Duits verzamelen leuk! toch?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
waffen SS
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 feb 2007, 13:11

Bericht door waffen SS »

Die combinatie doet mij vermoeden dat het je om meer dan alleen een hobby gaat.


Duss ik ben Nazi...


Wat heb je ORIGINEEL Waffen SS?

ik ben nog niet zo heel lang bezig hoor...

Van de Heer heb ik:
koppelslot/riem

veldfles

veldtelefoon

gasmasker

Y-riem

overjas

ijzeren kruis ²de klas

etensbilk

k98 (staat op de naam van mijn vader)

k98 patroontasjes.

Van de Waffen SS(net begonnen)

koppelslot 100% orgineel
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

A oke, hier mijn mening dan maar:)

Ik heb allereerst niets tegen duits verzamelaars, maar ik kan me erg goed voorstellen dat mensen vraagtekens stellen bij duitse verzamelaars, ''zou het om meer dan alleen een hobby gaan..''

Ik zelf zou al vraagtekens stellen als een skinhead met kisten aan en hardcoremuziek op de achtergrond trots zijn swastika vlag toont... iets wat denk ik nog niet heel zo vreemd is. Ik ken zat mensen die thuis met replica swastika vlaggen lopen en ook kisten hebben, kaal zijn en bepaalde muziek draaien.

Agoed dan er maar gewoon vanuit gaan dat ze niet rasictisch zijn, immers gaan we altijd van het goede van de mens uit, niet? Toch stel ik mezelf altijd wel even een vraag. Is het een doorgedraaide hobby of verheerlijking van het duitse rijk? (ik denk dat duidelijk is wat ik hiermee bedoel).

Ook maar meteen de vraag stellen, waarom zou je SS sparen? hmmm moeilijke vraag.. omdat het mooi is? Kán, over smaak valt immers niet te twisten. Om de geschiedenis levendig te houden? Is een optie ja, maar dat laat ik wel aan anderen over of een musea, ik vertik het om iets vast te pakken wat medeplichtig is aan een van de grootste genocide in deze wereld.

Tja, om dit hele (mischien vreemde) verhaal samen te vatten, ik snap best dat er mensen vragen stellen bij sommige verzamelaars, dat doe ik zelf immers ook. Daarbij denk ik wel weer, zolang ze zelf verzamelen en mij maar lekker men eigen gang laat gaan vind ik het goed. Tevens is natuurlijk niet iedere duitsverzamelaar fout, er zijn ook zat foute Allies collectors :) toch weet ik zeker dat er in dat duitse hachje meer zouden zitte.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
german collector
Lid
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 aug 2005, 14:46
Locatie: gelderland

Bericht door german collector »

Mensen moet je niet veroordelen op wat voor hobbies ze hebben.
Maar om hoe ze zich gedragen en wat voor uitlatingen ze doen.
Sobel wat jij zegt over het verzamelen van SS materiaal is jouw mening, er zijn gigantisch veel SS-verzamelaars die absoluut geen greintje racisme in zich hebben.(kijk voor de gein is op WAF.)
Laat mensen lekker verzamelen, en houdt je twijfels voor je!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Ik denk dat je het enigzins verkeerd opvat (ofdat ik het verkeerd forumuleer, ook een optie natuurlijk) ik zit zelf ook op WAF (welliswaar niet zo actief) en weet ook dondersgoed dat daar zeer serieuze en nonracistische verzamelaars zitten, waar ik op doel is het feit (ik zie het met eigen ogen) dat de mééste (lees goed meeste, niet alle) racistische verzamelaars duits verzamelen. :) en natuurlijk zitten er bij US-Brits-Russich-japans enz ook rascisten, maar niet zoveel als bij Duits, en natuurlijk is het zo dat het grootste deel dat niet is (Gelukkig maar) maar ik snap best dat duits verzamelaars een naam krijgen op die manier, ondanks dat het vaak onterecht is.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Von Brand
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:35
Locatie: Rhenen

Bericht door Von Brand »

Nogmaals ik vind het allemaal maar een beetje gezeur over Duits verzamelen. Echt verzamelaars gaat het om de historische waarde en niet om de nazi uit te gaan lopen hangen.

