wat wist nederland tijdens de wo2 over jodenvervolging?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Linde

wat wist nederland tijdens de wo2 over jodenvervolging?

Bericht door Linde »


hallo mensen ik ben linde en ik moet een werkstuk maken voor gs1. Ik ben op zoek naar het antwoord op de vraag: wat wist nederland tijdens de wo2 over jodenvervolging. Ik kan het nl nergens vinden. Ik hoop dat iemand hier me kan helpen. Het zou heel fijn zijn als iemand een internetadres heeft waar dat op staat. Als je die hebt wil je die dan ajb naar mij sturen?? --> lindekoopman@hotmail.com. alvast bedankt voor de mensen die reageren, daaaag kus linde
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Beste Linde,

Wat wist men in de oorlog over de Jodenvervolging ?
De meningen zijn daarover verdeeld.

Er werd natuurlijk geduren de oorlog steeds meer bekend over de vervolging en uiteraard waren een aantal zaken voor iedereen zichtbaar; De verplichting een gele ster te dragen, het niet meer mogen uitoefenen van bepaalde beroepen, de razzia's de openbare mishandelingen en executies.

De Concentratiekampen waren een ander verhaal, omdat deze door de Duitse overheid als werkkampen werden aangeduid. Dat er in deze kampen op grote schaal doden vielen was iets algemener bekend, maar dat deze mensen moedwillig en grootschalig werden vermoord in de gaskamers werd angstvallig geheim gehouden.
Hiervan werd na de oorlog gezegd: "Wir haben es nicht gewüsst". Of dit ook werkelijk zo is weet niemand.

Heb je hier iets aan ?
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

Doet me denken aan de documentaire die vanavond op nederland 1 komt, over wat de Amerikanen wisten van Auschwitz en waarom ze er dan niets aan gedaan hebben. Ik geloof om 23.45u, zeker het kijken waard volgens de VPRO.
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Gebruikersavatar
Maximus
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mar 2003, 01:46

Bericht door Maximus »

de meeste wisten het wel (maar of ze het geloofde is het 2e) het nieuws kwam in de illegale kranten.
en natuurlijk de verhalen van de onsnapte gevangen.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Kijk ook eens op Het Parool - Vrij onverveerd; een illegale krant tijdens de tweede wereldoorlog. (de link gaat naar een lijst artikelen van Het Parool waar 'joden' in voorkomt, maar je kan je zoekopdracht nog verfijnen).

Groet, Okke
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Plaats reactie