[Overzicht] Kijkerstips

Films, series en documentaires over WOII
Gesloten
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Het toppunt van dit verlof op televisioneel gebied is toch wel Charlie Chaplin in 'The Great Dictator' :)
Gebruikersavatar
Jeroen2
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 14 nov 2004, 12:18
Locatie: Mechelen, België

Bericht door Jeroen2 »

haha, was lachen die film :lol:


echt heerlijk!

moet hem maar is op dvd aanschaffen, er is een 2disc special edition van uit
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Ik zou wel is bij Hitler in de buurt zijn toen hij die film te zien gekregen zou hebben (Het is er een van 1940)
Gebruikersavatar
gvdbor
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 dec 2004, 19:03
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

Narcolepticus schreef:Het toppunt van dit verlof op televisioneel gebied is toch wel Charlie Chaplin in 'The Great Dictator' :)
Ik ben al tijden op zoek naar die film. Kom ik er vanmiddag om half vier achter dat hij op tv WAS.
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Vanavond op België2:

Het eerste deel in een driedelige serie over Duinkerken. Op http://www.canvas.be stond er het volgende over:
duinkerke
Driedelige BBC-documentaire over één van de grootste militaire aftochten aller tijden: de nipte ontsnapping uit Duinkerke van 300.000 Britse soldaten in juni 1940.
Deel 1: "Aftocht"
(Origineel: 'Retreat')
Einde mei 1940 zijn de geallieerden door de Duitse legers teruggedreven tot vlak bij Duinkerke. De Navy organiseert een spoedevacuatie, maar vreest slechts 45.000 van de 330.000 soldaten over het Kanaal te kunnen krijgen. In het Britse Oorlogskabinet wordt Churchill, die slechts 10 dagen premier is, door buitenlandminister Lord Halifax onder druk gezet om vredesonderhandelingen te beginnen met de Duitsers en zo te voorkomen dat de hele British Expeditionary Force vernietigd wordt. Churchill weigert en beveelt dat Operatie Dynamo moet doorgaan...
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Goede documentaire! Ik kijk volgende week weer!
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Thomas V
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 10 nov 2004, 18:49

Bericht door Thomas V »

Dat stukje in die schuur, werd dat echt gedaan?
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Ja is echt gedaan.

Maar dat stukje in de schuur klopte niet helemaal, want nadat er een groepje was geweest werd er al met granaten gegooid, terwijl toen het op tv was met de soldaten die dat overleeft hadden, werd er gezegt dat die allemaal in groepjes van ? (ben ff vergeten hoeveel 5 miss teminste gister wel op tv) doodgeschoten werden, allemaal. en hier zijn er maar 5 neergeschoten, dat klopt dus niet, of toch wel?

mvg Nick
Thomas V
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 10 nov 2004, 18:49

Bericht door Thomas V »

Bedankt voor de informatie.
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

Late aankondiging maar ik heb het dan ook zo laat opgemerkt: Vandaag 11.01.2005 op TV1, programma "Koppen" om 21:55: reactie van een (Vlaamse) oostfronter op "Der Untergang". Ik geloof dat men dit kanaal in Nederland België1 noemt?
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Thomas schreef:Late aankondiging maar ik heb het dan ook zo laat opgemerkt: Vandaag 11.01.2005 op TV1, programma "Koppen" om 21:55: reactie van een (Vlaamse) oostfronter op "Der Untergang". Ik geloof dat men dit kanaal in Nederland België1 noemt?
Het lijkt mij ten zeerste de moeite, ik geloof dat ik de man al eens met zijn standpunten in 'Dag Allemaal' heb zien staan (Het was bij mijn gootmoeder, ikzelf heb daar natuurlijk geen abonnement op 8) )
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

Klopt als een bus, het is één en dezelfde. Het is André Van Hecke, waarschijnlijk al zijn 3e of 4e optreden in "Koppen". In "Dag Allemaal" kwam hij inderdaad ook voor in die reeks. Toen ik André bezocht ergens laat vorig jaar sprak ik hem reeds over "Der Untergang". Ik dacht dat hij de film meteen wou gaan bekijken maar nee, hij weigerde koppig. De manier waarop AH voorgesteld wordt is er hem teveel aan, ofschoon ik ze erg overtuigend vind, de woede-aanvallen zijn typisch en welgekend bij diegenen die met hem omgingen inzake oorlogszaken. Goebbels schreef er ook meermaals over in zijn dagboek. Ook de afkeer van stafofficieren en generaliteit is typisch Hitler. Er was een wereld van verschil tussen een temperamentvolle Oostenrijker en al die Pruisische generaals.
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Tering man, gister bij die documentaire van die oostfronters, hoe trouw was die nog aan Hitler. (hakenkruiskoekjes hmmmm).
had wel een helmenverzameling :P
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ik zat met een grijns te kijken toen één van de twee tegen het computerscherm begon te roepen ('...en door miljoenen aanbeden'). Korte, maar duidelijke reportage, zeer fijn ook dat Bruno de Wever aan het woord kwam.
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

pjupie schreef:had wel een helmenverzameling :P
En een kast vol Allach-porselein, onder andere.
antwerpx schreef:Ik zat met een grijns te kijken toen één van de twee tegen het computerscherm begon te roepen ('...en door miljoenen aanbeden').
Dat was de Wim. Een kranige vent van 89 jaar. Tijdens de oorlog een belangrijke politieke functie. Een héél aimabele man eigenlijk. Nog immer vervuld met een vrolijke levenslust. "Ik ben altijd een beetje een onnozelaar geweest", zei hij tegen me met een glimlach. Nog steeds is hij een onverbetelijke idealist en positivist. Kan nooit een slecht woord over iemand anders zeggen. Raad eens wie de laatste was van het blad "De SS-Man" die nog in Vlaanderen was begin september 1944? Raad eens wie er nog op de deur van de overste kwam kloppen om de teksten voor de volgende dag af te geven op 3 september? Pas op, en hij was dan nog verbaasd dat er niemand opendeed ook hé!
Korte, maar duidelijke reportage...
Bwa, allemaal herkwauwt hoor, een soort pre-fab soep, "Koppen" is daar nu al zoveel geweest. Uiteindelijk leert de kijker niets bij, wat was nu feitelijk de toegevoegde waarde? Bovendien toonde men weer beeldmateriaal van de Waffen-SS (,,Westland'' in opleiding), iets waarmee de twee betrokkenen niets te maken hadden. Het échte onderwerp kwam door de oppervlakkige vraagstelling niet aan bod.
Gesloten