To buy Replica or not to buy replica, That's the question!!

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

To buy Replica or not to buy replica, That's the question!!

Bericht door johan willaert »

antwerpx schreef:voel je vrij om over het al dan niet gebruik van repro een nieuw topic te openen.
De meningen over het gebruik van repro voor het completeren van mannequins zijn hier nog al verdeeld.

Terwijl ik het gebruik van repro-items voor het re-enacten alleen maar kan aanmoedigen, vind ik het integreren van repro op mannequins een beetje "zichzelf bedriegen". Niet zelden zijn de repro items niet perfect gemaakt en kosten ze toch een serieuze hap uit je budget.
Wanneer het de bedoeling is, je repro te verkopen eens je het originele item gevonden hebt, heb je geen garantie dat je het ook daadwerkelijk terug zult kunnen verkopen voor de prijs die je eraan gegeven hebt.
Volgens mij hoeft je mannequin niet onmiddellijk compleet te zijn. Als je geen schoenen, broek enz vindt, of ze zijn te duur, dan is een buste de oplossing. Wil je, of kun je geen geld spenderen aan de duurdere items, kies dan een richting voor je collectie die je je wel kunt permitteren. Het verzamelen is geen wedstrijd, je hoeft niet de grootste te zijn!! Een collectie insignes, of een collectie helmen kan evenveel gedrevenheid en enthousiasme uitstralen als een collectie met 50 complete mannequins...
Elke verzamelaar verzamelt naar eigen interesse en/of vermogen. Ik ga daar tegenwoordig veel verder in dan vroeger. In het begin kocht ik een naakt vestje en naaide ik er zelf originele insignes op. Zelfs dat doe ik tegenwoordig niet meer. De jasjes blijven zoals ze zijn en er wordt niets aan toegevoegd of afgehaald. Dit geldt evenzo voor markeringen, enz....

Replica is OK en zeer handig voor re-enactment. Ik vind het alleen jammer dat de meeste repro-items zo duur zijn. Als je als re-enactor een compleet-setje samenstelt, ben je al gauw enkele honderden Euro's kwijt. Als je dit geld zou spenderen aan originele items, dan heb je toch weer wat meer kans om je mannequin te completeren. En de waarde van originele items blijft stijgen. De discussie hierover is al genoeg gevoerd en de tijd heeft uitgewezen dat sedert de jaren 60 de prijzen allen maar gestegen zijn. Wat er binnen enkele jaren met al het re-enactment spul gaat gebeuren is nog maar de vraag.

Ik begon te verzamelen in 1976, toen er nog massa's materiaal voorhanden was. Ik was toen 10 jaar en had ook niet de financiële middelen om pakweg een US Para te kopen, die waren toen ook al duur. Dit kwam gaandeweg....

Ik heb nooit geld gespendeerd aan replica; re-enacten deed ik met origineel spul (ja, ik sta er nog versteld van !!!) en toen ik merkte dat het originele materiaal duurder werd ben ik met re-enacten gestopt. Dit was mijn keuze. Ik moedig re-enactors aan om replica te gebruiken, maar ze moeten eerlijk zijn met zichzelf. Sommigen laten zich gewoon iets wijs maken door gehaaide dealers. Ze geven tientallen en of honderden Euros uit aan items waarvan ze eigenlijk wel weten dat het fake is, maar dit niet willen toegeven.
Als ik zie dat een replica US-hemd ongeveer 100Euro kost, dan vraag ik mij af wie er het gekst is, de handelaar of de koper...

Het blijven twee verschillende werelden: de verzamelaar en de re-enactor. Als je beiden doet, dan vind ik dat je dit een beetje gescheiden moet houden..... de verzameling binnen in display, mannequin of buste en het re-enactment materiaal in je kist klaar om op weekend te vertrekken.....

Just my 2cts.....

