Bekroonde serie Band of Brothers op NET 5

Films, series en documentaires over WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luc J.
Lid
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 feb 2007, 17:52
Locatie: Limburg!
Contacteer:

Bekroonde serie Band of Brothers op NET 5

Bericht door Luc J. »

De met een Golden Globe bekroonde serie Band of Brothers is vanaf februari te zien op NET 5. De serie volgt de mannen van de Amerikaanse legereenheid ‘Easy Company’ vanaf hun training in Amerika in 1942 tot aan de grote overwinning op nazi-Duitsland in 1945. Band of Brothers gaat in het bijzonder over de laatste maanden van de Tweede Wereldoorlog en is een co-productie van Steven Spielberg en Tom Hanks. De serie is vanaf vrijdag 23 februari wekelijks om 22.30 uur te zien op NET 5, na Medium en Justice.

Afbeelding

Volgens de kenners en het publiek is Band of Brothers de beste oorlogsverfilming uit de tv-historie, aldus een woordvoerster van NET 5. “De serie laat zien hoe gruwelijk de Tweede Wereldoorlog was voor miljoenen burgers en soldaten, maar ook hoe be- langrijk vriendschap en broederschap in een tijd van oorlog is. In totaal is er 120 mil- joen dollar besteed aan de productie, een absoluut recordbedrag voor een tv-serie.”

Band of Brothers is gebaseerd op de verhalen van veteranen en op het gelijknamige boek van historicus Stephen E. Ambrose uit 1992. De Amerikaanse soldaten van de legereenheid Easy Company vochten tijdens de Tweede Wereldoorlog bijna twee jaar lang door heel Europa, onder meer in Nederland. Ze begonnen in Amerika in juli 1942 aan een zware training. Op D-day, 6 juni 1944, sprongen zij boven Normandië met hun parachutes achter de vijandelijke linies. Van daaruit rukten zij langzaam op richting de Rijn, vochten mee in de zware strijd bij Bastogne, waren betrokken bij de bevrijding van Eindhoven en namen het Adelaarsnest van Hitler in Berchtesgaden in beslag.

Zusterzender SBS 6 brengt dit voorjaar overigens de door critici geprezen serie Studio 60 on the Sunset Strip op de buis. Deze serie geeft een blik achter de schermen bij het fictieve sketchprogramma ‘Studio 60 on the Sunset Strip’ op de zender NBS. Dat programma lijkt te kampen met lagere kijkcijfers. Er wordt besloten een nieuw stel schrijvers (Matthew Perry en Bradley Whitford) in te zetten om de serie te redden.
June 6, 1944, Norman Cota: “Well, Goddamn it then, Rangers, lead the way!”
Brian
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 nov 2006, 13:35
Locatie: Deventer

Re: Bekroonde serie Band of Brothers op NET 5

Bericht door Brian »

SE Airborne NL schreef: De Amerikaanse soldaten van de legereenheid Easy Company vochten tijdens de Tweede Wereldoorlog bijna twee jaar lang door heel Europa, onder meer in Nederland.
Maak daar maar een ruim jaartje van :wink: Ze hebben volgens de serie 434 dagen gevochten na D-day (uit m'n hoofd) :) :P

Maar ik zal hem zeker weer bekijken, hij blijft mooi :lol:
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
Gebruikersavatar
Luc J.
Lid
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 feb 2007, 17:52
Locatie: Limburg!
Contacteer:

Bericht door Luc J. »

Zeker dat hij mooi blijft, ik heb hem nu ook al 2 of 3 keer helemaal afgekeken en hij blijft inderdaad nog steeds leuk om te kijken!

Ik ga dus gewoon weer kijken 23 februari. :)
June 6, 1944, Norman Cota: “Well, Goddamn it then, Rangers, lead the way!”
Brian
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 nov 2006, 13:35
Locatie: Deventer

Bericht door Brian »

SE Airborne NL schreef:Zeker dat hij mooi blijft, ik heb hem nu ook al 2 of 3 keer helemaal afgekeken en hij blijft inderdaad nog steeds leuk om te kijken!
Hehe ben zelf de tel kwijt eerlijk gezegt... :lol: idd én toch blijft hij mooi...
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
Gebruikersavatar
Luc J.
Lid
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 feb 2007, 17:52
Locatie: Limburg!
Contacteer:

Bericht door Luc J. »

