Let's build: de opstand van de Georgiërs...

De gevechten en operaties tijdens WOII
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Ik sta in contact met een WOII geinteresseerde op Texel. Helaas niet via internet, anders had ik hem zeker uitgenodigd. Ik heb enkele door hem geschreven boekjes in mijn bezit ;

Dit komt uit het dagboek van de Texelse Neel Klumper, die tijdens de Georgische opstand onderdook omdat haar man als lid van het verzet werd gefusilleerd.

"6 April! De dag, waarop de Russen, onze Georgiërs in opstand kwamen op ons mooie eiland!" ... "Over 't huis buldert 't geschut van verschillende batterijen. Overal zie ik branden uitbreken: 't bos staat in brand, boerderijen worden in brand geschoten, de duinen branden. Den Burg is beschoten; vele doden. De mensen vluchten uit hun huizen en weten niet waarheen. Zinloos wordt alles vernield, want geen enkele Rus zoekt dekking in burgerhuizen of boerderijen. Als losgebroken wilde dieren hebben ze de burgerbevolking geterroriseerd; ze hebben gemoord en geplunderd!"

(Uit: "een herrinnering aan Beerdman" door G. Jansen)

Het verhaal gaat over een Georgiër die ze hielpen onderduiken. Eind april was de Georgische opstand in de kiem gesmoord, maar er waren nog vele Georgiers op vrije voet. De Duitsers hielden grootscheepse zoekacties op het eiland. Daarbij werden nog diverse Russen gevangen genomen. Ze werden dikwijls geholpen door de burgerbevolking, daar stond de doodstraf op.

Hopelijk hebben jullie hier wat aan.
Gebruikersavatar
lexiebabe
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 08 okt 2003, 13:59
Locatie: Alkmaar

Bericht door lexiebabe »

Even voor alle duidelijkheid, de Georgiers zijn 's nachts met de opstand begonnen. De meeste Duitsers is de keel afgesneden. Niet helemaal lekker lijkt me.

En nog iets, als iemand toevallig iets tegenkomt over de 347. I.D. (wat ik niet denk, maar je weet maar nooit...) MAIL ME :!: ! Deze mannen waren tot september-december in een wisselende hoeveelheid verantwoordelijk voor de verdediging van Noord-Holland. Ik zoek zoveel mogelijk info over deze divisie, vandaar (en daar heb ik zo mijn redenen voor, mail maar voor details).

Alex D.
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Hoe gaat het met het artikel Timo?
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Z'n gangetje (das vaag natuurlijk). Nee, ik doe niet zoveel tijdens de hectische eerste schoolweken - komt in de herfstvakantie wel weer
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Ok, was gewoon nieuwsgierigheid :D
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Tijd voor een tussenstand...
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Miesjel schreef:Tijd voor een tussenstand...
Inderdaad :(


Ik heb ondertussen gehoord van familie op Texel, dat er een nieuw boek is uitgekomen over Texel tijdens de Tweede Wereldoorlog. Dit boek is geschreven door Gelein Jansen. Meer informatie hierover heb ik niet. Dit boek zou waarschijnlijk een hele goede bron zijn voor Timo (als hier tenminste nog aan gewerkt wordt ? :| )
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Die andere Timo schreef:Z'n gangetje (das vaag natuurlijk). Nee, ik doe niet zoveel tijdens de hectische eerste schoolweken - komt in de herfstvakantie wel weer
Is dat niet duidelijk genoeg? :?
JVT
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 feb 2005, 17:06
Locatie: Den Helder

Bericht door JVT »

Wat is de afkorting van NARA? En 'Super Grover' heb je nog meer gegevens uit de Kleiderung van 1.8.44 over het Georgische Legioen kunnen vinden. Waar kun je overigens deze Kleiderugn raadplegen?
JVT
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Die andere Timo schreef:
Die andere Timo schreef:Z'n gangetje (das vaag natuurlijk). Nee, ik doe niet zoveel tijdens de hectische eerste schoolweken - komt in de herfstvakantie wel weer
Is dat niet duidelijk genoeg? :?
En ondertussen komt de krokusvakantie er alweer aan.
Gebruikersavatar
Imme
Lid
Lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 17 mar 2005, 10:28
Locatie: Achterin een opel blitz, onder een zletbahn

Bericht door Imme »

Tim schreef:Ik sta in contact met een WOII geinteresseerde op Texel. Helaas niet via internet, anders had ik hem zeker uitgenodigd.

Ik ben een WO2 geinteresseerde en ik woon op texel :P

Ik heb eigenlijk toegang tot zon beetje alle bronnen etc over de opstand, als jullie vragen of verzoeken hebben hoor ik het wel.
N. Melikia
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 apr 2008, 08:53

Re: Let's build: de opstand van de Georgiërs...

Bericht door N. Melikia »

Zo moetje zien,. Anders is fout.
Sj. Nozadze en J.Artemidze.JPG
N. Melikia
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 apr 2008, 08:53

Re:

Bericht door N. Melikia »

Super Grover schreef:niet dat we er iets aan hebben (2)

Afbeelding
He, hoe kan het boek krijgen?
Plaats reactie