D-day geografen

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
fantablikje
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 dec 2004, 09:14
Locatie: Neverland

D-day geografen

Bericht door fantablikje »

Ik maak een werkstuk over D-day, ik ben een geograaf, en moet de volgende vragen beantwoorden, kan iemand me ermee helpen? alvast bedankt!

1.Bedenk waar een geschikte landingsplaats aan moet voldoen. Wat is de definitie van een goede landingsplaats?

2.Onderzoek de Nederlandse kust op basis van je eisenpakket.

3.Maak een keuze waarbij je deze keuze onderbouwt en kan verdedigen.
:)
hallo beste lezer, ik heb veel vragen over D-day als iemand mij ermee kan helpen, meld het mij aub.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Lijkt me een interessant en boeiend werkstuk!

Een goede landingsplaats is in de eerste plaats een lokatie waar de getijdenwisseling niet te sterk is. Verder is het ook mooi meegenomen dat die plaats zo kort mogelijk bij een potentiële inschepingplaats ligt.....en niet te vergeten: er moet zo weinig mogelijk tegenstand zijn in de eerste fasen van de landing (dus rekening houden dat er niet teveel sterke divisies dicht achter de landingsplaats mogen liggen).
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Het moet een centrale/strategische ligging hebben, en het achterland moet geschikt zijn voor het offensief: vlak, niet te drassig, geen hoger geldegen delen in de buurt etc. Dit heeft ook te maken met de verdedigbaarheid. Enkele kilometers landinwaarts in Normandië begon de zgn. "bocage": een landschap van kleine weides begrenst met dikke heggen, kleine verzonken wegen etc. Dat is ideaal terrein voor de verdediging om hinderlagen te leggen. Wat er gebeurt als een landingsterrein omringt is door hoger terrein zie je aan de landing van Anzio: de Duitsers hadden de heuvels rondom volgestouwd met artillerie, en de Amerikanen moeten landen op een gebied dat ideaal was als schietschijf. Ze zijn er dan ook bijna vanaf geschoten. Als ik een landingsgebied aan de NL kust moet bekijken zou ik eens goed kijken naar het gedeelte tussen Den Haag en Hoek van Holland, en evt. als secundair gebied het stuk ten zuiden van Hoek van Holland om de Nieuwe waterweg veilig te maken voor schepen. :wink:

Grtn

David
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Invasie op een door de vijand bezet overzees gebied.
Ik ben geen strateeg, maar de volgende gedachten komen bij mij op:
  • Een bruggehoofd moet zonder te grote risico's gevestigd kunnen worden en moet goed te verdedigen zijn met de landingsmacht.
  • De bevoorradingsmogelijkheid van het bruggehoofd moet goed zijn. Alleen luchtaanvoer is meestal niet voldoende, tenzij een vliegveld in bezit is dat niet aangevallen kan worden door de vijand. Een haven is essentieel om een invasiemacht te kunnen ondersteunen als vanuit het bruggehoofd uitbreidingen plaats vinden.
  • Het land achter het bruggehoofd moet begaanbaar zijn. De vijand moet zich moeilijk kunnen ingraven en het eigen leger moet goed te bevoorraden blijven. In Nederland met zijn vele kanalen en bruggen kan makkelijk een vertragingsoorlog gevoerd worden door bruggen op te blazen en land onder water te zetten.
  • Totale luchtsuperioriteit is noodzakelijk boven het bruggehoofd en boven de te veroveren gebieden.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Een van de belangrijkste zaken is de bodemgesteldheid van het strand.
Het is funest als voertuigen en manschappen in een blubber wegzakken.
Om deze reden zijn in de tweede wereldoorlog missies met onderzeeboten en duikers ondernomen om grondmonsters te nemen op de Franse kust.

Om op de vraag van de OP in te gaan, lijkt het me een hele toer om een landing op de Nederlandse kust uit te voeren.
Niet dat het strand niet geschikt zou zijn, maar wat er voor ligt.

Ik heb genoeg gevist om te weten dat er een sterke stroming staat langs de Nederlandse kust. Eerst is er een geul, en vervolgens kom je in erg ondiep water. Dat is knap lastig voor grote landingsboten van het type waar de geallieerden me voeren.
Soldaten zouden een klere-eind door het zeewater moeten waden.
Met alle gevolgen van dien.
Het strand dient zo kort mogelijk te zijn. om het aantal gesneuvelden te beperken.