Vanavond 22:30 op Net 5!
June 6, 1944, Norman Cota: “Well, Goddamn it then, Rangers, lead the way!”
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

idd....geweldige serie!
ook al zo vaak gekeken dat ik de tel kwijt ben. (of ik ben niet zo goed in tellen). Heb daarom ook maar de tinbox gekocht! aanrader!!!!!!!(inclusief de interviews enz)
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Ik heb even een vraagje. Easy company klimt vrij vroeg in het vliegtuig, het is nog helemaal licht, ookal is het 5 juni, het is nog wel erg licht. Ik begrijp dat ze nog even moeten rondvliegen boven Enegeland om zich een beetje te verzamelen maar als ja pas om 1/2 uur in normandië moet zijn... Een vluchtje over het kanaal duurt echt niet zo lang. Hoe kan dit? Foutje in de serie?
Gebruikersavatar
pedulla
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 okt 2006, 12:59
Locatie: Over de IJssel

Bericht door pedulla »

Ik zat ook te kijken en het viel mij ook wel op.

Mijn "verklaring" :

In juni, zomer, is het veel langer licht.

Stel dat ze om 21:30 ingestapt zijn, kan het in juni nog steeds licht zijn, opstijgen, verzamelen in de lucht, ik schat een klein uurtje vliegen... dan ben je al snel een aantal uurtjes verder lijkt mij.

Dan ook bij de laatste beelden van deel 1, als Winters in de deuropening zit van het vliegtuig, zie je al dat het aan het schemeren / donker worden is.

Het zou mij echt tegenvallen als we tot de conclusie zouden kunnen komen dat dit een foutje van de makers zou zijn. Ik betwijfel het.
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

2/506 zat in Serial 12 en werden rond 0120 gedropt op hun DZ (DZ C)..

Zoals oa op D-Day minus one te zien is, stapten de eerste troopers op 5 June 1944 ook al bij daglicht in..

Het klopt dus wel gewoon.
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

In de boeken die ik over BOB heb gelezen(en dat zijn er toch wel een aantal...) vertellen ze ook dat ze een tijdje in de vliegtuigen hebben moeten wachten voordat alle vliegtuigen bemand waren, voordat dan de motoren werden gestart, er moest een voor een op worden gestegen, dan nog formaties vormen en het was nog laat licht in juni. Ik moet bekennen dat ik het niet helemaal 'wetenschappelijk' heb benaderd of uitgerekend, maar het lijkt me dus best mogelijk dat ze bij daglicht in zijn gestapt. Daarnaast heb ik vertrouwen in de regie van BOB.
Opgeheven account 3090

Bericht door Opgeheven account 3090 »

Hey,

Ik zag deze tekst en moest hierop reageren dus heb ik me maar even aangemeld.

Karell wat jij zegt klopt niet helemaal.
Ik ben al een hele langetijd Band Of Brothers fanaat, ik ben begin vorig jaar contact wezen opzoeken met de veteranen van Bob, het was gelukt en na met veel mensen brieven en emails geschreven ben ik er achter gekomen dat er een hoop dingen zijn die niet kloppen, en daarmee bedoel ik niet precies de regie maar de hele serie.
Ik zal 2 voorbeeld noemen:
De eerste was over Blith, over hem werd gezegd dat die in 1949 stierf na die schotwond in zijn nek(Aflevering 3 Carentan).
Maar nee hij stierf in 1961(volgens mij) nadat hij nog steeds in het leger zat meer dan 300 sprongen op zijn naam had staan en een hele hoop medailes heeft ontvangen.

Dit soort dingen zijn (vind ik) grote groffe fouten en mogen niet in zoiets als dat met een budget van 120 miljoen voorkomen.

Ook was er dat verhaal over Buck Compton, hij zou nadat zijn vrienden waren vermoord helemaal gek zijn geworden en uit de Company zijn gehaald.

Dat ik ook niet waar, hij zag inderdaad zijn 2 beste vrienden doodgaan door een voltreffer van een 88'er maar hij had al enige tijd problemen met een van de leiders.

Zo dat is er uit :lol:
Gr
Nick
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

beste Nick, hier wil ik toch ook even op jou reageren!

TEN EERSTE
Je zegt dat wat ik zeg niet klopt? Ik zie nergens een argument van jouw dat tegen iets van mij in gaat? je zegt dat niet klopt wat ik zeg, maar je zegt niet wat er niet klopt.

TEN TWEEDE
Ook ik ben fanaat, fanaat van wo2. daarnaast heb ik ook veel gelezen en gezien van bob. Ik heb de serie elke zondagavond en maandagavond bekeken. Ik heb de dvd (de 6delige dvd serie. met interviews dus). Ik heb bob dus een aantal keer gezien! daarnaast heb ik gelezen: (1)band of brothers(Ambrose),(2)parachute infantry (webster), (3)beyond band of brothers, (4)biggest brother en nog een aantal boeken over screaming eagles/101st(o.a. de vierdelige serie van Burgett)

TEN DERDE
ik weet dus dat er een aantal aspecten niet kloppen die in de serie voorkomen, want ik neem aan dat de persoonlijke boeken meer waarheidsgetrouw zijn dan een serie.

