De geografen, HELP AUB

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
fantablikje
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 dec 2004, 09:14
Locatie: Neverland

De geografen, HELP AUB

Bericht door fantablikje »

Ik zou dolgraag willen dat iemand hier mij mee helpt. Help mij aub!

Ik heb hier al eerder wat over gepost maar volgens mij was het niet duidelijk dat het over nederland ging, daarom post ik mijn onderwerp nog 1 keer duidelijk:

D-Day

Setting:
Het is mei 1944 de Tweede Wereldoorlog is in volle gang. De oorlog lijkt ten gunste van de Geallieerden uit te vallen. De Geallieerden zijn vastbesloten om Europa te bevrijden van de Duitse troepen. Hun doel is om uiteindelijk Hitler ten val brengen.
Om de Duitse troepen uit Europa te slaan willen ze een invasie op de Noordzee kust. De Geallieerden zijn bezig in hun voorbereiding om een landing op het Europese vaste land voor te bereiden. Ze willen een grootscheepse invasie plannen. In een grote kazerne wordt het plan van de invasie uitgedacht door een groep strategen. Er zijn echter nog al wat meningsverschillen tussen de strategen.
Montgomery de opperbevelhebber van de Engelsen en Eisenhower zijn tegenpool bij de Amerikanen besluiten dat de groep strategen moet worden gesplitst in tweeën. Een eis waar niet aan mag worden getornd is dat de invasie op de kusten van Nederland moet plaatsvinden. Door de twee groepen beide een invasieplan te laten ontwikkelen, hopen Montgomery en Eisenhower dat er een goed plan wordt ontwikkeld waarbij het aantal doden aan Geallieerde zijde zo laag mogelijk uitvalt.
De twee groepen strategen hebben nog al wat problemen op te lossen om ervoor te zorgen dat er een succesvolle landing kan plaatsvinden. De twee groepen strategen worden in verschillende kazernes ondergebracht zodat ze onafhankelijk van elkaar een plan maken om de Nederlandse kust binnen te vallen. De posities van de Duitsers is gelijk aan die van 1 juni 1944.

Opdrachtgever:
Montgomery en Eisenhower

De opdracht:
Ontwerp een invasieplan voor de Nederlandse kust. De situatie en middelen zijn gelijk aan die van 1944.

Samenstelling groepen:
-geografen.

Ik ben de Geograaf bij de geograaf horen de volgende vragen:

De geografen:
1.Bedenk waar een geschikte landingsplaats aan moet voldoen. Wat is de definitie van een goede landingsplaats?
2.Onderzoek de Nederlandse kust op basis van je eisenpakket.
3.Maak een keuze waarbij je deze keuze onderbouwt en kan verdedigen.
4.Presenteer je bevindingen aan de hand van een maquette.


Ik zou graag uitgebreide antwoorden willen en een gebied genoemd waar je eventueel zou kunnen landen toendertijd!
:)
hallo beste lezer, ik heb veel vragen over D-day als iemand mij ermee kan helpen, meld het mij aub.
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Ga je voor aanvoerder van een divisie ofzo? De vraag is niet echt duidelijk, wat moet je weten? Moeten wij een maquette gaan bouwen?
Jr.
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Het eerste gedeelte is een inleiding met wat voor middelen en wat voor doel de invasie gehouden zal zijn.

Het is nu aan de geograaf om een geschikte landingsplek te zoeken.
Waar kan men het beste de landingsboten het strand op laten varen om zo snel mogelijk door te stoten naar de rest van bezet Europa.

Dus als jij een invasie gaat plannen in Nederland. Waar zou je dat doen?

Rekening houden met grondsoort (zand, steen in verband met je materiaal), wegen die achter het strand liggen (zo snel mogelijk van het strand het land in), mogelijk Duitse verdedingsbolwerken (zwaar verzet veel doden), steden die in de buurt liggen (kunnen mogelijk de opmars belemmeren, maar ook een goede uitval bassis zijn), steilte van de duinen (ook weer om zo snel mogelijk van het strand te komen).


Als ik jouw was zou ik achter wat kaarten van die tijd gaan en kijken waar er bekend was dat er Duitse stellingen waren. Hoe de wegen liepen en wat voor materiaal je in het begin zou mee nemen voor de invasie, zodat je met die kaarten (lucht foto's) al enkele moegelijke goede plekken kunt uitzoeken.

