6 juni D-day Memorial

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

6 juni D-day Memorial

Bericht door Brianlinden »

Op zondag 6 juni 2004 is er de D-Day Memorial te Scheveningen. Op deze dag zullen door de oud strijders en veteranen een krans worden gelegd bij het marinemonument ter gelegenheid van de landing door de geallieerden in Normandië op 6 juni 1944.
Ook wordt er een defilé gehouden. Hieraan zullen oude voertuigen uit de 2e Wereldoorlog deelnemen alsook oud strijders, muziekkorpsen en een exercitiepeloton.
Tevens zal op deze dag ook een reddingsdemonstratie plaatsvinden vanuit zee met een Lynx helikopter in samenwerking met de KNRM. Ook zal de Koninklijke Marine een demonstratie verzorgen met een patrouillevliegtuig van het type Orion.

Gedurende 4 tot en met 6 juni zal de krijgsmacht in Scheveningen aanwezig zijn met diverse militair materieel zoals het fregat Hr. Ms. Willem van der Zaan en het duikvaartuig Cerberus.
Peloton 48 is een van de deelnemers van het defilé op D-day.

Peloton 48 geeft een beeld van een peloton van de Koninklijke Landmacht in de periode vanaf 1945. Het peloton gaat gekleed in het "eerste grijs". Dit uniform komt overeen met de Britse battle dress uit de Tweede Wereldoorlog. Het Nederlandse leger heeft dit tenue tot eind jaren vijftig van de vorige eeuw gedragen.
Keep them Rolling is een van de deelnemers van het defilé op D-day.

Een korte slogan met een lange geschiedenis! Onze ruim 30-jarige Vereniging dankt haar naam aan deze slogan, die werd gebruikt door het Amerikaanse leger tijdens zijn opmars door Frankrijk, België en Nederland, richting Siegfried-linie. Toen in september 1944 de geallieerde legers ver in Frankrijk waren doorgedrongen, werden de aanvoerlijnen vanaf de bruggenhoofden in Normandië steeds langer. Teneinde het benodigde oorlogsmateriaal aan het front te krijgen, werden duizenden vrachtwagens ingezet die speciaal hiervoor vrijgemaakte routes bereden; een logistieke operatie die onder de naam "Red Ball Express" bekend werd. Vertraging in het vervoer diende te allen tijde te worden vermeden, vandaar dat langs deze gehele route de borden "Keep Them Rolling" werden geplaatst!

Ik ga erheen :D dat is al zeker mischien zie ik jullie daar
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Ik kan helaas niet gaan :(
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

zeker leuk, denk dat ik wel een kijkje ga nemen..
weet iemand hoe laat dat eigelijk is??
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

vanaf 9 uur sochtens dacht ik
Gebruikersavatar
LKP
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 apr 2003, 20:34
Contacteer:

Bericht door LKP »

ah, sorry dat ik een nieuw topic opende, maar door dat trage internet kan ik niet alle berichten langs, omdat ik anders drie uur bezig ben ofzo.

Het lijkt me wel handig om het bericht van Barry nog even te vermelden, aangezien het programma best handig is om vantevoren te weten:

Programma 6 juni 2004 D-Day Memorial

12.00 uur Herdenking bij het Marine Monument aan de strandweg

12.50 uur Aanvang defilé oud-strijders

13.45 uur Einde herdenking

14.00 uur - 15.00 uur SAR demonstratie op zee voor en op het strand bij het Noorderhavenhoofd.

16.00 - 17.00 uur Herhaling demonstratie

Route defilé: Visafslagweg - Vissershavenweg - Strandweg

Afzetting: Strandweg vanaf Vissershavenweg Visafslagweg - Adriaan Maaskade
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Ik ben paraat op die dag we kunnen eventueel ergens afspreken :D
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Helaas, ik ben bij de echte herdenkingen in Normandie
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Bbfreak
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 dec 2003, 23:05
Locatie: Veenendaal

Bericht door Bbfreak »

Sneevliet schreef:Helaas, ik ben bij de echte herdenkingen in Normandie
Wat zal je balen. Kon ik daar maar naartoe. GEWELDIG lijkt me dat zeg!
Ik denk alleen dat ik daar nooit meer weg wil :)
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Sneevliet schreef:Helaas, ik ben bij de echte herdenkingen in Normandie
Elke herdenking is écht, mits oprecht :+
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Helaas ben ik het er niet helemaal mee eens. Scheveningen zal zeker oprecht en goedbedoeld zijn hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar D-day herdenk je in Normandie. D-day herdenken in Scheveningen is voor mij net zoiets als de Slag bij Waterloo herdenken op Spitsbergen.
Maar dit is mijn heel persoonlijke mening hoor. Niets ten nadele van de organisatie en de oprechtheid van de mensen in Scheveningen hoor.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
LKP
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 apr 2003, 20:34
Contacteer:

Bericht door LKP »

Herdenken is niet plaatsgericht. Herdenken doe je vanuit je hart, is écht. En of dat nu in Normandie is of in Scheveningen, dat zou niet uit hoeven maken.

Wel kan ik me voorstellen dat de omgeving en qua activiteiten beter is in Normandie dan in Scheveningen. Maar voor jou persoonlijk kan ik me voorstellen dat je er zo tegenaan kijkt. Ik heb uberhaupt geen keuze of ik wel of niet in Normandie wil herdenken, dus kijk er sowieso al anders tegenaan.
Plaats reactie