Je nieuwste aankoop - deel 2

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gesloten
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Niet accoord Steelpots.
Gooi die repro binnenwerk weg (want je ziet zo dat het repro is).
Plaats een origineel binnenwerk (vind je soms voor 15 euro) en je helm is bij wijze van spreken het dubbele waard.
Zo zou ik het doen.
Maar ja dat is smaak natuurlijk.
Bij mij komt repro NIET in mijn verzameling,als ik iets ontdek in mijn verzameling dat toch repro blijkt te zijn dan wordt dat onmiddelijk verwijdert uit de verzameling.
Ieder zijn gedacht natuurlijk.

Adrian. :-)
Laatst gewijzigd door Glenn Janssens op 14 mar 2004, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

antwerpx schreef:Is die bajonet de WOI uitvoering?
Zijn bajonet lijkt veel op een 'butcher' bajonet uit wo1.
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

Bericht door gilles »

M'n nieuwste aankoop is een amerikaanse munitiekist van 1944.De munitiekist komt waarschijnlijk uit het ardennenoffensief.Spijtig genoeg kan ik geen foto's plaatsen want digi is kapot :(

greetz
gilles
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

wat is dat precies?
weet iemand ook iets meer over deze bajonet?

Timo
Starting up again
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Timo.
Jou bajonet lijkt verdacht veel op een 'butcher' bajonet.
Het woord 'butcher engels voor slager (beenhouwer)' voor deze bajonet kwam er omdat in die tijd de slagersmessen ook die vorm hadden,dus ze werden dan ook snel butcher bajonetten genoemd.
Maar de juiste naam is Model 98/05 bajonet voor op de Mauser uit wo1.

Adrian.

Voorbeeld van Butcher bajonetten:

Afbeelding

Bekijk ook eens deze link als je meer wenst te weten :
http://www.bajonett.de/
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

aha en hoeveel is dit waard? ik had me laten vertellen dat dit wo2 was :?
Starting up again
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Deze zijn OOK in wo2 gebruikt maar in oorsprong is het een model 1898.

Later krijg je de K98k welke slechts een kortere versie is van de K98a. Voor deze laatste is dit de bajonet

Veel mensen denken dat er een strikte scheidslijn is tussen WO1 en WO2 maar dat is niet zo. Veel WO1 materiaal is ook in WO2 gebruikt.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

weet je ook hoeveel deze waard zijn?
Starting up again
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Timo schreef:weet je ook hoeveel deze waard zijn?
Die bajonetten zijn idd ook gebruikt in wo2.
Voornamelijk achterhoede eenheden werden daar meestal mee uitgerust.

De prijs begint al tegenwoordig vanaf 50 euro tot 150 euro en meer ,afhankelijk van de conditie etc.
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

mja conditie is goed geen plekje roest enz maar ik kan geen stempels vinden alleen een naam Carl Ackva
Starting up again
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

Hier info van de verkoper:
Zeker geen Wo1. Hier heb je de gehele omschrijving van de bajonet:

Bajonet zelf:
Lang model 98/84 voor gewehr98 en Kar.98a. Dit model is gemaakt vanaf 1898 tot midden jaren '30. Dit exemplaar is vervaardigd in de jaren '20, in ieder geval NA de Eerste Wereldoorlog. Opvallend is namelijk het ontbreken van de naam van de producent (fabriek) in de kling van de bajonet evenals het ontbreken van een productiejaar; dit komt voor bij bajonetten uit de periode tussen de beide wereldoorlogen in. Model is zonder zaagrug en mocht dus ook na de Conferentie van Geneve (die dit verbood) doorgeproduceerd en gedragen worden. De lange bajonetten 98 zijn de gehele Tweede wereldoorlog door nog gedragen, niet door de Wehrmacht of Luftwaffe maar wel door de KriegsMarine.

Schede:
De schede is van Aluminium. Zoals je weet had men in Wo1 nog geen aluminium en is de schede uit de jaren '20. In die tijd had Duitsland een klein leger, de Reichswehr. Dit leger van maar 100.000 man bestond uit beroepsmilitairen en deze mochten zelf veranderingen aanbrengen. Waarom een schede van aluminium? Simpel; aluminium was wel zeer duur maar had als voordeel dat de schede weinig gewicht had, tegenover de stalen standaardschede en dat deze niet kon roesten; onderhoudsvriendelijk! De schede is dan ook een prive-aankoop of productie uit die periode.

Koppelschoen:
Bruin leer kan op twee dingen wijzen; OF de koppelschoen is van voor-oorlogse niet-duitse oorsprong; buitgemaakt Tjechisch stuk (bijvoorbeeld) of het is een voor-oorlogse aanmaak voor de KriegsMarine in Wo2. (UItrusting van de KriegsMarine was tot ver in de oorlog bruin!)
Persoonlijk denk ik dat het een buitgemaakte koppelschoen is; enerzijds vanwege de naam er achterin; die klinkt niet echt Duits, en anderzijds heeft de eigen aanmaak van de Kriegsmarine altijd een stempel erin staan bestaande uit een adelaar met een M eronder.

Samengevat:
Deze bajonet is geproduceerd NA de eerste wereldoorlog en is tijdens Wo2 doorgedragen door de KriegsMarine.
Starting up again
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Dat zou best kunnen wat de verkoper zegt.
Ik heb ook gezegt dat die bewuste bajonet veel lijkt op een butcher bajonet (wo1).
Dus het kan idd eentje zijn na wo1 vanwege het gebrek aan markeringen en datum.

Het is en blijft een mooi stuk hoor.

Adrian.
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

ok dank je
Starting up again
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ik heb vandaag 13 foto's binnengekregen, allemaal van dezelfde Duitse soldaat.
http://members.lycos.nl/moelanspeter/ni ... foto's.jpg
De bovenste foto is van...........het centraal station in Antwerpen! :P
En de onderste foto is, zoals het merendeel van de foto's, getrokken in het plaatsje Montreuil, in de Pas-de-Calais. Ik heb het dorpje nagetrokken en kwam uit op de volgende foto:
Afbeelding

Leuk hé :)
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Inderdaad leuk,vooral als je de plek weet waar hij is gemaakt. :)


Robin.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gesloten