Onze cultuur wordt bedreigd....

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gesloten
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Krijgt Nostradamus gelijk?
Zijn we op weg naar de 3e wereld oorlog?
Hij voorspelde toch dat de 3e wereld oorlog een "Heilige" oorlog zou zijn?
Is Irak het begin?
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Het begin van het einde in irak? Oorlog in geheel midden oosten, kernwapens uit noord-korea richting USA. Hoe zou het lopen Autochtonen tegen Allochtonen, opstand vanuit het platteland.

Ik zou het niet willen meemaken.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Re: Onze cultuur wordt bedreigd....

Bericht door Harro »

antwerpx schreef:Onze cultuur wordt bedreigd door bijvoorbeeld de Islam.

Ik ben in de eerste plaats al tegen het spreken van 'onze cultuur'. De cultuur die wij hebben is al een samensmelting van verschillende andere culturen die ons ooit als bezit hadden.
...precies. Wat wij "cultuur" noemen is geen contante factor. Voor de komst van het Christendom kenden wij hier geen "Christelijke cultuur" en ook tegen de eerste Christenen hebben de bewoners van onze streek zich verzet.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

ik ben wel van mening dat ons land wordt bedreigd door moslim fundamentalisten, niet alleen hier in Nederland maar wereldwijd. Kijk maar naar al die aanslagen in de wereld en die gijzelingen. Nederland valt denk ik ook hieronder omdat die gasten lopen te dreigen en er zijn daadwerkelijk moslimextremisten hier in Nederland die zo gek zijn als een deur en tot alles toe is staat zijn.
Nu worden die gasten wel 24/7 gevolgd, wordt er gezegd, maar ik vind dat je die of moet opsluiten of het land uitzetten. Deze gasten zijn zo´n gevaar voor de samenleving dat ik niet vind dat je het risico moet gaan lopen dat deze mensen vrij door Nederland mogen lopen!
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

ironmarc schreef:ik ben wel van mening dat ons land wordt bedreigd door moslim fundamentalisten, niet alleen hier in Nederland maar wereldwijd.
Maar dat is het onderwerp van deze thread niet. De vraag is of onze "cultuur" bedreigd wordt.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

ja ons land, incl. onze cultuur
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

En wat is volgens ironmarc "onze cultuur"?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

hoezo ben ik de enige aan wie je vraag wat ik onder onze cultuur versta en of ik dat dan ff aan jou wil gaan vertellen????
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Nee, maar uit jouw argumentatie in je bericht van 10:48 uur kan ik niets afleiden dat met de nederlandse cultuur temaken heeft. Dus vraag ik mij af of je überhaupt een definitie hebt van wat de Nederlandse cultuur is en waarom juist moslim fundamentalisme daar een bedreiging voor is.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Paul Siemons
Lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 apr 2004, 20:37

Bericht door Paul Siemons »

Hallo,

Cultuur bedreigd??

Heb horen zeggen dat er in bepaalde (kleuter)scholen geen verhaaltjes meer mogen verteld worden waar het woord varken(-tje) of zwijn (-tje) in
voorkomt.
Dus " ....en toen kwam een *******tje met een lange snuit" mag niet.


Mvg,

Paul
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

zo denk je dat ik achterlijk ben ofzo?? Niet weten wat een cultuur is, zucht...
Met zo iemand heb ik dus echt geen zin om te discussieren die al bij voorbaat denk dat hij beter/op een hoger niveau staat!
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

ironmarc schreef:zo denk je dat ik achterlijk ben ofzo?? Niet weten wat een cultuur is, zucht...
Met zo iemand heb ik dus echt geen zin om te discussieren die al bij voorbaat denk dat hij beter/op een hoger niveau staat!
Ik zeg niet dat je het niet weet ik heb alleen nog geen reden gezien om aan te nemen dat je het wel weet. Vandaar mijn vraag: wat is volgens jou de Nederlandse cultuur?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Paul Siemons schreef:Hallo,

Cultuur bedreigd??

Heb horen zeggen dat er in bepaalde (kleuter)scholen geen verhaaltjes meer mogen verteld worden waar het woord varken(-tje) of zwijn (-tje) in
voorkomt.
Dus " ....en toen kwam een *******tje met een lange snuit" mag niet.


Mvg,

Paul
Akkoord Paul, we worden 'van binnenuit' misschien meer bedreigd dan dat we denken. Bij ons op school wordt je soms aangesproken op gebruik van dialect.........tijdens lessen die weinig met Nederlands te maken hebben. Vast en zeker ook te rekenen onder cultuurbedreiging.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Om Ironmarc even op het spoor te zetten: cultuur is een niet constante samenhang van verschillende factoren die voortdurend bloot staat aan invloeden van buitenaf en waarop de bestaande cultuur reageert. Natuurlijk is ook de islam een factor indeze, zoals ook bijvoorbeeld het katholicisme, het protestantisme, het jodendom en andere religies dat al duizenden jaren zijn. Helaas stel jij radicaal moslim fudamentalisme gelijk aan "de islam" en om dat te kunnen doen moet je wel onderbouwen dat dit een juiste constatering is. Als dat gebeurt is, is de vraag wat de definities zijn van "de Nederlandse cultuur" en van een "bedreiging". Welke aspekten van onze "Nederlandse cultuur" veranderen in negatieve zin doordat het blootstaat aan "de Islam" en wat zijn de gevolgen op de lange termijn. maar misschien is dit voor Ironmarc iets te hoog gegrepen.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

antwerpx schreef:Akkoord Paul, we worden 'van binnenuit' misschien meer bedreigd dan dat we denken. Bij ons op school wordt je soms aangesproken op gebruik van dialect.........tijdens lessen die weinig met Nederlands te maken hebben. Vast en zeker ook te rekenen onder cultuurbedreiging.
De Nederlandse cultuur staat constant onder invloed van allerlei factoren. Daar maken islamitische invloeden al ruim duizend jaar deel van uit (klein voorbeeld is b.v. ons gebruik van arabische cijfers). Nu doen we opeens heel druk over de invloed van "de Islam" terwijl we enkele jaren geleden nog zeer positief waren over de invloed van het "global village" model. Waarom zou de grens tussen een bedreiging of niet dezelfde zijn als tussen islamitisch of niet? Daarmee impliceren we dat alle aspekten van de Islam een negatieve invloed zijn. Dat lijkt mij lariekoek. Ik denk dat de grens ligt bij radicaal fundamentalisme ongeacht de religieuse kleuring. Kijk bijvoorbeeld naar hoe de Nederlandse cultuur de afgelopen eeuw veranderingen heeft ondergaan onder invloed van de Amerikaanse cultuur. Die veranderingen zijn vooralsnog veel ingrijpender geweest dan enige recente islamitische invloed.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gesloten