Blauwen (blauwing op wapens ed.)

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Blauwen (blauwing op wapens ed.)

Bericht door pionier »

Wie kan me vertellen hoe dit in z'n werk gaat?

Je schijnt het nu ook klaar te krijgen (waar kan ik dit halen en wat is de prijs?)
Gebruikersavatar
Fons
Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 15 aug 2004, 23:16
Locatie: Huizen

Bericht door Fons »

Gewoon Hoppe's Gun Blue kit bestellen.
Verbluffend resultaat, mits je de gebruiksaanwijzing goed leest!

https://www.gearshop.nl/product_info.ph ... b4ea1614d4
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Bedankt voor de link Fons. Al eens gebruikt? Hoe gaat het in z'n werk ongeveer?
Balen dat de verzend in verhouding zo hoog is.
Gebruikersavatar
Fons
Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 15 aug 2004, 23:16
Locatie: Huizen

Bericht door Fons »

Ja ik heb het besteld en gebruik het om wapens mee op te knappen. Met 1 flesje kun je ruimschoots een heel geweer doen. Het werkt ongeveer als volgt: je moet het te behandelen metaal eerst goed schoonmaken met staalwol, er mag absoluut geen roest of vuil meer opzitten, daarna goed ontvetten met het bijgeleverde flesje. Het tweede flesje bevat een soort blauwzuur en dat breng je aan met een wattenstaafje en laat je even inwerken. Als je het goed hebt schoongemaakt zie je het metaal gelijk verkleuren, na ong. 10 minuten kun je het schoonvrijwen met een doekje en kun je het (indien nodig) nog een tweede keer doen. Ik ben er zelf dik tevreden over, het is inderdaad jammer van die hoge verzendkosten maar het was het me wel waard.
Het is overigens niet geschikt om bodemvondsten mee op te knappen, het moeten wel items zijn die nog in goede staat zijn.

suc6,
Fons
Gebruikersavatar
Sbas
Lid
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jun 2004, 14:41

Bericht door Sbas »

Fons schreef:Het tweede flesje bevat een soort blauwzuur
Ik neem aan dat je weet dat blauwzuur (HCN) aka waterstofcyanide gebruikt werdt om joden te vergassen???

Zal wel geen blauwzuur zijn denk je ook niet? ;)

Sbas
Gebruikersavatar
Fons
Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 15 aug 2004, 23:16
Locatie: Huizen

Bericht door Fons »

Ik weet het niet, er staat alleen op het flesje dat het zwaar giftig is en dat je contact met huid en ogen moet vermijden maar niet wat de samenstelling is. Een kennis van me zei dat er blauwzuur in zit maar die kan het natuurlijk ook mis hebben gehad.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

@sturmman; ik zie de relevantie niet om te vermelden dat het gebruikte goedje misschien hetzelfde is als waarmee joden zijn vergast.
Al zou dat zo zijn, mag je het dan niet gebruiken als het werkt.... :?
Mogen we dan ook geen atomen, kogels etc. meer gebruiken...

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Sbas
Lid
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jun 2004, 14:41

Bericht door Sbas »

Jij snapt mij denk ik niet...Waterstofcyanide is een zeer vluchtige stof die je letterlijk in een zeer korte tijd KAPOT maakt. Waarom zou men dat in een product verwerken, omdat men dan een mooiere metaal glans krijgt? Lijkt me sterk!!

''De acute giftigheid van blauwzuur komt doordat het door de longen snel in het bloed kan worden opgenomen en naar de weefsels getransporteerd. In de cel bindt het zich onomkeerbaar aan het cytochroom C oxidase in de mitochondria Op deze manier wordt de aerobe celademhaling stilgelegd en schakelt de cel over op anaeroob metabolisme, zelfs als er voldoende zuurstof aanwezig is. Dit is maar korte tijd vol te houden. De weefsels die het meest van zuurstof afhankelijk zijn, de hersencellen, lopen het eerst schade op''

Sbas
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Met andere woorden, je gaat er dood aan als je het flesje openmaakt. Best wel relevant.. :)
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
pluskat
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 nov 2006, 20:34

Bericht door pluskat »

sets voor 'Coldblueing' kun je in elke wapenhandel in Nl kopen.

Het geheim is inderdaad heeeeel goed ontvetten van het staal: evt. met thinner, ik ga er zelf altijd nog eens met 00 fijn schuurpapier overheen (denk om vette vingerafdrukken!). Spul vervolgens dik aanbrengen en in laten werken (oxidatieproces). Naar mijn ervaring is het het beste om het enkele dagen in de vochtige (buiten)lucht te alen liggen, niet schrikken van de roestbruine kleur die je dan krijgt. Daarna schoonmaken en in de wapenolie zetten.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

@sturmman; ok, ik vat je post in deze nieuwe context :idea:

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

Persoonlijk vind ik 'koud' blauwen alleen geschikt voor kleine
onderdelen. Je bereikt hiermee nooit het niveau van de originele
finish.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Dat er arsenicum in zit heb ik al eens gehoord ja. Lelijk spul idd.
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Fons schreef:Gewoon Hoppe's Gun Blue kit bestellen.
Verbluffend resultaat, mits je de gebruiksaanwijzing goed leest!

https://www.gearshop.nl/product_info.ph ... b4ea1614d4
Nogmaals bedankt voor de tips allemaal.

Bij de hoppes kit zit een hoop spul wat ik niet nodig heb.

Ontvetten doe ik met thinner oid. Schijnt ook perfect te werken.

Aangezien ik niet extra wil betalen voor ontvetter, wat watten ed heb ik verder gezocht en kwam ik bij Target-Master terecht. Deze hadden de hoppes gun bleu ook los te koop voor 5 euro per flesje. http://www.targetmaster.nl/product_info ... 10adc4e53c

Ik hou jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Blauwen

Bericht door asjemenou »

ZEN.45 schreef:Persoonlijk vind ik 'koud' blauwen alleen geschikt voor kleine
onderdelen. Je bereikt hiermee nooit het niveau van de originele
finish.
Volgens mij heb je helemaal gelijk Zen.45. Ik ken Hoppe's Gun Blue (Hoppe, is dat ook geen Jenever?!) niet en heb ook geen ervaring met blauwen maar persoonlijk ben ik geen voorstander van dit soort opschmuck methode's. Ik vind het geen verrijking voor een WOII gebruikt vuurwapen of bajonet. Slijtage of sporen van gebruik op een WOII vuurwapen of bajonet bepalen juist "de ziel" van zo'n verzamelobject. Op een bodemvondst komt zo'n verse blauwlaag al helemaal niet natuurlijk over. Laat het vuurwapen of bajonet in de staat zoals het is.
Plaats reactie