Voor LAHsoldier12...

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Precies. Maar ons welpje van Vlaanderen gelooft dergelijke propaganda (zie ook Wittmann discussie). Alleen begin jaren dertig waren die fysieke eisen er. De raciale eisen waren er natuurlijk wel maar die liet men vanaf het begin van de oorlog ook steeds verder schieten. Soms noodgedwongen (in tanks en pantservoertuigen zijn lange soldaten niet handig) maar meestal om maar voldoende Ersatz te kunnen inlijfen voor de enorme verliezen. Vanaf 1943 verdwenen grote aantallen Hermann Goering Spende in de rangen van de Leibstandarte: overtallig personeel van Luftwaffe en Kriegsmarine die zondermeer (en zonder keuze) in de Waffen-SS werden opgenomen en daarmee waren de criteria helemaal losgelaten. In 1944 kwamen daar naast meer Goering Spende ook grote aantallen dienstplichtigen bij.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Om maar te zwijgen over verschillende andere Waffen-SS eenheden...

Afbeelding

Afbeelding

Behoorlijk verschil...
Hypocriet ...
Gebruikersavatar
smaug
Lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 27 dec 2004, 22:43
Locatie: Tilburg

Bericht door smaug »

Kun je mischien uitleggen wat je precicies bedoelt en vanwaar deze foto's??
hilbillyspeak : ah is sure ah doesn't knows whut yer talkin' about.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Ik denk dat hij wil zeggen dat de rassenwaan van de nazis en de daarmee verbonden selectiecriteria van de vooroorlogs SS hypocriet zijn als je ziet wat er allemaal tot de Waffen-SS werd toegelaten toen de nood aan de man was en slechts een zo groot mogelijk aantal recruten het doel was.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Harro schreef:Ik denk dat hij wil zeggen dat de rassenwaan van de nazis en de daarmee verbonden selectiecriteria van de vooroorlogs SS hypocriet zijn als je ziet wat er allemaal tot de Waffen-SS werd toegelaten toen de nood aan de man was en slechts een zo groot mogelijk aantal recruten het doel was.
Beter had ik het niet kunnen formuleren :mrgreen:
Dus, mijn antwoord is deze:
De rassenwaan van de nazis en de daarmee verbonden selectiecriteria van de vooroorlogs SS zijn hypocriet als je ziet wat er allemaal tot de Waffen-SS werd toegelaten toen de nood aan de man was en slechts een zo groot mogelijk aantal recruten het doel was.

Sbf.Koch: Copy-cat :lol:

En de foto's laten een 'nordisch' persoon zien (het noordelijk-germaanse, ideale ras) en een aantal moslim-soldaten (slavisch in dit geval).
Gebruikersavatar
smaug
Lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 27 dec 2004, 22:43
Locatie: Tilburg

Bericht door smaug »

En de foto's laten een 'nordisch' persoon zien (het noordelijk-germaanse, ideale ras) en een aantal moslim-soldaten (slavisch in dit geval).
Ach so :)
Ik begreep de foto van Hubert Meyer niet 123 ,nu begrijp ik dat hij een voorbeeld is wat betreft een typisch "nordisch" uiterlijk.

anyway, het standpunt wat betreft de hypocritische houding later in de oorlog wat betreft de selectie criteria, ben ik mee eens.
hilbillyspeak : ah is sure ah doesn't knows whut yer talkin' about.
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

antwerpx schreef:Harro heb je toevallig ook enige info van het/een aantal Walen en Vlamingen in de LSSAH?
Toevallig al het boek 'Wij vragen geen pardon' al gelezen? Ik weet niet of het een roman of een biografie is, maar het boek gaat over een Vlaming die diende bij het Vlaamsch Legioen later naar een SS-Unterführerschule ging en als SS-Unterscharführer bij de SS-Panzer Division 'LAH' terechtkwam.
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

Ja, er zaten een redelijk aantal Vlaamse soldaten bij de Leibstandarte.
Heb in de collectie van een verzamelaar in mijn omgeving nog een foto gezien, genomen van eentje die in de Leibstandarte diende en zich in Dendermonde liet fotograferen.
Op die foto draagt hij een Leibstandarte armband of mouwband (of hoe die dingen ook noemen).
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Weet je namen en/of sub-eenheden?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

Harro schreef:Weet je namen en/of sub-eenheden?
Nee, jammer genoeg niet.
Hij droeg geen zwart uniform, wel een gewoon standaard feldgrau SS-uniform met de rang van Unterscharführer (als ik het me nog goed kan herinneren).

De kopie van de foto moet ergens in een doos steken, zal er eens moeten naar kijken.
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Spijtig :)
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

Tot dusver enkel foto gevonden van een Vlaming in de Wiking en in de Freiwilligen Legion Flandern gevonden.
Maar blijf verder zoeken.