TEN VIERDE
Nu je toch een aantal puntjes noemt die niet kloppen, wil ik ook zeggen dat er betreft webster een aantal niet kloppen (lang geleden dat ik het boek heb gelezen, maar kan me herinneren dat in hagenau hij in de serie als 'tolk' mee moet, maar in werkelijkheid is hij aan de 'vrije' kant van de rivier gebleven om surpressing fire te geven met een MG tijdens de terugtocht van de patrouille om krijgsgevangenen te maken, (ik zeg vast, pin me er neit op vast omdat ik het boek nu niet bij de hand heb)hij wist dat het duitse vuur dan op hem zou worden gericht omdat hij zijn positie zou blootstellen (met een langvurende MG in het donker), maar hij wilde/moest dit doen van zichzelf omdat hij zich schuldig voelde over niet meegaan met de patrouille en het afwezig zijn van bastogne)

TEN VIJFDE
ik weet dus dat er (een aantal/ veel?!?!?!) aspecten niet kloppen in de serie, maar ze hebben het zo waarheidsgetrouw proberen weer te geven, de aspecten die fout zijn gegaan tot zover bekend bij mij, zij persoonlijke dingen. het is voorstelbaar dat dit moeilijk is om allemaal precies na te gaan (ok dat van Blithe is een grove fout). maar het opstijgen van de vliegtuigen is een centraal iets en ik neem aan dat de regie hier wel rekening mee houdt! daarnaast geef ik mijn antwoord waar jij kritiek op levert, een aantal argumenten waardoor het mij wel LIJKT dat het ZOU KUNNEN. ik geef zelf expliciet aan dat ik moet bekennen dat ik het niet wetenschappelijk benaderd heb!

TEN ZESDE
Ik neem dus aan dat je, met wat ik zeg niet helemaal klopt, doelt op dat ik vertrouwen heb in de regie van bob. Maar wat kan er fout aan zijn als IK vertrouwen heb? het zegt toch niks over de rest van de wereld? het is een eigen mening en naar mijn weten leven we (dankzij o.a. BOB :P) in een democratie waar meningen worden gerespecteerd (ook al wordt de sfeer steeds grimmiger in Nederland)

TEN ZEVENDE
dan Nick, houdt er rekening mee: Dit is geen persoonlijke aanval maar een persoonlijke verdediging! verder heel goed dat je kritisch bent, daar is dit forum voor, zodat er zoveel mogelijk over wo2 bekend wordt. daarom ik vind het goed dat je kritisch bent op mij, maar misschein de volgeende keer iets duidelijker. daarnaast hoop ik dat je mijn kritiek (verdediging) sportief op pakt

TEN ACHTSTE
ik hoop dat je langer op dit forum actief blijft, hoe meer mensen, hoe meer informatie, hoe beter (vaak).

TEN NEGENDE
Echt super dat je contact met hen hebt! respect!

TEN TIENDE
Blithe wist ik(wel via heel veel surfen op het internet (ja ook daardoor ben ik bekend met aspecten van bob). Maar ik moet bekennen dat ik dat van Buck niet wist. (kijk...weer wat geleerd!)

TEN ELFDE
dan wil ik nog aangeven dat ik nog steeds op de grote lijnen redelijk vertrouween heb in de regie van bob en respect voor het leveren van een goede verfilming (op details na). ben zelf ook bezig met wat dingen aan het opschrijven en dat is erg moeilijk wanneer je dit moet doen uit boeken en persoonlijke herinneringeen wanneer deze elkaar soms ook nog eens tegenspreken of niet geheel overeenkomen.
ook respect voor het actueel maken van wo2 onder de jongeren, en om te laten zien hoe erg het allemaal is geweest, en dat we respect moet hebben voor de veteranen.

TEN TWAALFDE
sorry voor gedeelte offtopic en de typfouten.


ik ben benieuwd naar je reactie Nick! verbeter me waar ik fout zit, ook de rest!


met VRIENDELIJKE groet

karell
Opgeheven account 3090

Bericht door Opgeheven account 3090 »

Hey Karell,

Wat een lang antwoord :shock:

Mijn argumenten komen uit hun verhalen, ik heb ook alle boeken gelezen maar ik vind het dan zo jammer dat sommige dingen niet kloppen, zelfs in het boek van Winters maar dat komt omdat winters het niet alleen zelf heeft geschreven.

