Tom cruise krijgt geen vergunning

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Tom cruise krijgt geen vergunning

Bericht door Mauserwerke »

Gepubliceerd op: 22 juni 2007


AMSTERDAM - De Duitse minister van defensie Franz Josef Jung van de christendemocratische partij CDU wil Tom Cruise geen vergunning verlenen voor de in juli geplande locatieopnames van zijn nieuwste film, Valkyrie.

Hierin staat het waargebeurde verhaal centraal van een aanslag op Adolf Hitler tijdens de Tweede Wereldoorlog centraal staat.

Het Berlijnse dagblad B.Z. bericht dat in zijn zaterdageditie. De Nederlandse actrice Carice van Houten neemt in de film de vrouwelijke hoofdrol voor haar rekening.

Verzetsheld
Cruise wil in de film de rol van nationale verzetsheld en pleger van de aanslag Claus Schenk Graf von Stauffenberg gaan vertolken. Daar bestaat in Duitsland kritiek tegen vanwege Cruise' lidmaatschap van de Scientology-kerk.

De sekten-deskundige van de christendemocratische fractie Antje Blumenthal wees minister Jung erop dat de opnames gepland zijn op het terrein van het befaamde Bendlerblock in Berlijn, waar Stauffenberg na de mislukte aanslag werd gefusilleerd.

De minister reageerde daarop door te zeggen dat zijn ministerie voor die opnames geen vergunning zal afgeven.

Zoon
Ook de oudste zoon van de verzetsheld, Berthold Schenk Graf von Stauffenberg, ziet Cruise liever niet in de rol van zijn vader. Tom Cruise "moet met zijn handen van mijn vader afblijven. Hij beklimt maar een berg of gaat surfen in de Caraïben. Het zal mij een worst wezen, zolang hij er maar van afblijft", zei hij in een interview met de Süddeutsche Zeitung.

Hij zei overigens niet de illusie te hebben dat hij kan voorkomen dat er films worden gemaakt over een belangrijke historische figuur als zijn vader.

SPD
Klaus Uwe Benneter, een parlementariër van de SPD, noemde de vertolking van Von Stauffenberg door Cruise woensdag "een klap in het gezicht van alle oprechte democraten, van alle verzetsstrijders in het Derde Rijk en van alle slachtoffers van de Scientology-sekte".

Het trof hem dat juist een man die zijn leven gaf in de strijd tegen onderdrukking gespeeld gaat worden door iemand "wiens sekte met dubieuze methoden probeert mensen willoos en ondergeschikt te maken".


Overgenomen van: Nu.nl
Gebruikersavatar
gvdbor
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 dec 2004, 19:03
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

De film Operation Valkyrie is toch al een prima film?
wat het nut er dan van is dat er zonodig een nieuwe moet komen.
Gebruikersavatar
Bart M.
Lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 05 apr 2005, 16:18
Locatie: Sittard

Bericht door Bart M. »

gvdbor schreef:De film Operation Valkyrie is toch al een prima film?
wat het nut er dan van is dat er zonodig een nieuwe moet komen.
Geld.
Dictators die, like all men.
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Bericht door Mauserwerke »

Meestal een goede reden voor een remake inderdaad :wink:
Gebruikersavatar
gvdbor
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 dec 2004, 19:03
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

om een of andere reden vind ik Tom Cruise er uberhaupt niet bij passen in dat verhaal, kan niet goed uitleggen waarom.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Tja, er worden zo vaak meerdere films over één onderwerp gemaakt. Maar Operation Valkyrie (of Stauffenberg, zijn bekendere naam) vind ik zeker geen toppertje, ze hadden er veel meer uit kunnen halen. De regisseur had zich nog iets meer in het verhaal moeten verdiepen en Sebastian Koch zich iets meer in de persoon Stauffenberg, er zijn teveel zaken die niet kloppen.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Cor
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jun 2005, 12:17

Bericht door Cor »

