Veranderingen Media in Nederland tijdens WO2

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Pyrofreak_roderik
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mar 2004, 17:19
Locatie: Limburg

Veranderingen Media in Nederland tijdens WO2

Bericht door Pyrofreak_roderik »

Hallo,

Wij moeten voor een werkstuk maken voor school. Nou is de vraag die ik moet beantwoorden:

In hoeverre veranderde de media in Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog?

Ik ben op zoek naar betrouwbare informatie hierover ik zoek dus lange verslagen of korte berichten zolang he tmaar btrouwbaar is.

MvG, Roderik
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Ik denk dat je wel wat hebt aan de volgende link: http://propaganda-in-de-oorlog.tweede-w ... g.klup.nl/
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Pyrofreak_roderik
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mar 2004, 17:19
Locatie: Limburg

Bericht door Pyrofreak_roderik »

Hallo,

Die link heb ik al bekeken maar er staat niks bruikbaars op..

MvG, Roderik
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Wat wil je dan precies weten? De link bevat naar mijn idee redelijk wat interessante info over de media gedurende 2e WO.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Pyrofreak_roderik
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mar 2004, 17:19
Locatie: Limburg

Bericht door Pyrofreak_roderik »

Hallo,

Ik wil gewoon een goede uitgebreide informatiebron voor mijn werkstuk ik bedoel dus de site's niet de laat ik het " startpagina's" noemen dus echt de site's waar je de info op kunt vinden..

MvG, Roderik
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Kijk eens op http://www.rat.de/kuijsten/ouwekranten/ en bekijk vooral uitgaven van kranten voor, tijdens en na de oorlog.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Titel aangepast om het verschil te verduidelijken tussen dit topic en het 'andere' Media-topic.
Media (objectieve informatie / censuur)

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
Zwikbeer1
Lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 mar 2004, 12:44
Locatie: Tongeren, België

Bericht door Zwikbeer1 »

De "media" ik kort na de bezetting van Nederland "gelijk geschakeld" door de Duitsers. Hierdoor is er spraken van eigenlijk een andere media. Dit gold ook voor kunst, theater enzovoort.
Als je kranten leest van voor 15mei '40 en dezelfde na juni '40 dat lees je eigenlijk een andere krant, de berichtgeving stond onder strenge censuur en er werd gedicteerd wat er in de kranten kwam, op de radio te horen was, en hoe een schilderij er uit moets zien.
Dan verschenen er ook illegale kranten en waren er illegale theater voorstellingen. Ook dit is media, er is dus erg veel veranderd.
Jou vraag is niet zomaar te beantwoorden, daar het nogal complex en zeer uitgebreide materie behelst. :|
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Misschien is http://www.tin.nl/wo2/index.htm wel een interessante link. Theaters in de tweede wereldoorlog.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

In dit kader is het misschien wel interresant om aanstaande donderdag (25-mrt) eens te kijken naar Belgie 2 (CANVAS).
De aflevering van "Het Derde Oog" zal donderdag in het tekens staan van televisie tijdens het Derde Rijk.
Duur van het programma 22:20 tot 23:15

Als je zelf niet kan/mag kijken kan je wellicht vragen of iemand het voor je op video opneemt.
Dan heb je tevens de gelegenheid om het af en toe terug te spoelen als het te snel gaat.
Dat versimpelt het maken van aantekeningen en/of notities.
De meeste mensen denken dat de televisie zijn grote opmars begon in de Verenigde Staten in de jaren

'50.
Maar twintig jaar eerder woedde al een bikkelharde strijd tussen Nazi-Duitsland, Groot-Brittannië en de

Verenigde Staten om de eerste televisie-uitzending te realiseren.
De Nazi's zagen de mogelijkheden van dit nieuwe medium en wilden de concurrentie koste wat het kost

verslaan.
In 1935 ging de "Groot-Duitse Televisie" van start, al waren aanbod, zendbereik en ontvangstmogelijkheden

niet zo groot als de naam laat vermoeden.
De uitzendingen gingen door tot september 1944.
Lang werd aangenomen dat weinig van die Nazi-televisieprogramma's bewaard zijn gebleven, maar de bekende

Duitse historicus en documentairemaker Michael Kloft heeft toch heel wat archiefmateriaal kunnen

terugvinden.
Televisie in het Derde Rijk vertelt de geschiedenis van die Nazi-televisie en toont merkwaardige beelden

van o.a. de Partijdag in Nürnberg in 1936, het bezoek van Mussolini aan Berlijn in 1937, interviews met

Nazi-leiders als Albert Speer en Robert Ley.
We zien ook hoe de presentatrices hun (kleine) publiek begroetten met een "Heil Hitler" en hoe de

ontspanningsprogramma's een merkwaardige mix waren van cabaret en lofliederen op de "bruine colonnes van SA

en SS".
Kortom: televisie in het Derde Rijk was propaganda voor het Derde Rijk.

bron: http://www.canvas.be

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Zeer interessant!
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Michelle.x

Re: Veranderingen Media in Nederland tijdens WO2

Bericht door Michelle.x »

heb je nu al wat meer gevonden?
ik moet namelijk een werk maken over media in de 2e wereldoorlog
en zoek nog meer informatie
onderandere over radio-uizendingen en meer
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: Veranderingen Media in Nederland tijdens WO2

Bericht door okke »

...3 jaar 10 maanden 8 dagen 21 uur en 43 minuten later.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
tuniaz
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 04 jan 2008, 14:27
Locatie: Haarlem

Re: Veranderingen Media in Nederland tijdens WO2

Bericht door tuniaz »

hahahaha _/-\o_
"Als we een mijnenveld tegenkomen, valt onze infanterie gewoon aan alsof het er niet was."
Georgy K. Zjoekov tegen Dwight D. Eisenhower, 1945
Plaats reactie