Bekroonde serie Band of Brothers op NET 5

Films, series en documentaires over WOII
Plaats reactie
Brian
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 nov 2006, 13:35
Locatie: Deventer

Bericht door Brian »

Bart V schreef:Maar ik dacht dat parachutiste eens ze uit het vliegtuig zijn niet beschoten mochten worden? Sinds ze niet kunnen terugvechten zelfde als je je ongewapend overgeeft ?
Dit verhaal ken ik (mijn vader heeft mij dit ooit gezegt, toen ik The Longest Day voor het eerst zag -de scene van de 'dropping' midden in St. Mere Eglise- )

Maar ik kan het mij goed voorstellen dat als jij een soldaat was in wo2, en er komen 100'erden parachutisten neer die (o.a) jou willen vermoorden (EENMAAL op de grond), dat vaak genoeg gebeurt dat je die op de veiligst mogelijke manier uitschakeld, als ze dus nog geen tegenvuur kunnen geven.
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Bericht door special air service »

zoiets was er wel idd. paraschute's waren eerst wit teken van overgave. maar daar trok niemand zich wat van aan. (kijk maar naar the longest day) tijdens market garden waren de chute's gecamofleerd (volgens mij klopt er geen bal van het woord sorry) omdat er toch op ze geschoten werd. maar of het hielp?

zoals brian al zegt je wilt ze dood hebben voor ze je wat aan kunnen doen.

trouwens schoten de britten op kreta ook niet op de duitse paraschutisten?

ik denk dat iedereen het zelfde zou doen. gewoon schieten om niet vermoord te worden. maar het lijkt me wel moeilijk raken
Laatst gewijzigd door special air service op 19 apr 2007, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Piloten die hun leven proberen te redden dmv een parachute mogen idd niet beschoten worden volgens het oorlogsrecht.
Parachutisten die een parachute gebruiken als middel om hun (aanvals)opdracht uit te voeren mogen wel degelijk onder vuur genomen worden...

De kleur van US parachutes had helemaal niets te maken met overgave of niet.
In Normandie werden heel wat witte canopies gebruikt en minder camo's...
Ook tijdens MG waren de canopies gemengd...
29th Let's Go!!!!!
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

voor dat laatste punt geef je je zelf al antwoord..kleine kans dat dit wordt nageleefd.. ik kan de duitsers in dit geval geen ongelijk geven...het zou stom zijn te wachten totdat ze zijn geland zodat ze op hun beurt nu jou gaan proberen te doden...instinctief ga je daar niet op wachten lijkt me...

Ik heb even op gezocht in de wet van Geneve (convention of Geneva). En parachutisten die het vliegtuig verlaten als crew van het vliegtuig en dus niet bewapend (zouden mogen) zijn, mogen niet beschoten worden.

Paratroopers daarentegen mogen wel worden targeted (beschoten).

In die wet staat:

Parachutists Of Disabled
Aircraft

Parachutists who are crewmen of a disabled aircraft are presumed to be out of combat and may not be targeted unless it is apparent they are engaged on a hostile mission.

Exception- paratroopers are presumed to be on a military mission and therefore may be targeted.

Dit staat in wet van Geneve onder in de volgende link:

http://www.armystudyguide.com/content/p ... ts-2.shtml

heir nog algemene informatie voer wet van Geneve:

http://en.wikipedia.org/wiki/Geneva_Con ... agreements

heb het niet helemaal gelezen maar is best interessant die eerste link. staat bijvoorbeeld ook in dat je vijandige uniformen mag aan doen om te infiltreren, maar je mag er vervolgens niet in vechten.

Ook staat er dat als je gevangen wordt genomen en je hebt je uniform niet aan, dat je dan ook niet als POW behandeled hoeft te worden.

sorry voor off-topic
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

ik zie dat je me net voor bent Johan, maar dat heb ik inderdaad ook gelezen.
Gebruikersavatar
Bart V
Lid
Berichten: 533
Lid geworden op: 06 apr 2007, 21:26
Locatie: Antwerpen

Bericht door Bart V »

Bedankt, weer wat Xtra geleerd !
“Sweat saves blood, blood saves lives, and brains saves both.” ~ Erwin Rommel
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Bart V schreef:Jah Karel, dat was ik ook aan het denken.
Wanneer je terugtrekt wil je eigenlijk zo snel mogelijk weg en ren je gewoon en dan blijf je er niet echt voor staan maar liever erachter (sinds dit meer bescherming bied dan). Maar ik denk dat het ook wel plaats kon gevonden hebben sinds je niet kan zien dat er een gewonde op de grond ligt achter je als je in een tank zit.
Het is een TV serie geen documentaire! Opsommen wat er allemaal niet gebeurd is heeft pas zin als ze claimen een perfecte weergave van de gebeurtenissen weer te geven.

