www.degrootstenederlander.nl op wie stem jij?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gesloten
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Ik ken ze ook allemaal wel, maar om uit die gigantische lijst te moeten kiezen...?
Ik heb zoveel ''grote Nederlanders''.....
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Roel R. schreef:Marloes, kom mijn motivatie ermee door :P

Ben je er zelf al uit?
Ja hoor redelijke motivatie, zit prima in elkaar jouw motivatie.
Ik wilde graag op hannie schaft stemmen omdat ze mijn held is maar ik realiseer me dat ze voor Nederland niet ongelovelijk belangrijk is geweest, voor de natie en dat soort vaag nationalistisch gezwets.
Zelfde met Jeroen Bosch, kenau simonsdochter hasselaar,
Dus ik denk Wilhelmina (onze laatste echte koningin), willem van oranje, misschien anne frank (zonder haar zou het lot van nederland tijdens de bezetting in het buitenland totaal onbekend zijn), thorbecke, ...mmmh blijft moeilijk.
Thea Beckman zit er niet bij...hele generaties aan een liefde voor geschiedenis hebben vind ik toch wel belangrijk...

Maar goed het zijn er veel en de keuze is moeilijk,
Dus gewoon even gaan wegstrepen, hier is de totale lijst;

Frits Bolkestein
Joan van der Capellen tot den Pol
Hendrik Colijn
Pieter van der Cort van der Linden
Ferdinand Domela Nieuwenhuis
Willem Drees
Pim Fortuyn
Willem Groen van Prinsterer
Suze Groeneweg
Samuel van Houten
Aletta Jacobs
Marga Klompé
Abraham Kuyper
Wim Kok
Ruud Lubbers
Joseph Luns
Hans van Mierlo
Johan van Oldenbarnevelt
Henri Polak
Joke Smit
Johan Thorbecke
Pieter Jelles Troelstra
Joop den Uyl
Johan de Witt
Willem Barentsz
Claudius Civilis
Jan Pieterszoon
Coen Herman Daendels
Hendrik Doeff
Kenau Simonsdochter Hasselaar
Erik Hazelhoff Roelfzema
iet Hein
Anton de Kom
Olivier van Noort
Michiel de Ruyter
Hannie Schaft
Jan van Speijk
Abel Tasman
Maarten Tromp
Gerrit Jan van der Veen
Tobias Asser
Willem Beukelszoon
Herman Boerhaave
L.E.J. Brouwer
Christopher Buys Ballot
Paul Crutzen
Desiderius Erasmus
Hugo de Groot
Johan Huizinga
Christiaan Huygens
Loe de Jong
Heike Kamerlingh Onnes
Willem Kolff
Jan Adriaenszoon Leeghwater
Antoni van Leeuwenhoek
Cornelis Lely
Hendrik Lorentz
Wubbo Ockels
Jan Rutgers
Anna Maria van Schurman
Baruch de Spinoza
Simon Stevin
Jac. P. Thijsse
Jan Tinbergen
Nico Tinbergen
J.D. van der Waals
Marco van Basten
Fanny Blankers-Koen
Johan Cruyff
Sjoukje Dijkstra
Jaap Eden
Max Euwe
Anton Geesink
Ruud Gullit
Ada Kok
Abe Lenstra
Rinus Michels
Reinier Paping
Ard Schenk
Faas Wilkes
Leontien Zijlaard-Van Moorsel
Joop Zoetemelk
Anton Dreesmann
Joop van den Ende
Frits Fentener van Vlissingen
Anthony Fokker
Albert Heijn
Freddy Heineken
Willem van Loon
Anton Philips
Albert Plesman
Samuel Sarphati
Cornelis Verolme
Frank Martinus Arion
Godfried Bomans
Remco Campert
Simon Carmiggelt
Jacob Cats
Anne Frank
Herman Gorter
Hella Haasse
Hadewych
Willem Frederik Hermans
Henk Hofland
P.C. Hooft
Lucebert
Harry Mulisch
Multatuli (Eduard Douwes Dekker)
Martinus Nijhoff
Gerard Reve
Annie M.G. Schmidt
Theo Thijssen
Simon Vestdijk
Joost van den Vondel
Jan Wolkers
Karel Appel
Hendrik Berlage
Jeroen Bosch
Pieter Brueghel
Dick Bruna
Jacob van Campen
P. J. H. Cuypers
Jan Dibbets
Theo van Doesburg
Willem Marinus Dudok
Marlene Dumas
M.C. Escher
Vincent van Gogh
Frans Hals
Rem Koolhaas
Willem de Kooning
Piet Mondriaan
Ootje Oxenaar
Anton Pieck
Benno Premsela
Gerrit Rietveld
Rembrandt van Rijn
Jacob van Ruisdael
Pieter Saenredam
Jan Steen
Johannes Vermeer
Viktor en Rolf
Eva Besnyö
Anton Corbijn
Rineke Dijkstra
Ed van der Elsken
Bert Haanstra
Rutger Hauer
Paul Huf
Joris Ivens
Johan van der Keuken
Erwin Olaf
Jacob Olie
Fons Rademakers
Monique van de Ven
Paul Verhoeven
Louis Andriessen
Sonja Barend
Pierre Bokma
Marco Borsato
Mies Bouwman
Rudi Carrell
Louis Davids
Christina Deutekom
Ko van Dijk
Mary Dresselhuys
André van Duin
Boudewijn de Groot
Bernard Haitink
Toon Hermans
Freek de Jonge
Johnny Jordaan
Wim Kan
Van Kooten en de Bie
John Kraaykamp sr.
Paul de Leeuw
Reinbert de Leeuw
Hans van Manen
John de Mol
Alexandra Radius
Ramses Shaffy
Wim Sonneveld
Jan Pieterszoon Sweelinck
Hans Teeuwen
Tiësto (Tijs Verwest)
Erik de Vries
Koningin Beatrix
Prins Claus
Graaf Floris V
Koningin Juliana
Koning Lodewijk Napoleon
Koningin Wilhelmina
Koning Willem I
Koning-stadhouder Willem III
Willem van Oranje
Majoor Bosshardt
Titus Brandsma
Geert Groote
Thomas à Kempis
W.A. Visser ‘t Hooft
Prins Bernhard
Belle van Zuylen