En tegen mensen die zeggen dat ze niets te maken willen hebben met een land dat vreselijke dingen heeft gedaan in het verleden zeg ik :
Wil je dan ook niets meer te maken hebben met het Nederlandse leger/verleden. Nederland heeft immers veel met slavernij te maken gehad en wat ze in Indonesie hebben gedaan is ook niet altijd goed te praten.
En neem dan het Amerikaanse leger, die hebben ook verschrikkelijke dingen gedaan neem nou bijv. Vietnam of de zinloze inval in Irak, waar iedere dag nog tientallen doden vallen.

En tuurlijk is dit allemaal niet te vergelijken met de holocaust etc. maar ik ben van mening dat bijna ieder land verschrikkelijke dingen heeft gedaan. Zo denk ik er nu eenmaal over en ik wil er verder helemaal niemand mee beledigen o.i.d .
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Tsja zonder die "verschrikkelijke" dingen in Indonesië of het transporteren van slaven naar Amerika bijv. leefden we nu niet in dit, vind ik toch wel, mooie land.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Von Brand schreef:Nogmaals ik vind het allemaal maar een beetje gezeur over Duits verzamelen. Echt verzamelaars gaat het om de historische waarde en niet om de nazi uit te gaan lopen hangen.

En tegen mensen die zeggen dat ze niets te maken willen hebben met een land dat vreselijke dingen heeft gedaan in het verleden zeg ik :
Wil je dan ook niets meer te maken hebben met het Nederlandse leger/verleden. Nederland heeft immers veel met slavernij te maken gehad en wat ze in Indonesie hebben gedaan is ook niet altijd goed te praten.
En neem dan het Amerikaanse leger, die hebben ook verschrikkelijke dingen gedaan neem nou bijv. Vietnam of de zinloze inval in Irak, waar iedere dag nog tientallen doden vallen.

En tuurlijk is dit allemaal niet te vergelijken met de holocaust etc. maar ik ben van mening dat bijna ieder land verschrikkelijke dingen heeft gedaan. Zo denk ik er nu eenmaal over en ik wil er verder helemaal niemand mee beledigen o.i.d .
Ik denk inderdaad dat echte verzamelaars verzamelen om de historische waarde, maar dan zou je het ook moeten willen uitlenen aan musea om de historische kennis te delen en de waarde niet te verbergen in een privéverzameling.
Verder vind ik dat er nogal een grote marge bestaat tussen het verzamelen van spullen en 'ergens niets mee te maken willen hebben'. Ik wil graag dat kennis over vernietigingskampen bewaard blijft, maar vind het niet netjes om persoonlijk kampbewakingsuniformen te gaan sparen, vanwege de historische waarde.
Ik zou het ook vreemd vinden om specifiek spullen te verzamelen van het Nederlandse leger uit voormalig Nederlands Indië ten tijde van de politionele acties. Vooral als daar mijn interesse voor legerspullen op zou houden.

Zoals al eerder geschreven is door anderen hebben verschillende extreem rechtse groepen een voorkeur om Waffen SS-spullen of varianten daarop te gebruiken om hun groep te identificeren. Het is jammer voor de 'zuivere' verzamelaars van Waffen SS-spullen, maar als zij openlijk met hun verzameling paraderen zullen er altijd twijfels zijn over hun integriteit.
Mike.H schreef:Tsja zonder die "verschrikkelijke" dingen in Indonesië of het transporteren van slaven naar Amerika bijv. leefden we nu niet in dit, vind ik toch wel, mooie land.
Bedoel je dat dankzij de verschrikkingen die wij Nederlanders hebben uitgevreten, we nu een welvarend land hebben?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

Jaja, dus iemand die Russisch verzamelt is meteen een communist als hij antifa zooi op zij rugzak heeft? :?
Nogal vaag is dit, als iemand Duits verzamelt is dit toch goed? Zodra hij hier nazistische gedachten bij heeft moet ie dat zelf weten, zolang hij mij er maar niet mee lastig valt.

