SS

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gast

Bericht door Gast »

Harro schreef:Is Klaas weer een andere gast?
Ja want ik zit ook te wachten op gast zijn bronnen .
ook al weet ik dat jij gelijk hebt "HARRO" toch hoop ik dat mischien de gast ons wat nieuws kan vertellen met zijn bronnen .
maar hij zal ze wel niet waar kunnen maken.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Okay, dat je een ander bent leek al duidelijk maar even voor de duidelijkheid :)
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gast

Bericht door Gast »

Harro schreef:Okay, dat je een ander bent leek al duidelijk maar even voor de duidelijkheid :)
Oooo jij dacht dat ik gast was .
nou ik kan je vertellen dat ik hier meer dan 350 boeken over de SS heb en dat wat de gast schreef nog niet in MIJN BOEKEN BEN TEGEN GEKOMEN . mischien dat hij die fabeltjes boeken over de SS leest die ook zijn uitgeven zogenaamd door een SSer geschreven .
dat zijn dus die boekjes waar alles en dus ook alles een leugen is.
Gebruikersavatar
mario
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 27 jun 2004, 19:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door mario »

Ik volg dit ook al een tijdje, maar ik verwacht ook niet veel meer. Veel geschreeuw, weinig wol.
Help mee met het aanleggen van de Eerste Wereldoorlog boekendatabase.
http://www.boekenlijst1418.nl
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Nee, het was al duidelijk dat jij die gast niet was. Alleen met al die verschillende gasten is het soms wat vaag. De ene gast die op de andere reageert, etc. :)

Overigens zijn er wel degelijk boeken over de SS waarin deze fabeltjes voorkomen. Dergelijke auteurs, sommige omdat ze niet beter weten, slecht onderzoeken, klakkeloos dingen overschrijven, sommige omdat ze een agenda hebben of de mythe willen geloven, zorgen voor het voortbestaan van alle onzinnige fabeltjes.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gast

Bericht door Gast »

Misschien moeten Bart V en sjors-sjors dit topic even doorlezen?
Gebruikersavatar
Bart V
Lid
Berichten: 533
Lid geworden op: 06 apr 2007, 21:26
Locatie: Antwerpen

Re: SS

Bericht door Bart V »

Harro schreef:
Thomas Vancraeynest schreef:Kan er eens iemand exact uitleggen waarvoor SS staat
Schütz Staffel
Thomas Vancraeynest schreef:wat ze deden
Dat is een lang verhaal vanwege de complexe samenstelling van de SS. Alleen al de verdeling in Allgemeine-SS en Waffen-SS.
Thomas Vancraeynest schreef:wat hen zo speciaal maakte
De reputatie die de SS zo speciaal maakte staat op een paar peilers:
1) Van oorsprong was de SS een bewapende, politieke en raciale elite. Dit was slechts voor een korte tijd in de jaren dertig werkelijkheid en dan alleen voor slechts een zeer klein deel van de SS.
2) De mythe van de speciale, harde training van de SS t.o.v. de rest van de Duitse strijdkrachten. Inmiddels is afdoende aangetoond dat de training in de SS niet wezenlijk verschilde van de Heer.
3) De mythe van de superieure resultaten van de Waffen-SS t.o.v. de rest van het Duitse leger. Ook deze mythe is inmiddels voldoende ontkracht. Er was geen wezenlijk verschil tussen de prestaties van de Waffen-SS en de Heer.
4) De laatste mythe: die van de superieure uitrusting van de Waffen-SS. Ook deze hardnekkige mythe is ontkracht. Er was geen wezenlijk verschil tussen de Waffen-SS en de Heer. Ze kregen niet het nieuwste van het nieuwste en ze kregen geen andere wapens dan de rest van het Duitse leger.
Had onlangs een docu gezien en daar zag ik dat er eenheid was dat nog voor de Waffen-SS materiaal etc.. kreeg. Trouwens gisteren nog docu gezien van "Battle of the Bulge" ( Oude docu want Joachim Peiper leefde nog ) en daar waren mensen van de SS bij en ze vertelden dat zij voorrang kregen op materiaal/versterking dan de gewone soldaten die moesten wachten. Enfin de meeste soldaten van de Wehrmacht haatte de SS.
“Sweat saves blood, blood saves lives, and brains saves both.” ~ Erwin Rommel
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Re: SS

Bericht door Rednas »

