Wat vind je naast wo2 een interessante oorlogsperiode?

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken

Wat vind je naast wo2 een interessante oorlogsperiode?

Peiling eindigde op 30 jun 2004, 14:20

De eerste Wereldoorlog
21
64%
De Griekse en Romaanse oorlogen
0
Geen stemmen
De Kruistochten
0
Geen stemmen
De Koude oorlog
4
12%
Anders namelijk:
8
24%
 
Totaal aantal stemmen: 33

Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

De politionele acties in Indonesië en de (internationale) ontwikkelingen van voormalig koloniën als Frans Indochina (Vietnam), Suriname, India, Belgisch Kongo, Indonesië en dergelijke.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Zware onderwerpen :wink:
De oorlogs in voormalig Nederland-Indie heeft trouwens ook nog mijn interesse. Vietnam begin ik nu ook al interessanter te vinden...
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Gebruikersavatar
barry
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 apr 2004, 19:45
Contacteer:

Bericht door barry »

De politionele acties.......
al weet ik er eerlijk gezegd nog heel weinig vanaf.
-F.U.B.A.R-
Bob Marien
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 27 jun 2004, 20:20

Andere interesses

Bericht door Bob Marien »

Buiten WOI voornamelijk de Amerikaanse burgeroorlog en de Napoleontische Oorlogen



De Grooten Oorlog, dag na dag ...
http://users.skynet.be/bob.marien
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

Vietnam, eerste wereldoorlog en en beetje de Golfoorlog(en)
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Vietnam. Maar dat beperkt zich tot af en toe een film kijken en wat boeken lezen.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

marloes schreef:WO1, de 100jarige oorlog en de 'War of the roses'.
100 jarige oorlog!!!! War of the Roses!!! YES _/-\o_ je bent geweldig.
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

monmax schreef:De principes van Sun Tzu bijv. blijven altijd geldig ongeacht de technische vooruitgang.
Helemaal waar. Maar lees ook de military maxims van Napoleon.
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Heel veel vergt mijn interesse. Zoals de Vietnam oorlog, begint mij ook erg te interesseren, niet dat ik hier spul voor hoef te hebben. Ook zijn de dingen om de oorlogen heen heel interessant. WO1 was ook een interessante oorlog, maar net als Vietnam een 'vuile' oorlog. Hier bedoel ik mee met al dat gas in de loopgraven, zoveel doden op 1 slagveld. En in Vietnam met de napalm etc etc.
Wo2 was ook vuil, maar op een andere manier, oke, de joden, vergassing enzo, maar niet tegenover de soldaten (Laten we het niet over de pacific hebben)
Ik begin te lullen, ik het overige gekozen.
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Die andere Timo schreef:
monmax schreef:De principes van Sun Tzu bijv. blijven altijd geldig ongeacht de technische vooruitgang.
Helemaal waar. Maar lees ook de military maxims van Napoleon.
Dit boek ken ik niet, (Napoleon interesseert me niet zo) maar ik zal het eens opzoeken.
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Monmax, de maxims zijn een verzameling uitspraken van Napoleon over de voorwaarden voor een succesvolle militaire campaigne die, zoals Sun Tzu, nogsteeds van toepassing zijn. Ze werden opgeschreven tijdens zijn verblijf op St. Helena.
Gebruikersavatar
Lucille
Lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 sep 2004, 17:41
Locatie: Limburg (NL)
Contacteer:

Bericht door Lucille »

Ik heb gestemd voor de Eerste Wereldoorlog. :)

Al moet ik zeggen dat ik bijvoorbeeld de Franse Revolutie ook wel interessant vind, alsmede het gevecht van Ierland om zich los te maken van het Verenigd Koninkrijk, de Amerikaanse burgeroorlog en de oorlog in het voormalig Joegoslavië. Ook de machtsovername van de communisten in Rusland vind ik interessant, maar dat is niet echt een oorlog te noemen - en de Vietnamoorlog heeft ook wel wat, maar ik ben er een beetje moe van dat men van die oorlog vooral vanuit de Amerikaanse optiek bekijkt in veel boeken en films.
"De weerelt is een speeltoneel: elck speelt zyn rol en kryght zyn deel." ~ Joost van den Vondel
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Lucille schreef:Ook de machtsovername van de communisten in Rusland vind ik interessant, maar dat is niet echt een oorlog te noemen
...waarom is dat geen oorlog te noemen?
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Gebruikersavatar
Lucille
Lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 sep 2004, 17:41
Locatie: Limburg (NL)
Contacteer:

Bericht door Lucille »

Die andere Timo schreef:
Lucille schreef:Ook de machtsovername van de communisten in Rusland vind ik interessant, maar dat is niet echt een oorlog te noemen
...waarom is dat geen oorlog te noemen?
Voor zover ik dat in de geschiedenisboeken geleerd heb in 5 HAVO (ik had de Sovjetunie als eindexamenonderwerp voor geschiedenis in 2002), ging de machtsovername gepaard met wat relletjes e.d. (okee, de februari- en oktoberrevolutie waren meer dan dat) en de moord op de Romanovs, dus niet echte oorlogsgevechten. Maar het kan zijn dat mijn geheugen me een beetje in de steek laat (feel free to correct me ;)). :)
"De weerelt is een speeltoneel: elck speelt zyn rol en kryght zyn deel." ~ Joost van den Vondel
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

De communistische staatsgreep was slechts het begin en er was absoluut nog geen machtsbasis voor Lenin. Er is tussen 1918 en 1921 gevochten tussen de Bolsjewieken (roden) en Tsjaristen (witten). Dit staat in de geschiedenisboeken als de Russische burgeroorlog. Naast de Witte legers - onder leiding van anti-Bolsjewistische edelen en officieren uit het Tsaristische leger die de Tsaar weer terugwilden - bemoeiden ook veel landen zich met de strijd om verschillende redenen. Er was een Tsjechische Brigade (zeer succesvol - ze bezetten de Trans-Siberische spoorlijn en verdrijven de Roden uit vrijwel geheel Siberië), de Polen, Finnen, Esten, Letten, Baltische Duitsers en Litouwers vochten tegen de Rode legers om hun vrijheid te behouden. Er was in het noorden boven St. Petersburg zelfs een leger van Britten, Fransen, Canadezen en Amerikanen actief bij Archanelsk (de westelijke geallieerden wilden het oostelijke front tegen de Duitsers herstellen). De Fransen trokken op vanuit Bessarabië tot voorbij Kiev, Poltava en Kharkov. Ze landden ook bij Sebastopol. De Britten landden bij Batum en Novorossiysk. De Don- en Oeralkosakken, de Georgiërs, de Mensjewieken, de Kolchakken, ze vochten allemaal aan de Witte kant. De aanvankelijke successen van de Kolchakken en Tsjechen in Siberië was de directe aanleiding tot de moord op de Romanovs. De Roden waren bang dat de oprukkende Kolchakken Jekaterinenburg zouden innemen en Nicolaas zouden bevrijden. Na de nederlaag van de Duitsers was de drang bij de westelijke geallieerden om de Roden te verslaan verdwenen en die trokken zich terug uit de gevechten (de arme Tsjechen moesten maar zien hoe ze uit Siberië weer naar huis kwamen). De Witte legers en vooral de Balten vochten echter wanhopig door. Pas in 1921 was deze bloedige oorlog helemaal afgelopen en was de Sowjet Unie een feit.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Plaats reactie