Johan
29th Let's Go!!!!!
dutchknive
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 25 mei 2004, 19:15

Bericht door dutchknive »

Johan,

En het wordt nog erger, het repro spul wordt als origineel weer tekoop aangeboden. Je moet er tegenwoordig veel verstand van hebben, want je koopt zo een kat in de zak. Ik verzamel dolken en zwaarden, duits,en blijf ver weg van alles wat repro heet. maar als ik naar ebay kijk, en zie hoeveel repro als origineel wordt aangeboden, en als je dan een bieder waarschuwt dat hij fake koopt, en als reply krijgt dat dat zijn zaak is, dan vrees ik dat we nog veel originele repro's zullen gaan zien op de markt.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik heb altijd een grote hekel aan repro gehad. Maar nu ik meewerk in een museum zie ik er de voordelen van in.

Je kunt met repro een pop nabouwen die "klant en aanrakingsvriendelijk" is.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

dutchknive schreef:Je moet er tegenwoordig veel verstand van hebben, want je koopt zo een kat in de zak.
Inderdaad, en daarom is het zo belangrijk om je goed te informeren.
Er is tegenwoordig zoveel goede informatie te vinden op het internet en in boeken dat er eigenlijk geen excuus is om iets niet terug te vinden.
Verzamelen is niet alleen het kopen van items, maar ook het bijeen rapen van informatie en het bestuderen ervan.
Ik vind het belachelijk dat sommige verzamelaars 50 Euro voor een goed boek te veel vinden, terwijl ze 100 Euro spenderen aan rommel......

Gelukkig zijn er ook eerlijke verkopers....
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... :B:EF:US:1


Johan
Laatst gewijzigd door johan willaert op 28 nov 2004, 12:20, 2 keer totaal gewijzigd.
29th Let's Go!!!!!
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Roel R. schreef:Je kunt met repro een pop nabouwen die "klant en aanrakingsvriendelijk" is.
Inderdaad, als het de bedoeling is dat mensen met het materiaal in contact komen, dan kun je hen beter repro geven. Maar ik veronderstel dat in dat museum de originele spullen tentoongesteld staan...

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Bericht door Mr_Flibble »

Als re-enactor gebruik ik alleen origineel materiaal wat nog in overvloed aanwezig is: Veldflessen, First Aid pouch enzo. Voor kleding heb ik alleen maar repro, aangezien ik met origineel materiaal niet geneigd ben om door de modder te tijgeren. ;)

Voor een collectie is het natuurlijk mooier als je alleen maar originele stukken hebt.

Ik kom inderdaad regelmatig stukken tegen die als origineel worden bestempeld. Zo laatst ook weer op Ebay een man die een aantal 'originele' sketches van Bill Mauldin verkocht, gelukkig waarschuwde een expert via een forum een aantal mogelijke kopers.
Maar je, je doet er verder niets aan. Er zijn altijd mensen die erin trappen. "There's one born every minute"
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Ik denk dat je jezelf voor de gek houdt als je verzamelaar bent en repro gebruikt, anders dan als lapmiddel. Zo heb ik bijvoorbeeld een US pop (zie dat andere topic), helemaal compleet en origineel met spul in zeer goede tot mint conditie, met als uitzondering de schoenen. Daarom heb ik hem een paar standaard bruine NL legerkistjes aangetrokken tot ik een paar originele schoenen heb. Het is tenslotte een beetje een lullig gezicht om een verder complete pop op beenkappen en blote voeten te laten staan....

Verder is het zo dat replica meestal 2 tot 3 keer zo duur is als origineel. Een repro US M1937 mustard broek komt je dan al gauw te staan op zo'n $175, terwijl ik voor mijn draagbroek (originele 1943 gedateerde (maat W36 L32) en in vrijwel mint conditie zijnde mustards) via ebay zo'n $50 heb betaald incl. verzenden vanuit de US. Kleinere maten gaan voor wat minder weg.

