US AB Parachute First Aid Pouch! Repro of niet??

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

komaan johan! :)
zegget zegget! :)
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Bericht door Daan S. »

heb geduld mensen!

Hij heeft toch laten weten dat ie het deze avond zou laten weten!

Mijn mening is dat iedereen die tot nu toe een reactie heeft geplaatst aan het gokken is geweest! Ik weet het niet en hou ook niet echt van gokken dus ben benieuwd naar de uitleg van Johan
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

:P Ben ook wel benieuwd... zelf denk k ook dat die linker origineel is...
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

Stravers schreef:heb geduld mensen!

Hij heeft toch laten weten dat ie het deze avond zou laten weten!

Mijn mening is dat iedereen die tot nu toe een reactie heeft geplaatst aan het gokken is geweest! Ik weet het niet en hou ook niet echt van gokken dus ben benieuwd naar de uitleg van Johan
nou zolang men het niet zeker weet blijft het gissen en gokken

maar bon ik denk nog steeds de linker en dat heeft met de stof en de straps te maken
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Stravers schreef: Mijn mening is dat iedereen die tot nu toe een reactie heeft geplaatst aan het gokken is geweest! Ik weet het niet en hou ook niet echt van gokken dus ben benieuwd naar de uitleg van Johan
Behalve Junior,want hij kan meteen zien dat de rechter Repro is...
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Nou het is nu toch redelijk "avond" :P, ik heb het eens opgezocht op internet, maar ik heb eigenlijk niet zo veel kunnen vinden. Ik denk dat de linkse orgineel is....maar dat is een gok..Ik weet nog niet zoheel veel van US af
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Tank Destroyer
Lid
Berichten: 576
Lid geworden op: 19 sep 2004, 20:35

Bericht door Tank Destroyer »

Links is origineel...

100% sure...
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

d'Hollanders zijn weeral rap op hun teentjes getrapt! :P Maar het was voor de hand liggend... (owja, Marc, mijn IQ is 160 ;) ---maar echt veel heb je daar niet van nodig in deze hobby, toch? :d)
Guido schreef:
junior schreef:Komaan gasten! Iemand met een beetje verstand ziet toch direct dat de linkse origineel is!!! De rechtse is repro maar een beetje "artificially aged"!

Groeten,
Junior
Inderdaad Jurryt ik hoop dat deze opmerking de kop wordt ingedrukt..
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Allee, Here we go!!


Packets, First Aid, Parachute waren een Medical Dept Item (Item N° 9778500) die aan elke parachutegebruiker tijdens WO2 werden uitgedeeld; dus zowel aan Parachutisten van de AB eenheden als aan bemanningen van vliegtuigen. Voor de landing in Normandië werden deze tevens aan ALLE GI's van de initiële aanvalstroepen uitgereikt (dus ook aan infanteristen, bemanningen van DD tanks, enz...)

Ze werden gemaakt in twee kleuren (vroege versie: een soort beige en iets later: iets groenere kleur) en bevatten een Wound Dressing (verband), een Tourniquet (klemband) en Morphine Syrette samen met een gebruiksaanwijzing.
Twee originele pouches.....
Afbeelding
Afbeelding

Tegenwoordig is dit één van de meest gezochte items in US militaria en bijgevolg duur (originele, complete gaan voor meer dan 1.000USDollar!!) en veelal gekopieerd....
De eerste kopieën zag ik in 1984 in Normandië tijdens de 40-jarige herdenkingen en de kwaliteit was bedenkelijk.... Sedertdien zijn de fakes er alleen maar op vooruit gegaan....!!

De pouch is gemaakt van een soort rubberised canvas en daarop zijn twee tan straps genaaid. Op de pouch zijn inkepingen voorzien langs boven en beneden om deze makkelijk te kunnen openscheuren.... De ruimte boven de inkeping aan de bovenkant van de pouch is op de originele pouches ALTIJD groter dan aan de onderste rand van de pouch en je vindt dit slechts op hele goeie fakes....
Wat blijkbaar zeer moeilijk te faken is is de correcte tekst 'FIRST AID'....
Ik heb nog NOOIT een fake gezien met de juiste letters!! De tekst moet zeer scherp afgelijnd en duidelijk zijn. Op nagenoeg alle repro's is de tekst wat flou aan de rand van de letters.
Het lettertype is een soort 'Times New Roman' en heeft serifs. De serif ontbreekt altijd aan de rechteronderkant van de letter 'F' en aan de onderkant van het schuine beentje van de letter 'R' (Kijk naar de foto....)

