To buy Replica or not to buy replica, That's the question!!

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

antwerpx schreef:Stel nu dat een museum een hele originele Hetzerbemanning (tenminste hun uniformen) heeft. Wat zou het beste zijn voor de bezoeker: een G13 kopen en hem ombouwen of netjes enkele poppen naast elkaar zetten met een fotootje erbij 'dit is de tank waar deze uniformen bijhoren'.
(mogelijk dan wel met een weinig storend nordje 'naoorlogs, omgebouwd' :wink: )
Eén mooi origineel uniform houden. De rest verkopen of ruilen voor ander origineel materieel en daarmee een mooie vitrinekast vullen....

JOhan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

johan willaert schreef:Neem Ste Mere Eglise.... Wat een ramp, de mooie spullen liggen te verbleken in de zon, terwijl de repro de vitrines siert..... Daar vind je 30 Amerikaanse para's met slechts één of twee in originele tenue!!!!! De Waco glider, zogezegd gebruikt op D-Day, werd volgens het Data-plaatje gemaakt in Januari 1945!! Buiten staat een Bofors Luchtafweer kanon van het Belgische Leger gemaakt in 1953 (het dataplaatje jangt er op). Het is zelfs niet het goede model voor een WO2-type.... De Sherman tank daar heeft HVSS-suspension, pas ingevoerd in 1945.......
Pure afzetterij, noem ik dat!!
Ik als iemand die er zo goed als niets van kent (zeker toen) heb dat plaatje niet gezien toen ik er een 5-tal jaar geleden kwam. Er werd wel duidelijk gemaakt dat er zweefvliegtuigen zijn geland en dat de soldaten er zittend plaats namen. Als het opzet van het museum was dit te laten zien, dan is het daarin geslaagd, het heeft mij ook geleerd dat er nog andere zweefvliegtuigen dan de Horsa bestonden.

Misschien komt het omdat ik een slecht fotografisch geheugen heb dat ik mij zelden (ik zeg zeker niet nooit) baseer op museumstukken, maar als ik het toch doe ben ik als verzamelaar slecht bezig, dan is het museum volgens mij niet in fout.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

antwerpx schreef:er werd wel duidelijk gemaakt dat er zweefvliegtuigen zijn geland en dat de soldaten er zittend plaats namen. Als het opzet van het museum was dit te laten zien, dan is het daarin geslaagd, het heeft mij ook geleerd dat er nog andere zweefvliegtuigen dan de Horsa bestonden.
Ja, maar dit kan evengoed door te vermelden dat een dergelijke type zweefvliegtuig als het tentoongestelde werd gebruikt op D-Day en dat de Amerikaanse Glider-Infantry daarin vervoerd werd.... Men zou kunnen vermelden dat de Gliders die echt werden gebruikt op D-Day door de Franse boeren werden uiteengenomen voor de houten panelen en men daarom een exemplaar uit 1945 tentoonstelt. Dit komt de geloofwaardigheid van het museum alleen maar ten goede.....

Ik herinner mij dat tijdens m'n eerste bezoek aan het Museum van Ste Mere Eglise in het begin van de jaren 80, de mannequins in de glider bewapend waren met tweeloops-jachtgeweren???!!!??? Als ik de foto terug vind, zal ik'm eens posten....

Het kan ook anders....

Hier is een foto van de replica-Horsa Glider bij de Pegasus Memorial nabij Bénouville, Normandië. Men vertelt duidelijk dat het om een replica gaat. De wrakstukken van gecrashte gliders zijn binnen in het museum te zien en naast de replica staat een gebouwtje met daarin een restant van een gecrashte Horsa......
Afbeelding
Trouwens, het nieuwe (2000) museum aan Pegasus Bridge is, op een paar details na,een voorbeeld hoe het wel kan....

JOhan
29th Let's Go!!!!!
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Toch wel straf dat we van het al dan niet gebruiken van repro voor je eigen mannequins beland zijn bij het al dan niet tentoonstellen van repro in een museum.....


