Bekroonde serie Band of Brothers op NET 5

Films, series en documentaires over WOII
Gebruikersavatar
Bigshot
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 12 sep 2005, 21:03
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Bericht door Bigshot »

SE Airborne NL schreef:trouwens wel leuk om te weten dat Malarkey een boek wilt schrijven.
Dat is helemaal niet leuk... want Guarnere en Heffron zijn ook al samen bezig. We slaan met z'n allen compleet door wegens een verfilmde roman van Ambrose... :roll:
Beste kinderen, jullie moeten later proberen de wereld zo mooi te maken als de gevallenen die voor jullie hadden willen maken! Prinses Wilhelmina (maart 1960)
Opgeheven account 3090

Bericht door Opgeheven account 3090 »

Dat is helemaal niet leuk... want Guarnere en Heffron zijn ook al samen bezig. We slaan met z'n allen compleet door wegens een verfilmde roman van Ambrose...
Nou daar ben ik het niet met je mee eens.
Ik vind het wel leuk en er zijn een hoop mensen die geinspireerd zijn door de boeken en de serie.
Ik denk niet dat ze doorslaan maar ik denk dat ze vaak op bijvoorbeeld de straat worden aangesproken met dingen die niet kloppen, en als er heeel veel mensen jou in een serie hebben gezien en ze zeggen telkens dingen die niet kloppen weet ik zeker dat jij daar op een gegeven moment ook wel moe van wordt!!
BoB komt uit 2001. Toen bestond Google echt wel.
Als je ziet wat voor moeite ze hebben gedaan voor de serie, welke hulpbronnen ze hebben ingeschakeld.
Met zo'n grootschalig project en zoveel connecties moet het niet moeilijk zijn om deze gegevens te vinden.
Dat zou best kunnen volgens mij had ik in die tijd nog geen internet daarom.
Maar kijk je kan het in die tijd egt niet verglijken met nu hoor nu zijn er onwijs veel site's die over mensen zoals Blith gaan en in die tijd was dat egt niet zo makkelijk op te zoeken omdat zijn familie niet meewerkte ofzo

Gr
Nick
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Nick Verbakel schreef:Maar kijk je kan het in die tijd egt niet verglijken met nu hoor nu zijn er onwijs veel site's die over mensen zoals Blith gaan en in die tijd was dat egt niet zo makkelijk op te zoeken omdat zijn familie niet meewerkte ofzo
En nu in het Nederlands?.....

Heel veel mensen zijn niet meer geïnspireerd, maar eerder ge-obsedeerd door, nota-bene, een TV-serie....
Gaan jullie straks met z'n allen naar de begrafenissen van Winters, Guarneres en andere Malarkeys???...

Get a life.....:roll:
29th Let's Go!!!!!
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

Ik snap dat BOB volgens sommige iets te ver is doorgeslagen, maar het heeft wel voor sommige mensen de oorlog wat 'bekender' gemaakt, wat ik persoonlijk als wo2-hobbyist(en ja al heeel wat jaren VOOR bob was ik dat) wel belangrijk vind.
voor sommige is het dus te erg geworden enz...en het is inderdaad niet alleen de E-compagnie die de oorlog heeft gewonnen enz. Maar dat zullen de mensen wel snappen.

Ook al is je mening dat BOB doorslaat, ik vind dat onderstaande quote helemaal niet kan en niet klopt!

Dat is helemaal niet leuk... want Guarnere en Heffron zijn ook al samen bezig. We slaan met z'n allen compleet door wegens een verfilmde roman van Ambrose...

Waarom zouden zij geen boek mogen schrijven? als je je zo er aan irriteert, lees de topics van bob dan neit meer, maar je er niet druk om. koop het boek gewoon niet...zo simpel is dat!

Voor mijn gehele mening en goed onderbouwde argumenten, zie de zovele topics op dit forum over bob...want er zijn er veel van...


daarnaast wou ik nog even zeggen dat ik net het boek van george wilson uit heb: If you survive. Hierin schrijft de Wilson ten tijden van de battle of the bulge vol lof over het 101st. Dus toen was er al een 101st 'hype' en ik neem aan dat zij zelf wisten dat er naast het 101st vele andere militaire, belangrijke slagen hebben geleverd....

neem dit laatste niet al te serieus voordat ik hier commentaar op krijg.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

karell schreef:.....maar het heeft wel voor sommige mensen de oorlog wat 'bekender' gemaakt.......
Jammer genoeg wel.........
29th Let's Go!!!!!
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

hee john, dat laatste snap ik niet helemaal?

is het dan dat je er zelf meer in meot verdiepen, wil je nog een meer weten dan de meeste anderen?

of vervuiling van informatie doordat mensen denken dat ze er wat van weten omdat ze toevallig één serie van één compagnie hebben gezien?

