Gevolgen WO2

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Billy Antheunis

Gevolgen WO2

Bericht door Billy Antheunis »

Wat waren de gevolgen op econmisch,poitiek en sociaal gebied voor Nederland na de bezetting?

Hallo, ik zit op 4-HAVO en geschiedenis is voor mij een moeilijk vak, het is voor een werkstuk.

Ik hoop dat U me kan helpen, Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Tja ... zoek eens op 'wederopbouw' ofzo.
De gevolgen waren zo verschrikkelijk groot, da's niet even snel te bespreken.

Wederopbouw, tekort aan mannelijke arbeidskrachten, Vervolging oorlogsmisdadigers/ collaborateurs.
Politieke vernieuwing PVDV, PVDA o.a. naar aanleiding van de gesprekken die de intellectuelen hadden die zaten opgesloten in ST. Michelsgestel tijdens de oorlog...

Probeer eens wat van deze termen in Google (?)

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
lapijntje
Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 22 okt 2002, 17:56
Locatie: België (Bredene)

Bericht door lapijntje »

De grote gevolgen weet ik niet echt, maar wel kleine anekdotes waardoor je kunt afleiden dat eigenlijk het leven over het algemeen wel gemanipuleerd wordt door de tweede wereldoorlog.

Ik geef je een voorbeeld: Hitler was ziekelijke fan van Wagner (bedankt nogmaals iedereen die me geholpen heeft met mijn eindwerk trouwens!! :-P ), en onlangs was er een concert in Jeruzalem, de dirigent had uitdrukkelijk verbod gekregen om Wagner te spelen. Dit is nog niet alles. Na het concert kreeg de dirigent met zijn orkest een staande ovatie van heeeeel de schouwburg (geloof wel dat dat heel erg groot was) van zeker 5 minuten. Waarop de dirigent vroeg aan het publiek of het bisnummer een stuk van Wagner zou mogen zijn. Heel wat mensen begonnen te roepen en tieren en liepen razend naar buiten. De dirigent heeft dan zeker twintig minuten een half uur zitten discussiëren met een tegenstander van Wagner, proberen uit te leggen dat het hem gaat om zijn muziek, en niet om zijn persoontje of om zijn fans! uiteindelijk heeft de dirigent Wagner gespeeld als bisnummer, het publiek kalmeerde wat nadat nogmaals een hele hoop mensen naar buiten liep.
Vreemd, vind je niet? Het is inderdaad supererg wat er gebeurd is, en dit mag nooooooit opnieuw gebeuren, maar hoe zelfs zulke dingen impact hebben op de denkwijze van mensen, k vin et echt maar raar...
Maar ik - met mijn kleine vleugeltjes - wil de hele wereld zonnig kleuren...
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

zo raar is het niet lpijntje, want zul jij ooit nog aan wagner kunnen denken zonder dit forum in je hoofd te halen?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Plaats reactie