Lijst met inhoud Brotbeutel?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Lijst met inhoud Brotbeutel?

Bericht door Daan S. »

Heeft er iemand een lijst waar de inhoud van een Wehrmacht Brotbeutel (broodzak) op staat? En was dit standaard of was dit per soldaat verschillend, als er iemand foto's heeft graag!
Laatst gewijzigd door Daan S. op 22 jul 2004, 15:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

In een broodzak? Ik denk brood :o
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Re: Lijst met inhoud Brotbeutel

Bericht door Mooyman »

Stravers schreef:Hallo, Heeft er iemand een lijst waar de inhoud van een Wehrmacht Brotbeutel (broodzak) op staat? En was dit standaard of was dit per soldaat verschillend, als er iemand foto's heeft graag!

Er werden verschillende spullen, ook persoonlijke spullen, in mee gedragen zoals scheer gerei, veldpost en zelfs een condoom :wink: .
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Bericht door Daan S. »

Dus het was niet zo dat er een standaard uitrusting in hoorde? Zoals het schuitje, stofbrilletje o.i.d.?
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Er was misschien een lijst met "tips om mee te nemen naar Rusland" of iets dergelijks.

maar de inhoud bepaalde men uiteindelijk toch zelf!
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Bericht door Daan S. »

Zijn die dingen duur? bijv. pakje lucifers, stofbrilletje, esbit kooktoestelletje, scheergerei, bestek? Wat zouden zulke dingen ongeveer kosten?
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

stofbrilletje: 5 a 10EUR
bestek: 25EUR (?)

allemaal kleine aankopen dus :)
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

ik ga op vakantie en ik neem mee...

persoonlijke items.

Wellicht portomonnee, maar die zullen ze wel vaker in de jas/broek zak meegenomen hebben.
Sommigen een bijbeltje, foto's, briefpapier.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Een boterpot hoorde er ook nog in (dat rood rond ding) en ev. Dienstbrille. De maskenbrille niet, deze werden meestal in de gasmaskerbus gestoken.
Jr.
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Dat 'rood rond ding' waar jij het over hebt is een geelkleurige (maar soms ook rood en/of bruinkleurige) boterdoos van bakeliet die 9 van de 10 keer niet gestempeld is.
De inhoud van een Duitse broodzak/brotbeutel kan bestaan uit onder andere: Naaigerei, scheergerei, proviand (uitgereikte chocolade bijv.) bestek, geweerreinigingsset (Mauser K98k bijv.), schoensmeer, stofbril en ga zo maar door. Zeker aan het einde van de oorlog nam men het niet meer zo nouw met de maatstaven en werden voorschriften nog wel eens aan hun laars gelapt. Daarom werd er vaak gewoon vanalles ingestopt.
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Beste Stijn, waarom zo brutaal? Op een rustige manier kan men ook veel gedaan krijgen. Als je wat op beurzen rondkijkt, bv. Stuttgart, vind je die boterpot MEESTAL in het ROOD, geel en bruin zijn zelden te vinden, daarom haal ik deze kleuren in mijn post ook niet aan.
Vriendelijke groeten,
Jr.
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Brutaal? Dan heb ik zeker wat gemist?
Ik wil alleen maar zoveel mogelijk bruikbare informatie geven.....
Sorry als ik onaardig overkom, maar ik stoor mij de laatste tijd nogal aan hoe het forum door 'leken' gebruikt word (wat niet wil zeggen dat ik iedereen automatisch leek vind, dus voel je niet aangevallen).
Ik vind de kwaliteit van het forum de afgelopen anderhalve maand behoorlijk achteruit gegaan, maar ik merk dat ik nu off-topic ga.
Met oprechte groet,

Stijn
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Stijn schreef:Brutaal? Dan heb ik zeker wat gemist?
Ik wil alleen maar zoveel mogelijk bruikbare informatie geven.....
Sorry als ik onaardig overkom, maar ik stoor mij de laatste tijd nogal aan hoe het forum door 'leken' gebruikt word (wat niet wil zeggen dat ik iedereen automatisch leek vind, dus voel je niet aangevallen).
Ik vind de kwaliteit van het forum de afgelopen anderhalve maand behoorlijk achteruit gegaan, maar ik merk dat ik nu off-topic ga.
Met oprechte groet,

Stijn
bedankt dat je degenen die willen leren ook een kans geeft...En om meteen te roepen dat de kwaliteit van het forum meteen achteruitgaat. De zgn. experts blijven ook. Of ze zijn bang dat de kwaliteit achteruit gaat, Stijn.


"Een leek"

(overigens werd "leek" gebruikt voor iemand die geen latijn kent. Dus eigenlijk ben ik geen "leek")
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Wat jij wil jongen!
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Stijn schreef:Wat jij wil jongen!
bedankt dat je er enige 'aandacht' aan besteed en je woorden terug neemt. Waarschijnlijk ben ik niet de enige die hier zo over denkt. Anders vertrek ik maar...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Plaats reactie