Audie Leon Murphy

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart V
Lid
Berichten: 533
Lid geworden op: 06 apr 2007, 21:26
Locatie: Antwerpen

Audie Leon Murphy

Bericht door Bart V »

Dit is een held voor mij.. Ik weet niet of jullie hem kennen , maar hij is de meest gedecoreerde soldaat van de WWII.

Ik zoek nog informatie van hem. Ik weet wel doorwat hij een legende is geworden:

--------------

Rank and organization: Second Lieutenant, U.S. Army, Company B, 15th Infantry, 3d Infantry Division.

Place and date: Near Holtzwihr France, 26 January 1945.

Entered service at: Dallas, Tex. Birth: Hunt County, near Kingston, Tex.

G.O. No.65, 9 August 1945.

CITATION: 2d Lt. Murphy commanded Company B, which was attacked by 6 tanks and waves of infantry. 2d Lt. Murphy ordered his men to withdraw to prepared positions in a woods, while he remained forward at his command post and continued to give fire directions to the artillery by telephone. Behind him, to his right, 1 of our tank destroyers received a direct hit and began to burn. Its crew withdrew to the woods. 2d Lt. Murphy continued to direct artillery fire which killed large numbers of the advancing enemy infantry. With the enemy tanks abreast of his position, 2d Lt. Murphy climbed on the burning tank destroyer, which was in danger of blowing up at any moment, and employed its .50 caliber machine gun against the enemy. He was alone and exposed to German fire from 3 sides, but his deadly fire killed dozens of Germans and caused their infantry attack to waver. The enemy tanks, losing infantry support, began to fall back. For an hour the Germans tried every available weapon to eliminate 2d Lt. Murphy, but he continued to hold his position and wiped out a squad which was trying to creep up unnoticed on his right flank. Germans reached as close as 10 yards, only to be mowed down by his fire. He received a leg wound, but ignored it and continued the single-handed fight until his ammunition was exhausted. He then made his way to his company, refused medical attention, and organized the company in a counterattack which forced the Germans to withdraw. His directing of artillery fire wiped out many of the enemy; he killed or wounded about 50. 2d Lt. Murphy's indomitable courage and his refusal to give an inch of ground saved his company from possible encirclement and destruction, and enabled it to hold the woods which had been the enemy's objective.

----------

Maar nu men vraag is: Kent iemand films/boeken van hem?
En waar kan ik ze dan nog vinden.
En ook als je meer informatie van hem hebt mag je hem geven.
En heeft hij alleen in Frankrijk gevochten ?
“Sweat saves blood, blood saves lives, and brains saves both.” ~ Erwin Rommel
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Audie Leon Murphy

Bericht door johan willaert »

Maar nu men vraag is: Kent iemand films/boeken van hem?

To Hell and Back: Boek en Film
http://www.imdb.com/name/nm0001559/

En waar kan ik ze dan nog vinden.
http://www.amazon.com/s/ref=nb_ss_gw/10 ... die+murphy

En ook als je meer informatie van hem hebt mag je hem geven.
http://en.wikipedia.org/wiki/Audie_Murphy

En heeft hij alleen in Frankrijk gevochten ?
Noord Afrika, Sicilie, Italie, Frankrijk, Duitsland
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Bigshot
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 12 sep 2005, 21:03
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Audie Leon Murphy

Bericht door Bigshot »

SoldierToTheDeath schreef:maar hij is de meest gedecoreerde soldaat van de WWII.
Een veel gemaakte fout, hij is de HOOGST gedecoreerde Amerikaanse soldaat, niet de MEEST gedecoreerde, want er waren mensen met meer onderscheidingen, bijvoorbeeld: Richard I. Bong met 32 onderscheidingen.

Een ook veel gemaakte fout is dat Megallas de hoogst onderscheiden 82nd paratrooper zou zijn, onzin: Funk, Leonard A. Jr.. Hij verdiende, onder andere, een Medal of Honor.

Weer wat geleerd! :)
Beste kinderen, jullie moeten later proberen de wereld zo mooi te maken als de gevallenen die voor jullie hadden willen maken! Prinses Wilhelmina (maart 1960)
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

En er moet natuurlijk nog Amerikaanse tussen, er waren vele militairen uit andere landen die meer onderscheidingen kregen in WOII.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Bart V
Lid
Berichten: 533
Lid geworden op: 06 apr 2007, 21:26
Locatie: Antwerpen

Re: Audie Leon Murphy

Bericht door Bart V »

Bigshot schreef:
SoldierToTheDeath schreef:maar hij is de meest gedecoreerde soldaat van de WWII.
Een veel gemaakte fout, hij is de HOOGST gedecoreerde Amerikaanse soldaat, niet de MEEST gedecoreerde, want er waren mensen met meer onderscheidingen, bijvoorbeeld: Richard I. Bong met 32 onderscheidingen.

Een ook veel gemaakte fout is dat Megallas de hoogst onderscheiden 82nd paratrooper zou zijn, onzin: Funk, Leonard A. Jr.. Hij verdiende, onder andere, een Medal of Honor.

Weer wat geleerd! :)
Audie zit ook rond de 32 niet ? of 28

Als ik in Google: Most decorated soldier of WWII type dan krijg ik voornamelijk 2nd. Lt. Audie L. Murphy Lt. Col. & Matt Urban

En ze zeggen dat Audie L. Murphy 2de is en Matt Urban de 1ste
“Sweat saves blood, blood saves lives, and brains saves both.” ~ Erwin Rommel
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Audie Murphy display in het National Infantry Museum van Fort Benning, Georgia


Afbeelding


BTW.... in je onderschrift lees ik IWO JAMA.... :?: :?: :?:
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
arneken
Lid
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 mar 2007, 20:28
Locatie: wevelgem
Contacteer:

Bericht door arneken »

Afbeelding

deze indiaanse jongen heeft ook zijn best gedaan.

maar nu weer on topic.
it's not how many you write but what you write in the books of history
Plaats reactie