Saving Private Ryan

Films, series en documentaires over WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Saving Private Ryan

Bericht door YPPY »

Afbeelding

Verenigde Staten
Oorlog/Drama
170 minuten

geregisseerd door Steven Spielberg
met Tom Hanks, Tom Sizemore en Matt Damon
Tijdens de invasie van de Geallieerden in Normandië sterven twee broers. Een derde broer sterft tegelijk in Nieuw Guinea, bij het vechten tegen de Japanners. Als bekend wordt dat een vierde broer vermist is geraakt op het Franse platteland, wordt een missie gestart om hem veilig thuis te krijgen.
Een bekende film en morgen op tv.

Jaren geleden heb ik hem voor het eerst gezien en ik was erg onder de indruk van de invasie scenes. Met dolby surround werd dit deel van de film nog beter. De rest van de film vond ik een stuk minder. Ik had geen band met de personages, alleen met kapitein Miller/Tom Hanks. Hij was de enige die je een beetje leerde kennen. Dat vond ik erg jammer, want hierdoor vond ik het minder heftig dan wanneer ik wat meer met hen mee had geleefd. Toch zeker een film waarvan de dvd soms nog uit de kast komt. :)
Laatst gewijzigd door YPPY op 21 mei 2004, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Goede film,ik ken de film al een aantal jaren uit mijn hoofd :P
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Wie van dit forum zou hem nog niet gezien hebben ... :)
Maar hij blijft leuk om naar te kijken, je herontdekt altijd maar nieuwe dingen, denk maar aan uniformen, voertuigen, ...
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Ik ga hem vanavond zeker kijken!
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Ik ga hem niet kijken.
Ik heb hem op DVD, dus waarom op TV kijken?
Mijn avond is vrij voor de docu's vanavond.
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Tim schreef:Wie van dit forum zou hem nog niet gezien hebben ... :)
Maar hij blijft leuk om naar te kijken, je herontdekt altijd maar nieuwe dingen, denk maar aan uniformen, voertuigen, ...
Ik moet toegeven dat ik nog nooit tijd gehad heb om hem te kijken.. en ik heb m nog wel op video klaarliggen :oops:
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Dan moet je hem echt snel eens kijken Miesjel, de actiescene's zijn briljant.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

Let eens op bij SPR, de scene van dat man tegen man gevecht tussen die Duitser en Amerikaan. Dat 'hulpje' van de Amerikanen, die kneus die met de munitie rond rent. Hij loopt met munitie banden rond en in die scene zie je dat er een kogel van een van die munitiebanden valt.
Verder echt een super film!
Ga nu naar de herdenking kijken!
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

kheb em op film al
Starting up again
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

Niet gekeken Miesjel:|!!! Moet je echt wel doen! Ik heb em zelf op DVD!

Jurrie
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Geniale film, bijzonder authentiek en voor filmfreaks gewoon een feest voor alle technieken, belichting, camerawerk, etc, etc.
Soms zie je lichtlekkage, alsof er gefilmd is met een oude camera die her en der een gaatje heeft, grote witte vlekken in beeld, prachtig!
En dan hebben ze ook film gebruikt met een extra scherpe korrel, bij een explosie zie je ieder korreltje zand door de lucht vliegen.
Een vernieuwende film die bovendien voor het eerst duidelijk liet zien dat amerikanen niet vies waren van het afknallen van ongewapende krijgsgevangenen.
Iets wat wij natuurlijk al lang wisten maar wat in amerika nogal schokkend overkwam...
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Ook wel mooi dat ze de camera in de beginscene zo hadden opgesteld dat het leek of de camera zelf ook een soldaat was. Dat ie dan over het strand rende en dat er zelfs bloedvlekken op de lens kwamen. Tot nu toe nog de mooiste oorlogsfilm die ik heb gezien.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Op een paar fouten na,

(ik kan me een brief naar Spielberg herinneren van een amerikaanse staatsburger die ex ss-er was. ( Zoek ik op ;) ) over fouten.)

Een erg goede film,
Plaats reactie