Let's build: de opstand van de Georgiërs...

De gevechten en operaties tijdens WOII
Peter Vrolijk
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 aug 2004, 22:27
Contacteer:

Bericht door Peter Vrolijk »

bron: http://www.stelling-amsterdam.org

(m.b.t. Fort aan de St. Aagtendijk)

Volgens rapporten van het verzet werd het fort onder codenaam 'Monika' in april 1945 door de Duitse bezetter gebruikt voor de legering van 40 man Infanterie met een onbekende taak.
Andere rapporten melden dat drie forten in Zuidwijkermeerpolder door de Duitse bezetter ter verdediging werden ingericht met waarschijnlijk 12 cm kanonnen. Op elk fort waren tien vrachtwagens onder camouflage opgesteld.

In de nacht van 20 op 21 april 1945 zijn op dit fort zestien Georgische soldaten in gedwongen Duitse dienst op gruwelijke wijze om het leven gebracht. Zij waren onderdeel van het Georgisches Infanterie-Bataillon 822 dat van september 1943 tot januari 1945 in Zandvoort verbleef. Een groep van 21 werd op dit fort geplaatst waarna zes ontsnapten en/of om het leven kwamen.
Op 10 januari 1945 arriveerde het grootste deel van het bataljon op Texel waar ze in de nacht van 5 op 6 april in opstand kwamen dat tot 20 mei duurde. De opstand was echter afgesproken voor 20 april, de verjaardag van Hitler. Juist op die datum werden de Georgiërs door dronken Duitse soldaten omgebracht, één ervan bij het huis van zijn verloofde.
Behalve deze laatste werden de Georgiërs op het fort begraven. Op 28 maart 1946 werden de stoffelijke resten van 15 Georgiërs herbegraven op de Gemeentelijke begraafplaats "Rusthof" in Oud-Leusden (Amersfoort). In de jaren 1950 werden bij toeval nog twee stoffelijke overschotten aangetroffen.
Achtung: Feind hört mit!
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Bedankt Peter. Dat lost het "raadsel van Oud-Leusden" op!

Ik weet overigens dat oudere mensen in mijn geboortedorp Abcoude (Utr.) nog weten dat er in de Pius-School "Mongolen" zaten, hun omschrijving van Russische soldaten van Aziatische komaf in Duitse dienst. Heeft niets met Texel temaken maar is een interessant detail :)

Super Grover: morgen ga ik even naar de Prinsengracht Bibliotheek voor die spullen die ze daar hebben.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Peter Vrolijk
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 aug 2004, 22:27
Contacteer:

Bericht door Peter Vrolijk »

Uit:- En nooit was het stil, G J Zwanenburg

Op 13 april 1945 , heeft de 2nd Tactical Air Force ter ondersteuning van de Georgiers de geschutsopstellingen bij Den Helder aangevallen om deze het zwijgen op te leggen… dat was mogelijk de 146ste Wing. Aanvallen met Typhoon’s geladen met 1000-ponders…. (mogelijk kan iemand hier induiken met meer kennis mbt de luchtoorlog? - klopt dat wel: Typhoons met zulke zware bommen?)
Achtung: Feind hört mit!
Veteraan
Lid
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 jul 2004, 16:33

Bericht door Veteraan »

http://www.begraafplaats.org/bp/nl/nh/t ... georgiers/

Hier staan ook nog heel wat foto's en herdenkingsmonumenten op.
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

Peter Vrolijk schreef:Uit:- En nooit was het stil, G J Zwanenburg

Op 13 april 1945 , heeft de 2nd Tactical Air Force ter ondersteuning van de Georgiers de geschutsopstellingen bij Den Helder aangevallen om deze het zwijgen op te leggen… dat was mogelijk de 146ste Wing. Aanvallen met Typhoon’s geladen met 1000-ponders…. (mogelijk kan iemand hier induiken met meer kennis mbt de luchtoorlog? - klopt dat wel: Typhoons met zulke zware bommen?)
Met hoeveel 1000 ponders was 1 typhoon geladen? Als dat nu maar 1 of 2 zijn dan is dat toch mogelijk
War is something human...
Peter Vrolijk
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 aug 2004, 22:27
Contacteer:

Bericht door Peter Vrolijk »

dat was net mijn vraag: heeft iemand gegevens/bronnen waar uit blijkt dat het kan....
Achtung: Feind hört mit!
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

