Klappspaten

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Klappspaten

Bericht door JimK »

Deel 2 van de foto's,

De klapschop NL na oorlogs

zoek de verschillen, dat zijn er opzich vrij weinig. Het is gewoon een kopie van het Duitse schopje.
Maar let op de inkepingen. En let vooral op het scharnierpunt wat ik in mijn laatste post aanhaalde, je zult nu het verschil zien, dat deze recht is.
Dit schopje is aan de steel afgeschaafd om de groene NL naoorlog verf eraf te halen zodat hij meer op de Duitse lijkt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Klappspaten

Bericht door michiel01 »

vwb de blauwing, ik heb mijn schepje volledig in de afbijt gezet en dan wordt de blauwing op het blad inderdaad zichtbaar. Echter is deze wel voor 90% afgesleten. Daaroverheen zat zwarte verf en daarover het Noorse groen. Op de steel zat er bij mij geen lak onder de groene verf. Gewoon glad blank hout. Ik geloof ook niet dat alle schepjes gelakt dienen te zijn, het hout dan. Dit werkt prima, ik heb nog geen splinters in ieder geval!
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Klappspaten

Bericht door JimK »

michiel01 schreef:Op de steel zat er bij mij geen lak onder de groene verf. Gewoon glad blank hout. Ik geloof ook niet dat alle schepjes gelakt dienen te zijn, het hout dan. Dit werkt prima, ik heb nog geen splinters in ieder geval!
Ik zei ook ''glad of gelakt, hoe je het noemen wil'', Het lijkt ook geen lak wat er op mijn steel zit, maar hij is gewoon glad, en het andere voorbeeld van erik was gewoon kaal, de stelen zijn in ieder geval wel behandeld voordat ze uitgereikt werden.
Bij mijn schopje en op twee klapschopjes van mijn vader kan ik geen restjes van enig blauwsel vinden. Misschien is het een grondlaag geweest bij bepaalde fabrikanten, of gewoon een andere productie. Verschillen houd je toch.
WW2 Vetaran
Lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 18 mar 2008, 15:03

Re: Klappspaten

Bericht door WW2 Vetaran »

Bedankt voor de info en de foto's.
De verschillen zijn me nu duidelijk.
Iemand enig idee wat die na oorlogse NL klapschoppen waard zijn?
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Re: Klappspaten

Bericht door Nick »

De stelen werden inderdaad wel behandeld met een soort lak.
Bedankt voor de info mbt de blauwing. Wellicht dat bepaalde fabrikanten blauwden, en bepaalde fabrikanten beide deden, of alleen zwart verfde.
Zo zijn er wel meerdere dingen die per maker verschilde.

Heb je toevallig ook een foto van dat rondje met die cijfers, op de bakkelieten draaiknop?
mgschutze schreef: Ik zei ook ''glad of gelakt, hoe je het noemen wil'', Het lijkt ook geen lak wat er op mijn steel zit, maar hij is gewoon glad, en het andere voorbeeld van erik was gewoon kaal, de stelen zijn in ieder geval wel behandeld voordat ze uitgereikt werden.
Bij mijn schopje en op twee klapschopjes van mijn vader kan ik geen restjes van enig blauwsel vinden. Misschien is het een grondlaag geweest bij bepaalde fabrikanten, of gewoon een andere productie. Verschillen houd je toch.
Infanterie: Königin aller Waffen!
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Klappspaten

Bericht door Erik S. »

Je moet eens kijken naar de pen die door het "uiteinde van het blad" en de "pen" in de schop. Ik zie dat bij de nederlandse schepjes een "te brede pen" erin hebben, die uitsteekt. Bij de duitse zit deze strak. Zit daar het verschil?

Afbeelding
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Klappspaten

Bericht door JimK »

Dat zijn denk ik de belangrijkste verschillen. de pen is niet afgewerkt, en de Duitse wel. En het einde van de steel in het scharnierpunt (wat ik eerder noemde) is een groot verschil.
Afbeelding
S243 AR
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 25 sep 2005, 11:10
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Klappspaten

Bericht door S243 AR »

mgschutze schreef: Daarnaast is er nog een kenmerk. Bij het scharnierpunt (zie foto onder) is de Duitse klappspaten uit wo2 rond, bij de NL naoorlogse versie is dit gewoon helemaal recht.