veel he?
Nou even alle sporters, muzikanten en tv mensen eruit knikkeren.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Nou ik de lijst zo zie ken ik toch meer mensen dan dat ik had verwacht :lol:
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

LHek schreef:Ik ken bijna al die mensen hierboven wel maar wie zijn Johan Thorbecke en Cornelis Ley?
Johan Thorbecke heeft de parlementaire democratie ingevoerd. Aan hem hebben we onze grondwet te danken en door hem heeft de koningin (officieel) geen politieke mening meer. Lijkt mij dus reden genoeg om hem in mijn lijstje op te nemen.

Cornelis Lely is de architect van de Zuiderzeewerken: De proefpolder bij Andijk, de Wieringermeer, Noord Oostpolder, Oostelijk Flevoland, Zuidelijk Flevoland, de Afsluitdijk en een stukje polder in Groningen zijn dankzij zijn plannen drooggelegd. Vandaar dat de hoofdstad van Flevoland LELYstad heet.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Sjoerd schreef:
LHek schreef:Ik ken bijna al die mensen hierboven wel maar wie zijn Johan Thorbecke en Cornelis Ley?
Johan Thorbecke heeft de parlementaire democratie ingevoerd. Aan hem hebben we onze grondwet te danken en door hem heeft de koningin (officieel) geen politieke mening meer. Lijkt mij dus reden genoeg om hem in mijn lijstje op te nemen.

Cornelis Lely is de architect van de Zuiderzeewerken: De proefpolder bij Andijk, de Wieringermeer, Noord Oostpolder, Oostelijk Flevoland, Zuidelijk Flevoland, de Afsluitdijk en een stukje polder in Groningen zijn dankzij zijn plannen drooggelegd. Vandaar dat de hoofdstad van Flevoland LELYstad heet.
Dat wegstrepen werkt goed.
Van de 200 heb ik er nu nog over;

Willem Drees (grondlegger moderne sociale staat na de oorlog)
Aletta Jacobs (feministe)
Johan van Oldenbarnevelt (oprichter voc)
Johan Thorbecke (Liberaal grondlegger parlementaire democratie)
Kenau Simonsdochter Hasselaar (Aanvoerster Haarlemse vrouwen tegen Spanjaarden)
Michiel de Ruyter (Een man waar de jonge Republiek der Verenigde Nederlanden op een cruciaal moment in haar geschiedenis op terugviel om haar pas verworven onafhankelijkheid en soevereiniteit te verdedigen en zeker te stellen voor de toekomst tot op de dag van vandaag)
Hannie Schaft (Verzetsstrijdster tegen de nazi’s)
Rembrandt van Rijn (Wereldberoemd donker-licht schilder)
Jacob Olie (Fotopionier sfeerbeelden Amsterdam )
Koningin Wilhelmina
Willem van Oranje

Hier moet ik nog even uit filteren wie ook echt belangrijk was en wie gewoon mijn persoonlijke helden zijn want das natuurlijk weer een ander verhaal.


