Taalfouten

Opmerkingen en suggesties voor het forum kunnen hier besproken worden. Ook staan hier mededelingen, waaronder de forumregels.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Maar ik ben stellig van mening dat regels die mensen beperken simpelweg omdat ze in het leven geroepen zijn en je je er maar "aan dient te houden" verkeerd zijn.
Noem dit mijn anarchistische inslag, het maakt mij niet uit. Ik ben van mening dat iedereen mag doen en laten wat hij/zij zelf wil
Deze regel is in het leven geroepen om het forum leefbaar te houden. We merkten dat enkele leden zich irriteerde aan het taalgebruik van anderen. Anderen irriteerden zich weer aan het feit dat er teveel gelet werd op juist taalgebruik door medeforummers. Om hier een middenweg in te vinden waar wij als staff ons ook mee konden verenigen is gekozen om leden te vragen er op te letten om zorgvuldig met taal om te springen, met de opmerking dat kleine taalfouten of af en toe een onnodige afkorting geen ramp is. Lijkt me een heel redelijke regel die we hanteren. Maar benmaf en dan komen we op het punt "regels handhaven", waar wij botsen met jpuw anarchistische inslag zoals je het zelf noemt. Wij vinden dat je deze regels wel kan opleggen aan de forummers en dat ze zich er aan moeten houden.

Nu wordt eveneens een oude discussie weer leven in geroepen. Niemand kan zomaar doen en laten wat hij of zij wil. Regels zijn gewoon nodig in deze wereld. En als je regels opstelt moet je je ze ook handhaven. Sommige mensen hebben moeite met regels en die moet je ze opleggen. (Dit is eigenlijk een punt waar wij over 10 jaar nog over kunnen discussiëren, en dan zijn we het nog oneens :wink: )
Want ik ervaar de laatste tijd dat jullie anders modereren dan pakweg een paar maand terug.
Voorbeeld daarvan is,dat je al niet meer mag zeggen tegen 'luie posters' dat ze maar moeten googlen.
Nog even ingaand op een andere manier van modereren die gesuggereerd wordt. Ik kan je verzekeren Adrian dat ons beleid, als je dat zo mag noemen op dit forum, niet veranderd is op het gebied van modereren. Over dit punt vinden wij gewoon dat het geen zin heeft als verschillende gebruikers van dit forum zich op deze manier met het vragenforum gaan bemoeien. Sommigen waren er voortaan erg snel bij om maar als eerste te kunnen roepen dat google gebruikt moest worden. Dat komt op een forum heel negatief over naar onze mening.

Deze opmerking over taalfouten moeten niet worden opgepakt als een strenger beleid over dit onderwerp. Als een post vol met taalfouten stond werd de poster al vaker aangesproken hierop. Sms en Breezertaal (ik schrijf het even goed) werden al vaker verwijderd of verbeterd. Dit beleid is nu alleen officieel gemaakt, zodat er naar gewezen kan worden.

Onze bedoeling is nog steeds om de leden zoveel mogelijk vrij te laten en zeker niet volgens allerlei regels het voor iedereen moeilijker te gaan maken!
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Niet mierenneuken en zeker op alle slakken geen zout leggen lijkt mij een goed streven. Het lijkt me zelfs eerste prioriteit voor dit forum waar iedereen zijn vragen mag stellen en zich uitgenodigd moet voelen om dat ook te doen.
Ik vind dat forumleden elkaar mogen wijzen op domme vragen die eenvoudig zelf te beantwoorden zijn (d.m.v. zoekmachines bijvoorbeeld). Ook vind ik dat moderators berichtschrijvers mogen wijzen op moeilijk leesbaarheid van hun berichten, veroorzaakt door nonchalantie of bewust verwarrend taalgebruik (SMS-taal).
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Adrian schreef:Ik vind het geen slecht idee dat je turbotaaltjes of breezertaal wilt modereren,maar begin niet te mierenneuken over DT fouten en andere schrijffouten.
Ik hoop wel dat dit niet de eerste stap is naar nog meer reglementjes en 'beperkingen' zoals bij ST...T.
Want ik ervaar de laatste tijd dat jullie anders modereren dan pakweg een paar maand terug.
Voorbeeld daarvan is,dat je al niet meer mag zeggen tegen 'luie posters' dat ze maar moeten googlen.
Het lijkt hier soms wel dat jullie de weg willen opgaan van een andere Nederlandstalige wo2 forum, die barst van de reglementjes en waar zwaar over-gemodereert word en waar het NIET aangenaam vertoeven is (mijn mening maar en ik ben daar zeker geen lid van)want dan bedank ik hier voor de eer als het zover komt.

Adrian.
De identiteit van dit forum is juist dat we niet te zwaar willen modereren of overdreven aanwezig willen zijn als staff. Ik zet mij er voor in om die identiteit vast te houden.