Afbeelding
.
hallo
ik denk niet dat dit klopt bij de meeste duitse schepjes is dit ook recht bijna het zelfde model als bij de NL schepjes
dit kan je dus geen duits kenmerk noemen .
ik denk dat u hier de fout in gaat door maar naar 1 schopje te kijken het schopje dat u hier als voorbeeld gebruikt
is met de kenmerken die u noemt en laat zien best zeldzaam en zal je niet veel tegen kommen .
.
de kenmerken om er zeker van te zijn dat het om een duitse leger schep uit 1938-1945 gaat.
1-het schuine stuk waar de ring tegen zit als het schepje ingeklapt is.
2-de middelste golf in het blad is scherper en korter dan bij de NL schep
3-het staal van de duitse schepjes is een stuk harder.
4-de knop van de houten steel is dikker dan bij de NL schepjes
.
duits
Afbeelding
.
NL.
Afbeelding
mvg,
fred
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Klappspaten

Bericht door JimK »

S243 AR schreef:
mgschutze schreef: Daarnaast is er nog een kenmerk. Bij het scharnierpunt (zie foto onder) is de Duitse klappspaten uit wo2 rond, bij de NL naoorlogse versie is dit gewoon helemaal recht.

Afbeelding
.
hallo
ik denk niet dat dit klopt bij de meeste duitse schepjes is dit ook recht bijna het zelfde model als bij de NL schepjes
dit kan je dus geen duits kenmerk noemen .
ik denk dat u hier de fout in gaat door maar naar 1 schopje te kijken het schopje dat u hier als voorbeeld gebruikt
is met de kenmerken die u noemt en laat zien best zeldzaam en zal je niet veel tegen kommen .
.
de kenmerken om er zeker van te zijn dat het om een duitse leger schep uit 1938-1945 gaat.
1-het schuine stuk waar de ring tegen zit als het schepje ingeklapt is.
2-de middelste golf in het blad is scherper en korter dan bij de NL schep
3-het staal van de duitse schepjes is een stuk harder.
4-de knop van de houten steel is dikker dan bij de NL schepjes
mvg,
fred
Hallo Fred,

Ik heb voor mijn vergelijk drie originele Duitse schopjes en één NL schopje gebruikt (hier heb ik er niet meer van)
Als u een foto heeft van een origineel Duits schopje met een recht scharnier vind ik dat prima, en wil ik dat best geloven.

Alleen sommige van de kenmerken die u aanhaalt om er zeker van te zijn zijn in eerdere posts al ontkracht,
1- Het schuine stuk is bij alle modellen anders, en dus geen manier. Zoals u kunt zien bij het door mij gefotografeerde model wat van mij zelf is is het daar gewoon recht.
2- dat klopt
3 - het staal kan wel harder zijn, maar hoe zou je dat moeten voelen?
4- Dat de knop dikker is is volgens mijn iet zo. Als je de foto van Asjemenou erbij pakt zie ik een zelfde dikke knop aan het nederlandse model zitten.

Gr. Jim
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Klappspaten

Bericht door Erik S. »

mgschutze schreef: 3 - het staal kan wel harder zijn, maar hoe zou je dat moeten voelen?

Gr. Jim
Deuk in slaan? :yes:
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
S243 AR
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 25 sep 2005, 11:10
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Klappspaten

Bericht door S243 AR »

mgschutze schreef:
S243 AR schreef:
mgschutze schreef: Daarnaast is er nog een kenmerk. Bij het scharnierpunt (zie foto onder) is de Duitse klappspaten uit wo2 rond, bij de NL naoorlogse versie is dit gewoon helemaal recht.

