Museum Tips Bastogne

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Re: Guns

Bericht door Ruben »

johan willaert schreef:De mooiste verzameling WO2 wapens die ik tot nog toe gezien heb bevindt zich in de wapenkamer van het museum te Diekirch in het Groot Hertogdom Luxemburg.
Het is, volgens mij, ook het mooiste museum over het Ardennenoffensief.....

Van Poteau was ik niet onder de indruk...... Als je al een GI z'n tankbroek achterstevoren aantrekt........ en de Sherman daar rijdt niet....
Johan
waarschijnlijk een grapje van de eigenaar van de collectie :P

waar rijdt ij wel :yes: [/b]
War is something human...
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Als je naar shows gaat in Beltring en/of Ursel, dan zie je voldoende rijdende Shermans en andere tanks in privé-bezit......

Er zijn er meer dan je denkt.

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

Ow ik dacht dat je ander museums met tanks voor de deur bedoelde.
War is something human...
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

En ik dacht dat je tanks in het algemeen bedoelde....
Een goede kameraad van mij heeft in het Brugse een collectie van zo'n 100-tal(!) WO2 voertuigen waaronder heel veel gepantserde voertuigen (Stuart, Sherman, Grizzly, Buffalo,.......enz....) in rijdende staat.
Enkele waren in Ursel.

Ik was laatst in Poteau zo'n anderhalf jaar geleden en toen stond de Sherman daar statisch voor de deur.
Er was inderdaad wel een US halftrack en na-oorlogse Tatra (lijkt op Duitse Hanomag) halftrack om battlefield tours te organiseren.
Een Stuart tank was in 'restauratie'.
Het geheel kwam rommelig over met enkele povere displays. Ik vond het de toegangsprijs niet waard. Het museum is prachtig gelegen op slechts enkele honderden meters waar de alom bekende Duitse propaganda films werden genomen.
Ipv de displays die er nu zijn, zou de eigenaar bijvoorbeeld beter een aantal scenes van de bekende foto's nabouwen (vb SS-Schutze met GP pistool en Amerikaanse sigaretten,......)
Eigenlijk heel erg teleurstellend.......


Johan
29th Let's Go!!!!!
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

johan willaert schreef:We zullen de discussie maar stoppen, want volgens mij geraken we er toch niet uit.
...wat mij vooral opvalt is dat je de discussie steeds een andere kant opstuurt wanneer het je uitkomt. Zo komen we er idd niet uit. We hadden het over Houffalize en daarbij stelde ik een aantal vragen, namelijk:

- Kun jij bewijzen dat de gemeente Houffalize graag iets zou doen maar puur door gebrek aan geld en mankracht machteloos toekijkt?

- Is het argument "ze hebben er tenminste ééntje" een excuus om hem weg te laten rotten?

In plaats van te antwoorden kom je met een totaal nieuwe vraag over tanks op heel andere plaatsten. Bastogne is een Zwitser. Maakt dat hem minder goed onderhouden dan de Panther in Houffalize? Hij is echt niet zoveel jonger dan de Panther. We hadden het namelijk over het onderhouden van voertuigen, niet over authenticiteit.

Maar al zouden we naar authenticiteit kijken, maakt dat de Königstiger in La Gleize minder echt? Of de Panther in Breda? Is de Panther in Overloon geen echte Panther? Kom eens met redelijke argumenten die betrekking hebben over datgene waar we het over hebben.

Maar ik ga er vanuit dat je weer een nieuwe draai komt.
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

johan willaert schreef:Ik was laatst in Poteau zo'n anderhalf jaar geleden en toen stond de Sherman daar statisch voor de deur.
Er was inderdaad wel een US halftrack en na-oorlogse Tatra (lijkt op Duitse Hanomag) halftrack om battlefield tours te organiseren.
Een Stuart tank was in 'restauratie'.
Het geheel kwam rommelig over met enkele povere displays. Ik vond het de toegangsprijs niet waard. Het museum is prachtig gelegen op slechts enkele honderden meters waar de alom bekende Duitse propaganda films werden genomen.
Ipv de displays die er nu zijn, zou de eigenaar bijvoorbeeld beter een aantal scenes van de bekende foto's nabouwen (vb SS-Schutze met GP pistool en Amerikaanse sigaretten,......)
Eigenlijk heel erg teleurstellend.......
Johan, dit argument zal je bekend voorkomen en zeker aanspreken: wellicht kunnen jij en je vriendje (die met honderd voertuigen) je handen uit je mouwen steken en ze (financieel) helpen met de restauratie. Jacqueline en haar man Rob hebben namelijk, zoals zoveel musea (b.v. La Gleize) geen overheidssteun en moeten het dus hebben van toegangsgeld en heel veel inzet en creativiteit. Ze zijn allang blij dat ze het museum draaiende houden want erg lucratief is het allemaal niet. Daarvoor komt er te weinig geld binnen om te investeren in de restauratie en andere verbeteringen. Dus ipv. hier je kritiek spuien vanuit je “ik weet het beter” attitude, kun je ze bellen of mailen om je ideeën met hen te delen en je hulp aan te bieden.