Echter, ik vond wel dat het hier en daar te ver ging met de antwoorden in #vragen. Ik wil niemand in het bijzonder aanwijzen, de algemene tendens ging gewoon de "verkeerde" kant op en er moest (vond ik) wel ingegrepen worden. Als we nu alleen met volwassenen te maken zouden hebben had ik even hard gelachen of meegedaan hebben misschien, maar vergeet niet dat er kinderen van bijvoorbeeld negen jaar komen die (serieus!) nog nooit gehoord hebben van zoekmachines. De niveau's tussen kinderen kunnen erg verschillen. Daar ging 't mij even om.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Het is ook niet per definitie fout om naar een zoekmachine te verwijzen, maar leg dan uit hoe je moet zoeken.
Welke termen gebruik je? Hoe weet je welke hit goed is? Welke zoekmachine is het handigste? Hoe voorkom je dat je alleen op buitenlandse pagina's terecht komt?
Wanneer je niet weet hoe je moet zoeken, vindt je maar weinig. Het is een kunst om (ook via google) goede informatie te vinden. Kinderen hebben dat niet geleerd. Als je ze dat wilt leren, kan dat natuurlijk. Het heeft alleen weinig zin om alleen de site te noemen en niet te vertellen wat ze daar moeten doen.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Martijn schreef: Maar benmaf en dan komen we op het punt "regels handhaven", waar wij botsen met jpuw anarchistische inslag zoals je het zelf noemt. Wij vinden dat je deze regels wel kan opleggen aan de forummers en dat ze zich er aan moeten houden.

Nu wordt eveneens een oude discussie weer leven in geroepen. Niemand kan zomaar doen en laten wat hij of zij wil. Regels zijn gewoon nodig in deze wereld. En als je regels opstelt moet je je ze ook handhaven. Sommige mensen hebben moeite met regels en die moet je ze opleggen. (Dit is eigenlijk een punt waar wij over 10 jaar nog over kunnen discussiëren, en dan zijn we het nog oneens :wink: )
Ja ik denk zeker dat we het over 10 jaar nog oneens met elkaar zouden zijn idd.
Maar ik wilde toch even inhoudelijk ingaan op het vraagstuk of regels wel functioneren zoals je behoren te doen door middel van een voorbeeld.
Poog alsjeblieft een klein beetje door het voorbeeld het punbt te lezen.

In het christelijke geloof wordt verteld over hoe je behoord te leven en wordt je beloond/gestraft afhankelijk van hoe je je leven geleid hebt door in de hemel of de hel terecht te komen.
In bijv. de Tao wordt een levensfilosofie uitgelegd met als basis hoe mensen zich voelen en daarom gedragen. Hierbij is geen beloning of straf behalve je eigen oordeel hierover.

Welek van de 2 denken jullie dat het mooiste effect heeft?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

benmaf schreef:In het christelijke geloof wordt verteld over hoe je behoord te leven en wordt je beloond/gestraft afhankelijk van hoe je je leven geleid hebt door in de hemel of de hel terecht te komen.
In bijv. de Tao wordt een levensfilosofie uitgelegd met als basis hoe mensen zich voelen en daarom gedragen. Hierbij is geen beloning of straf behalve je eigen oordeel hierover.

Welek van de 2 denken jullie dat het mooiste effect heeft?
Geen van beide...

Maar m.b.t. de nieuwe taalfouten regel op dit forum, heb ik er alle vertrouwen in dat dit ten goede komt van het forum. Na de uitgebreide uitleg in dit topic vind ik het een goede maatregel en ik denk niet dat dit ten koste zal gaan van het plezier dat mensen beleven op dit forum.

Er zijn meerdere WOII fora, er zijn strengere en minder strengere, mensen blijven dus altijd de mogelijkheid houden om te wisselen van fora, of lid te zijn van meerdere fora. Het ene forum zal de één eerder aanspreken dan de ander, dit heeft niet alleen te maken met het beleid van deze fora maart vooral met je persoonlijke eisen en doelen. Hiermee bedoel ik dat je niet altijd moet klagen over het beleid/strengheid van een forum maar dat je zelf moet zoeken naar een forum dat bij je past.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »


Geen van beide...
kreng
:)
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

benmaf schreef:

Geen van beide...
kreng
:)
Sorry :)
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Ik denk dat jullie de regel (zwart op wit) niet al TE serieus moeten nemen, warschijnlijk zal deze regel alleen maar toegepast worden in extreme gevallen.

Bijv. als iemand hier weigerd normaal te typen, dat je hem die regel eens kunt laten zien als laatste hulpmiddel..
Wat gaat er nou precies voor ons veranderen? Naar mijn idee typt iedereen hier toch wel vrij normaal.. het is dan denk ik dus ook alleen bedoelt voor die scholieren die op korte termijn een werkstuk af moeten hebben, omdat ze lui zijn ons dat willen laten maken en als klap op de vuurpijl nog te lui zijn om dat verzoekje dan normaal te typen..

If we took life as serious as this.....
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Precies Miesjel, ik maak zelf ook nog zat fouten met D'tjes en T'tjes etcetera. Het is inderdaad bedoeld om bij extreme gevallen een stok achter de deur te hebben.
Laatst gewijzigd door Sjoerd op 11 apr 2004, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Sjoerd je wilt niet weten hoe lang ik naar dat spreekwoord gezocht heb ;)
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Het heeft bij mij ook vier posts geduurd voordat ik er eindelijk op kwam hoor. :wink:
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Miesjel schreef:Sjoerd je wilt niet weten hoe lang ik naar dat spreekwoord gezocht heb ;)
Maar ik wel. Vertel eens hoelang heb je daar naar gezocht? :P
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Is dit een oude regel of letten jullie nogsteeds op taal?
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Geen oude regel, er wordt nog steeds op taal gelet, maar zodanig dat het opletten niet storend is.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Plaats reactie