Specifications for the Hawker Typhoon




Origin: Hawker Aircraft Ltd
Manufacturer: Gloster Aircraft Company
Type: Originally heavy interceptor, later fighter bomber/ground-attack aircraft
Accommodation: Single pilot in enclosed cockpit
History: First flight (prototype) January 1938
First flight (Tornado) October 1939
First flight (Typhoon) 24th February 1940
First production delivery 27th May 1941
Final production delivery November 1945
Operational Equipment: Standard communications and navigational equipment, reflector gunsight, later sights for rockets and bomb-aiming.
Armament: Typhoon Mk IA 12x 0.303-inch Browning machine guns
Typhoon Mk IB 4x 20mm Hispano cannon,
+8x 60lb (27kg) rocket projectile,
Or 2x 500lb (227kg) bombs,
Later, 2x 1000lb bombs
Powerplant: Typhoon Mk IA Napier Sabre IIA 2,180hp
Typhoon Mk IB As above
Weight: Empty:
8,800lbs 4000kg
Loaded:
13,250lbs 6023kg
Dimensions Wingspan 41ft 7in 12.67m
Length 31ft 11in 9.73m
Height 15ft 3 ½in 4.66m
Performance: Maximum speed: 412mph 664kph
Initial climb 3000 ft 914m/min
Service ceiling: 35,200ft 10,730m
Range (with bombs) 510 miles 821km
Range (drop tanks) 980 miles 1577km
Users: Canada
New Zealand
United Kingdom
http://www.wwiitech.net/main/britain/ai ... ertyphoon/

volgens deze informatie is dat perfect mogelijk
War is something human...
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

nog snel ff een berichtje uit texel:

heb net het boekje "Sondermeldung Texel" gekocht en dat ziet er veelbelovend uit. ben ook nog naar het museum(pje) geweest en daar een aantal foto's gemaakt, die zal ik asap hier posten

groetjes vanaf het 'zonnige'(NOT)

Thomas

PS ik kom morgen weer terug
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Peter Vrolijk
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 aug 2004, 22:27
Contacteer:

Bericht door Peter Vrolijk »

Net van de bibliotheek het zelfde boekje gehaald, zit een fototje is van een stafkaart (staat jammer genoeg niet bij van wanneer die is, of wat de bron is) met de duitse verdediging er op en ligging van troepen.
Ligt op de stapel om gelezen te worden, kom ik dus nog op terug...
Achtung: Feind hört mit!
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Zitadelle schreef:heb net het boekje "Sondermeldung Texel" gekocht en dat ziet er veelbelovend uit.
Peter Vrolijk schreef:Net van de bibliotheek het zelfde boekje gehaald.
Ligt op de stapel om gelezen te worden, kom ik dus nog op terug...
Ik neem wel aan dat jullie ook samenvattingen en belangrijke stukjes hier posten, bij mij in de bibliotheek hebben ze het boek namenlijk niet. En jullie kunnen het boek wel lezen, maar daar heeft Timo weinig aan hè :wink:
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Peter Vrolijk
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 aug 2004, 22:27
Contacteer:

Bericht door Peter Vrolijk »

ja ik zal een aantal samenvattingen maken, maar zal uitgebreide stukken rechtstreeks aan 'de andere Timo' mailen
Ik adviseer je even bij je plaatselijke bibliotheek het boek te bestellen... Ook hebben ze het niet, dan vragen ze het voor je aan bij een andere bibliotheek waar ze het wel hebben. Kost je ongeveer 3,50 per boek reserveringskosten. Als ze zeggen dat het niet kan, vraag dan naar de NCC catalogus dan gaat er meestal wel een lampje bij ze branden...
Achtung: Feind hört mit!
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Als je uitgebreide stukken rechtstreeks aan Timo mailt, kun je ze toch ook wel even hier neerzetten, kost je slechts een paar muisklikken meer...
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Peter Vrolijk
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 aug 2004, 22:27
Contacteer:

Bericht door Peter Vrolijk »

dat mag niet ivm copyrights.... Kleine samenvattingen mag wel - grotere stukken niet...
Achtung: Feind hört mit!
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Een paar 'wist-je-datjes' uit het boekje die mij opvielen:

Wist je dat...

- Kapitein Breitner tot op de dag van zijn dood een hekel aan de Georgiers hield?
- De Georgies in totaal 2347 Duitse slachtoffers hebben gemaakt en zelf 572 mannen verloren?
- Na de officiele capitulatie op 5 mei de gevechten tot 20 mei (op kleine schaal) doorgingen?

Bovendien heb ik uit het boekje slechts 1 Duitse eenheid kunnen vinden die meedeed aan het neerslaan van de opstand: de Hermann Goering-divisie - althans een deel ervan. Volgens mij is het het trainingsregiment, aangezien dat al in Nederland gestationeerd wordt (het wordt veel genoemd in It Never Snows in September) en bovendien bestond het merendeel van de Duitsers uit 16-jarigen wat de speculatie wat versterkt...
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Zitadelle schreef:- De Georgies in totaal 2347 Duitse slachtoffers hebben gemaakt en zelf 572 mannen verloren?
de door Timo geposte passage: http://ourworld.compuserve.nl/GustlW2/texel-1.jpg schreef: De bloedige strijd op Nederlands laatste slagveld had aan bijna 570 Georgiërs, 460 Duitsers en 89 Nederlanders het leven gekost
Deze twee bronnen spreken elkaar nogal tegen volgens mij...
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Plaats reactie