Let's build: de opstand van de Georgiërs...

De gevechten en operaties tijdens WOII
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Let's build: de opstand van de Georgiërs...

Bericht door Die andere Timo »

Dit is een proef met het zgn. "let's build" principe. De bedoeling is dat we als forum bezoekers met z'n allen zoveel mogelijk informatie verzamelen over een onderwerp en eventueel de aangedragen informatie met z'n allen toetsen op betrouwbaarheid en bruikbaarheid, zodat uiteindelijk een schrijver hiermee aan de slag kan en een artikel schrijft voor de http://www.wo2.nl website. Het geschreven artikel zal voor plaatsing eerst op de gebruikelijke manier getoetst worden, dus via plaatsing in de Kennisdoos ter beoordeling en voor correcties.

Goed. Nu het onderwerp.

In april 1945 kwamen Georgiërs die in Duitse dienst waren in opstand tegen diezelfde Duitsers. Het resultaat was een bloedbad onder de Georgiërs maar ook onder de Duitsers en de eilandbewoners vielen doden en gewonden.

Graag zou ik hierover voor de website een artikel schrijven maar daarvoor heb ik betrouwbare en gedetailleerde informatie over de achtergronden van de opstand nodig.

Dus zoek het internet af, doorzoek je boekenkast, duik de plaatselijke bibliotheek in en benut alle andere mogelijkheden en doe mee! :)

Let op: geef om verwarring te voorkomen a.u.b. bij je bijdrage de bron van de informatie: boektitel (met naam van de schrijver, paginanummer e.d.), URL van de website (met evt. naam van de auteur, e.d.) of de naam van diegene die de informatie verstrekt heeft.

Let's do it!
Super Grover
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 aug 2004, 16:03

Bericht door Super Grover »

Vlist, J A van der, Tragedie op texel, uitgegeven door N.V. langeveldd & De Rooij,(Den Burg-Texel) (sorry geen isbn nummer) 128 pagina's, 10 foto's, 1 kaart, (ongeveer formaat a5 formaat)
Zeer gedetalieerd. Uitgegeven in 1946 later diveerse herdrukken met aanvullingen (ik heb de 6de druk)
Laatst gewijzigd door Super Grover op 05 aug 2004, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Is het een vliegtuig... ? Nee!, Is het een vogel? Nee! Het is: SUPER GROVER !!!
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Hier mijn eerste bijdrage:

http://ourworld.compuserve.nl/GustlW2/texel-1.jpg

Bron
Titel : "Nederland Bevrijd - van Limburg tot de Lauwerszee"
Auteur(s) : W. Trees en R. van Soeren
Pagina : 109
Uitgave : Kadmos (Utrecht 1985)
ISBN : 44 9006 199 4
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Super Grover, kun je hier een aantal interessante passages en foto's uit het boek posten?
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

"18 juni 1945: Evacuatie van de laatste overlevende Georgiërs"

Bron
Titel : "Nederland Bevrijd - van Limburg tot de Lauwerszee"
Auteur(s) : W. Trees en R. van Soeren
Pagina : 111
Uitgave : Kadmos (Utrecht 1985)
ISBN : 44 9006 199 4

Afbeelding
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Interessant is ook om uit te vinden wat er met de overlevende Georgiërs gebeurde. Ik weet dat Alan Newark veel onderzoek heeft gedaan naar het lot van de Georgiërs en die zegt (maar het is jaren geleden dat ik hem voor het laatst sprak) dat ze aan de Sovjet-Unie zijn uitgeleverd, waar ze vanwege hun dienst in het Duitse leger als verraders gezien werden, met alle gevolgen van dien.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Niet dat we er iets aan hebben, maar uit de wo2.nl-tijdlijn:

06 04 1945 Opstand van 800 Georgische krijgsgevangenen op het eiland Texel.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Super Grover
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 aug 2004, 16:03

Bericht door Super Grover »

Weet niet of er inderdaad iets in staat maar de omschrijving geeft hoop, zal kijken of ik het via de Bibliotheek te pakken kan krijgen - lukt bijna altijd:-

NN. Die Nord- und Ostsee zwischen Texel und Arkona. Massstab 1 : 600.000. 1911. 4075 Berlin., Oberkommando der Kriegsmarine., 1945. Sea-map.108 x 70 cms, Neue Ausgabe : 1940,VI. Kleine berichtungen bis 1945.29,III. Map number 102. On recto side : exlibris of Kriegsmarinearsenal, Kiel. Area between Texel / Rügen / Helsingborg / Ringköbing. more sea charts of the East Sea / Scandinavian Coasts can be found on the keyword '' seamaps/d/scan ''. KEYWORDS: Sea-map Denmark seamaps/d/scan sea chart, sea-map.

DOEDE,Werner. search: Auf Texel. 67 Seiten. Text und Bildteil. Amsterdam,WELTKRIEG 40-45, (Mit Unterstützung des Inselkommandanten Korvettenkapitän Prof. Jacob-Friesen). Während Weltkrieg 1940-45.

