hoe zit het nou met het ijzeren grodijn???

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
tas
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 dec 2004, 16:47

hoe zit het nou met het ijzeren grodijn???

Bericht door tas »

hooi,

ik moet voor school een presentatie houden over het ijzeren grodijn.
ik ben al een tijdje aan het zoeken, maar een aantal dingen heb ik nog niet kunnen vinden, zouden julie mij kunnen helpen met deze vragen??

waarom kwam het ijzeren grodijn nou precies?
waarom was er dan de berlijnse muur?
hoe heeft stalin ervoor gezorgt dat hij het ijzeren gordijn kon neerzetten?
waarom was de berlijnse muur een belangrijk stuk van het ijzeren gordijn?

het ijzeren grodijn is op een bepaald moment verdwenen nadat een hongaar er een gat in had gemaakt ofzo allemaal een beetje vaag, weten jullie hoe het nou kwam dat het ijzeren grodijn viel?

alvast heel erg bedankt much love tas
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Volgens mij ben je een beetje in de war. Het IJzeren Gordijn is geen daadwerkelijk bouwwerk dat mensen tegen moest houden. IJzeren Gordijn slaat op een uitdrukking van Winston Churchill, die zei dat Europa door een ijzeren gordijn werd verdeeld na WOII. Het IJzeren Gordijn waar jij het over hebt is een 'gewone' afrastering van het grensgebied bestaande uit prikkeldraad en controleposten.

Ik moet nu eten, maar vanavond zal ik eens kijken of ik je wat meer kan vertellen!!
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Re: hoe zit het nou met het ijzeren grodijn???

Bericht door Peter M »

tas schreef:waarom was de berlijnse muur een belangrijk stuk van het ijzeren gordijn?
Berlijn was een eilandje in het midden van het door Rusland bezet gebied, en werd doormidden gesneden door de Berlijnse muur, in het sooten de DDR (communistisch), in het westen het door de westelijke geallieerde bestuurd gebied (kapitalistisch). Het westelijke deel van Berlijn was verbonden met West-Duitsland door een smalle corridor, die de Russen een tijdje gesloten hebben om te provoceren. Als antwoord daarop werd de 'Berliner Luftbrucke' (Berlijnse luchtbrug) ingelegd door het Westen (om W-Berlijn te bevoorraden).
De muur was zo belangrijk omdat het 'gordijn' hier recht door een wereldstad liep (in het begin nog niet echt via een muur gescheiden)...denk ik

het ijzeren grodijn is op een bepaald moment verdwenen nadat een hongaar er een gat in had gemaakt ofzo allemaal een beetje vaag, weten jullie hoe het nou kwam dat het ijzeren grodijn viel?
Het is niet door één gebeurtenis opgeklaard, er was al langer wat aan het broeien in het Oostblok, solidarnösc dat de kerk aan populariteit deed inwinnen in bezet Polen, de Sowjeteconomie die mank liep, enz.
tas
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 dec 2004, 16:47

Bericht door tas »

je hebt gelijk het was inderdaad gewoon een afratsering!
Laatst gewijzigd door tas op 14 dec 2004, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
tas
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 dec 2004, 16:47

Re: hoe zit het nou met het ijzeren grodijn???

Bericht door tas »

Het is niet door één gebeurtenis opgeklaard, er was al langer wat aan het broeien in het Oostblok, solidarnösc dat de kerk aan populariteit deed inwinnen in bezet Polen, de Sowjeteconomie die mank liep, enz.
ik begrijp dit niet, kun je het wat meer uitleggen?
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Het is niet uitsluitend omdat één iemand een gat in de muur maakte dat meteen het hele gordijn (spreekwoordelijk gezien dan) viel.
Het Oostblok is al in de jaren '80 beginnen vallen, de paus kwam op bezoek in Polen en gaf de Polen hoop. De kerk werd er steeds populairder en het communisme minder populair.
Overal in het Oostblok begon men steeds materialistischer te worden, terwijl de schamele productiecapaciteit van Rusland die kapitalistische honger niet kon stillen.
Links en rechts begonnen dan het ongenoegen boven te komen om uiteindelijk tot een climax te komen in '89.
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

De uitspraak van Winston Chruchill: There lies an iron curtain. From Stattin till Triëste.

Met de bouw van de eigenlijke muur werd pas tijdens de nacht van 13 augustus 1961 begonnen.

Polen was de eerste die zich van het communisme 'ontdeed' daarna kwamen Hongarije en Bulgarije (geweldloze en Fluwelen revolutie) daarna de DDR (net na het feest van 40 jaar DDR!) ook al geweldloos, de grenswachters wisten gewoon niet wat ze moesten doen. (een jaar later werden deze twee delen DDR (Deutsche Demokratische Republik : Oosten) en de BRD (Bundesrepublik Deutschland) weer herenigd.

Enkel in Roemenië liep de 'revolutie' niet van een leien dakje (denk maar aan Ceaucescou) deze liet geen telivisie beelden binnen, en censureerde alle nieuwsberichten. Het is daar allemaal begonnen in de havenstat (naam ontschiet me even) en zo overgewaaid naar de hoofstad)

Het vallen van al deze staten is allemaal te wijten aan Gorbatsjov die de Brezjnevdoctrine afschafte en Glasnost (openheid) en Perestroika (hetstructurering) en Nieuw Denken pleite. met de Goelags was het ook gedaan.
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

De complete toespraak van Churchill;
From Stettin in the Baltic to Trieste in the Adriatic an iron curtain has descended across the Continent.

het 'IJzeren Gordijn'
Afbeelding

De Berlijnse Muur;
Afbeelding
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Narcolepticus schreef:Het is daar allemaal begonnen in de havenstat (naam ontschiet me even) en zo overgewaaid naar de hoofstad

Het vallen van al deze staten is allemaal te wijten aan Gorbatsjov die de Brezjnevdoctrine afschafte en Glasnost (openheid) en Perestroika (hetstructurering) en Nieuw Denken pleite. met de Goelags was het ook gedaan.
In Roemenië begon het in Timisoara, later ook in Boekarest en de rest van Roemenië.

