De Middeleeuwen, zo slecht nog niet!

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

De Middeleeuwen, zo slecht nog niet!

Bericht door marloes »

Het is droevig dat mensen weinig van wo2 weten maar vergeleken de middeleeuwen weten mensen veel over wo2!
En de kleine dingen die ze weten over die periode in onze geschiedenis zijn verkeerd en de bekende cliches...
-mensen waren klein
-alles was vies
-mensen werden niet oud
-altijd oorlog en ziekte
-een grote bende
Klopt allemaal al weer nix van!
En die rotzooi leren we kinderen nog steeds in scholen vandaag...
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Kun je dan verheldering geven hoe het er in die tijd wel aan toeging en waarom de punten die jij noemde onjuist zijn?
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

KevinP schreef:Kun je dan verheldering geven hoe het er in die tijd wel aan toeging en waarom de punten die jij noemde onjuist zijn?
Dat is een beetje teveel van het goede, de Middeleeuwen duurde ruim duizend jaar en je kunt dus al niet spreken van bepaalde situaties die die hele periode hetzelfde bleven.
Daarnaast was de situatie weer anders van dorp tot dorp.
Als ik moet gaan schrijven wat er allemaal niet klopt aan ons beeld van de middeleeuwen ben ik jaren bezig...

Dus ik zou zeggen, gooi eens een onderwerpje op.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Valt wel mee denk ik, met wat wij de kinderen leren. Ik denk dat het redelijk in verhouding is. Ze leren de belangrijkste dingen, de machtstructuur van toen: geestelijken, adel, rijken, boeren/bevolking. Op welke manier landen gevormd werden, iets over de kruistochten en natuurlijk nog wat vaderlandse geschiedenis.

Op de middelbare school krijgen ze het allemaal nog een keer en dan nog iets gedetaillieerder, zoals ook de dreiging uit het oosten en de vermeende brief van "Pape Jan" (als ik het goed schrijf).

Ook wordt er vanalles aan gedaan om kinderen een beeld te laten krijgen van deze periode door videobanden te laten zien waarin eea nagespeeld wordt bijvoorbeeld. Mogelijkheden genoeg.

Je zou wel kunnen zeggen dat geschiedenis in het algemeen minder aandacht krijgt op bepaalde scholen omdat men daar veel meer energie en tijd moet besteden aan rekenen en taal om het nog enigzins op niveau te kunnen krijgen.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Praktisch alles wat ik over de Middeleeuwen leerde bleek later fout te zijn en wat ze vandaag de dag leren is nog immer fout.
En dat geld niet alleen voor de middeleeuwen.
De lessen zijn trouwens bijna allemaal vaag en slecht, vraag maar eens aan een willekeurig kind wanneer de tweede wereldoorlog begon of wanneer de middeleeuwen waren, wat de pest was, etc, etc.
Je zult versteld staan.
Er was toch onlangs een onderzoek onder leerlingen over geschiedenis?
Sommige wisten niet eens wie hitler was.
Daarnaast zijn de lessen niet op gronologische volgorde, gevolg is dat er serieus kinderen zijn die niet weten dat de middeleeuwen voor de tweede wereldoorlog kwam...of dat er uberhaupt 2 wereldoorlogen zijn geweest...
Als reenactor worden wij keer op keer op keer geconfronteerd met hele domme vragen en opmerkingen van mensen die duidelijk niets hebben geleerd of iets dat gewoon niet klopt.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ik denk dat er een scheef beeld is ontstaan over het onderwijs.

De moderne geschiedenismethoden zitten vaak best goed in elkaar en zijn zeker ook bij benadering correcter dan wat jij en ik vroeger op school hebben gehad. Moderne methoden doen er meer aan om een beeld te schetsen van de leefomgeving in die tijd bijvoorbeeld, waardoor kinderen het tijdperk kunnen visualiseren en er meer blijft hangen.

Je moet je trouwens niet verkijken op het onderzoek van een of andere krant of instelling waar je aan refereert. Een beetje wetenschappelijk onderzoek zal rekening houden met de diversiteit aan onderwijstypen en ook voldoende scholen onderzoeken in verschillende gebieden van ons land.

Als er iets is waar ik me aan stoor dan is het wel dat kranten altijd wat kleine dingetjes uit een onderzoek pakken en dat groots uitmeten zonder de rest van het artikel voldoende bestudeerd te hebben. Dit gebeurt bij vrijwel elk onderzoek, zeer irritant.

Ik zal zeker niet ontkennen dat er kinderen zijn die niet weten wie Adolf Hitler is, maar ik nodig je uit om dat wat basisscholen te bezoeken, en dan niet alleen in de hoofdstad waar jij woonachtig bent.

Taal en rekenen genieten prioriteit en vooral achterstandsscholen zullen daardoor het geschiedenisvak minder belichten dan eigenlijk gewenst is. De kinderen van dergelijke scholen komen over het algemeen al kansarmer in de maatschappij dan die van "normale" scholen. Dit is het gevolg van een maatschappelijke ontwikkeling die niet te wijten is aan het onderwijs.

Ik vind dus dat je niet zomaar de schuld bij de scholen kunt leggen. Het is een maatschappelijke beweging waardoor kinderen over het algemeen minder leren en ondertussen geacht worden meer te kennen!