Brouver, Ruud
Titel: Flammen über Texel - DDR-Reihe "Tatsachen"
Militärverlag - 1987 - 47 S. - 11,5x17cm - Broschur - Band 307
Is het een vliegtuig... ? Nee!, Is het een vogel? Nee! Het is: SUPER GROVER !!!
Super Grover
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 aug 2004, 16:03

Bericht door Super Grover »

niet dat we er iets aan hebben (2)

Afbeelding
Is het een vliegtuig... ? Nee!, Is het een vogel? Nee! Het is: SUPER GROVER !!!
Super Grover
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 aug 2004, 16:03

Bericht door Super Grover »

Uit: Tragedie op texel, J A van der Vlis

Afbeelding
Afbeelding
[/img]
Is het een vliegtuig... ? Nee!, Is het een vogel? Nee! Het is: SUPER GROVER !!!
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Ik heb er zin in :)
http://www.hetillegaleparool.nl/maand/april1945.php3 schreef:05 en 06 nl Georgische opstand op Texel. 476 Georgiers lieten hier bij het leven. Volgens de tot nu toe beschikbaar zijnde gegevens verloren 422 Duitse militairen het leven ten gevolge van de Georgische opstand; te weten 403 op Texel en 19 in het Marine-Lazarett in Heiloo


ben nog verder aan het zoeken naar meer informatie..
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Is het misschien mogelijk voor iemand om een plattegrond van 'Texel in 1945' te regelen?
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Super Grover
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 aug 2004, 16:03

Bericht door Super Grover »

Er is een vaste tentoonstelling over de opstand in het Luchtvaartmuseum op Texel....

ik kwam de volgende boeken tegen op http://www.hetopenboek.nl/ , volgens mij nog vrij nieuw...

Afbeelding

en voor de jeugd:-


Afbeelding

Afbeelding

Geweld en vuur over de Eierlandse Polder - Albert Dros Dzn, oorlogsherinneringen van de landbouwer van hoeve Bland en Berg, gestencild, 14,5 x 20,5 cm, 66 pag. met kaartje van Eierland, laatste uitgave de Stencelaar 1995.
Muiterij aan het Marsdiep - J.A.C. Bartels, verzameling foto's uit het archief van de auteur met een beschrijving van de belangrijkste gebeurtenissen tijdens de Georgische opstand, gebonden, 96 pag., 22,5 x 28,5 cm, uitg. De Bataafse Leeuw 1986.
Texel Nederlands laatste slagveld - J.A.C. Bartels en W. Kalkman, uitgebreide beschrijving van achtergronden en gebeurtenissen tijdens de Georgische opstand, gebonden, 16 x 23 cm, 335 pag., met foto's, uitgeverij Walburgpers 1980.
Texel 1945, gesprek met Artemidze - Connie Brood, 16 pag., 15 x 21, geniet, overdruk van een interview uit Vrij Nederland 2 april 1983, uitgave Het Open Boek 1983.
Operation Texel / Lola Langeland mir ist so nach schreien - Volker Dittrich, duitstalige roman, Dittrich Verlag, € 15,-
Dag soldaat, dag mooie soldaat - Imme Dros, jeugdboek, uitgeverij Querido.
Van Texel begon de victorie - Piet van As, jongensboek uit de jaren vijftig, gebonden 220 pag., 17,5 x 25 cm, later als pocket uitgebracht, Westfriesland Hoorn.
Tragedie op Texel - J.A. van der Vlis, vijftig ooggetuigen over de Georgische opstand; 14 x 21 cm, 128 tekstpagina's, plus enkele katernen foto's. Dit boek verscheen voor het eerst bij Becht in 1946. Er bestaan drie verschillende edities van, de laatste herziene druk werd uitgebracht in 1978.
Water, wind en vuur - K. Norel, roman, uitgave La Rivièra en Voorhoeve, 1970.

Er gaat een wereld voor me open...
Is het een vliegtuig... ? Nee!, Is het een vogel? Nee! Het is: SUPER GROVER !!!
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Miesjel schreef:Is het misschien mogelijk voor iemand om een plattegrond van 'Texel in 1945' te regelen?
Voor het moment; er zijn vast betere kaarten te regelen.

Afbeelding
Super Grover
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 aug 2004, 16:03

Bericht door Super Grover »

Boek Doede Werner heb ik gereserveerd bij de Biblitheek, net als Dick Reeuwijk's boek. Even afwachten dus.

Wie woont er in Amsterdam? Daar bij de biblitheek hebben ze het 16 pagina's interview met Artemidze (staat daar onder nummer 935.4 -Arte - 1). Lijk mij zeer bevelenswaard. Als er niemand in de buurt woont dan bestel ik het wel.
Is het een vliegtuig... ? Nee!, Is het een vogel? Nee! Het is: SUPER GROVER !!!
Plaats reactie