Als ik een landing op de Nederlandse kust zou moeten organiseren, dan had ik toch het liefste de beschikking over Amerikaanse hovercrafts ;)
Een paar van die dingen is al genoeg om de regering in Den Haag in een klap te overrompelen, met de Koningin erbij.. :roll:
Laatst gewijzigd door Ioannis op 08 dec 2004, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Op het internet is genoeg daar over te vinden, denk maar eens aan de eerste mislukte Brits/Canadese landing op de Franse kust bij Dieppe!!
Daar hebben de gealieerden veel geleerd hoe vooral een amfibische landing niet uit te voeren, de haven werd zwaar verdedigd en hoewel er ook tanks ingezet waren door de gealieerden werden die al vrijwel meteen uitgeschakeld omdat ze vast kwamen te zitten op het strand!!
Bij die operatie is dus alles fout gegaan en daar van hebben de Britten veel geleerd en met het plannen van operation "Overlord" hebben zij die lessen toegepast!!
Kijk maar eens naar de type tanks die de Britten en Amerikanen hebben ingezet tijdens D-day, en dan bedoel ik de D-D tanks b.v. en de Britse versies van funny tanks!!
Een nog belangrijker aspect is het gebruik van luchtlandingstroepen tijdens de invasie, deze moesten voor de bestorming van de stranden belangrijke doelwitten uitschakelen zoals bruggen en bunkers, en de weg vrij houden voor de oprukkende troepen die van de stranden afkomen!
Dan nog het haven aspect, zo gauw jij een bruggehoofd hebt gevormd moet jij je troepen constant kunnen bevoorraden, de geallieerden hadden hun eigen havens mee genomen "Mulberry" en die hebben de life line voor de troepen opengehouden, de Duitsers hadden namelijk alle andere havens zwaar gefortificeerd, Cherbourg werd als eerste haven op de Duitsers veroverd maar de Duitsers hadden de haven instalaties opgeblazen en schepen laten zinken bij de haven ingang, zo was Cherbourg totaal 'Useless" tot dat de engineers de boel hadden vrij gemaakt en dat ging maanden duren!!
De geallieerden hadden nog een slim plan uitgevoerd, een "diversion",
in Engeland waren nep invasie legers bedacht en werden fake tanks en vliegtuigen gemaakt van hout of rubber en die werden rond de Engelse kust tegen over Calais opgesteld.
Nep Engelse eenheden wisselde berichten uit met elkaar om de Duitsers te misleiden.
Daarom geloofden de Duitsers dat de invasie bij Pas de Calais zou komen, dat was nou eenmaal de kortse route over zee, daarom werd die ook zwaar verdedigd door bunkers en ze hadden hun panzerdivisies daarom ook achter gehouden rond om dat gebied.
Toen de invasie vol aan de gang was dachten de Duitsers dat het om een afleidingsmanouvre ging en Pas de Calais nog steeds de hoofdmacht zou landen van de gealieerden, daarom werden de panzers nog niet naar Normandie gedeligeerd, hier hadden de gealieerden de Duitsers dus mooi misleid en door het vast houden van de panzers hebben de geallieerden dus een sterk bruggehoofd kunnen vormen en behouden.
Maar de gealieerden konden de invasie niet uitvoeren als zij geen baas waren geweest in het luchtruim boven het doelgebied en verder landinwaarts, de zware bommenwerpers die Duitsland bestookten werden nu ingezet om doelen in Frankrijk aan te vallen zoals vliegvelden en rangeerterreinen,spoorwegen,communicatie etc etc., de Duitse Luftwaffe werd steeds verder in het nauw gedreven, zeker met de komst van de lange afstands jagers de Mustangs (P-51), de Britse Hawker Typhoons en Tempests bestookten de Duitsers met hun rockets en zaaiden dood en verderf op de wegen en vaarwegen rondom het doelgebied en verder!!
Nog een factor die de gealieerden goed deed was het scheepsgeschut,die konden namelijk kilometers landinwaarts vuursteun geven en Duitse troepen die aan het ontvangende eind zaten vreesden dit wapen het meest!!
Kijk ook naar de inasie in Walcheren op internet!!!
Nou ik denk dat je nu wel genoeg info hebt verzameld op dit forum topic om je werkstuk te maken :roll:
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Verder is een goed verzets, informatie en spionnennetwerk in het gebied waar je wilt invallen belangrijk.
NDG
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 nov 2004, 22:54
Locatie: Zierikzee

Bericht door NDG »

Als aanvulling wat er reeds in eerdere postings is genoemd, zou ik eerst eens kijken naar de nadering van de kust, (praat eens met een collega hydrograaf) afstand (met risico gekelderd te worden) diepte van het water (ligging van geulen en banken) en dan uiteraard in relatie tot ligging t.o.v. havens (liaison). Pak er ook wat zeekaarten bij van die datum.

Kees 8)
fantablikje
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 dec 2004, 09:14
Locatie: Neverland

Re: D-day geografen

Bericht door fantablikje »

deze lap tekst is extra info, misschien handig als je me wilt helpen, ALVAST VEEL DANK VOOR DE HULP!