Ik doe niet aan reenactment, maar ik heb een uitrusting voor mezelf die behalve het repro M1941 jasje en wederom de schoenen verder 100% origineel en in topconditie is. Ik trek dat soms aan bij evenementen en ritten van oude militaire voertuigen, zodat er praktisch geen slijtage is. Voor dat soort dingen is het dragen van origineel prima, maar als je echt door het veld gaat rennen is repro "the way to go".

Grtn :)

David
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Zelf blijf ik ook weg bij repro. Zoals je al zei dat verzamelen geen wedstrijd is. Dat ben ik totaal met je eens. Mocht ik een item niet vinden op korte termijn dan heb ik gewoon alle geduld totdat ik hem wel tegen kom.

Voor mij is er maar 1 ding waar ik repro of na oorlogs voor zou willen kopen. Dat zijn namelijk Canadese koppels. Deze dingen zijn heel erg zeldzaam. Dat kan jaren gaan duren voordat ik er misschien 1 tegen kom. Kan namelijk moeilijk al me Canadese poppen jarenlang zonder koppel laten staan. Verder zou ik van niks anders repro willen kopen voor op mijn poppen.

Het gebruiken van orgineel voor re-enactment vind ik niks. Zie ook liever dat ze repro spullen gebruiken. Het zou zonde zijn als op deze manier historisch materiaal verloren gaat.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

(Hoogstaande) Repro voor een museum vind ik begrijpelijk, 9/10 bezoekers is toch geen verzamelaar en wilt gewoon weten hoe dit of dat stuk eruit zag. En men kijkt graag naar complete stukken, het is voor een museum geen manier van doen om een volledige pop te laten zien op blote voeten. Leg dan maar eens aan de bezoekers uit "ja, maar we wachten tot we de goede schoenen vinden".

Voor een privé collectie, hoewel iedereen dat voor zichzelf moet uitmaken, vind ik het persoonlijk geldverspilling. Repro zal er altijd zijn, origineel steeds minder. Reproverzamelaars zitten dan over 20 jaar met een collectie die ze evengoed dan hadden kunnen kopen.........en tegen dan is er betere repro op de markt. Het is gewoon investeren in iets dat gegarandeerd minder waard zal worden.

Anderzijds heb je natuurlijk nog het aspect van de ziel van een item. Als je weet dat je object gemaakt is in een moderne fabriek met geavanceerde machines...........dat is iets anders dan een absoluut noodzakelijk product om niet ten onder te gaan (vandaar ook mijn voorliefde voor laatoorlogse Duitse spullen).

En qua gebruik van origineel voor re-enactment: Zelfde zaak als het aankopen van repro voor de collectie: je betaalt veel, en door het steeds dragen van het item verkeert het in een steeds slechtere staat en zal bijgevolg ook niet bepaald in waarde stijgen. Je kan beter iets gebruiken dat in normale omstandigheden toch in waarde zou dalen......repro dus.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

antwerpx schreef:(Hoogstaande) Repro voor een museum vind ik begrijpelijk, 9/10 bezoekers is toch geen verzamelaar en wilt gewoon weten hoe dit of dat stuk eruit zag. En men kijkt graag naar complete stukken, het is voor een museum geen manier van doen om een volledige pop te laten zien op blote voeten. Leg dan maar eens aan de bezoekers uit "ja, maar we wachten tot we de goede schoenen vinden".
Daar ben ik het niet mee eens..... Tenzij ze erbij vermelden dat het repro is, om een algemeen beeld te geven.

Als je al in een museum geen origineel spul meer ziet....!!!

Teveel collectionneurs nemen een voorbeeld aan musea en gaan zo met het verkeerde idee buiten..... "Het staat zo in dat museum, dus zal het wel goed zijn!!!" is het teveel gehoorde excuus....

Een voorbeeldje: in het prachtige museum van Diekirch hebben ze twee US para's ( één op de telefoonpaal en één in een display kast). Beiden hebben een Bundeswehr jaren 60 broek aan. Massa's bezoekers gaan er van uit dat die broeken goede US parabroeken zijn......