Edit Martijn: Email en telefoon nummer verwijderd. Dat nummer is te lezen op de site waar je naar linkt dat is genoeg. Graag niet nog een keer terugzetten, aangezien het al een keer is weggehaald. Als zij het nummer hier op de site wil hebben mogen ze dit zelf doen, al is het nog zo goed bedoeld door jou.

Telefoonnummer en email adres zijn openbaar, zijn natuurlijk geen privé nummer of adres en komen van de museum website: http://home.tiscali.be/poteau44/PoteauEn.html

Overigens, sinds wanneer is "laatst" het zelfde als anderhalf jaar geleden? Is het niet eerlijker om pas kritiek te uitten als je er echt recentelijk weer eens was?
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

johan willaert schreef:
We zullen de discussie maar stoppen, want volgens mij geraken we er toch niet uit.........

Johan
Timo,

Ik heb geen zin om deze eindeloze discussie verder te zetten en dit is dan ook de laatste keer dat ik op dit topic zal reageren.

Johan
29th Let's Go!!!!!
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Johan, ik stelde je twee vragen. Die weiger je te beantwoorden maar je probeert wel op sarcastische en hautaine wijze andere punten uit mijn bericht aan te grijpen om mij belachelijk te maken, en je gaat wel in op verschillende andere berichten in deze thread. Als ik je dan nogmaals vraag om deze twee vragen te beantwoorden dan is het plotseling een eindeloze discussie waar je geen zin in hebt. Dat is op z'n minst zwak.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Bericht door Daan S. »

Jongens jongens jongens, ik vroeg iets over museums in Bastogne. Kunnen jullie daar niet gewoon op reageren (meeste doen het wel goed, maar iedereen heeft commentaar op iedereen!). Dus als je nog iets van museums of winkeltjes waar ze militaria verkopen post dat dan hier en niet van die onzinnige BS! En ff ophouden met het commentaar op iedereen te hebben (zeg ik in het algemeen!), we proberen elkaar gewoon te helpen!
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

precies Stravers
Marcfire
Lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 dec 2003, 12:49

Bericht door Marcfire »

Over het museum van La Gleize gesproken, daar ben ik laatst geweest en het verhaal van de Koningstiger die daar staat vond ik wel grappig. De beheerder van het museum had zowiezo veel tijd voor ons om over zijn verzamling te praten.

Die tiger stond dus bij een vrouwtje tussen haar fruitbomen en de GI's kwamen alle pantservoertuigen in La GLeize ophalen om te vernietigen, het waren er zo'n 195. Deze wilde ze dus ook meenemen en daarvoor wilden ze de fruitbomen omzagen. Het vrouwtje protesteerde en uiteindelijk hebben de GI's dat ding laten staan voor een fles Cognac! Na haar dood is de tiger bij het museum geplaatst.

Groet,
Marc
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Heb je met Grégoire zelf gesproken? Dan is je Frans goed :)
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Staat in verschillende boeken hoor! :D
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

jr. schreef:Staat in verschillende boeken hoor! :D
Dat weet ik, maar Marc schreef...
Marcfire schreef:De beheerder van het museum had zowiezo veel tijd voor ons om over zijn verzamling te praten.
...dus vraag ik of hij Grégoire zelf gesproken heeft. Niet dat daar al een antwoord op gekomen is.
Marcfire
Lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 dec 2003, 12:49

Bericht door Marcfire »

Ik spreek een leuk woordje Frans, maar mijn schoonzus (die er ook bij was) spreekt het vloeiend, dus geen taalproblemen aldaar.
Plaats reactie