En lely was fout, ik wil mijn zuiderzee terug ;)
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Voor mij is er maar 1 die kan gelden als grootste Nederlander aller tijden. En historisch gezien is het leuke dat die persoon van origine geen NEderlander was.
Zonder Willem van Oranje was Nederland nooit het Nederland van nu geweest daar ben ik van overtuigd. Hij staat aan de wieg van ons land en alhoewel ik helemaal geen oranje fan ben is hij voor mij de grootste. Alle anderen hebben hele belangrijke dingen gedaan, maar ik neem deze.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Sneevliet schreef:Voor mij is er maar 1 die kan gelden als grootste Nederlander aller tijden. En historisch gezien is het leuke dat die persoon van origine geen NEderlander was.
Zonder Willem van Oranje was Nederland nooit het Nederland van nu geweest daar ben ik van overtuigd. Hij staat aan de wieg van ons land en alhoewel ik helemaal geen oranje fan ben is hij voor mij de grootste. Alle anderen hebben hele belangrijke dingen gedaan, maar ik neem deze.
Ja die willem...das pas een migrant!
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Toch vreemd dat Nederland.
Een Duitser bevrijd het (Willem van Oranje) een Duitser bezet het (Hitler) en een Duitser speelt een rol als opperbevelhebber van de BS en overige Nederlandse strijdkrachten die mede Nederland weer helpen bevrijden (Prins Bernhard).
Wat hebben wij toch met dat buurland
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Sneevliet schreef:Toch vreemd dat Nederland.
Een Duitser bevrijd het (Willem van Oranje) een Duitser bezet het (Hitler) en een Duitser speelt een rol als opperbevelhebber van de BS en overige Nederlandse strijdkrachten die mede Nederland weer helpen bevrijden (Prins Bernhard).
Wat hebben wij toch met dat buurland
Het zijn onze buren... ;)
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Zwikbeer1
Lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 mar 2004, 12:44
Locatie: Tongeren, België

Bericht door Zwikbeer1 »

Het is toch moeilijk er één aan te wijzen, ze hebben allemaal bijgedragen op hun mannier en bijzondere wijze aan het bestaan van Nederland.
Wat Hannie Schaft voor Marloes is kan voor mij Gerrit van der Veen zijn. Voor mij niet zo zeer wat hij precies heeft gedaan maar meer als belichaming van een verzetsgeest dat aangeeft dat we een eigen land en mentaliteit hebben.
Ik ben wel geneigt om Wilhelmina als grootste aan te strepen, maar vind dit eigenlijk ook niet eerlijk daar zij het "voordeel" had in tijden van zwaar weer te regeren. Elk persoon op de lijst is natuurlijk verbonden met zijn tijd. Ik heb helaas geen kennis genoeg van al die personen om te zeggen "dat is hem/zij".
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Dan moet je juist stemmen Zwikbeer!
Je kiest namelijk vijf personen en daar is verder geen rangorde in aangebracht. Je zegt dus wie in jouw ogen de vijf belangrijkste zijn en dan gaan ze kijken wie de meeste mensen het belangrijkst vonden.
Je hoeft dus niet één aan te wijzen die voor jouw het belangrijkst is, maar je kan er vijf aanwijzen omdat het inderdaad erg moeilijk is om er maar één aan te wijzen.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Zwikbeer1
Lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 mar 2004, 12:44
Locatie: Tongeren, België

Bericht door Zwikbeer1 »

Ja Oké, maar zelfs 5 is niet eenvoudig, ik moet daar wel even op studeren
8)

EDIT: we zijn een paar uurtjes verder en kom met zeven nederlanders en een buitenlander op de proppen.
Zal maar bij die laatste beginnen:
-Keizer Napoleon Bonaparte-
waarom? omdat hij zaken heeft ingevoerd die heden ten dagen nog merkbaar zijn, zoals, wetboek van strafrecht, metriekstelsel, burgelijkestand (onze achternamen) die dus een geweldige invloed hebben op ons zijn nu. Dat laatste stukje geld voor andere personen in mijn lijstje ook, zoals:
-Samuel van Houten- en zijn kinderwetje, het getuigt van grote moed om dat in te dienen in die tijd.
-Jan Rudolph Thorbecke-
-Hugo de Groot- Rechtsgeleerde, Theoloog en staatsman, grondlegger van het volkenrecht.
-Christiaan Huygens- een groot wetenschapper, uitvinder van het slinger uurwerk.
-Michiel Adriaanszoon de Ruyter-
-Willem Ruys- de grootste van de familie Ruys, grondleggers van de Rotterdamsche Lloyd, het huidige Nedlloyd & c.s.,verzets man, omgelegd door de Duitsers.
Dit is mijn lijstje.
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Ik vind persoonlijk dat jullie het een beetje te historisch opvatten, je kunt belangrijk zijn voor je land op heel erg veel punten. Ja natuurlijk hebben wij allemaal een voorliefde voor geschiedenis, maar dat wil toch niet zeggen dat bijv. bepaalde zangers ook iets belangrijks voor ons land doen?