Johan
29th Let's Go!!!!!
Tank Destroyer
Lid
Berichten: 576
Lid geworden op: 19 sep 2004, 20:35

Bericht door Tank Destroyer »

Het is voor mij heel simpel:

Verzameling: alles origineel. Wat verzamel je anders? Nieuwe spullen? Beetje gaar is dat. Kan je net zo goed spijkerbroeken gaan verzamelen :wink:

Re-enacten: zoveel mogelijk origineel. Kleding is over het algemeen nog goed te krijgen en ik ben niet zo ruw met mn spullen. Toch houd ik de zeldzame spullen liever netjes... gedateerde spullen met mooi label enzo ook zo min mogelijk gebruiken. Af en toe kan natuurlijk wel...

Sommige dingen moeten gewoon repro zijn. M41 jasje bevoorbeeld. En een tanker jacket origineel is ook een beetje zonde om te dragen. Boots is niet aan te raden om origineel te dragen en nog zonde ook. Het leer is niet meer zo soepel en scheurt snel. Dus ook mn boots zijn repro.


Sander
Tank Eating Tiger
Lid
Berichten: 131
Lid geworden op: 15 okt 2004, 21:03

Bericht door Tank Eating Tiger »

Ik ga met de bovenstaande gedachte mee.

Veel mensen denken volgens mij dat re-enactors enorm wild met hun spullen omgaan. Dit is zeker niet het geval. De meeste re-enactors zijn ook verzamelaars en zullen echt wel voorzichtig omgaan met hun spullen. Wanneer repro betaalbaar zou zijn dan zou de meerderheid er waarschijnlijk wel in lopen maar momenteel is dit zeker niet het geval. Originele webbing en kledingstukken zijn meestal stukken goedkoper en de waardedaling door gebruik is vaak te verwaarlozen.

Jelle
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Tank Destroyer schreef:Kan je net zo goed spijkerbroeken gaan verzamelen :wink:
Idd, US Army WO2 spijkerbroeken :wink:

Hier waren we nog goed gek.... Alles origineel!!

Afbeelding

Afbeelding

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Had het zelf niet zo mooi kunnen verwoorden dan Johan het hier in zijn eerste thread van deze topic doet/deed.
Kan dan ook alleen toevoegen dat ik het geheel met hem eens ben, iets dat men ook al eerder in diverse topics van mij heeft kunnen vernemen.
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

ik sluit mij geheel aan bij mooyman en johan.
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Re: To buy Replica or not to buy replica, That's the questio

Bericht door jeroen1944 »

johan willaert schreef:
antwerpx schreef:voel je vrij om over het al dan niet gebruik van repro een nieuw topic te openen.
De meningen over het gebruik van repro voor het completeren van mannequins zijn hier nog al verdeeld.

Terwijl ik het gebruik van repro-items voor het re-enacten alleen maar kan aanmoedigen, vind ik het integreren van repro op mannequins een beetje "zichzelf bedriegen". Niet zelden zijn de repro items niet perfect gemaakt en kosten ze toch een serieuze hap uit je budget.
Wanneer het de bedoeling is, je repro te verkopen eens je het originele item gevonden hebt, heb je geen garantie dat je het ook daadwerkelijk terug zult kunnen verkopen voor de prijs die je eraan gegeven hebt.
Volgens mij hoeft je mannequin niet onmiddellijk compleet te zijn. Als je geen schoenen, broek enz vindt, of ze zijn te duur, dan is een buste de oplossing. Wil je, of kun je geen geld spenderen aan de duurdere items, kies dan een richting voor je collectie die je je wel kunt permitteren. Het verzamelen is geen wedstrijd, je hoeft niet de grootste te zijn!! Een collectie insignes, of een collectie helmen kan evenveel gedrevenheid en enthousiasme uitstralen als een collectie met 50 complete mannequins...
Elke verzamelaar verzamelt naar eigen interesse en/of vermogen. Ik ga daar tegenwoordig veel verder in dan vroeger. In het begin kocht ik een naakt vestje en naaide ik er zelf originele insignes op. Zelfs dat doe ik tegenwoordig niet meer. De jasjes blijven zoals ze zijn en er wordt niets aan toegevoegd of afgehaald. Dit geldt evenzo voor markeringen, enz....

