Voor LAHsoldier12...

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Och ja, het was ook absoluut geen aanval, ik vroeg me alleen af op wie je doelde, maar nu begrijp ik hem :)

Ja, Harro weet inderdaad precies hoe de combinatie discussieeren en internet in elkaar steekt. Ook ik ken hem al een tijdje (wel wat minder lang :) ) en we bespreken onze reacties op verschillende fora enkele keren per week.
Ook hadden we in het begin een aanvaring om niets, dat ging puur om interpretatie en intonatie, iets wat moeilijk is op het internet.

Maar, JW, probeer het eens, echte discussies voeren op internet. Het zal je nog verbazen, het is leuk, leerzaam en soms puur leedvermaak (wederom Harro weet wel waar ik het over heb)...

Wie weet kom ik je nog vaker tegen op het net 8)
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Hallo JW, ouwe Droogstoppel ;)

Zijn er eigenlijk gepubliceerde bronnen over Vlamingen en/of Nederlanders in de LSSAH?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Cees Kleijn
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 okt 2003, 14:56
Locatie: Noord-Holland

Bericht door Cees Kleijn »

Dat iemand van de LAH zich in Dendermonde liet fotograferen, hoeft niet te betekenen dat hij een Vlaming was. Veel kaderpersoneel van de LSSAH is overgeplaatst naar "Hitlerjugend" en deze eenheid lag voor enige tijd in België.

Groeten,

Cees
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

De LAH zelf trouwens ook in het voorjaar van 1944 tot de verplaatsing naar het invasiefront.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

Cees Kleijn schreef:Dat iemand van de LAH zich in Dendermonde liet fotograferen, hoeft niet te betekenen dat hij een Vlaming was. Veel kaderpersoneel van de LSSAH is overgeplaatst naar "Hitlerjugend" en deze eenheid lag voor enige tijd in België.

Groeten,

Cees
Wel, mijn beste, de soldaat op de foto WAS wel degelijk een Vlaming (ik dacht zelfs uit Hamme). Zijn naam ben ik jammer genoeg nooit teweten gekomen, maar hij was wel degelijk een Vlaming.
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Hoe weet je dat?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

De fotograaf (inmiddels jammerlijk overleden) vertelde me dat hij - de Vlaming in de LAH - goed gekend was in Hamme.
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Cees Kleijn schreef:Dat iemand van de LAH zich in Dendermonde liet fotograferen, hoeft niet te betekenen dat hij een Vlaming was. Veel kaderpersoneel van de LSSAH is overgeplaatst naar "Hitlerjugend" en deze eenheid lag voor enige tijd in België.

Groeten,

Cees
Er hebben ook een stuk of 20 Vlamingen gevochten bij de SS-Pz.Div. 'Hitlerjugend', waaronder ook een Ustuf. genaamd Jan Reckers, hij is gevallen aan het eind van de oorlog, veel informatie kan ik jammergenoeg niet over hem vinden.

Groeten Michael
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Ludwich Reckers werd op 2 januari 1924 geboren in Hamont. In juni 1944 slaagde hij voor de SS Junkerschüle Tölz waarna hij als Ustuf. naar de 12. SS Panzerdivision kwam. Hij sneuvelde op 12 maart 1945. Hij diende op dat moment in 5./SS-PzGren.Rgt. 26 (HJ).

(bron: Führerliste)
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Harro schreef:Ludwich Reckers werd op 2 januari 1924 geboren in Hamont. In juni 1944 slaagde hij voor de SS Junkerschüle Tölz waarna hij als Ustuf. naar de 12. SS Panzerdivision kwam. Hij sneuvelde op 12 maart 1945. Hij diende op dat moment in 5./SS-PzGren.Rgt. 26 (HJ).

(bron: Führerliste)
:) Hartelijk bedankt!
Lode Reckers mede zich als 17-jarige NSJV-Kerel op 28 augustus 1941 bij de SS-Standarte 'Westland'. (Limburgers in het Vlaams Legioen en de Waffen-SS)
Weet jij toevallig ook welke functie hij in de Kompanie uitoefende ?
Gebruikersavatar
smaug
Lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 27 dec 2004, 22:43
Locatie: Tilburg

Bericht door smaug »

Hoi,
Ondanks een hoogswaarschijnlijke "typo" is er een vermelding van deze Ustuf in het werk van H.Meyer.

Kort samengevat heeft hij op 6 maart 45 de leiding overgenomen van 5 komp. tijdens de aanval van II/26 op Odon-puszta.
waarvan de komp-chef de Ustuf. Deutch bij een eerdere poging om de vijandelijke stellingen te nemen,gevallen was.
Nadat een eerste aanval dus mislukt was , heeft Ustuf Reckers met de weinige overgebleven troepen van 5/26 de eerste stellingen alsnog genomen. Dus hoogswaarschijnijk als Fuhrer van 5/II

Op 12 maart is hij dus gevallen bij de poging om het Sio kanaal (Simontornya) over tekomen, de taak van II/26 was om een bruggehoofd te vormen, maar kwamen onder hevig artillerievuur, of tijdens hevige tegenaanvallen nadat het bruggehoofd gevormd was.

Op dat moment stond 26reg/12 onder bevel van LAH.

PS H.Meyer heft het dus over Ustuf.Rechers van de 5 Komp. ipv van Reckers, dus ik ga ermaar van uit.......:)

PS2 "Dieser Tod paßt zu mir." Nieuw slogan Gustav? ;)

Groeten Henk/
Laatst gewijzigd door smaug op 21 jun 2005, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
hilbillyspeak : ah is sure ah doesn't knows whut yer talkin' about.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Wat is "II"?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
smaug
Lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 27 dec 2004, 22:43
Locatie: Tilburg

Bericht door smaug »

5 van 2 van 26 van 12 ?
hilbillyspeak : ah is sure ah doesn't knows whut yer talkin' about.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Ik denk, na nogmaals lezen, dat je het over het II. Battalion hebt.

Eenheden werden alsvolgt weergegeven:

pelotons: latijn
compagnies: arabisch
bataljons: latijn
regimenten: arabisch
divisies: arabisch

Waar ik in de war raakte was bij "5/II". Denominatie van een compagnie was (in dit geval) 5./26 omdat dit automatisch inhield dat het om het II. Battalion ging. Als je enkel 5./II zou schrijven weet geen mense over welke eenheid het gaat omdat er honderden 5/II's waren
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Hartelijk dank voor de informatie Smaug !
Plaats reactie