(met dit laatste ben ik het dan wel eens...er zijn sinds BOB veel WW2-eendagsvliegen bijgekomen die denken dat ze nu alles van ww2 afweten, en die alles wat ze op een site ergens op het internet tegenkomen ook gelijk voor waar aannemen zonder ooit maar één boek of iets te hebben aangeraakt...of dat ze in één keer een site gaan maken over BOB, na alleen het zien van de serie).

maar ik probeer hier zoveel mogelijk doorheen te kijken...en het lijkt me dat dit voor jou sowieso geen probleem moet zijn om daar door heen te kijken aangezien je status op deze site( al geruime tijd lid, met meer dan 3000post die inhoudelijk goed zijn voor zover ik weet)

met mijn stelling:
.....maar het heeft wel voor sommige mensen de oorlog wat 'bekender' gemaakt.......
doel ik erop, dat meer mensen nu weten wat militairen ongeveer mee hebben kunnen gemaakt, en dat deze mensen respect hiervoor hebben, en daarbij dan respect voor ALLE veteranen.

Dit bedoelde ik er mee... niet meer niet minder.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Degenen die echt interesse hebben, zouden ook zonder SPR en BoB hun weg gevonden hebben....
Volgens mij waren we veel beter af zonder al die Would-Be paratroopers, zogezegde historici zonder background, en BoB Groupies.....

En wat de fouten in BoB betreft..... het is tenslotte maar een commercieel TV-programma, gebaseerd op een commercieel boek van een niet onbesproken auteur , gebaseerd op een aantal interviews.....

En als laatste; mijn naam is Johan , niet John...., maar ook dat is weinig belangrijk....
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
leieboordbewoner
Lid
Berichten: 609
Lid geworden op: 07 dec 2005, 14:34
Locatie: Oeselgem a/d Leie (B)
Contacteer:

Bericht door leieboordbewoner »

johan willaert schreef:gebaseerd op een commercieel boek van een niet onbesproken auteur , gebaseerd op een aantal interviews.....
Is Ambrosse soms al betrapt op foute info in zijn boeken?

En wat betreft BoB... het heeft mijn interesse in wo2 weer aangewakkerd. (voor alle duidelijkheid: ik verzamel Britse militaria). Ik begrijp wel de frustratie van verzamelaars die al 10-20-30 ect jaar aan het verzamelen zijn en overstelpt worden door jonge jongens die plots de ganse easy compagnie gaan verzamelen....

Maar nu zijn we serieus aan het afwijken van het topic...
For King & Country
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

sorry johAn... typfoutje!

nee maar wat jij dus bedoeld, dat gaf ik dus al aan:


of vervuiling van informatie doordat mensen denken dat ze er wat van weten omdat ze toevallig één serie van één compagnie hebben gezien?

(met dit laatste ben ik het dan wel eens...er zijn sinds BOB veel WW2-eendagsvliegen bijgekomen die denken dat ze nu alles van ww2 afweten, en die alles wat ze op een site ergens op het internet tegenkomen ook gelijk voor waar aannemen zonder ooit maar één boek of iets te hebben aangeraakt...of dat ze in één keer een site gaan maken over BOB, na alleen het zien van de serie).

maar ik probeer hier zoveel mogelijk doorheen te kijken...en het lijkt me dat dit voor jou sowieso geen probleem moet zijn om daar door heen te kijken aangezien je status op deze site( al geruime tijd lid, met meer dan 3000post die inhoudelijk goed zijn voor zover ik weet)
dit is inderdaad vervelend soms.

betreft het boek van BOB, zit je naar mijn inzien zit je geheel fout!(let wel...MIJN mening, dus ik zeg niet op basis van feiten dat je fout zit).

De schrijver Stephen E. Ambrose, is een gerenomeerde schrijver/ONDERZOEKER in de geschiedkunde, en 1 van zijn stromen is tweede wereldoorlog.

BOB de serie kun je commercieel noemen, maar het boek NIET! dat lijkt misschien omdat het zoveel aandacht heeft gekregen NA de serie!

terugkomend op Ambrose:

Ben even te lui om als helemaal te typen. Bron wikipedia:
[/quote]Eisenhower heeft hem PERSOONLIJK gekozen voor het schrijven van zijn bibliografie

Ambrose was born in Decatur, Illinois and grew up in Whitewater, Wisconsin. He got an avalanche from Alex Taylor and graduated from Whitewater High School. His family also owned a farm in Lovington, Illinois.

Ambrose served as a professor of history at several universities from 1960 until his retirement in 1995, spending the bulk of his time at the University of New Orleans. For the academic year 1969-70, he was Ernest J. King Professor of Maritime History at the Naval War College. In 1970, he was driven from his position at Kansas State University after heckling President Richard Nixon during a speech on campus.