En euh, waffen ss, probeer ajb gewoon te quoten en zonder al die spaties te schrijven. Vriendelijk verzoekje hoor. :wink:
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Jazeker Okke, maar ik vind het nogal lastig om een mening te vormen als het hierom gaat want aangezien de VOC ook hele goede dingen voor Nederland heeft gedaan, en hoewel het Nederland eigenlijk grootgemaakt heeft zijn er ook mindere dingen maar ik vind dat we nu niet mogen zeuren over verschrikkingen met slaven etc want in die tijd werd dat -vanzelfsprekend- niet zo gezien zoals nu.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Von Brand
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:35
Locatie: Rhenen

Bericht door Von Brand »

Mike.H schreef:Jazeker Okke, maar ik vind het nogal lastig om een mening te vormen als het hierom gaat want aangezien de VOC ook hele goede dingen voor Nederland heeft gedaan, en hoewel het Nederland eigenlijk grootgemaakt heeft zijn er ook mindere dingen maar ik vind dat we nu niet mogen zeuren over verschrikkingen met slaven etc want in die tijd werd dat -vanzelfsprekend- niet zo gezien zoals nu.
De nazi's vonden jodenvervolgingen ook 'gewoon', dus mogen we hier ook niet meer over 'zeuren' dan?
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

waffen SS schreef:
Die combinatie doet mij vermoeden dat het je om meer dan alleen een hobby gaat.
Duss ik ben Nazi...
Ga verder mijn hand niet in dit wespennest steken wil alleen op het bovenstaande en de andere posts van betreffende persoon even reageren.
Dat laatste wat je hierboven noemt heeft niemand hier in dit topic nog beweerd en dat jij je dus zo fanatiek loopt te verdedigen tegen iets waarvan niemand je hier heeft beschuldigd roept des te meer vraagtekens bij me op.

En daarnaast lijkt het me zo dat je, jezelf ook wel enigszins kunt indenken dat een combinatie van deze hobby(Duits spul en dan met name SS verzamelen), bepaalde haar en/of klederdracht, je nickname en je (post)gedrag zeer zeker vragen over jou idiologieen en/of denkwijze zullen oproepen bij andere mensen.

Daarnaast blijf ik erbij dat ik je naam ontzettend dom en naief gekozen vind. Als je, je als ongeveer 3000ste gebruiker op dit forum aanmeld en deze naam is nog gewoon beschikbaar dan zou dat toch al enkele vraagtekens bij je moeten oproepen waarom nog niemand deze naam gekozen heeft.
En als je dan vervolgens na zo ontzettend veel commentaar op je naam nog eigenwijs dezelfde naam blijft voeren dan begin ik absoluut te twijfelen of je niet OF toch stiekem een neo-nazi bent die nog niet uit de kast wilt komen OF dat je gewoon nog niet de hersenen hebt om te realiseren dat niemand je zo serieus zal nemen. Ik zal je met deze naam in ieder geval NOOIT serieus nemen maargoed verder moet je het zelf weten...

Sorry als dit hard overkomt maar dit is gewoon even mijn ongezouten mening en ik denk dat hij in de context van dit topic hier wel op zijn plaats is.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
jeffie
Lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 jun 2005, 14:44
Locatie: 0031 - 010

Bericht door jeffie »

Zoals ik ook al heb gezegd er zitten altijd mensen tussen die het voor anderen verzieken.

Mijn excuus dat ik weer off topic ga.