Afbeelding
.
hallo
ik denk niet dat dit klopt bij de meeste duitse schepjes is dit ook recht bijna het zelfde model als bij de NL schepjes
dit kan je dus geen duits kenmerk noemen .
ik denk dat u hier de fout in gaat door maar naar 1 schopje te kijken het schopje dat u hier als voorbeeld gebruikt
is met de kenmerken die u noemt en laat zien best zeldzaam en zal je niet veel tegen kommen .
.
de kenmerken om er zeker van te zijn dat het om een duitse leger schep uit 1938-1945 gaat.
1-het schuine stuk waar de ring tegen zit als het schepje ingeklapt is.
2-de middelste golf in het blad is scherper en korter dan bij de NL schep
3-het staal van de duitse schepjes is een stuk harder.
4-de knop van de houten steel is dikker dan bij de NL schepjes
mvg,
fred
Hallo Fred,

Ik heb voor mijn vergelijk drie originele Duitse schopjes en één NL schopje gebruikt (hier heb ik er niet meer van)
Als u een foto heeft van een origineel Duits schopje met een recht scharnier vind ik dat prima, en wil ik dat best geloven.

Alleen sommige van de kenmerken die u aanhaalt om er zeker van te zijn zijn in eerdere posts al ontkracht,
1- Het schuine stuk is bij alle modellen anders, en dus geen manier. Zoals u kunt zien bij het door mij gefotografeerde model wat van mij zelf is is het daar gewoon recht.
2- dat klopt
3 - het staal kan wel harder zijn, maar hoe zou je dat moeten voelen?
4- Dat de knop dikker is is volgens mijn iet zo. Als je de foto van Asjemenou erbij pakt zie ik een zelfde dikke knop aan het nederlandse model zitten.

Gr. Jim
ik denk dat u hier de fout in gaat door maar naar 1 schopje te kijken het schopje dat u hier als voorbeeld gebruikt
is met de kenmerken die u noemt en laat zien best zeldzaam en zal je niet veel tegen kommen .
.
de kenmerken om er zeker van te zijn dat het om een duitse leger schep uit 1938-1945 gaat.
1-het schuine stuk waar de ring tegen zit als het schepje ingeklapt is.
2-de middelste golf in het blad is scherper en korter dan bij de NL schep
3-het staal van de duitse schepjes is een stuk harder.
4-de knop van de houten steel is dikker dan bij de NL schepjes
mvg,
fred[/quote]

Hallo Fred,

Ik heb voor mijn vergelijk drie originele Duitse schopjes en één NL schopje gebruikt (hier heb ik er niet meer van)
Als u een foto heeft van een origineel Duits schopje met een recht scharnier vind ik dat prima, en wil ik dat best geloven.

Alleen sommige van de kenmerken die u aanhaalt om er zeker van te zijn zijn in eerdere posts al ontkracht,
1- Het schuine stuk is bij alle modellen anders, en dus geen manier. Zoals u kunt zien bij het door mij gefotografeerde model wat van mij zelf is is het daar gewoon recht.
2- dat klopt
3 - het staal kan wel harder zijn, maar hoe zou je dat moeten voelen?
4- Dat de knop dikker is is volgens mijn iet zo. Als je de foto van Asjemenou erbij pakt zie ik een zelfde dikke knop aan het nederlandse model zitten.

Gr. Jim[/quote]
hallo
ik denk dat als u de drie schepjes van u goed bekijkt ze niet het zelfde zijn als u schepje van u foto,s het schepje dat u laat zien wijkt best af
van de meeste andere duitse schepjes en dus niet goed is om met andere schepjes te vergelijken.
het schuine stuk zit er bij de meeste wel op en dit is zo gemaakt zo dat de steel niet tegen je been slaat bij het nederlandse leger werden de schopjes
onderste boven gedragen met de steel naar boven van daar dat ze in nederland voor een recht stuk hebben gekozen .
als je het blad van een duite en nederlandse met een tang beet pakt een buigt zie je zo het verschil de NL buigt zo door en de duitse niet en ze roesten anders
de NL zit zo vol met roest en bij de duitse duurd het veel langer voor je roest krijgt.en als je op het ijzerenblad tikt dan zingt en nederlandse blad en dit hoor je
niet bij het duitse blad.
van de knopen van de steel maak ik wel even wat foto,s
wat ik met die kenmerken zeg is dat je dan zeker weet dat het om een duitse gaat en ik zeg niet dat als er een zo als die van u met een recht stuk is dit geen duitse is
wat ik aan kenmerken noem zie je bij meeste duitse schepjes 90%-95%.
fred
S243 AR
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 25 sep 2005, 11:10
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Klappspaten