Early in his career, Ambrose was mentored by World War II historian Forrest Pogue. He was the author of several bestselling books about the war, including D-Day, Citizen Soldiers and The Victors. Other major books include Undaunted Courage, about Lewis and Clark, and Nothing Like It in the World, about the construction of the Transcontinental Railroad. He was the founder of the Eisenhower Center and President of the National World War II Museum in New Orleans, Louisiana. He was the military advisor on the movie Saving Private Ryan and was an executive producer on the television mini-series that was based on his book, Band of Brothers

daarnaast vind ik het gebruik van documenten, observatie van het terrein destijds, interviews en ooggetuigenverslagen geen slechte bronnen...dit zorgt voor triangulatie. Daarnaast zou ik maar een betere manier weten...een tijdmachine bouwen.

Je hebt inderdaad wel gelijk dat het gen onbesproken auteur is...een vlekje is plagiaat, maar dat is er ingeslopen, onnauwkeurigheid. Hij had voor zover ik weet wel gerefereert, maar iets te globaal.
daarnaast vind ik het niet gek aangezien zijn bibliografie:
http://www.olemiss.edu/mwp/dir/ambrose_ ... index.html
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

ho...was ff iets fout gegaan met de quote...excuses, maar de engelse tekst moest als quote, en niet de huidige.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Ik heb Ambrose twee keer ontmoet, één keer in New Orleans in het D-Day Museum en één keer tijdens de premiere van BoB op Utah Beach in 2001....
Hij is eveneens te zien in de laatste episode van de BBC-Documentairereeks 'The World at War'....

Ik kan niet zeggen dat ik onder de indruk was....


Het boek BoB is geschreven vanuit commercieel oogpunt. Ambrose schreef en verkocht boeken als inkomensbron......
De verfilming ervan kwam pas later....
29th Let's Go!!!!!
Brian
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 nov 2006, 13:35
Locatie: Deventer

Bericht door Brian »

karell schreef:BOB de serie kun je commercieel noemen, maar het boek NIET! dat lijkt misschien omdat het zoveel aandacht heeft gekregen NA de serie!
Volgens mij verkoopt iedere schrijver zijn boeken vanuit een commercieel oogpunt, het is zijn werk, hij brengt er zijn brood mee op de plank, niets mis mee, je werkt voor je centen.

Maar toch vind ik het goed dat Malarkey, Guarnere & Heffron hún verhalen uit gaan brengen, je kunt er gewoon simpelweg niet op vertrouwen dat een schrijver als Ambrose, tenzij hij gedachten kan lezen :wink: , alles 100% gedetailleerd en historisch correct weet te verwoorden in een boek, op basis van interviews... :roll:

mvg
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

helemaal met brian eens!

ik denk dat het de kwaliteit van de boeken van Ambrose neit ten goede zou komen wanneer hij veertig uur per week zou werken, en in de avonduurtjes een beetje zou hobbyuh als schrijver.

en ik zal je vertellen, 99% van de schrijvers die zijn/haar boek publiceert, het schrijft om te worden gelezen. dit kun je zien om verhalen naar buiten te brengen die anders nooit toegankelijk waren geweest voor iemand, daarnaast gaat het ook om erkenning voor werk.

maar ik respecteer jouw mening johan en je zal er ongetwijfeld goede argumenten voor hebben waarom Ambrose geen goede schrijver zou zijn.

trouwens het boek is wel wereldwijd commercieel geworden dankzij de serie, vraag maar aan de eendagsvliegen of ze Easy daarvoor al kenden?of het boek? of eveneens de schrijver?
Brian
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 nov 2006, 13:35
Locatie: Deventer

Bericht door Brian »

karell schreef: vraag maar aan de eendagsvliegen of ze Easy daarvoor al kenden?of het boek? of eveneens de schrijver?
Maar dit geeft dan wel weer aan dat de 'eendagsvliegen' bereid zijn er meer voor te doen dan alles wat hun in de serie word voorgeschoteld, klakkeloos aan te nemen, opzich geen slechte zaak, ik denk dat je interesse best bij Band of Brothers kan beginnen zonder dat het daar ook eindigt...
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

Maar dit geeft dan wel weer aan dat de 'eendagsvliegen' bereid zijn er meer voor te doen dan alles wat hun in de serie word voorgeschoteld, klakkeloos aan te nemen, opzich geen slechte zaak, ik denk dat je interesse best bij Band of Brothers kan beginnen zonder dat het daar ook eindigt...
klopt, maar dan zijn het geen eendagsvliegen meer ;)
Plaats reactie