Bekroonde serie Band of Brothers op NET 5

Films, series en documentaires over WOII
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Bericht door Mr Mojo Risin »

Om toch nog even voort te gaan op posts van Karell en Nick: Ik heb ergens gelezen dat de veteranen van Easy (of toch enkele) dachten dat A. Blithe in 1948 (dacht ik) overleden was. Zo is het dan ook in de serie gekomen, maar na de bewuste aflevering hebben de verwanten van Blithe contact opgenomen met de makers en hebben gemeld dat Blithe later was overleden. Ze hebben er denk ik ook een kopie van het bericht van overlijden verstuurd door het US Army bij de brief (of mail???) gevoegd.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Blithe is op 17 Dec 1967 overleden..

Afbeelding
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Bericht door Mr Mojo Risin »

Dat is dus het document dat ik bedoelde, bedankt voor het te posten michiel.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Opgeheven account 3090

Bericht door Opgeheven account 3090 »

Hey Over dat boek van Malarkey weet ik verder niets.
Het enige dat ik weet is dat hij daar aan zit te denken omdat hij moe wordt van al de dingen die niet kloppen.

Maar hij is er iniedergeval nog niet aan begonnen dus.

Het is niet alleen voor het geld dat snap ik ook wel anders had ik niet dat soort dingen gedaan dat ze met zijn 12e op Hanks kosten naar Bastogne gingen en dat hij geld schenkt maar voor zijn bedrijf is het natuurlijk wel handig.

Over dat van Blith klopt, maar de ene groep dacht dat die 1948 dood was gegaan en de andere dachten dat die inderdaad gewoon 1967 dood was gegaan maar omdat het moeilijk is om erachter te komen en omdat ze volgens mij niet zo heel veel tijd hadden omdat hij er net in het verhaal werd "geplakt" konden ze ook niet veel research doen.

Gr
Nick
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Nick Verbakel schreef: Over dat van Blith klopt, maar de ene groep dacht dat die 1948 dood was gegaan en de andere dachten dat die inderdaad gewoon 1967 dood was gegaan maar omdat het moeilijk is om erachter te komen en omdat ze volgens mij niet zo heel veel tijd hadden omdat hij er net in het verhaal werd "geplakt" konden ze ook niet veel research doen.
Dat is onzin. Als wij het al kunnen vinden met een simpele google-actie..

Bij een serie van deze omvang mag zo'n grote fout gewoon niet gemaakt worden. Klaar.
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Brian
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 nov 2006, 13:35
Locatie: Deventer

Bericht door Brian »

karell schreef:Nu je toch een aantal puntjes noemt die niet kloppen, wil ik ook zeggen dat er betreft webster een aantal niet kloppen (lang geleden dat ik het boek heb gelezen, maar kan me herinneren dat in hagenau hij in de serie als 'tolk' mee moet, maar in werkelijkheid is hij aan de 'vrije' kant van de rivier gebleven om surpressing fire te geven met een MG tijdens de terugtocht van de patrouille om krijgsgevangenen te maken, (ik zeg vast, pin me er neit op vast omdat ik het boek nu niet bij de hand heb)hij wist dat het duitse vuur dan op hem zou worden gericht omdat hij zijn positie zou blootstellen (met een langvurende MG in het donker), maar hij wilde/moest dit doen van zichzelf omdat hij zich schuldig voelde over niet meegaan met de patrouille en het afwezig zijn van bastogne)
Ik wil nog even hierop reageren, het klopt inderdaad dat Webster niet mee ging op de patrouille... een foutje in BoB oh oh wat erg! Maar hij zat in OP2 op het balkon met tegenover zich een gemotoriseerd kanon en vele Duitsers hij was inderdaad bang, maar hij had niet in het bijzonder het gevoel dat hij dit moest doen omdat hij niet in Bastogne erbij was geweest.

Hij stond namelijk bekend als iemand die zich nooit ergens vrijwillig voor opgaf, nooit zou Webster (dat had hij met zichzelf afgesproken) vrijwillig meedoen aan een patrouille, verkenning e.d, misschien dat dit mede bij heeft gedragen aan zijn 'populaire' imago, maar dat terzijde. Dit was volgens Webster de enige keer dat hij zijn leven in de waagschaal moest stellen, nu konden (mede) van zijn vuursteun 15 mensenlevens van hem afhangen, daardoor besloot hij zichzelf in een kwetsbare positie op te stellen en van daaruit te vuren; Dit is wat ik erover heb gelezen :)
Michiel M. schreef:Bij een serie van deze omvang mag zo'n grote fout gewoon niet gemaakt worden. Klaar.
Helemaal mee eens, dit is een té grote fout!
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
Opgeheven account 3090

Bericht door Opgeheven account 3090 »

Dat is onzin. Als wij het al kunnen vinden met een simpele google-actie..

Bij een serie van deze omvang mag zo'n grote fout gewoon niet gemaakt worden. Klaar.
Dit is een beetje stom dat je dit zegt, ik geef je wel gelijk het is een te grote fout maar denk je dat het toen zo makkelijk te vinden was.
Al had je in die tijd Richard Winters in getypt had je nooit zoveel gevonden en dat moet je zelf ook wel kunnen snappen.
Ik weet nieteens of google er toen al was(moet haast wel) maar je had er echt niet veel over kunnen vinden en vooral niet over iemand die bijna nergens anders vermeld zou kunnen worden.

