deze medaille van een 'rustig' front afkomt en pas na de oorlog is uitgereikt, lijkt me dit erg onwaarschijnlijk vanwege het lage nummer. Ook is dit een ouder type - de laatoorlogse Medailles voor Moed hadden geen productienummer - en ik neem aan dat ze toch wel getracht hebben eerst de oudere types op te maken...

En of ik iets heb met de Ordes van de Patriottische Oorlog - ze zijn gewoonweg schitterend, naar mijn mening de mooiste Sovjetonderscheidingen. En dan vind ik natuurlijk met name de types 1 en 2 met het echte 14 karaats goud het mooist. Die types 3 met hun zilver- en goudverf glimmen wel leuk, maar zijn gewoon ongedetailleerde massaproductie-prullen vergeleken met de oudere types.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4875
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Medaille voor moed

Bericht door asjemenou »

Net wat je zegt, het kan erg raar lopen met het verlenen van Sovjet onderscheidingen.
Wat de Medaille voor moed betreft, het valt mij op dat grote aantallen van deze medailles rond de 2.800.000/2.900.000 juist in 1945 zijn verleend. Zo te zien heb je een Type 2, Var. 1, deze zijn inderdaad genummerd. Mooie medaille dus, niets mis mee. De Type 2, Var. 3 is naoorlogs (rond 1946) en ongenummerd. Zoals al eerder gezegd, er zijn genummerde duplicaten van de Type 2, Var. 3 bekend.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

En weer wat binnen gekregen vandaag, de ring en de hanger voor de Medaille voor Militaire Verdienste # 298909:

AfbeeldingAfbeelding

Ook kreeg ik nog een onderzochte Medaille voor Moed binnen, type 2 variant 1, productienummer 3086881.

Deze medaille werd verleend aan een 18-jarige soldaat uit een Garde-Mortierregiment (uitgerust met de bekende 'Katjoesja' raketwerpers) van de 222e Jagerdivisie. Op 6 februari 1945 wist hij nabij Vogelsang onder zware tijdsdruk en onder hevig vijandig geweer-, machinegeweer- en artillerievuur twee defecte telefoonlijnen te repareren. Hij slaagde hierin, ondanks het hevige vijandelijke vuur, en de vijandelijke tegenaanval werd tot staan gebracht.

Ook dit exemplaar wordt genoemd in het boek Echoes of War van Paul Schmitt.

AfbeeldingAfbeelding

Ook dit is, net als de onderzochte Medaille voor Militaire Verdienste, een schitterend zwaar beschadigd exemplaar. De medaille heeft flink wat krassen en het emaille is vrijwel volledig verdwenen.

De volledige research van beide medailles is nog onderweg...
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Prachtige medailles Auke, vooral natuurlijk degenen die onderzocht zijn en waar zo'n persoonlijk verhaal aan vast zit! :yes: :D
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Plaats reactie