Bericht door S243 AR »

nummer 1 is duits
nummer 2 is nederlands
nummer 3 is duits
Afbeelding
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Klappspaten

Bericht door JimK »

Mijn laatste reactie omtrent de schopjes. Iedereen moet verder zelf maar uitzoeken of hij een schopje hebben wilt. Persoonlijk zou ik alleen die kiezen waarvan ze gestempeld zijn, zwarte kleur hebben, en een mooie blanke steel. Dus niet geverfd. Gewoon zoals ze origineel bewaard gebleven zijn.
S243 AR schreef: hallo
ik denk dat als u de drie schepjes van u goed bekijkt ze niet het zelfde zijn als u schepje van u foto,s het schepje dat u laat zien wijkt best af
van de meeste andere duitse schepjes en dus niet goed is om met andere schepjes te vergelijken.
Ik heb drie originelen, die van mij en twee van mijn vader, en alle drie wel verschillend.
S243 AR schreef:het schuine stuk zit er bij de meeste wel op en dit is zo gemaakt zo dat de steel niet tegen je been slaat bij het nederlandse leger werden de schopjes onderste boven gedragen met de steel naar boven van daar dat ze in nederland voor een recht stuk hebben gekozen .
edit ;ik neem ammo zijn info maar aan, alleen snap ik niet helemaal hoe ik dat zien moet
S243 AR schreef:als je het blad van een duite en nederlandse met een tang beet pakt een buigt zie je zo het verschil de NL buigt zo door en de duitse niet en ze roesten anders de NL zit zo vol met roest en bij de duitse duurd het veel langer voor je roest krijgt.en als je op het ijzerenblad tikt dan zingt en nederlandse blad en dit hoor je niet bij het duitse blad.
Ik ga er niet met de tang aanbuigen, als het al zover moet komen is het schopje toch niet goed. Want een mooie Duitse zie je toch wel gelijk.

Hoeveel stelen heeft u bekeken dan? uw nummer 1 en 3 zijn ook niet echt gelijkend. En op 1 zit NL groene verf?
Als je op internet nog verder zoekt naar schopjes en een paar boeken kijkt zie je veel verschillen, niet elke fabrikant kan dezelfde stelen hebben.

Iets unieks hebben is natuurlijk altijd leuk, maar ik ben van mening dat mijn schepje toch iets minder uniek is. Als u op germanmilitaria kijkt waar net een klapschepje is binnengekomen in de update. http://www.germanmilitaria.com/Heer/photos/H079859.html zie je dat daar ook een recht blok opzit en de steel gewoon het blad raakt. Ook zie je het ronde scharnierpunt zoals bij mijn model, echter is dit wel een andere fabrikant.
Dat de steel niet tegen het been slaat als hij bij een schuin gedeelte iets van het blad staat geloof ik niet. Want die versies staan nooit veel verder dan een halve tot een centimeter ervan af. Aangezien het schopje in een foudraal aan een leren lus gedragen wordt schommelt dit toch wel tegen het been.
Laatst gewijzigd door JimK op 27 aug 2008, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Klappspaten

Bericht door ammo »

De nederlandse schopjes werden idd ondersteboven gedragen, midden tussen de 2 gespen aan de koppel,
met de steel tussen de kruisriemen.En sommigen hadden een touwtje aan de kruisriem zitten waar de steel door heen zat.

Toen ik in dienst zat hadden sommige oud gedienden de schop op deze manier zitten.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Re: Klappspaten

Bericht door Nick »

Ik denk dat het veiligste is om een gestempelde schop te kopen. Zo niet op het blad, dan wel op de bakkelieten draaiknop...
Infanterie: Königin aller Waffen!
Plaats reactie