D-day

Setting:
Het is mei 1944 de Tweede Wereldoorlog is in volle gang. De oorlog lijkt ten gunste van de Geallieerden uit te vallen. De Geallieerden zijn vastbesloten om Europa te bevrijden van de Duitse troepen. Hun doel is om uiteindelijk Hitler ten val brengen.
Om de Duitse troepen uit Europa te slaan willen ze een invasie op de Noordzee kust. De Geallieerden zijn bezig in hun voorbereiding om een landing op het Europese vaste land voor te bereiden. Ze willen een grootscheepse invasie plannen. In een grote kazerne wordt het plan van de invasie uitgedacht door een groep strategen. Er zijn echter nog al wat meningsverschillen tussen de strategen.
Montgomery de opperbevelhebber van de Engelsen en Eisenhower zijn tegenpool bij de Amerikanen besluiten dat de groep strategen moet worden gesplitst in tweeën. Een eis waar niet aan mag worden getornd is dat de invasie op de kusten van Nederland moet plaatsvinden. Door de twee groepen beide een invasieplan te laten ontwikkelen, hopen Montgomery en Eisenhower dat er een goed plan wordt ontwikkeld waarbij het aantal doden aan Geallieerde zijde zo laag mogelijk uitvalt.
De twee groepen strategen hebben nog al wat problemen op te lossen om ervoor te zorgen dat er een succesvolle landing kan plaatsvinden. De twee groepen strategen worden in verschillende kazernes ondergebracht zodat ze onafhankelijk van elkaar een plan maken om de Nederlandse kust binnen te vallen. De posities van de Duitsers is gelijk aan die van 1 juni 1944.

De opdracht:
Ontwerp een invasieplan voor de Nederlandse kust. De situatie en middelen zijn gelijk aan die van 1944


fantablikje schreef:Ik maak een werkstuk over D-day, ik ben een geograaf, en moet de volgende vragen beantwoorden, kan iemand me ermee helpen? alvast bedankt!

1.Bedenk waar een geschikte landingsplaats aan moet voldoen. Wat is de definitie van een goede landingsplaats?

2.Onderzoek de Nederlandse kust op basis van je eisenpakket.

3.Maak een keuze waarbij je deze keuze onderbouwt en kan verdedigen.
:)
hallo beste lezer, ik heb veel vragen over D-day als iemand mij ermee kan helpen, meld het mij aub.
fantablikje
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 dec 2004, 09:14
Locatie: Neverland

Re: D-day geografen

Bericht door fantablikje »

fantablikje schreef:deze lap tekst is extra info, misschien handig als je me wilt helpen, ALVAST VEEL DANK VOOR DE HULP!
graag wil ik duidelijke taal met niet TEVEEL moeilijke woorden, minstens 1 A-4tje voor alles.

Degene die mij dit kan bezorgen zal ik zeer dankbaar zijn. Ik zal op mijn sites brainbox.zernike.nl en http://www.zernike.nl linken maken naar deze site/forum en een artikeltje schrijven over de helper van mijn vragen.

ik heb voorbeelden nodig van goede antwoorden zodat ik die aan de leerlingen kan laten zien.

D-day

Setting:
Het is mei 1944 de Tweede Wereldoorlog is in volle gang. De oorlog lijkt ten gunste van de Geallieerden uit te vallen. De Geallieerden zijn vastbesloten om Europa te bevrijden van de Duitse troepen. Hun doel is om uiteindelijk Hitler ten val brengen.
Om de Duitse troepen uit Europa te slaan willen ze een invasie op de Noordzee kust. De Geallieerden zijn bezig in hun voorbereiding om een landing op het Europese vaste land voor te bereiden. Ze willen een grootscheepse invasie plannen. In een grote kazerne wordt het plan van de invasie uitgedacht door een groep strategen. Er zijn echter nog al wat meningsverschillen tussen de strategen.
Montgomery de opperbevelhebber van de Engelsen en Eisenhower zijn tegenpool bij de Amerikanen besluiten dat de groep strategen moet worden gesplitst in tweeën. Een eis waar niet aan mag worden getornd is dat de invasie op de kusten van Nederland moet plaatsvinden. Door de twee groepen beide een invasieplan te laten ontwikkelen, hopen Montgomery en Eisenhower dat er een goed plan wordt ontwikkeld waarbij het aantal doden aan Geallieerde zijde zo laag mogelijk uitvalt.
De twee groepen strategen hebben nog al wat problemen op te lossen om ervoor te zorgen dat er een succesvolle landing kan plaatsvinden. De twee groepen strategen worden in verschillende kazernes ondergebracht zodat ze onafhankelijk van elkaar een plan maken om de Nederlandse kust binnen te vallen. De posities van de Duitsers is gelijk aan die van 1 juni 1944.

De opdracht:
Ontwerp een invasieplan voor de Nederlandse kust. De situatie en middelen zijn gelijk aan die van 1944


fantablikje schreef:Ik maak een werkstuk over D-day, ik ben een geograaf, en moet de volgende vragen beantwoorden, kan iemand me ermee helpen? alvast bedankt!

1.Bedenk waar een geschikte landingsplaats aan moet voldoen. Wat is de definitie van een goede landingsplaats?

2.Onderzoek de Nederlandse kust op basis van je eisenpakket.

3.Maak een keuze waarbij je deze keuze onderbouwt en kan verdedigen.
:)
hallo beste lezer, ik heb veel vragen over D-day als iemand mij ermee kan helpen, meld het mij aub.
Plaats reactie