Doe-het-zelf mannequin

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Wat ik zie op de foto (gedetailleerde foto zou helpen) is een EK2 uit de Eerste Wereldoorlog op een uniform dat moet uitschijnen op een Duits WH uit de Tweede Wereldoorlog gewoon door een knoopsgat of een met een veiligheidsspelde van moeder door die zak gepinned. Om duidelijk te zijn: jij zei dat het hier betrof om een complete (?) WH-Soldaat uit de WO2 en hebt hier een EK2 uit WO1 bevestigd aan dit uniform? :? Zet het dan op zo'n baton, dan klopt het wel. Of geef een gedetailleerde foto want nu ben ik hier mijn mening aan het geven van wat ik zie op die foto...
Jr.
SiNiStEr schreef:
jr. schreef:Ja dat wel, maar zoals Sinister het doet niet.
gilles schreef:Werden ze niet op een spange gedragen?
Dan mag jij me vertellen hoe wel moet zijn, hoe off-topic het ook mag zijn
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

[quote="jr."]Wat ik zie op de foto (gedetailleerde foto zou helpen) is een EK2 uit de Eerste Wereldoorlog op een uniform dat moet uitschijnen op een Duits WH uit de Tweede Wereldoorlog gewoon door een knoopsgat of een met een veiligheidsspelde van moeder door die zak gepinned. Om duidelijk te zijn: jij zei dat het hier betrof om een complete (?) WH-Soldaat uit de WO2 en hebt hier een EK2 uit WO1 bevestigd aan dit uniform? :? Zet het dan op zo'n baton, dan klopt het wel. Of geef een gedetailleerde foto want nu ben ik hier mijn mening aan het geven van wat ik zie op die foto...
Jr. [quote="jr."]

volgens mij zeg je maar gewoon wat, waar lees jij in gods naam dat ik zeg dat het een complete WH-soldaat gaat? Dat heb ik nooit gezegt, deze soldaat is zelfs heel erg incompleet aangezien hij heeft koppelslot met koppelriem om heeft, geen K-98 munitietasjes daaraan heeft hangen, geen veldfles, klapspatel, gasmasker + bus geen Y-riemen geen bajoschede, geen tornister, geen orginele laarzen, geen helm of schuitje opheeft, enz; enz. Dus ik zou het niet gedurft hebben deze soldaat erg compleet te noemen. En zoals ik al eerder gezegd heb is het EK2 idd uit WW1 dus hoeft er ook geen gedetaileerde foto te komen. En dat het EK2 gewoon bij het ostlint werd gedragen is al helemaal onzin. En tot slot wil ik er nog even aantoevoegen dat deze hele belachelijke discussie nergens op slaat! Ik heb die pop gewoon ff in een uniform geheist zodat je even een beeld had van hoe de pop er met kleren aan eruit ziet. Dus ik wil het verder ook niet meer over het uniform hebben, als ik het over mijn verzameling had willen hebben dan had ik wel een topic gemaakt in collectie's speciaal voor mijn verzameling.
Gebruikersavatar
Devilmorfose
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 dec 2003, 23:46

Bericht door Devilmorfose »

kan het in godsnaam weer over die pop gaan !?
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Laatste zeg en dan PB: je zei het in de verzameling-thread van Nico Roelofs, "ik heb slechts een complete Duitse soldaat".... De rest zal ik wel met PB zeggen want waar je iets aanhaalt over het lintje vd. Ostmedaile: :? Kleinhof 2....? Ik zal deze thread niet meer verenueren en via PB verderpraten. BTW, mooie op. 8)
Jr.
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

jr. schreef:Laatste zeg en dan PB: je zei het in de verzameling-thread van Nico Roelofs, "ik heb slechts een complete Duitse soldaat".... De rest zal ik wel met PB zeggen want waar je iets aanhaalt over het lintje vd. Ostmedaile: :? Kleinhof 2....? Ik zal deze thread niet meer verenueren en via PB verderpraten. BTW, mooie op. 8)
Jr.
Ow dat zal idd kunnen nou jah ik heb ook bijna een Duitse soldaat kompleet alleen ik heb hem niet volledig aangekleed op de foto's, ik plaats nog wel foto's wanneer ik hem helemaal kompleet heb. En misschien een stomme vraag hoor maar wat is PB? :? En bedankt voor het compliment over de pop :P ;)
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

PB is prive bericht. Zie je op de knopjes onder iemands post...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Owkay had al zo'n vermoeden zat te denken aan persoonlijk bericht, in feite hetzelfde dus, maar wilde het graag ff bevestigd hebben. Thnx! :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Nico,weet jij misschiens de preciese afmetingen van (Jouw mannequin) de Boven/Onder benen,Boven/Onder armen(De lengte van de benen,armen dus)en de Breedte/Lengte van het middenstuk ? Want ik ga me nu ook een proberen te maken! :)
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Uh ik weet een heleboel afmetingen. Ik was begonnen met het maken van een bouwtekeing maar daar zit best veel tijd in. Dus dat schiet nog niet erg op. Ik zal vanavond wat afmetingen plaatsen. Kan ze nu zo snel niet vinden. Ga ik straks even naar zoeken. Zal ik ze later op de avond plaatsen. Maar ik ook gelijk een foto van me malletjes zodat je een beetje een idee hebt hoe het er allemaal uitziet.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Voor het maken van de voeten gebruik ik vurenhout. Ik maak gewoon 2 latjes van ongeveer 16,5 cm. Om de pop dan verticaal te laten staan in de schoenen maak ik onder te tenen nog een klein latje van 1 bij 1 cm en zo breed als het latje.