Neen, als je het niet compleet hebt, dan moet je geen display maken....

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ik ben het met Johan eens. In een museum hoor orgineel spullen te tonen. Wat heeft het voor zin om namaak spul te laten zien? Kan me wel iets voorstellen bij het feit dat mensen aan de spullen zitten. Maar dan heb ik zoiets zorg dat je een veilige afstand tussen de mensen en het materiaal hebt. Desnoods een glazen wand.

Door het gebruik van repro in museums kun je een collectie heel groot laten lijken. Maar je houdt eigenlijk wel de niets wetende bezoeker voor de gek. Die denkt namelijk dat daar orginele pakken staan.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

johan willaert schreef:Daar ben ik het niet mee eens..... Tenzij ze erbij vermelden dat het repro is, om een algemeen beeld te geven.
Is dat wel altijd nodig? Als de doelstelling van een museum bijvoorbeeld is om een zo algemeen mogelijk beeld te geven van de Tweede Wereldoorlog voor mensen van 8 tot 88 jaar, dan denk ik dat het voor de meesten storend is dat er overal 'replica' en 'origineel' op de beschrijving staat.

Waar ik mij wel in kan vinden is dat de gidsen/medewerkers weten wat er allemaal repro is.......om zo de minderheid aan verzamelaar-bezoekers te kunnen beantwoorden.

In het museum van Best staan geloof ik, voor zover ik iets van amerikaans ken, MP's met naoorlogse pistoolholsters (zwarte). Een gewoon bezoeker merkt dat niet op, en ziet gewoon een holster. Ik denk dat de gewone bezoeker er zich pas aan gaat storen als er een kaartje 'naoorlogs' (of 'repro') bijstaat. Misschien gaat hij het in dat geval een slecht museum vinden ('ze hebben daar veel naoorlogs, terwijl het een WOII museum is'), terwijl hij/zij er anders gewoon had voorbijgelopen.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

antwerpx schreef:Misschien gaat hij het in dat geval een slecht museum vinden ('ze hebben daar veel naoorlogs, terwijl het een WOII museum is'), terwijl hij/zij er anders gewoon had voorbijgelopen.
Hij heeft dan toch gelijk??? Ik vind dat een bezoeker waar voor z'n geld kan verwachten....
Als hij 5 Euro entree moet betalen voor het zien van replica, dan kun je hem even goed een foto uit WO2 laten zien....
Dan ziet hij tenminste iets origineels...

En de bordjes hoeven niet altijd te storen.... Voor een voorbeeld moet je maar eens in de hal WO1 en WO2 in Brussel te gaan kijken...

Sorry, Peter, maar ik ben het niet met je eens...

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

johan willaert schreef:
antwerpx schreef:Misschien gaat hij het in dat geval een slecht museum vinden ('ze hebben daar veel naoorlogs, terwijl het een WOII museum is'), terwijl hij/zij er anders gewoon had voorbijgelopen.
Hij heeft dan toch gelijk??? Ik vind dat een bezoeker waar voor z'n geld kan verwachten....
Als hij 5 Euro entree moet betalen voor het zien van replica, dan kun je hem even goed een foto uit WO2 laten zien....
Dan ziet hij tenminste iets origineels...
Ik had willen zeggen: 'maar maakt het voor hem uit?'........maar dan spreek ik mezelf nogal tegen... :oops:


Laat ik het dan anders stellen: wat zou de 'consument' verkiezen: een museum waar uniformen uit elk land te zien zijn, maar waar slechts 10 originele staan, of een museum waar maar 10 originele uniformen staan en niet meer dan dat? Ik denk dat er velen zijn die liever 5EUR uitgeven aan het eerste.