Bart V schreef: Had onlangs een docu gezien en daar zag ik dat er eenheid was dat nog voor de Waffen-SS materiaal etc.. kreeg. Trouwens gisteren nog docu gezien van "Battle of the Bulge" ( Oude docu want Joachim Peiper leefde nog ) en daar waren mensen van de SS bij en ze vertelden dat zij voorrang kregen op materiaal/versterking dan de gewone soldaten die moesten wachten. Enfin de meeste soldaten van de Wehrmacht haatte de SS.
Er waren zat eenheiden die voor de W-SS materiaal kreeg. Over het algemeen kregen ze evenveel materiaal (in verhouding dan). Veel van de W-SS divisie's kregen (voornamelijk de latere divisie's) alleen restanten.

Dat de W-SS niet een elite was qua toetreding is alleen al te zien aan al de buitenlandse vrijwilligers. Was het in het begin alleen voor de über arische Germanen, al snel in de oorlog was er behoefte aan nieuw kanonnenvlees en wou Himmler en Berger er vooral een massa leger van maken. Er kwamen Russen, Italianen en zelfs moslims (uit de balkan).
(zelfs al in '42 zat er in ieder geval 1 Indonesiër in het Nederlandse legioen).

Dat de meeste WH soldaten de SS haatte weet ik niks van.
Gast

Bericht door Gast »

Bart, lees pagina 3 dan ook even...
Zo ook de toewijzing en distributie van wapens, (gevechts)voertuigen en andere uitrusting. Alles liep volgens het Heeres-Waffenamt. Er was geen verschil.

Interview van Christoph Awender met Egbert Hochhauser (O2 van Hausser, Ib Bfh.W-SS Ungarn)
Christoph: Es kommt oft zu Diskussionen über die Bevorzugung der Einheiten der W-SS im Bezug auf Waffen und Nachschub. Was denken sie darüber?
Hochhauser: Wir hatten die selben Versorgungswege und Organisationen. Es kam alles aus den großen Frontversorgungslagern die von der Wehrmacht geführt wurden. Wir waren auf die usammenarbeit angewiesen und bekamen die gleiche Ausrüstung und Nachschub wie die Wehrmacht.
Een aardig voorbeeld is de levering van Panthers. Eens zien of we een bevoordeling van de Waffen-SS kunnen ontdekken. De eerste exemplaren (ausf. D) gingen vlak voor Kursk naar de Heer. De eerste Waffen-SS eenheden kregen ze pas in het najaar. Geen voordeel voor de SS dus. Kijken we dan of de Waffen-SS er méér kreeg dan de Heer. Totale levering aan de Heer: 4581 stuks, een gemiddelde van 158 per Heeres Panzer-Division. Totale levering aan de Waffen-SS: 1077 stuks, een gemiddelde van 154 per SS-Panzer-Division. Ook al geen bevoordeling voor de Waffen-SS.

Königstiger dan? 477 werden er geproduceert waarvan er 121 naar de Waffen-SS gingen en 356 naar de Heer. Dat is een gemiddelde van 40,3 per schwere SS-Panzer-Abteilung en 35,6 per Heeres schwere Panzer-Abteilung. Dit lijkt enigszins in het voordeel van de Waffen-SS maar dit is niet het geval als je bedenkt dat meerdere Heeres schw. Pz.Abt. al voor het einde van de oorlog werden opgeheven en die van de SS tot het einde bestonden. Dit trekt de cijfers voor Heer en Waffen-SS vrijwel gelijk. Ook hier dus geen significant verschil.
Gebruikersavatar
Bart V
Lid
Berichten: 533
Lid geworden op: 06 apr 2007, 21:26
Locatie: Antwerpen

Re: SS

Bericht door Bart V »

Rednas schreef:
Bart V schreef: Had onlangs een docu gezien en daar zag ik dat er eenheid was dat nog voor de Waffen-SS materiaal etc.. kreeg. Trouwens gisteren nog docu gezien van "Battle of the Bulge" ( Oude docu want Joachim Peiper leefde nog ) en daar waren mensen van de SS bij en ze vertelden dat zij voorrang kregen op materiaal/versterking dan de gewone soldaten die moesten wachten. Enfin de meeste soldaten van de Wehrmacht haatte de SS.
Er waren zat eenheiden die voor de W-SS materiaal kreeg. Over het algemeen kregen ze evenveel materiaal (in verhouding dan). Veel van de W-SS divisie's kregen (voornamelijk de latere divisie's) alleen restanten.