Ok ik zal het op deze manier doen

TEN EERSTE
Ik zeg inderdaad dat het niet helemaal klopt, dat komt omdat ik heel veel heb gesproken met Lynn "Buck" Compton, hij werd Buck genoemd naar een van de beste Honkball spelers aangezien hij dat zelf ook deed en ook heel goed was noemde ze hem op die manier(weer wat geleerd :wink: )

TEN TWEEDE
Ik weet het heel veel mensen hebben het op die manier gelezen en gezien, ik ook en wilde daarom meer weten aangezien ik had gehoord dat een hoop dingen wel en niet klopte wilde ik het tot de bodem uitzoeken.
Ik heb alle boeken van BOB gelezen behalve Biggest Brother ging natuurlijk over Winters maar Winters heeft het boek nooit goedgekeurd en probeerde ierdereen een beetje af te raden het boek te kopen.

TEN DERDE
Waarscheinlijk gaat Don Malarkey ook een boek schrijven, dat doet hij omdat hij er niet zo blij mee is omdat alle andere boeken nooit het complete goede verhaal beschreef(je kan inderdad beter de boeken geloven dan de serie aangezien Hanks en Spielberg met BOB begonnen voor het geld, sorry niet dat die niet goed is ze hebben ook geld geschonken voor monumenten enzo)

TEN VIERDE
Dat klopt wat je zegt volgens mij, Btw Webster was niet zo geliefd bij de soldaten dat was omdat hij in Harvard had gestuurd, Dit stuk zei Bill Guarnere een keer tegen me:
Webster, Webster is niet zo'n geliefde persoongeweest door zijn mede soldaten en sergeanten werd hij ook wel de 4-11-0 genoemd (4 dagen normandie-11 Holland-0 bastogne) en Bill Guarnere was een van de weinige die nog wel aardig met hem kon opschieten.

TEN VIJFDE
Dat klopt, ik weet nog wel eens dat iemand dit ongeveer zei: Ik vind de stukken over mij zeer realistisch zelf op de manier hoe ik rende en bewoog alleen was ik niet in mijn kont geschoten maar in mijn bovenbeen.

TEN ZESDE
Nee ik wil alleen mijn kant vertellen, er is wel vertrouwen in de regie, zei kunnen er natuurlijk ook niet alles aan doen zei hadden delen gebazeerd op het boek maarja als dat niet helemaal klopt :? .

TEN ZEVENDE
Natuurlijk, ik hou altijd wel van discussies vooral als ik me nog goed kan verdedigen :lol:

TEN ACHTSTE
Ja, ik hoop het wel we zien het wel vanzelf.

TEN NEGENDE
Thanks, er worden ook weleens mensen boos over :roll:

TEN TIENDE
Nou dan heb je nu denk al weer een hoop geleerd :wink:

TEN ELFDE
Op grote lijnen wel, het verhaal klopt wel alleen een hoop details niet de volgende(Pacific Wars) heeft een groter budget(en acteurs) en zal waarscheinlijk ook wel wat acurater zijn aangezien ze nu al een tijd bezig zijn met de verhalen enzo.


Gr
Nick
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

dat wist ik neit van webster!

wist wel dat hij een beetje buitenbeentje was omdat hij een student was, en omdat ie veel had gemist qua veldslagen. maar neit dat hij 4-11-0 werd genoemd. Zo zie je maar hoe moeilijk iets te weergeven is in beelden op basis van boeken en herinneringen over iets van bijna 60 jaar terug.

tuurlijk tom hanks en spielberg, zijn en blijven commercieel, maar ik denk ook dat ze het uit respect hebben gedaan en om de mensen een idee te geven wat er zich aan een front afspeelt. Niet alleen de actie, wordt weergegeven maar ook de verveling enz. daaarnaast zitten zij al langer in de ww2 onderwerpen (denk daar bij aan saving private ryan).

Voor het geld hoeven zij het neit meer te doen, maar met geld bedoel je denk ik dan ook de gehele commerciele kant inclusief 'naam met succes'!(wat zeker is gelukt). naast de commerciele kant denk ik toch dat ze het ook uit respect en interesse hebben gedaan. maar dit weet ik dus neit zeker.

wanneer komt het boek uit van Malarkey? is er een richtdatum? laat maar weten op dit forum als je er meer over weet!

mvg kevin
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Kijk het filmpje dan... :!: :roll:

Daar zie je duidelijk dat US troopers tijdens daglicht instappen..
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Plaats reactie