Denk ook niet alleen aan die ene dag dat de invasie er is. De strijd zal enkele dagen duren voor dat er een stevige bassis is gevormt.

Dus hoe zit de omgeving in een straal van laten we zeggen 50 kilometer er uit? Ook weer denkende aan de Duitse stellingen en mogelijk snel ter plaatsen laten komen van verse Duitse troepen.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Een kusthaven is erg belangrijk voor de aanvoer.
Als je een bestaande haven wil gebruiken, moet je deze in handen krijgen voordat de vijand grootschalige schade berokkend aan de havens. Als je een haven wil bouwen, moet je diepe vaargeulen hebben voor de kust en voldoende wegen achter de kust.

Rotterdam en Den Helder lijken me goede havens. Nadeel van Den Helder is dat er geen mogelijkheid is om van daar uit snel uit te breken; of over de smalle afsluitdijk of door het drassige en kanaalrijke Noord-Holland via Amsterdam. Vanuit Rotterdam heb je veel meer uitvalsmogelijkheden, maar blijf je beperkt door de waterwegen in Nederland.

Hoe wil je je legers door Nederland laten optrekken? Via Brabant ten zuiden van de rivieren of door Utrecht en Gelderland ten noorden van de rivieren of helemaal in het noorden door Friesland en Groningen?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

sorry maar om echt eerlijk te zijn is Nederland een echte rotplek om aan land te komen teveel afhankelijkheid van bruggen en de mogelijkheid om half het land onder water te zetten mits het openen van enkele sluisjes dus daarom mss ook de reden dat de geallieerden kozen voor frankrijk tijdens WOII
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Marc 82 Recon schreef:sorry maar om echt eerlijk te zijn is Nederland een echte rotplek om aan land te komen
Mee eens, maar ik geloof dat de keuze om in Nederland te landen niet ter discussie stond.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

De opdracht luid dus.

De geallieerde willen in Nederland aan wal komen. Waar is dat het beste te doen?

Men moet dus van uitgaan van de situatie toen. NIET van nu. En dat het beter was de invasie in Frankrijk te plannen weten we. Maar dat is dus niet de opdracht.

Dus kies nu het minst slechtste van het slechtste landingsgebied dat Nederland heeft te bieden. En waarom daar.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

In Nederland landen, waarschijnlijk heb je dan als doelstelling om direct door te stoten richting Duitsland? In dat geval ben je kwetsbaar voor aanvallen vanuit het zuiden op je aanvoer en haven, aangezien zich Duitse troepen in Belgie en Frankrijk bevinden.

Wellicht is het dan een idee om in eerste instantatie boven de rivieren te landen en tijdens de landing alle bruggen in te nemen door luchtlandingstroepen of ze op te blazen oid. In ieder geval om te voorkomen dat Duitse tankdivisies zich gemakkelijk richting je landingsplaats kunnen begeven.

Op het moment dat een bruggehoofd goed gevestigd is kan ook richting het zuiden een aanvallende beweging gemaakt worden, indien nodig. In ieder geval is landen in Nederland een gecompliceerde zaak.

In het zuidelijke deel en randstad gebied van Nederland was al flink gewerkt aan de verdediging. Wellicht dat daarom landen in het Noorden het zinnigst zou zijn.

Ikb en geen expert moet ik zeggen, maar misschien kunnen we samen eens discussieren en komen we ergens. Een erg interessante vraag namelijk!
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

is zeer intressant en heb er al tijdje over aan het denken geweest na de eerste keer deze vraag gesteld is en ben tot de conclusie gekomen dat het heel veel mensenlevens zou kosten en een 50 / 50 kans heeft om te slagen aangezien de opdeling van nederland door zijn waterwegen
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Denk ook aan de zeestromen! Met lichte landingsboten moet je op een punt landen waar de stroming óf het zwakst is, óf in je voordeel staat.
(In Normandië dreven veel landingsvaartuigen door de stroming te ver af, waardoor veel eenheden niet op de juiste plaats landen.)
Een invasie op de kust van Friesland en Groningen lijkt me uitgesloten, omdat je dan over de Waddenzee moet die om de zes uur droog staat. (Niet bepaald ideaal voor je aanvoer :wink: )
Zorg er daarnaast voor dat het directe achterland van je landingszone boven NAP ligt.
Persoonlijk zou ik de 'Seaborne' invasie combineren met een grote 'Airborne' operatie. Airborne kan dan diverse zwakke punten, zoals sluizen en bruggen, veiligstellen om een snelle opmars vanaf de stranden mogelijk te maken. Ik denk dat dit bij een invasie in Nederland absoluut noodzakelijk is.
Zeker is volgens mij wel dat de landing op de kuststrook tussen Den-Helder en Zeeuws Vlaanderen moet plaatsvinden vanwege het Waddenzee probleem.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
NDG
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 nov 2004, 22:54
Locatie: Zierikzee