En bepaalde zangers hebben ook de geschiedenis van de muziek enorm veranderd!

Een grote nederlander hoeft toch niet per sé al 500 jaar dood te zijn? Een grote nederlander kan toch ook recent dingen voor ons landje gedaan hebben die wij pas over een tijdje zo enorm gaan waarderen zoals we dat van 'van Oranje' nu doen.
Ik vind dat ook sporters en zangers goede dingen voor ons land doen hoor!

Niet te vergeten dat bijv. Frans Bauer zich in zet voor oa. Villa Pardoes en ik geloof dat Marco Borsato iets met Amnesty deed?
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Een grote nederlander hoeft toch niet per sé al 500 jaar dood te zijn? Een grote nederlander kan toch ook recent dingen voor ons landje gedaan hebben die wij pas over een tijdje zo enorm gaan waarderen zoals we dat van 'van Oranje' nu doen.
Ik vind dat ook sporters en zangers goede dingen voor ons land doen hoor!

Niet te vergeten dat bijv. Frans Bauer zich in zet voor oa. Villa Pardoes en ik geloof dat Marco Borsato iets met Amnesty deed?
Het probleem wat ik hier mee heb is dat ze zo moeilijk te vergelijken zijn. En als ik het toch ga vergelijken dan valt Frans Bauer helemaal in het niet bij bijvoorbeeld een Thorbecke naar mijn mening.

Veel Nederlanders mogen wat mij betreft gewaardeerd worden of geëerd worden, maar om de grootste nederlander te worden lijkt me toch wel wat meer nodig als een zuivere stem.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Miesjel schreef:Ik vind persoonlijk dat jullie het een beetje te historisch opvatten, je kunt belangrijk zijn voor je land op heel erg veel punten. Ja natuurlijk hebben wij allemaal een voorliefde voor geschiedenis, maar dat wil toch niet zeggen dat bijv. bepaalde zangers ook iets belangrijks voor ons land doen?

En bepaalde zangers hebben ook de geschiedenis van de muziek enorm veranderd!

Een grote nederlander hoeft toch niet per sé al 500 jaar dood te zijn? Een grote nederlander kan toch ook recent dingen voor ons landje gedaan hebben die wij pas over een tijdje zo enorm gaan waarderen zoals we dat van 'van Oranje' nu doen.
Ik vind dat ook sporters en zangers goede dingen voor ons land doen hoor!

Niet te vergeten dat bijv. Frans Bauer zich in zet voor oa. Villa Pardoes en ik geloof dat Marco Borsato iets met Amnesty deed?
Op de site staat; "Verkiezing van de Grootste Nederlander Aller Tijden. Wie heeft de grootste bijdrage geleverd aan de Nederlandse identiteit, maatschappij of cultuur? Welke persoon, dood of levend, verdient deze titel?"

Een derderangs artiestje die toevallig wat doet voor het goede doel komt daarvoor echt niet in aanmerking, als er zoiets bestaat als een muzikant die zoo belangrijk zou kunnen zijn dan zouden dat de Golden Earring moeten zijn wiens liedje 'Radar love' echt wereldbekend is.
Het gaat er dus niet om wie je leuk, goed of tof vind maar iemand die echt iets groots gedaan heeft, iemand op wie we trots kunnen zijn, iemand waar we over kunnen opscheppen in het buitenland.
Het gaat er om wie de grootste is van deze 200, en daar zitten mensen bij die hun leven gewaagt en gegeven hebben, mensen die alles op het spel gezet hebben voor hun idealen, die onze geschiedenis voorgoed verandert hebben, mensen die overal ter wereld beroemd zijn.
Daar moeten we iemand uit kiezen, dat er dan een paar zangertjes bijzitten en sporters vind ik bijna een belediging.
Geen van hen kan tippen aan willem van oranje of wilhelmina of een van de vele andere.
Daar gaat het om, niet wie zijn er allemaal oke, maar wie is het grootst!
Ik HAAT sport en heb een hekel aan praktisch alle artiesten die in dat lijstje staan, wat ze ook doen voor het goede doel.
Maar hoe dan ook, wat zij doen voor ons land (niets in mijn ogen) valt compleet in het niet vergeleken dat wat de anderen op de lijst volbracht hebben.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gesloten