Hitler, Stalin en plan Barbarossa

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gertos45
Lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:38
Locatie: Gistel

Bericht door Gertos45 »

Sbf.Koch schreef:Wel in die zin dat we het hadden/hebben over de inzet van troepen in Afrika/Italië die al dan niet de campagne in Rusland hadden kunnen winnen/verlengen.
Ja, maar daar ging het in deze topic niet echt over. Het ging vooral over plan barbarossa dat duurde tot de herfst van 1941.

Niet later. Volgens mij was er van het Afrikakoprs nog niet echt spraken in 1941?

Allé ik wil niet muggenziften hé, maar ik denk dat het wel zoiets is, en dus heeft de Afrikacampagne helemaal niets te maken met de situatie van het Russische leger in de aanloop en vlak na de Duiste inval in de Sowjetunie.

Al vin ik het leuk dat de topic ooit nog door mij opgestart nog steeds leeft, al is het dan over iets helemaal anders,

Groeten

Gertos.

En om mee off topic te gaan,

ik denk dat de Afrika campagne de veldtocht in het Oosten wel enigsinds beïnvloed heeft, in die zin dat de Italianen er zo'n potje van maakten in 1940-41 in Libië zodat Duitland verplicht was om in te grijpen.

Beetje zoals met de Italiaanse inval in Griekenland. De Italianen hadden gewoon geen zin in oorlog, zij waren absoluut niet gemotiveerd.

Maar dat si weer een andere topic waard als we het overzicht een beetje willen behouden.

:wink:
Gebruikersavatar
Gertos45
Lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:38
Locatie: Gistel

Bericht door Gertos45 »

Ik heb even de literatuur op na gekeken, het Afrika korps kwam in februari 1941 in actie..., dus ja, misschien kon ze dan toch van enige invloed zijn...maar 1 divisie dat zal het nu ook niet gemaakt, hebben zeker?
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Gertos45 schreef:Ik heb even de literatuur op na gekeken, het Afrika korps kwam in februari 1941 in actie..., dus ja, misschien kon ze dan toch van enige invloed zijn...maar 1 divisie dat zal het nu ook niet gemaakt, hebben zeker?
:)

En nee, een of een paar divisies hadden weinig verschil gemaakt... wel had Rommel een flink verschil kunnen maken, al was hij toen nog 'maar' Luitenant-Generaal.
Gebruikersavatar
Gertos45
Lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:38
Locatie: Gistel

Bericht door Gertos45 »

Denk je dat in Rusland, Rommel een verschil had kunnen maken?

Ik denk dat die eer teveel is voor 1 man.
Als men beziet hoeveel invloed hitlers wijzigingen en bevelen hadden, dan denk ik niet dat Rommel daar iets tegenin zou kunnen brengen hebben...
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Ik denk inderdaad ook niet dat Rommel het verschil had kunnen maken.
Rommel word vaak overschat, tactisch zeer sterk, maar strategisch een stuk minder. Als hij minder koppig was geweest over Malta en logistieke bevoorading had hij de Afrikaanse campagne kunnen winnen. Alhoewel niet valt te onderkennen, dat het dankzij zijn tactische genialiteit was, dat de As tot El Alamein is gekomen. Toch was het in Afrika anders gelopen als hij in 1942/43 naar Kesselring en het Supremo Commando had geluisterd. Laat staan wat zijn strategische (logistieke) kortzichtigheid voor gevolgen had gehad op de vlakten van de USSR.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Veltro schreef:Ik denk inderdaad ook niet dat Rommel het verschil had kunnen maken.
Rommel word vaak overschat, tactisch zeer sterk, maar strategisch een stuk minder. Als hij minder koppig was geweest over Malta en logistieke bevoorading had hij de Afrikaanse campagne kunnen winnen. Alhoewel niet valt te onderkennen, dat het dankzij zijn tactische genialiteit was, dat de As tot El Alamein is gekomen. Toch was het in Afrika anders gelopen als hij in 1942/43 naar Kesselring en het Supremo Commando had geluisterd. Laat staan wat zijn strategische (logistieke) kortzichtigheid voor gevolgen had gehad op de vlakten van de USSR.

Veltro
Men leert van zijn fouten. Hij had in Rusland snel genoeg ondervonden hoe belangrijk een goede aanvoerlijk is, net als de andere Generaals die gewend waren aan de relatief korte afstanden in Polen, Noorwegen, lage landen, Frankrijk en de Balkan. Ook had Rommel in Rusland veel minder vrijheid gekregen (strategisch) dan in Afrika en had hij zich veel minder hoeven bekommeren om aanvoer e.d. Overigens was Kesselring in Afrika grotendeels verantwoordelijk voor de aanvoer van goederen en troepen.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Of Rommel had geleerd van zijn fouten zullen we nooit weten, ik betwijfel het een beetje kijkend naar zijn acties (Frankrijk, Afrika), maar het zou kunnen.
Zijn sterke successen dankte hij mede aan zijn vindingrijkheid. Reden te meer om aan te nemen dat hij onder strakkere controle in de USSR minder tot zijn recht zou komen.

Kesselring en het Supremo Commando waren inderdaad verantwoordelijk voor Rommels logistiek. Reden te meer om naar hun te luisteren om Malta te veroveren en de Middelandse Zee te neutraliseren, inplaats van door te stoten naar El Alamein.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Probleem voor Rommel aan het oostfront zou zijn geweest dat hij één van de velen zou zijn geweest en daardoor veel minder onder het toezicht van zijn superieuren uit had gekunt dan in Afrika het geval was.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Plaats reactie