Bericht door NDG »

De Zeeuwse eilanden, Goeree en Voorne komen evenmin in aanmerking, veraderlijk bankengebied, geisoleerd, geen verbinding met het achterland, geen grote havens nabij, innundaties en veelal een te slappe bodem voor zwaar transport. (Schouwen bleek trouwens onverwacht zwaar verdedigd)

Kees 8)
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

Sjoerd vergeet ook geen rekening te houden met de achterliggende duitse eenheden en de open rechterflank voor eenheden uit belgie

er zijn een paar havens waar het mogelijk is om een goede bevoorrading te doen dat is regio den helder, Ijmuiden en hoek van holland

nadelen van deze regio's

Den helder:
ligt heel ver noordelijk kan misgaan door aanvallen uit de regio Noorwegen en Duitse scheepvaart en als je daar aan land komt heb je het probleem dat je de waddenzee en het ijselmeer hebt

Ijmuiden:
te zwaar verdedigd met de bouwwerken rond dit plaatsje met daarbij nog een snelboothaven...

Hoek van holland:
veel waterwegen die overwonnen moeten worden waarbij bruggen heel belangrijk zijn


alsik militair strateeg zou zijn in die tijd zou ik operaties in Nederland helemaal van de kaart vegen aangezien het te moeilijk zou zijn met de diverse waterwegen die alles vermoeilijken

Voordelen:
deze drie plaatsen werden verdedigd op het land door reservedivisies maar je mag niet vergeten dat er ook een heel deel marinepersoneel zat voor het bemannen van de flak en marine kanonnen

Regio den helder werd verdedigd door het 347 reserve divisie
regio Ijmuiden door 16 Lw reserve divisie
en hoek van holland door de 719 reserve divisie het

maar er waren weinig tot geen panzerdivisies in de omgeving van deze drie plaatsen
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Goed, maar we *moeten* in Nederland landen. Als we dan toch ergens gaan landen, waar zouden we dat dan doen?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Naar mijn idee een landing op de strook tussen Hoek van Holland en even te noorden van Den Haag. De Rijn laat je eerst rechts liggen dit vormt een redelijke natuurlijke barriere tegen troepen uit Belgie en Frankrijk. Wel zul je de Rotterdamse haven moeten beveiligen en Voorne-Putten moeten bezetten. Na consolidatie van het bruggehoofd en inname van Den Haag en Rotterdam, kun je via de wegen richting Duitsland daarnaartoe optrekken met nog steeds de Rijn als beveiliging.
Ergens halverwege de grens met Duitsland trek je de Rijn over en vormt hier weer een bruggehoofd. Van hieruit en langs de Rijn maak je een grote tangbeweging om het Ruhrgebied. Daarna op naar Berlijn.
Gast

Bericht door Gast »

Er hebben landingen plaats gevonden in Nederland. Namelijk tijdens de slag om de Schelde. Landingen bij Biervliet, Baarland, Vlissingen en Westkapelle.
Voor de landingen bij Vlissingen en Westkapelle is er een uitvoerige studie gedaan om goede landingsplaatsen te vinden.
Dat is dus, onder andere, werk voor een geograaf. Wat je gaat doen als je eenmaal aan land bent is niet hun probleem.
Er kon gebruik gemaakt worden van de lessen die in Normandie geleerd waren.
Gebruikte methodes waren: luchtfoto’s, ondervragen vluchtelingen. En voor dit gebied bestonden natuurlijk goede kaarten.
De geselecteerde plaatsen werden vervolgen geïnspecteerd. Een gevaarlijke opdracht. De mensen die dat deden moesten er s’nachts landen, ongezien uiteraard, en dan beoordelen of het strand geschikt was voor een landing. Ze trachten dan ook meteen te beoordelen wat de toestand van de kustverdediging ter plaatse was.
Voor Westkapelle werd bovendien ontdekt dat een landing niet bij laag water kon plaatsvinden vanwege de zankbanken voor de kust.
Plaats reactie