Auke schreef:Tja, er worden zo vaak meerdere films over één onderwerp gemaakt. Maar Operation Valkyrie (of Stauffenberg, zijn bekendere naam) vind ik zeker geen toppertje, ze hadden er veel meer uit kunnen halen. De regisseur had zich nog iets meer in het verhaal moeten verdiepen en Sebastian Koch zich iets meer in de persoon Stauffenberg, er zijn teveel zaken die niet kloppen.
Net of die film van Cruise daar verbetering in gaat aanbrengen, dat geloof je toch zeker niet.
Gebruikersavatar
Thorbecke
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jul 2007, 01:35

Bericht door Thorbecke »

Och, weer een WOII-gebeurtenis die Hollywood niet kan verzieken O-)
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Berlijn niet tegen Hitler-film van Tom Cruise
Uitgegeven: 2 juli 2007 06:12

BERLIJN - De Duitse regering heeft er geen bezwaren tegen dat Hollywood-ster Tom Cruise een film maakt over de mislukte aanslag op Adolf Hitler in 1944. De overheid reageerde daarmee op een controverse die in Duitsland rond de film Valkyrie is ontstaan.

De nabestaanden van Claus von Stauffenberg, de aristocraat die de aanslag pleegde, hadden eerder laten weten te vrezen dat het project van Cruise "gruwelijke kitsch" zou worden. De Duitse regering geeft Cruise en regisseur Bryan Singer echter geen toestemming om in het Bendlerblock te filmen, het legerhoofdkwartier waar Von Stauffenberg na de aanslag werd geëxecuteerd.

De filmopnames moeten de komende maanden in Berlijn plaatsvinden. Naast Cruise speelt ook de Nederlandse actrice Carice van Houten een belangrijke rol in de productie. Zij speelt de vrouw van Claus von Stauffenberg.

[bron: nu.nl]
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Bericht door Moengoman »

Berthold Schenk Graf von Stauffenberg heeft groot gelijk. Ik zou ook niet willen, dat Tom Cruise mijn vader vertolkte. Waardeloze acteur, zelfs in zijn beste film, The last Samurai. Daar wordt hij toch volledig weggespeeld door Ken Watanabe.
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Was von Stauffenberg niet heel lang en Tom Cruise vrij kort van lengte?
Gebruikersavatar
arneken
Lid
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 mar 2007, 20:28
Locatie: wevelgem
Contacteer:

Bericht door arneken »

Rednas schreef:Was von Stauffenberg niet heel lang en Tom Cruise vrij kort van lengte?
dat den tom kort is is een feit maar dat kan tegenwoordig al met computer verholpen worden.

er zal toch ooit een film moeten komen over de aanslag op hitler. wat ik niet versta is dan waarom dat 'der untergang' wel mag en deze niet?
it's not how many you write but what you write in the books of history
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Bericht door Moengoman »

De film mag wel, nou en of. Het boek van Kirst over de aanslag bijvoorbeeld, is heel spannend.
Tom Cruise mag niet (van mij). Het sleutelwoord is te vinden in de post van Okke: gruwelijke kitsch.
Maar misschien verander ik van gedachten, als Bruno Ganz weer Hitler speelt. Der Untergang vind ik geen heel goede film, maar Ganz was fantastisch. Mel Brooks zou ook kunnen, maar dan wordt het een komedie.
Metal-Arvak
Lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:18

Bericht door Metal-Arvak »

Begrijp ik nou dat ze niks tegen de film hebben maar alleen tegen Tom Cruise?? Ik kan dat wel een beetje begrijpen, ik vind hem nou ook niet echt een acteur daarvoor..
Gebruikersavatar
arneken
Lid
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 mar 2007, 20:28
Locatie: wevelgem
Contacteer:

Bericht door arneken »

Naar't schijnt is er nu toch een slachtoffer gevonden die Hitler wil spelen...David Bamber (de fans van "Rome" zullen hem kennen als Cicero) zal den snoodaard spelen en het moustachen opplakken of au naturel laten groeien!
it's not how many you write but what you write in the books of history
Gesloten