Wat als het Von Stauffenberg gelukt was?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Remarque
Lid
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: 16 aug 2004, 02:56
Locatie: Bielefeld

Wat als het Von Stauffenberg gelukt was?

Bericht door Remarque »

Lekker fantaseren en brainstormen...

Wat zou er gebeurd zijn als de aanslag van Von stauffenberg gelukt was?

Een vrede met de westerse geallieerden zodat de Duitsers zich op Rusland konden richten? Bijvoorbeeld...
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Dan het Duitsland waarschijnlijk nog steeds verloren, maar dan later ;)
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Even verplaatst naar dicussiëren.

Vrede was er denk ik niet gekomen, daarvoor hadden de westelijke geallieerden teveel belangen in Europa.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik ben bang dat als het Stauffenberg gelukt was, en er was een vrede gekomen, dat men nooit zoveel te weten was gekomen over de holocaust als nu.

Verder denk ik dat het Duitse volk eerst helemaal verslagen moest worden om hun weer "normaal" te laten denken.
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

Goering had dan 'het roer overgenomen' om het zo maar even uit te drukken. Ik weet niet precies hoe het in 1944 zat met Goering en zijn gevoelens bij een oorlog met Engeland, maar in 1945 probeerde hij wel over vrede te onderhandelen.
Dus misschien zou Goering ook in 1944 hebben geprobeerd om met Engeland over vrede te praten?

Mich.
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

De regering die door Graf von Stauffenberg gepland was had geen plaats voor Goering,
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Roel R. schreef:Ik ben bang dat als het Stauffenberg gelukt was, en er was een vrede gekomen, dat men nooit zoveel te weten was gekomen over de holocaust als nu.

Verder denk ik dat het Duitse volk eerst helemaal verslagen moest worden om hun weer "normaal" te laten denken.
Ik ben het hier volledig mee eens, ik denk dat hitler nog 100x zoveel aanhangers gehad zou hebben als nu.
Natuurlijk is het een geweldige poging geweest van Stauffenberg, maar achteraf gezien is het misschien maar goed geweest ook dat deze poging nooit succesvol verlopen is..
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Remarque
Lid
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: 16 aug 2004, 02:56
Locatie: Bielefeld

Bericht door Remarque »

Ik heb zomaar het idee dat de Britten en de Amerikanen belang zouden hebben bij een deelvrede. West-Europa terug naar de oude grenzen en de Duitsers lekker laten rollebollen met de bolsjewiken. Zo dol waren Rooseveld en Churchill niet op Stalin. Ondertussen zouden eerstgenoemden hun handen vrij hebben in Azië, zonder dat Rusland daar zijn invloedssfeer, mooi woord, kon vergroten. De geschiedenis bewijst dat de USA en GB opportunisten pur sang zijn.
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
Gebruikersavatar
Remarque
Lid
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: 16 aug 2004, 02:56
Locatie: Bielefeld

Bericht door Remarque »

Roel R. schreef:Ik ben bang dat als het Stauffenberg gelukt was, en er was een vrede gekomen, dat men nooit zoveel te weten was gekomen over de holocaust als nu.

Verder denk ik dat het Duitse volk eerst helemaal verslagen moest worden om hun weer "normaal" te laten denken.
De holocaust zo veel eerder gestopt zijn.

Het Duitse volk dacht veel normaler dat de Deutsche Wochenschau ons wil doen geloven.
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

maar waarom nu wel vrede en toen Hitler zelf vrede wou sluiten, Hess naar UK niet??? Want volgens mij wou Engeland al vrij gauw niks weten van vrede en Duitsland helemaal verslaan, onvoorwaardelijk overgave.
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Gebruikersavatar
Remarque
Lid
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: 16 aug 2004, 02:56
Locatie: Bielefeld

Bericht door Remarque »

Tex schreef:maar waarom nu wel vrede en toen Hitler zelf vrede wou sluiten, Hess naar UK niet??? Want volgens mij wou Engeland al vrij gauw niks weten van vrede en Duitsland helemaal verslaan, onvoorwaardelijk overgave.
Omdat ze toen nog niet konden inschatten wat voor een mensenverslindende oorlog het zou worden. En namen ze Hess wel serieus, was Hess trouwens wel serieus te nemen?
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

was hess wel serieus te nemen?
Van wat ik ervan weet kwam Hess met plannen aanzetten die Engeland simpelweg niet kon accepteren. (Zoals dat Duitsland een deel van haar koloniën terug werd gegeven en dat Duitsland de vrije hand in Europa kreeg.)

Mich.
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

Roel schreef
De regering die door Graf von Stauffenberg gepland was had geen plaats voor Goering,
Stom, stom, stom. Stauffenberg en zijn regering hadden dan natuurlijk de macht overgenomen ja. :oops: Dom van me.

Mich.
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

Bericht door gilles »

Die aanslag van Stauffenberg, had hij toen een bom in een gebouw geplaats en Hitler is 7 min. voor de bom ontplofte het gebouw verlaten ?
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

Nee, Von Stauffenberg plaatste een bom (verborgen in een koffertje) in de kaartenkamer van Hitlers hoofdkwartier in Polen, De Wolfsschanze. Stauffenberg verliet de kamer enkele minuten voordat de bom afging (met het excuus dat hij moest telefoneren.) De bom ging af, enkelen kwamen om, anderen raakten zwaar gewond (zoals Alfred Jodl). Maar Hitler zelf had vrij weinig.

Mich.
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Plaats reactie