Dat de W-SS niet een elite was qua toetreding is alleen al te zien aan al de buitenlandse vrijwilligers. Was het in het begin alleen voor de über arische Germanen, al snel in de oorlog was er behoefte aan nieuw kanonnenvlees en wou Himmler en Berger er vooral een massa leger van maken. Er kwamen Russen, Italianen en zelfs moslims (uit de balkan).
(zelfs al in '42 zat er in ieder geval 1 Indonesiër in het Nederlandse legioen).

Dat de meeste WH soldaten de SS haatte weet ik niks van.
De meeste soldaten van de WH waren tegen het nazisme en haatte de SS de grootste vijand van de SS was de Wehrmacht zelf. Bomaanslagen enzoverder werden uitgevoerd.

Bekende namen:

Claus Schenk von Stauffenberg
Ludwig Beck
Friedrich Olbricht

En zo zijn er nog meer,
Deze werden allemaal geëxecuteerd.
“Sweat saves blood, blood saves lives, and brains saves both.” ~ Erwin Rommel
Gast

Bericht door Gast »

Je noemt drie namen om te bewijzen dat de meesten van 11 miljoen Duitse soldaten tegen de nazis waren? Je zegt bomaanslagen. Meervoud?
Gebruikersavatar
Bart V
Lid
Berichten: 533
Lid geworden op: 06 apr 2007, 21:26
Locatie: Antwerpen

Bericht door Bart V »

Waren moet je altijd zo tegenstrijdig doen?

Nee, en beter lezen ik zeg dat de Wehrmacht de Waffen-SS haatte (Dus dan is dit niet 3 man) en die 3 namen zijn de bekendste hoe ik godsnaam kun je 11 miljoen namen zeggen. Kun jij het nee? En ik zeg Bekende namen .. En ja meervoud in die documentaire spraken ze over méér dan één. Dus dit kan 2 of 3 zijn.
“Sweat saves blood, blood saves lives, and brains saves both.” ~ Erwin Rommel
Gast

Bericht door Gast »

Goed, kom dan eens met structureel bewijs dat "de meeste soldaten van de WH" tegen het nazisme waren en de SS "haatte". Daarmee ga je namelijk mee met het naoorlogs excuus van veel Duitsers maar alle studies tonen aan dat een overweldigende meerderheid van de Duitsers enhousiast achter de nazis stond. Over het algemeen konden WH en SS het prima met elkaar vinden. Dat moest ook wel want ze vielen binnen dezelfde commandostructuur. Bovendien had de Heer niet veel redenen om de SS te haten.
Gebruikersavatar
Bart V
Lid
Berichten: 533
Lid geworden op: 06 apr 2007, 21:26
Locatie: Antwerpen

Bericht door Bart V »

Ze stonden voor de oorlog achter Hitler maar tijdens de oorlog begon het veel te minderen. Dus die aanslag is ook een naoorlogs excuus? En ja veel waren voor de Nazis, veel al voor de oorlog en nog iets al de Anti-Nazis werden naar Sachsenhausen gestuurt of naar een ?ander kamp? gestuurt. Jij denkt dat iedereen in de oorlog voor hem was?
“Sweat saves blood, blood saves lives, and brains saves both.” ~ Erwin Rommel
Gast

Bericht door Gast »

Wat heeft de aanslag van Stauffenberg te maken met jouw bewering dat "de meeste soldaten van de WH" tegen het nazisme waren en de SS "haatte"? Sterker nog: de meeste soldaten vonden de aanslag een misdaad tegen het Duitse volk en de plegers van de aanslag vonden ze verraders. Je moet niet vergeten dat Duitsland in oorlog was en dat de Duitsers dit vooral zagen als een oorlog tegen de bolsjewieken. De een succesvolle aanslag had de situatie ernstig kunnen verslechteren, vooral als er onderling strijd was ontstaan tussen Heer en SS. Niet voor niets probeerde Rommel steun te krijgen van Dietrich.

Sachsenhausen? Wat heeft dat er nu weer mee te maken. Nogal tegenstrijdig met je eerdere beweringen want als dat zo is en de meeste soldaten waren tegen de nazis, waarom zaten de meeste soldaten dan aan het front en niet in een kamp?

Maar de feiten graag: dat "de meeste soldaten van de WH" tegen het nazisme waren en de SS "haatte". Je hebt daarvoor bronnen en cijfers?
Plaats reactie