Voor de onder benen gebruik ik pc van 80 mm doorsnee. Die maak ik 38 cm lang.
De boven benen maak ik van pvc met een doorsnee van 110 mm. Die maak ik 64 cm lang.

Boven op de boven benen maak ik een speciaal gevormde houten plaat. Die is te zien op de foto rechts boven. Ik heb er een duimstok bij gelegd zodat je een beetje idee krijg wat de afmetingen zijn.

Om de kont een beetje vorm te geven maak ik per bil 2 houten plaatjes die te zien zijn links onder op de foto. Dat maak ik van 1 cm dik hout. De mal links boven geeft ook vorm aan de kont maar die maak ik van een latje vurenhout.

Afbeelding

Om de speciaal gevormde houten plaat die op de boven benen zit te bevestigen aan de plaat voor het boven lichaam (op de foto onder, links onder) gebruik ik 4 vurenhouten latjes. Die in de inhammen vallen die te zien zijn op de foto.

Het latje aan de voorzijde is 45 cm. Aan de zijkanten zijn ze 34 cm. Aan de achterzijde 50 cm. Dus de voorzijde en achterzijde steken aan de onderkant een stukje uit.

Op het latje aan de achterzijde komt ook nog een speciaal gevormde vurenhouten latje om de kont meer vorm te geven. Die is te zien op de foto boven aan in de rechter onderhoek.

Op de houtenplaat voor het boven lichaam (foto onder, Links onder) komen 4 plaatjes die de schouders vorm geven. 2 grote die rechts, op de foto onder te zien zijn en 2 kleine die boven de grote te zien is op de foto.

Tussen de 2 grote plaatjes komt nog een latje vuren hout tussen waar het houten plaatje met het gat, wat et zien is links boven op de foto, komt te liggen. Met de ronde zijde aan de voorkant van de pop. Plaatje is 1 cm dik.De achterzijde van dat houten plaatje met het gat wordt vast gemaakt aan het plaatje wat te zien is rechts naast het houten plaatje met het gat.

Door het gaat je met het gat komt een stuk pvc met een doorsnee van 30 of 40 mm. Daar kun je dan de kop opzetten.

Op de foto helemaal rechts is nog een vorm te zien. Dit maak ik 2 x van een latje vurenhout die aan de achterzijde van de zijkanten onder de schouders maak.

Om de schouders af te maken gebruik ik nog 2 pvc bochten van 45 graden met een doorsnee van 80 mm. Je moet er wel een schijn stukje vanaf zagen anders is de hoek te groot. Deze komen op de 2 kleine plaatjes die op de bovenplaat staan.

Het boven lichaam span ik op met jute, om de pop nog meer vorm te geven.

Afbeelding

Van de armen heb ik nog geen maten. Die zal ik morge nog wel even geven.

Het hout wat ik gebruik is 2 cm dik, tenzij ik anders heb aangegeven.

Hopelijk is het een beetje duidelijk. Gebruik wel de foto's van de pop die ik eerder in dit topic heb gebruikt anders kom je er helemaal niet uit. mochten er nog vragen zijn hoor ik het wel en dan probeer ik ze te beantwoorden.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Vond trouwens toch nog wat maten voor de armen.

Voor de boven armen gebruik ik pvc van 80 mm doorsnee. Die maak ik 23 cm lang.

Voor de onder armen gebruik ik pvc van 60 of 63 mm doorsnee. Die maak ik 26,5 mm lang. Ik zaag wel een schuinstukje af zodat je bij het knikken van de arm geen rare boggel zie.

Om de 2 delen met elkaar te bevestigen gebruik ik 2 alluminium plaatjes van 2 bij 11 cm. Door deze beetje te buigen kun je de 2 delen aan elkaar maken.
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Hardstikke bedankt voor de uitleg Nico!
De benen ga ik van houten palen maken,de armen etc doe ik met pvc buizen. Als ik het mannequin af heb zal ik wel een foto hier plaatsen :)
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Jah ik ben er wel benieuwd naar als hij af is. Succes met het knutsellen! Als er vragen zijn dan hoor ik het wel van je. dan probeer ik je wel verder te helpen. Mocht je nog tips hebben voor mij hoor ik het ook graag van je. :P :)
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Hier is mijn zelfgemaakte "pop",ik heb er een aantal dagen over gedaan,maar dan wel 3 a 4 uurtjes per dag eraan gewerkt,soms minder,soms meer.Ik heb er ongeveer 25,00 euro aangegeven.
Nu ziet het er niet zo mooi uit,maar als er dadelijk het uniform op zit dan zie je er niks meer van :wink:

Afbeelding

Als ik het uniform(Van wat ik nou heb)erop heb gedaan dan zal ik nog een foto plaatsen.En als het uniform helemaal compleet is(Na ciney denk ik)dan zal ik ook nog een foto plaatsen.(Het is een Amerikaans infanterie uniform :wink: )
Laatst gewijzigd door robin.h op 10 okt 2004, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Foto doet het helaas niet.

<edit> nu wel </edit>
Laatst gewijzigd door Miesjel op 10 okt 2004, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Plaats reactie