Als ze het boek precies verfilmd hadden dan was het verhaal helemaal niet meer te volgen omdat er te veel (hoofd) personen in voorkomen.
De serie had 3x zo lang moeten worden en ook 3x zo vervelend want in de serie zie je de soldaten nauwlijks wachten, spullen poetsen, schietoefeningen (1x in deel 1 voor een paar seconden) wachtlopen, uitgaan. Bijelkaar zie je pak en beet 3 minuten aan parachute springen.

Sobel was in het echt een veel vervelender officier maar als ik naar deel 1 kijk valt het wel mee. De onderdirecteur van de voormalige technische school waar ik zat was veel erger vergeleken met Sobel in de serie. Kortom we kunnen elke hoest, zin, en handeling onder een vergroot glas leggen en nog veel meer dingen vinden die op dat moment niet zo gegaan zijn. Het is en blijft entertainment gericht deze serie!
De waarheid is soms te saai dus een shockende scene zoal b.v een Duitser die overreden word door een Jagdpanzer zal ergens wel plaatsgevonden kunnen hebben. Niet persé op dat moment op die plaats.

Er zullen vast tientallen militairen in de strijd overreden zijn door eigen tanks. (Een vriend van mij is dat bijna overkomen tijdens een oefening!)
Dat je in de serie pvt Blith 1 Duitse Fallschirmjager ziet doodschieten wil niet zeggen dat hij daadwerkelijk er een heeft doodgeschoten. Misschien waren het er wel 6 of was het een SS-er of helemaal geen.
Winters was blond en niet roodharig. So What!

Bekijk deze serie niet als documentaire maar voor voornamelijk om zijn entertainment.
Bart V schreef:Bij je 3de punt zeg je dat het beter is dat je op klaarlichte dag laag springt want anders kan de vijand je neerhalen.. Maar ik dacht dat parachutiste eens ze uit het vliegtuig zijn niet beschoten mochten worden? Sinds ze niet kunnen terugvechten zelfde als je je ongewapend overgeeft ? Alhoewel ik voel dat dit niet echt altijd werd nageleeft.
Schieten op parachutisten is volgens mij eerder regel als uitzondering. Maar degene die schiet moet niet rekenen dat hij zich kan overgeven.
De Polen bij Driel zijn beschoten tijdens hun landing. De Britse Pathfinders op 17 sept zijn beschoten. De Britse 4de Parabrigade is tijdens hun landing beschoten.
Gebruikersavatar
Bart V
Lid
Berichten: 533
Lid geworden op: 06 apr 2007, 21:26
Locatie: Antwerpen

Bericht door Bart V »

In Band of Brothers bij hun dropping, zie je dat alleen vliegtuigen geraakt werden of heb ik het fout en wilde ze eveneens de parachutisten naar beneden halen?
“Sweat saves blood, blood saves lives, and brains saves both.” ~ Erwin Rommel
Gebruikersavatar
Ajacied8989
Lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 02 jun 2006, 20:09
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Ajacied8989 »

Bart V schreef:In Band of Brothers bij hun dropping, zie je dat alleen vliegtuigen geraakt werden of heb ik het fout en wilde ze eveneens de parachutisten naar beneden halen?
Als je de vliegtuigen neerhaalt haal je ook de parachutisten neer...
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
Gebruikersavatar
Bart V
Lid
Berichten: 533
Lid geworden op: 06 apr 2007, 21:26
Locatie: Antwerpen

Bericht door Bart V »

.... Eentje dat niet kan volgen.. Als ze springen..
“Sweat saves blood, blood saves lives, and brains saves both.” ~ Erwin Rommel
Gebruikersavatar
mark
Lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 jan 2005, 03:44

Bericht door mark »

Oorlog is nooit eerlijk, ik zou direct proberen para's neer te schieten als ze naar beneden komen, oneerlijk tegenover hen, maar veiliger voor mij!
Je moet het altijd zo oneerlijk mogelijk maken voor de vijand, hem geen enkele kans geven om jou kwaad te doen

Toen de Polen bij driel neerkwamen zijn er in werkelijkheid maar weinig geraakt tijdens de sprong en landing. Anders dan de film 'a bridge too far' doet geloven.
Ook bij de 4e parabrigade werden niet veel mensen geraakt tijdens de landing, het was meer tijdens de verwarring en gevechten na de landing en misdroppingen dat para's gewond raakten.
Het is blijkbaar toch moeilijker dan t lijkt om een dalende parachutist te raken
'signatures are like assholes, everybody's got one'
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Wat lijkt me dat erg, afdalend onder hevig machinegeweer vuur ed. je niet kunnen verdedigen noch deking zoeken. Alleen maar hopen dat de schutter mist.

Ik had het zelfde gedaan, proberen para's te raken, best logische als ze beneden zijn is het eigenlijk te laat.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Plaats reactie