Stel nu dat een museum een hele originele Hetzerbemanning (tenminste hun uniformen) heeft. Wat zou het beste zijn voor de bezoeker: een G13 kopen en hem ombouwen of netjes enkele poppen naast elkaar zetten met een fotootje erbij 'dit is de tank waar deze uniformen bijhoren'.
(mogelijk dan wel met een weinig storend nordje 'naoorlogs, omgebouwd' :wink: )[/quote]
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

antwerpx schreef:Laat ik het dan anders stellen: wat zou de 'consument' verkiezen: een museum waar uniformen uit elk land te zien zijn, maar waar slechts 10 originele staan, of een museum waar maar 10 originele uniformen staan en niet meer dan dat? Ik denk dat er velen zijn die liever 5EUR uitgeven aan het eerste.
Daar beschrijf je de consumenten uit de jaren 70 en 80. Ik denk dat we tegenwoordig wel iets kieskeuriger mogen zijn....
Bij de opening van het Bastogne Historical Center in 1976 werd dit aanzien als HET museum over de Slag bij Bastogne.....
Laat me niet lachen; de US Para heeft daar nu nog steeds een parachute samengesteld uit enkele witte linten en wat canvas. Duits is niet mijn ding, maar ik kan me voorstellen dat ook daar heel wat repro tussen zit....De Dodge WC64 Ambulance, die ze nu eindelijk sedert een aantal jaren weggenomen hebben, werd pas gemaakt vanaf Maart 1945. Wat stond die daar te doen...
Het mooiste aan het museum vandaag is de collectie van Ottelet die centraal staat opgesteld.....
Komaan zeg, zelfs nu in 2004 hebben ze daar nog niet één goeie Parachute First Aid kit...

Maar de verzamelaars die toen goed bezig waren, zijn nu zeventigers..... Ken jij veel oude-verzamelaars die echt goede complete collecties hebben??? Ik kan ze wel op één hand tellen.... Deze verzamelaars spiegelden zich aan musea zoals Bastogne.....

Neem Ste Mere Eglise.... Wat een ramp, de mooie spullen liggen te verbleken in de zon, terwijl de repro de vitrines siert..... Daar vind je 30 Amerikaanse para's met slechts één of twee in originele tenue!!!!! De Waco glider, zogezegd gebruikt op D-Day, werd volgens het Data-plaatje gemaakt in Januari 1945!! Buiten staat een Bofors Luchtafweer kanon van het Belgische Leger gemaakt in 1953 (het dataplaatje jangt er op). Het is zelfs niet het goede model voor een WO2-type.... De Sherman tank daar heeft HVSS-suspension, pas ingevoerd in 1945.......
Pure afzetterij, noem ik dat!!

Neen, de mooiste musea en collecties zijn in het bezit van de 30-ers en 40-ers, die zonder compromissen verzamelen en geen toegeving aan originaliteit doen....

En die musea hoeven daarom niet groot te zijn. Kijk maar eens naar Ambleteuse of het Big Red One Assault Museum in Colleville, Normandië.
Dit laatste toont de collecties van twee Franse jonge verzamelaars en enkel origineel materieel... Zo moet een museum anno 2004 zijn.
(http://users.pandora.be/theliberator/specialevents.htm)

En je spreekt van het museum in Best.....
Ik ben er nooit geweest en afgaande op wat ik zie op hun site ben ik niet van plan er een bezoekje te brengen.....
Een Starfighter in WO2? Een Stalin-Orgel model dat nu nog in gebruik is????
De mensen gaan daar heen en worden voor ettelijke Euro's opgelicht. Ze zien niet wat ze denken te zien....
En dit dan
Afbeelding
Een na-oorlogse Jeep (als ze dan toch een na-oorlogse Jeep willen gebruiken, dat ze dan een Hotchkiss M201 nemen) met een aanhanger uit de jaren 60.....

Ik kan hier nog wel wat doorgaan over musea die de moeite niet zijn, maar ik denk dat mijn standpunt wel duidelijk is...

Johan
29th Let's Go!!!!!
Plaats reactie