Museum Tips Bastogne

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Zijn Houffalize en La Roche (-en-Ardenne) wel de moeite waard...?
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Is er een museum in Houffalize??? Dan is dat toch tamelijk recent....
De Panther daar is wel de moeite...
La Roche heeft mooi materiaal, maar sommige items zijn pover gepresenteerd......
Z'n Amerikaanse parahelmen zijn niet 100% origineel.... de helmen op de mannequins halverwege de trap en juist boven hebben kopie straps en ze zijn dan nog verkeerd aangenaaid.... (de korte strap moet links!!!)

Johan
29th Let's Go!!!!!
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Hmmm, ik zag in een toeristenboekje voor de belgische streek Luxembourg iets over een museum in Houffalize staan...ik zoek het nog wel even op...Op 19 september is er trouwens een defile van militaire voertuigen tussen La Roche-en-Ardenne en Houffalize...misschien leuk voor de Belgen hier?
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Het is een tijdje geleden maar La Roche vond ik wel een mooi museum, mij zijn vooral de wapenkamer en de Enigma bijgebleven.
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

johan willaert schreef:De Panther daar is wel de moeite...
Nou, de moeite. Het is een roestbak eerste klasse, meer een vuilnisbak dan een monument. En wat is er toch met die wielen? Konden ze die er nu echt niet goed opzetten?
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Die andere Timo schreef:
johan willaert schreef:De Panther daar is wel de moeite...
Nou, de moeite. Het is een roestbak eerste klasse, meer een vuilnisbak dan een monument. En wat is er toch met die wielen? Konden ze die er nu echt niet goed opzetten?
Hoe denk je dat die vuilnis daar in komt????

Johan
29th Let's Go!!!!!
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Omdat de verantwoordelijken (gemeente Houffalize) er geen moment naar omkijken en hem laten wegroesten. Vandaar ook de conditie van de tracks, de missende en omgedraaide wielen, de troep in de toren (inhoud van een gemiddelde "poubelle") en de staat van de (toch al niet originele) verflaag.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Brodie
Lid
Berichten: 1597
Lid geworden op: 27 feb 2004, 09:14
Contacteer:

Bericht door Brodie »

Persoonlijk vind ik het museum in Dietkirch erg mooi
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Ik neem aan dat je Diekirch bedoelt?
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Brodie
Lid
Berichten: 1597
Lid geworden op: 27 feb 2004, 09:14
Contacteer:

Bericht door Brodie »

ja sorry die :oops:
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Die andere Timo schreef:Omdat de verantwoordelijken (gemeente Houffalize) er geen moment naar omkijken en hem laten wegroesten. Vandaar ook de conditie van de tracks, de missende en omgedraaide wielen, de troep in de toren (inhoud van een gemiddelde "poubelle") en de staat van de (toch al niet originele) verflaag.
Ik dacht dat die troep erin kwam omdat al die toeristen die erin gooiden......
't zal wel de gemeente zijn....

Misschien is het moment daar om zelf de armen uit de mouwen te steken en een (financiële) bijdrage te leveren aan de preservatie van dit monument...... Of heb je al genoeg vrijwilligerswerk omhanden???

Of Houffalize kan'm verkopen aan de hoogste bieder op Ebay.... dan zijn ze ineens van hun vuilbak af..

Je kunt natuurlijk ook naar gelijk welke andere Nederlandse of Belgische gemeente op een Duitse tank gaan kruipen..................................

Johan
29th Let's Go!!!!!
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

johan willaert schreef:Ik dacht dat die troep erin kwam omdat al die toeristen die erin gooiden......
't zal wel de gemeente zijn....
...Ach, wat een feest. Meneer is sarcast :roll:
De toeristen gooien het er in, de gemeente haalt het er niet uit en neemt geen maatregelen om te voorkomen dat er meer troep in verdwijnt. Terwijl een eenvoudig stukje gaas voldoende zou zijn.
johan willaert schreef:Misschien is het moment daar om zelf de armen uit de mouwen te steken en een (financiële) bijdrage te leveren aan de preservatie van dit monument...... Of heb je al genoeg vrijwilligerswerk omhanden???
...Ik doe idd aardig wat dingen vrijwillig. Maar los daarvan: kun jij aantonen dat het een kwestie van geld is? Kun jij bewijzen dat de gemeente Houffalize graag iets zou doen maar puur door gebrek aan geld en mankracht machteloos toekijkt? Het zou mij verbazen.
johan willaert schreef:Je kunt natuurlijk ook naar gelijk welke andere Nederlandse of Belgische gemeente op een Duitse tank gaan kruipen.
Er zijn nog een aantal Duitse en geallieerde voertuigen in andere gemeenten, die er bijna allemaal beter aantoe zijn dan de Panther van Houffalize. Is het argument "ze hebben er tenminste ééntje" een excuus om hem weg te laten rotten? Wellicht iets om in gedachte te houden als je weereens een "scherpe", "gevatte", "sarcastische" reaktie wil geven ;)
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Waar staan al die Duitse tanks dan???

Johan
29th Let's Go!!!!!
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Is dat alles dat je kunt zeggen? Ik stelde je een tweetal vragen.

Maar om jouw vraag wel te beantwoorden: Breda, Overloon, Bastogne, La Gleize, Doncols. En er zijn er vast nog een paar. De Panther in Overloon brengen ze zelfs weer terug naar "running condition".
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Die andere Timo schreef:Is dat alles dat je kunt zeggen? Ik stelde je een tweetal vragen.

Maar om jouw vraag wel te beantwoorden: Breda, Overloon, Bastogne, La Gleize, Doncols. En er zijn er vast nog een paar. De Panther in Overloon brengen ze zelfs weer terug naar "running condition".
Waar staat de Duitse tank in Bastogne (en noem nu niet die na-oorlogse Zwitserse Hetzer aan het Historical Center)???? Overloon is een museum.....
En die Panther zul je moeten duwen, want naar ik verneem komt er geen motor in....
http://www.tweede-wereldoorlog.nl/forum ... t=overloon

En dan deze reactie van een bezoeker:

Frank Halmans te Nederland (20-11-2002 - 13:57:29)
Helaas heeft tot nu toe nog niemand een critische blik geworpen op het museum te Overloon, jammer. De meest interessante stukken, (ik noem als voorbeeld twee Russische 85mm luchtafweerkanonen, die omgebouwd zijn naar 88mm) staan buiten weg te rotten terwijl extreem oninteressante stukken,(zoals een T-54/55, waarvan er nog tien-duizenden van rondrijden) binnen staan. Men mag hier ook de vraag stellen wat zoveel na-oorlogs spul in een oorlogs-museum te zoeken heeft en waarom het kris kras tussen de oorlogse stukken staat, waardoor er absoluut géén tijdslijn in de colectie te vinden is, nog maar te zwijgen over een leegplunderen van de Panther, want van "restaureren" heb ik daar nog niet veel gezien.

frank



We zullen de discussie maar stoppen, want volgens mij geraken we er toch niet uit.........

Johan
29th Let's Go!!!!!
Plaats reactie