Het is niet zomaar dat ik met deze website begonnen ben.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Ik heb verschillende basisscholen bezocht, op evenementen spreek ik vele honderden kinderen uit het hele land elk jaar weer.
Hier merk ik telkens weer dat de kinderen weinig weten en wat ze weten gewoon niet klopt.
En dat geld niet alleen voor de kinderen.
Ik heb moderne geschiedenisboeken ingezien waar kinderen les uit krijgen op basisscholen en middelbare scholen en daar staan gewoon cliches in die niet kloppen.
Veel onderzoeken laten zien dat mensen weinig van geschiedenis weten en daar zitten behoorlijk serieuze onderzoeken bij.
Ik ben al jaren bezig met geschiedenis en het promoten van geschiedeniskennis op scholen en onder kinderen is mijn vak.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Op elke methode is wel wat aan te merken, maar ik nodig je dan bij deze uit om een aantal dingen op te noemen die je hebt ontdekt. Geef dan direct aan in welke methode je dit dan hebt gezien, welke uitgave het betreft.

Onderstreep dan direct even welk belang dit cliché heeft in het fout aanleren van geschiedenis ten opzichte van de leerdoelen.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Alsof ik het niet druk genoeg heb!
En alsof ik notities bijhoud van alle fouten die ik ondek.
Het komt gewoon voor dat als ik les geef of met mensen en kinderen praat dat ik ondek dat zij nog steeds cliches en fouten zoals boven al vermeldn geloven en als waarheid zien.
Dat de middeleeuwen goor waren, mensen zich nooit waste, varkens in de straten en huizen, stront uit het raam gooien etc, etc, etc.
En als kinderen niet eens weten dat de middeleeuwen kwamen voor de tweede wereldoorlog is er iets mis met hun lessen, ongeacht welk systeem ze gebruiken.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Welke onderwerpen uit de Middeleeuwen spreken je het meest aan Marloes?
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

marloes schreef: En als kinderen niet eens weten dat de middeleeuwen kwamen voor de tweede wereldoorlog is er iets mis met hun lessen, ongeacht welk systeem ze gebruiken.

Het lesmateriaal kan goed zijn, maar als een geschiedenis leraar niet met bezieling kan vertellen komt het toch niet over, interesseert het de kinderen nog wel? Helaas bij een steeds groter wordende groep niet meer......
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Het dagelijks leven voor de 'nederlander' in de 14-15e eeuw.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Roel R. schreef:
marloes schreef: En als kinderen niet eens weten dat de middeleeuwen kwamen voor de tweede wereldoorlog is er iets mis met hun lessen, ongeacht welk systeem ze gebruiken.

Het lesmateriaal kan goed zijn, maar als een geschiedenis leraar niet met bezieling kan vertellen komt het toch niet over, interesseert het de kinderen nog wel? Helaas bij een steeds groter wordende groep niet meer......
Het materiaal is meestal fout maar de leraar helaas ook.
Inderdaad is een goede leraar het allerbelangrijkst.
Dat het kinderen niet meer bezighoud komt door de maatschappij, dat was vroeger heel anders.
Ieder kind wist van de Ruyter, willem van oranje, piet Heijn, etc, etc.
En op die geschiedenis was je dan trots.
Maar ja Nederland heeft een beetje een minderwaardigheidcomplexje en we nemen onszelf en onze geschiedenis niet meer zo serieus.
Dat heeft zijn goede maar duidelijk ook slechte kanten.
Want geschiedenis is onderdeel van je identiteit.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ik begrijp het. Maar begrijp dan ook dat het niet zo gemakkelijk is door op basis van persoonlijke ervaringen een stempel te drukken op het gehele onderwijs of een bepaalde methode, zonder gefundeerd te beargumenteren.
marloes schreef:En als kinderen niet eens weten dat de middeleeuwen kwamen voor de tweede wereldoorlog is er iets mis met hun lessen, ongeacht welk systeem ze gebruiken.
Ja, natuurlijk is dat schandalig, maar dit zegt niets over het onderwijs. Dat zou ronduit generaliserend zijn, aangezien ik je zo mee kan nemen naar scholen waar je een 100% score haalt in het correct plaatsen van deze volgorde. Het gaat er maar net om waar je naartoe gaat. Er zijn ook scholen waar niets aan geschiedenis gedaan wordt, maar dat is niet zo gek wanneer je bedenkt dat kinderen in groep 8 op het taal en rekenen scoren op niveau groep 5.

Dat is niet de schuld van het onderwijs.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Re: De Middeleeuwen, zo slecht nog niet!

Bericht door Glenn Janssens »

marloes schreef: En de kleine dingen die ze weten over die periode in onze geschiedenis zijn verkeerd en de bekende cliches...
-mensen waren klein
-alles was vies
-mensen werden niet oud
-altijd oorlog en ziekte
-een grote bende
Klopt allemaal al weer nix van!
Nou, ik heb het ook altijd zo in grote lijnen binnengekregen op school,via boekvorm of televisie.
Nu zou ik toch graag willen horen van jou waarom deze 'cliches' verkeert zijn.

Adrian.
Plaats reactie