Der Untergang: nieuwe film over laatste dagen Hitler

Films, series en documentaires over WOII
Plaats reactie
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Der Untergang: nieuwe film over laatste dagen Hitler

Bericht door monmax »

Rumoer over nieuwe Hitler-film
24 augustus 2004, 18:46:20

BERLIJN (ANP/DPA) - Half september gaat in Duitsland een nieuwe film in première over de laatste dagen van de dictator Adolf Hitler (1889-1945). De Ondergang, Hitler en het Einde van het Derde Rijk.

In Duitse media wordt alvast uitvoerig gediscussieerd over de film, waarin Hitler niet meer zoals gebruikelijk een Engels sprekend monster is, maar een Beiers ratelende oude man, wiens wereld letterlijk ineenstort.

Joachim Fest, gerenommeerd Hitler-expert en adviseur bij de totstandkoming van de film, zei over de hoofdrolspeler Bruno Ganz: ,,Dit ís werkelijk Hitler, als je hem ziet, begin je te bevriezen. Elke nuance wordt verbeeld. Het is een ijzingwekkend nauwkeurig portret, van een klasse die ik nog nooit eerder op film heb aanschouwd.''

Ooggetuigen

Filmmaker Bernd Eichinger baseerde zijn film op het historisch werk van Fest en op talrijke ooggetuigenverslagen. Het in 2002 gepubliceerde relaas van een secretaresse van Hitler, Traudl Junge, was een belangrijke houvast voor de filmmaker. Een van de getuigen die destijds kind aan huis was in de bunker, baron Freytag von Loringhoven, was verrast over de nauwkeurigheid waarmee Eichinger de bunker voor de opnames heeft nagebootst.

De film heeft duidelijk de ambitie de laatste dagen in de bunker van Hitler zo waarheidsgetrouw mogelijk weer te geven. Daarmee heeft de film meer oog voor de motieven van de mensen die in kleine ruimtes onder de grond de uitzichtloze en bloedige oorlog zo lang mogelijk gaande hielden. De oorlog zelf en de wreedheden die er werden gepleegd, zijn betrekkelijk ver weg vanuit de bunker bezien en derhalve ook in de film niet prominent gevisualiseerd.
Bron: http://www.home.nl/nieuws/cultuur/artikel/00137513

Ben benieuwd heb net het boek van Fest weer gelezen.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik zit al een aantal maanden te wachten op de film die op mijn verjaardag. 16 Sept zal uitkomen.

Zie hier de trailer:

http://www.moviegod.de/trailer_detail.php?id=100
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

[off-topic]Waaat, ben jij de 16e jarig? Ik 15 september, word feest op het forum :)[/off-topic]

Ik heb het boek "De laatste dagen van Hitler" naast mij liggen, is het een goed boek?

ben nog wel ff bezig met "De avonden" van G. Reve
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Hier is trouwens Freiherr Freytag von Loringhoven.

Hij was 01.10.1942 - 28.02.1943 Abteilungskommandeur Panzeregiment 2

Hier in bundeswehr Generaals uniform:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Raar dat de titel niet genoemd staat: Der Untergang.

Dit is Frau Junge.

Afbeelding
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Gooi dat laatste boek maar aan de kant, 'De laatste dagen van Hitler' is veel beter. Zeker het deel waarin Fest de periode 20 t/m 30 april beschrijft en een verklaring van Hitlers psyche geeft is heel goed. Dit was ik nog niet eerder tegengekomen.
Gebruikersavatar
LKP
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 apr 2003, 20:34
Contacteer:

Bericht door LKP »

Ziet er goed uit die trailer!

Maar als ik het goed begrijp is de film alleen in Duitsland te zien?
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik verwacht dat het in Duitsland een succes wordt en daarna over de hele wereld te zien zal zijn...
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Hier een reactie op de site van de link van Roel:
Mein Freund und ich hatten das Glück den Film schon gestern in deutschlands einziger Sneak-Preview in Münster zu sehen.

Ein Meisterwek! Ich muß sagen der Film hat mich sehr mitgenommen. Der Kontrast zwischen der haarsträubenden Dekadenz und Verblendung im engsten Führerkreis und der grausamen Realität des Krieges ließ mich bis zum Schluß den Atem stocken. Auch das heikle Thema Hitler in allen Facetten darzustellen ist wirklich sehr glaubwürdig gelungen.

Fazit:
Ein Film den sich jeder ansehen sollte um niemals zu vergessen wie sehr sich Menschen beeinflussen lassen. Ein Film der zum Nachdenken anregt...
Vertaling:
Mijn vriend en ik hadden het geluk dat wij gisteren de enige sneak-preview in Duitsland in Münster konden zien.

Een meesterwerk. De film heeft mij zeer beroerd (?). Het contrast tussen de haren ten berge rijzende decadentie en verblinding in Hitlers' kring van intimi en de gruwelijke realiteit van de oorlog benam mij tot op het eind de adem. Ook het hijkele thema om Hitler in alle facetten te laten zien is zeer geslaagd.

Ergo:
Een film die iedereen zou moeten zien om nooit te vergeten hoe mensen zich laten beïnvloeden. Een film die tot nadenken stemt./ Einde vertaling.

Lijkt mij zo interessant dat ik hem wel in Duitsland wil zien.
De trailer lijkt heel erg op de beelden die ik in mijn kop na het lezen van al die boeken over hem en de laatste dagen van het Rijk.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Ziet er ERG indrukwekkend uit :shock:
Deze film zal waarschijnlijk wel de Europese zalen halen ... hoop ik toch !
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Topictitel is verduidelijkt en het topic gaat naar boeken & films.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Waarom is er trouwens "rumoer" over deze film ? Alles wordt realistisch uitgebeeld, in alle geval stukken beter lijkt mij dan de vorige beelden over dit onderwerp.
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Lijkt me geweldige film :| Als hij niet in Nederland uit komt down ik hem 0_o
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Ken je goed duits? :wink:


De trailer ziet er wel goed uit trouwens,dus als het zo de hele film word,zal hij zeker europa halen denk ik.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
AlexJJ
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 31 mei 2004, 14:36
Locatie: Hoogwoud

Bericht door AlexJJ »

Wat kom ik nu toch tegen :D

(Is weer terug vanuit canada dus kan weer posten als een gek :wink: )
De omstreden Duitse film Der Untergang, welke handelt over de laatste dagen van het leven van Adolf Hitler, zal op korte termijn ook in Nederland te zien zijn. Distributeur A-Film meldde vandaag dat het de bedoeling is dat de film snel na de Duitse première eind september in de Nederlandse bioscopen te zien moet zijn.

'Der Untergang - Hitler und das Ende des Dritten Reichs' heeft in Duitsland al de nodige stof doen opwaaien. De 63-jarige Zwitserse acteur Bruno Ganz, onder meer bekend van de film Der Himmel über Berlin, speelt volgens critici zijn rol zo goed dat sommigen vrezen dat het publiek menselijke en sympathieke trekjes ontwaart in de dictator die verantwoordelijk is voor de dood van miljoenen mensen. 'Der Untergang' baseert zich onder meer op het boek Hitlers laatste dagen van Joachim Fest en de herinneringen van Hitlers secretaresse Traudl Junge.
Afbeelding

Bron: Fok.nl
Plaats reactie