Namen heb ik echter niet.
Het zijn studiofoto's genomen in Dendermonde tijdens WOII en er staat niks van uitleg op. Maar het zijn mooie uniformstudies. :)
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Gebruikersavatar
jan willem
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 06 okt 2003, 00:21

genoeg foto's te vinden!

Bericht door jan willem »

Er zijn genoeg foto's en veel geschreven informatie te vinden over de vele Vlamingen in Duitse Krijgsdienst! Neem alleen al de 7 delige serie Vlaanderen in Uniform deel 1 t/m 7. En dan heb ik het fotoboek van deze serie nog niet eens genoemd.

Verder is er veel geschreven door voormalige Vlaamse vrijwilligers en hebben ze tot op de dag van vandaag een goed lopend veteranen orgaan en maandblad "Berkenkruis"!

Ik heb het al in een eerder posting genoemd, neem eens de tijd om serieus de historie van de WWII te bestuderen. En dat wat wij nu allemaal weten wist men toen nog niet! Die tijd had je het te doen met een enkele krant of af en toe een film. TV was er nog niet en radio was ook niet voor een ieder weggelegd. Tegenwoordig is het nieuws van vandaag gisteren al achterhaald. We hebben niet eens meer de tijd om de informatie te verwerken.

De rol van bijv. Vlaanderen en het hoe en waarom van haar deelname in het Duitse leger gaat al terug t/m de 1e Wereld Oorlog en verder terug in de historie van Vlaanderen/Wallonie.

De term goed en fout is ook zo'n typische opmerking van vandaag de dag. Hoe kunnen wij, personen van 2005, oordelen over mensen uit de tijd 1933/1945. Het klimaat in Nederland was niet zo heel erg rooskleurig en een grote reden voor veel Nederlanders om bijv. dienst te nemen bij het Nederlands Legioen/Brigade/Pz.Gr.Div. was vaak een uitvlucht uit de slechte omstandigheden van die dagen, avontuur was ook een rol, de kerk had voor een deel een belangrijke rol om te vechten tegen het communisme, het percentage NSB'ers lag trouwens redelijk laag die dienst namen, boerenzonen namen dienst (de oudste zoon kreeg die boerderij) omdat Duitsland hun een grote boerderij toezegden op het moment dat Duitsland Rusland had verslagen (voor groot deel onder controle). Er zijn ook berichten van NSB zonen die onder dwang dienstnamen! Dan zouden wij zeggen, dan had je toch geweigerd!!

Zo simpel is het dus niet, kinderen van 12 jaar van tegenwoordig steken al de middelvinger naar je op als je netjes vraagd of ze aan de kant willen gaan! Vroeger als je iets niet deed kon je een pak rammel krijgen en respect (goed of slecht is andere discussie) had je nog voor je ouders, gezag, politie, dominee!

Oordeel iets meer genuanceerd en verdiep je eens wat meer in de materie i.p.v. klakkeloos te roepen!

JW
In fünf Jahren ununterbrochenem Einsatz an der russischen Front erwarb sich Hans Dorr den Ruf als härtester und zuverlässigster Kampfgruppenführer der gesamten SS-"Wiking".
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Mag ik vragen wie hier wat klakkeloos roept...?
Gebruikersavatar
jan willem
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 06 okt 2003, 00:21

mag je vragen!

Bericht door jan willem »

Dat mag je zeker vragen! Als je goed leest zal je begrijpen dat mijn posting bestaat uit een antwoord en een mening mijnerzijds!

Ik spreek niet over iemand in het bijzonder, maar in het algemeen!

Een aanname in deze thread is dat LSSAH een zgnd. puur Arische eenheid zou moeten zijn geweest, omdat men dat ergens gelezen of gehoord zou hebben. Verdiep je je meer in de materie dan blijkt dat eigenlijk nooit zo zijn geweest!

Ik heb moeite met de woorden goed en fout, en dat beschrijf ik in mijn laatste deel van mijn bericht. Omdat je regelmatig op dit forum goed/fout en je hebt je tegen je vaderland gekeerd etc.

De historie van Vlaanderen is zeer lastig te begrijpen als je je niet wat meer in de historie van Vlaanderen en de Waalse overheersing weet. De Vlamingen hebben ook in grote aantallen al in de WWI voor het Duitse leger gekozen en later in WWII weer. Men zag in Duitsland, als men zou meevechten met Duitsland, de verlosser van de Waalse overheersing. Het idee zou zijn dat bij overwinning van Duitsland, Vlaanderen met Nederland het Dietse zou behartigen.

Ik voer geen discussies over het internet, mijn goede vriend "Harro" weet wat het is om discussies te voeren over het net. En goed vriend dan bedoel ik ook goede vriend aangezien we elkaar al weer een paar jaartjes kennen :)

Alleen probeer ik de zaken wat te nuanceren!!

JW
In fünf Jahren ununterbrochenem Einsatz an der russischen Front erwarb sich Hans Dorr den Ruf als härtester und zuverlässigster Kampfgruppenführer der gesamten SS-"Wiking".
Plaats reactie