Tuurlijk al hadden ze meer naar info wezen zoeken hadden ze het met gemak kunnen vinden maar ik denk niet dat dat alleen via google was geweest dan.

Gr
Nick
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Google bestaat voor zover ik weet al sinds 1995 :)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Bigshot
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 12 sep 2005, 21:03
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Bekroonde serie Band of Brothers op NET 5

Bericht door Bigshot »

Brian schreef:Ze hebben volgens de serie 434 dagen gevochten na D-day
Meen je dat? :lol:

Valt niemand iets op?
Beste kinderen, jullie moeten later proberen de wereld zo mooi te maken als de gevallenen die voor jullie hadden willen maken! Prinses Wilhelmina (maart 1960)
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Nick Verbakel schreef:Dit is een beetje stom dat je dit zegt, ik geef je wel gelijk het is een te grote fout maar denk je dat het toen zo makkelijk te vinden was.
Al had je in die tijd Richard Winters in getypt had je nooit zoveel gevonden en dat moet je zelf ook wel kunnen snappen.
Ik weet nieteens of google er toen al was(moet haast wel) maar je had er echt niet veel over kunnen vinden en vooral niet over iemand die bijna nergens anders vermeld zou kunnen worden.

Tuurlijk al hadden ze meer naar info wezen zoeken hadden ze het met gemak kunnen vinden maar ik denk niet dat dat alleen via google was geweest dan.

Gr
Nick
Nick,

BoB komt uit 2001. Toen bestond Google echt wel.

Als je ziet wat voor moeite ze hebben gedaan voor de serie, welke hulpbronnen ze hebben ingeschakeld.
Met zo'n grootschalig project en zoveel connecties moet het niet moeilijk zijn om deze gegevens te vinden.
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

ik vind het ook een te grote fout van Blithe, tuurlijk sluipen er fouten in, maar als ik me zo even herinner, was hij die aflevering ook één van de hoofdrolspelers. kan iemand dit bevestigen? ben nu namelijk niet thuis om de dvd te bekijken.

en wat betreft webster
Hij stond namelijk bekend als iemand die zich nooit ergens vrijwillig voor opgaf, nooit zou Webster (dat had hij met zichzelf afgesproken) vrijwillig meedoen aan een patrouille, verkenning e.d, misschien dat dit mede bij heeft gedragen aan zijn 'populaire' imago, maar dat terzijde. Dit was volgens Webster de enige keer dat hij zijn leven in de waagschaal moest stellen, nu konden (mede) van zijn vuursteun 15 mensenlevens van hem afhangen, daardoor besloot hij zichzelf in een kwetsbare positie op te stellen en van daaruit te vuren; Dit is wat ik erover heb gelezen
hier heb je waarschijnlijk gelijk in, want heb ut boek al twee jaar terug gelezen, en ik had ongeveer verwoord zoals ik dacht dat ut was. zat er dus niet al te ver naast :P (en ook hier...ik ben niet thuis dus kan het boek er zo niet bijpakken om het na te slaan)
Gebruikersavatar
Ajacied8989
Lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 02 jun 2006, 20:09
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Bekroonde serie Band of Brothers op NET 5

Bericht door Ajacied8989 »

Bigshot schreef:
Brian schreef:Ze hebben volgens de serie 434 dagen gevochten na D-day
Meen je dat? :lol:

Valt niemand iets op?
Hehe, volgens mij was de oorlog toen al lang afgelopen. :lol:
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
Gebruikersavatar
Bigshot
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 12 sep 2005, 21:03
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Bericht door Bigshot »

Klopt, Sebastiaan! Misschien ten overvloede, maar met 325 Combat Days was het 505th PIR toch de meest 'actieve' Parachute Infantry Regiment...
Beste kinderen, jullie moeten later proberen de wereld zo mooi te maken als de gevallenen die voor jullie hadden willen maken! Prinses Wilhelmina (maart 1960)
Brian
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 nov 2006, 13:35
Locatie: Deventer

Bericht door Brian »

Volgens mij word er in Band of Brothers Epi 10 gezegt, 'For me it was D- +434' (Damian Lewis' voice- over) foutje van mij in de formulering, ik denk dat er bedoeld wordt dat Winters na D-day 434 moest wachten (einde van de oorlog in de Pacific, de angst om daar weer ingezet te moeten worden) tot E-co ontbonden werd of zelfs terug mocht naar de V.S...

Dus de oorlog eindigde toen pas echt :wink:
Laatst gewijzigd door Brian op 08 mar 2007, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
Gebruikersavatar
Luc J.
Lid
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 feb 2007, 17:52
Locatie: Limburg!
Contacteer:

Bericht door Luc J. »

Inderdaad schandalig dat zulke fouten gemaakt worden, vooral omdat ze zelf met de mensen in contact waren die al die dingen hadden meegemaakt, die dus wel verstand van zulke zaken hadden.

Jammer dat ze die kans niet benut hebben, trouwens wel leuk om te weten dat Malarkey een boek wilt schrijven.

Can't Wait!
June 6, 1944, Norman Cota: “Well, Goddamn it then, Rangers, lead the way!”
Plaats reactie