Replica is OK en zeer handig voor re-enactment. Ik vind het alleen jammer dat de meeste repro-items zo duur zijn. Als je als re-enactor een compleet-setje samenstelt, ben je al gauw enkele honderden Euro's kwijt. Als je dit geld zou spenderen aan originele items, dan heb je toch weer wat meer kans om je mannequin te completeren. En de waarde van originele items blijft stijgen. De discussie hierover is al genoeg gevoerd en de tijd heeft uitgewezen dat sedert de jaren 60 de prijzen allen maar gestegen zijn. Wat er binnen enkele jaren met al het re-enactment spul gaat gebeuren is nog maar de vraag.

Ik begon te verzamelen in 1976, toen er nog massa's materiaal voorhanden was. Ik was toen 10 jaar en had ook niet de financiële middelen om pakweg een US Para te kopen, die waren toen ook al duur. Dit kwam gaandeweg....

Ik heb nooit geld gespendeerd aan replica; re-enacten deed ik met origineel spul (ja, ik sta er nog versteld van !!!) en toen ik merkte dat het originele materiaal duurder werd ben ik met re-enacten gestopt. Dit was mijn keuze. Ik moedig re-enactors aan om replica te gebruiken, maar ze moeten eerlijk zijn met zichzelf. Sommigen laten zich gewoon iets wijs maken door gehaaide dealers. Ze geven tientallen en of honderden Euros uit aan items waarvan ze eigenlijk wel weten dat het fake is, maar dit niet willen toegeven.
Als ik zie dat een replica US-hemd ongeveer 100Euro kost, dan vraag ik mij af wie er het gekst is, de handelaar of de koper...

Het blijven twee verschillende werelden: de verzamelaar en de re-enactor. Als je beiden doet, dan vind ik dat je dit een beetje gescheiden moet houden..... de verzameling binnen in display, mannequin of buste en het re-enactment materiaal in je kist klaar om op weekend te vertrekken.....

Just my 2cts.....

Johan
Inderdaad Johan, volledig mee eens beter iets niet kopen dan een replica en jezelf voor de gek houden. Het gaat jezelf op een moment toch vervelen, en dan doe je het toch weer weg! Zonde van je geld, kun je beter langer wachten en dan iets echts kopen!

:( :(
LAHsoldier12
Lid
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 04 sep 2004, 21:15
Locatie: De Meern (utrecht)

Bericht door LAHsoldier12 »

stel nou voor je bent nog een jonge verzamelaar, je hebt bijna alles bij elkaar en je meot bijv. nog een jasje van 500 euro kopen. Dan is het toch ook mogelijk om tijdelijk een repro te lopen. Maar ja ieder zijn eigen mening;)
Verwunden mein Herz mit eintönige Mattigkeit
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

Ja dat klopt, als je het dan maar goedkoop kunt kopen, anders kun je beter doorsparen, als het replica bv 200 kost!
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Zelfs dan niet....

Dan spaar je beter die 200 en dan heb je al bijna de helft van het bedrag voor het originele.....

Johan
29th Let's Go!!!!!
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Zelfs dan niet....

Dan spaar je beter die 200 en dan heb je al bijna de helft van het bedrag voor het originele.....

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

johan willaert schreef:Zelfs dan niet....

Dan spaar je beter die 200 en dan heb je al bijna de helft van het bedrag voor het originele.....

Johan
Inderdaad, ook heb je de mogelijkheid om je op een ander onderdeel van het WWII verzamelen te richten.
Bij voorbeeld het verzamelen van de nu nog betaalbare items zoals de goedkopere medailles of uitrustingstukken.
Verzamel waardig is repro altijd weg gegooid geld daar het later moeilijk tot niet verkoopbaar is.
Collector of uniforms of the enemy
Plaats reactie