Maar ik ben het gewoon 99% eens met Sander. Wil er ook nog even iets bijvoegen. Ik snap ook niet waarom dat de crew hier niets aan doet. Namen niet toestaan zoals rare worden of namen. Uiteraard moet het een gezellig forum blijven en geen strafkamp of iets. Maar denk dat dit wel een normale regel zou kunnen zijn. Of zit dit toch een stukje bij je opvoeding en respect voor andere…?
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Von Brand schreef:
Mike.H schreef:Jazeker Okke, maar ik vind het nogal lastig om een mening te vormen als het hierom gaat want aangezien de VOC ook hele goede dingen voor Nederland heeft gedaan, en hoewel het Nederland eigenlijk grootgemaakt heeft zijn er ook mindere dingen maar ik vind dat we nu niet mogen zeuren over verschrikkingen met slaven etc want in die tijd werd dat -vanzelfsprekend- niet zo gezien zoals nu.
De nazi's vonden jodenvervolgingen ook 'gewoon', dus mogen we hier ook niet meer over 'zeuren' dan?
Ja dan moet je ook wel het hele stukje lezen en niet alleen het stukje wat voor jou van belang is, in die tijd werd dat toch ook jodenvervolging als verschrikkelijk gezien.. :?

En rond de periode van de slavenhandel was dit "normaal". Elk land deed er ook "vrolijk" aan mee. Jodenvervolging dus niet, slechte vergelijking.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

jeffie schreef:Zoals ik ook al heb gezegd er zitten altijd mensen tussen die het voor anderen verzieken.

Mijn excuus dat ik weer off topic ga.

Maar ik ben het gewoon 99% eens met Sander. Wil er ook nog even iets bijvoegen. Ik snap ook niet waarom dat de crew hier niets aan doet. Namen niet toestaan zoals rare worden of namen. Uiteraard moet het een gezellig forum blijven en geen strafkamp of iets. Maar denk dat dit wel een normale regel zou kunnen zijn. Of zit dit toch een stukje bij je opvoeding en respect voor andere…?
Het gaat om een naam hier.. Waffen SS, nou eh ja hij had beter een andere kunnen kiezen maar zoveel vind ik er nou ook weer niet aan mis.. Natuurlijk heeft de Waffen SS ook oorlogswandaden gepleegd maar dan zou je net zo goed de naam 101st/Airborne kunnen verbieden want die hebben ook heus wel een paar Duitsers teveel doodgeschoten bijv. ze toch neerschieten als ze zich al over hebben gegeven..

See my point?

En de Waffen SS was NIET verantwoordelijk voor de Jodenvervolging (dat waren de Totenkopf bataljons en de Algemeine SS, dacht ik toch?) kijk als je nou met een naam komt als Auschwitz ofzo dan zou ik het me heel goed voor kunnen stellen, ja, maar tsja je maakt het alleen maar voor jezelf erger als je zoals "SiNiSter" die niet serieus gaat reageren op een naam..

maja dat is dus mijn mening..

mvg,

Mikey
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Mike.H schreef: *knip* *knip*

See my point?

En de Waffen SS was NIET verantwoordelijk voor de Jodenvervolging (dat waren de Totenkopf bataljons en de Algemeine SS, dacht ik toch?) kijk als je nou met een naam komt als Auschwitz ofzo dan zou ik het me heel goed voor kunnen stellen, ja, maar tsja je maakt het alleen maar voor jezelf erger als je zoals "SiNiSter" die niet serieus gaat reageren op een naam..

maja dat is dus mijn mening..

mvg,

Mikey
Hoewel de Waffen SS in zijn geheel aardig wat op zijn kerfstok heeft had het direct niks te maken met de jodenvervolging. Indirect kan je het koppelen aan de (algemeine) SS en er waren verbanden tussen de verschillende (totenkopf) afdelingen.
Zowiezo is de naam "waffen ss" een beetje een vreemde forumnaam, maar dat vind ik ook van diegene die zich "101th airborne" "8th army" of iets in die trant noemt (hou je forum naam persoonlijk, zoals rednas-sander)
Maar volgens mij heeft Waffen SS (zie je, op een forum werkt zoiets niet) al meerdere keren gevraagd of zijn naam veranderd kon worden, dus admins...
Plaats reactie