Het vallen van het Oostblok is inderdaad te wijten aan Gorbatsjov. Gorbatsjov zwakte het oude Communistische systeem af en bracht er enkele Kapitalistische elementen voor in de plaats. Zelf wijt Gorbatsjov het falen van Glasnost en Perestrojka aan de stroomversnelling waarin de veranderingen werden doorgevoerd. Het is nooit zijn doel geweest de Sovjet Unie tot de grond toe af te breken, sterker nog, Gorbatsjov heeft altijd geprobeerd om de gesprekken tussen de verschillende lidstaten op gang te houden en zo te voorkomen dat zij zich zouden afscheiden van de USSR.

Omdat in enkele plaatsen de nationalistische gevoelens sterk op kwamen (Polen, Oekraïne, Georgië, Kaukasus) stond Gorbatsjov voor de belangrijkste keuze die hij als Secretaris-Generaal van de CPSU heeft moeten maken; sturen we troepen om de opstand neer te slaan of proberen we het door middel van gesprekken. Gorbatsjov koos om geen troepen te sturen.

De nationalisten kregen door dat Moskou geen troepen zou sturen en organiseerden meer en meer protesten. De Russificatie die de USSR sinds Stalin heeft gepropageerd moest volgens de nationalisten worden afgeschaft. Er moest vrijheid voor alle volkeren komen, wat inhield dat deze landen zich van de Sovjet Unie af zouden scheiden. Toen het nationalistische vuur eenmaal brandde was er voor de USSR geen houden meer aan. Overal ontstonden demonstraties en de val van het gordijn was al zo goed als een feit.

Het is overigens een staaltje klasse-propaganda van het Westen om Gorbatsjov af te schilderen als een man die het kwade van de Sovjet Unie in heeft gezien en zijn hele leven heeft geprobeerd om het Empire of Evil te ontmantelen. Na de val was Gorbatsjov overal de gevierde man, terwijl hem eigenlijk een enorme fout was aan te rekenen. Het was immers niet zijn bedoeling, de gebeurtenissen liepen uit de hand en hij was niet in staat ze te voorkomen.
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Neen, in plaats van een samenhang te creeren kwam er desintegratie in de plaats.
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Narcolepticus schreef:Neen, in plaats van een samenhang te creeren kwam er desintegratie in de plaats.
Hoe bedoel je dat en op welke manier verschilt dat dan van mijn stukje?
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Ik bevestig gewoon hetgeen je zei :)
Meer bedoelde ik daar niet mee Zhukov
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Tja...

Duitsland was maar al te happig om zich te herenigen.
In de personen van Genscher en Kohl.

Toen dat te gebeuren stond, wist ik dat het de economie in West Duitsland een enorme klap zou geven.
Die zijn ze in feite nog steeds niet te boven gekomen.

Op de zelfde manier zou Nederland een enorme deuk oplopen, als wij ons nu met Nederlands België zouden herenigen.
Niet doen dus!

Verder heeft Duitsland ook aan de wieg gestaan van de oorlog in Yougoslavië. Stukje revanchisme van bepaalde lieden als Genscher was meer dan voldoende om heel Yougo in de hens te steken.

Het heeft niet veel gescheeld, of Rusland was in conflict geraakt met Navo troepen. Dan zou je de poppen helemaal aan het dansen hebben gehad!

Verder is het een raadsel, hoe ik het mijn kleinkinderen uit moet leggen.
De Navo werd immers gesteund door Al Qaeda strijders.
Het UCK werd gefinancierd door Arabisch kapitaal.

En die lui stonden in de tweede wereldoorlog ook aan de kant van de Duitsers.
Een oom van Yasser Arafat is immers toen nog bij Nonkel Adolf op bezoek geweest ..

Milosevic?

Tja... Een stom rund.
Servië zou erg weinig moeite hebben moeten doen, om de sympathie van West Europa te winnen. Dat hebben ze totaal verprutst door toedoen van Milosevic en al die andere tweederangs mannetjes.
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Ioannis schreef:Tja...

Duitsland was maar al te happig om zich te herenigen.
In de personen van Genscher en Kohl.
En Bundskansler Brandt?
eagle
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 17 dec 2004, 15:26

Bericht door eagle »

De aanduiding IJzeren gordijn werd door Joseph Goebbels op 23 februari voor het eerste gebruikt in het tijdschrift "Das Reich".

Winston Churchill heeft de uitdrukking overgenomen in een telegram op 12 mei 1945 aan de Amerikaanse president Truman, op 6 maart 1946 zei hij in Fulton, Missouri:

From Stettin in the Baltic to Trieste in the Adriatic an Iron Curtain has descended across the Continent. Behind that line lie all the capitals of the ancient states of Central and Eastern Europe. Warsaw, Berlin, Prague, Vienna, Budapest, Belgrade, Bucharest and Sofia; all these famous cities and the populations around them lie in what I must call the Soviet sphere, and all are subject, in one form or another, not only to Soviet influence but to a very high and in some cases increasing measure of control from Moscow.
(5. März 1946, Fulton, Missouri)
Plaats reactie