Afbeelding

Bij de productie werden op de voorkant van de pouch, samen met de letters, voor elke 'ligplaats' van de twee linten 4 dots (puntjes) gestempeld. Op slechte kopieën ontbreken deze puntjes, op de betere fakes vind je ze wel...... Deze dots zijn zo geplaatst dat als het lint erop genaaid is je per vasthechtingsplaats van een lint ALTIJD 2 dots kunt zien (soms door het overtollige stiksel, maar toch). Je ziet aan elke kant van de strap één dot of links of recht twee dots, afhankelijk van de plaats waar de strap genaaid werd.

Op de volgende foto van een fake pouch zie de dots voor het lint werd vastgenaaid....
Afbeelding

Het lint werd dan vastgenaaid met een zigzagsteek.....

Hierbij een foto van een originele pouch onderaan met bovenaan de betere repro.... Op beide zijn de dots zichtbaar..... zoals het hoort....
Afbeelding

Met wat je nu weet kun je idd vaststellen dat op de eerste foto van dit topic de LINKER pouch de originele is, terwijl de rechter wel ongeveer de beste repro is die je tegenwoordig vindt.... Beiden zijn unissued....

Hierbij een foto van twee fakes links met rechts een genuine pouch
Afbeelding
Let ook op het verschil in afstand tussen de inkepingen en de rand van de pouch boven en onderaan.....


Na enig (re-enactment)gebruik wordt het dus heel moeilijk om ze uit elkaar te houden...
Deze repro's werden gemaakt door een goede kameraad van mij in de US en hijzelf verkocht ze als repro, maar ondertussen duiken ze op als origineel...... Ik heb ze al te koop gezien voor meer dan 300 Euro!!!!!

In heel veel boeken zul je tevens kopies zien die voor echt worden afgebeeld....

GI Collector's Guide Pagina 142 is OK
D-Day Paratroopers The Americans Pagina 100 de SLECHTSTE kopie ooit, maar op Pagina 93 WEL OK!
WW2 GI in Color Photographs Pagina 131, Allebei Fake!!

enz....
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Bedankt voor de info!! En ja hoor....ik had het goed :P :lol: :lol:
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

junior schreef:d'Hollanders zijn weeral rap op hun teentjes getrapt! :P Maar het was voor de hand liggend... (owja, Marc, mijn IQ is 160 ;) ---maar echt veel heb je daar niet van nodig in deze hobby, toch? :d)
Guido schreef:
junior schreef:Komaan gasten! Iemand met een beetje verstand ziet toch direct dat de linkse origineel is!!! De rechtse is repro maar een beetje "artificially aged"!

Groeten,
Junior
Inderdaad Jurryt ik hoop dat deze opmerking de kop wordt ingedrukt..
160 ben je superbegaafd mss? lid van MENSA?
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

101st Michiel schreef:Bedankt voor de info!! En ja hoor....ik had het goed :P :lol: :lol:
Of jullie het goed hadden door te gokken of omdat je het wist, moeten jullie maar voor jezelf uitmaken..... :wink:



Johan
29th Let's Go!!!!!
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

jeuj tjah reden dat ik de rechter als repro bestempelde is omdat ik juist dezelfde repro heb zijn zeer goede repros moet ik wel zeggen maarja :) hij was echt identiek
ale identiek voor ik mijn repro wat camo kleur gaf voor tussen men scrim :)
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

johan willaert schreef:
101st Michiel schreef:Bedankt voor de info!! En ja hoor....ik had het goed :P :lol: :lol:
Of jullie het goed hadden door te gokken of omdat je het wist, moeten jullie maar voor jezelf uitmaken..... :wink:



Johan
:lol: :lol: Tja... daar heb je gelijjk in :lol: :P
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

johan willaert schreef:
101st Michiel schreef:Bedankt voor de info!! En ja hoor....ik had het goed :P :lol: :lol:
Of jullie het goed hadden door te gokken of omdat je het wist, moeten jullie maar voor jezelf uitmaken..... :wink:



Johan
Gokken! :) Eerlijk is eerlijk. Gokte ik bij de Lotto maar zo goed!
Daar is 'ie weer!
Plaats reactie