'Hitler had eerder atoombom dan VS'

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

'Hitler had eerder atoombom dan VS'

Bericht door Brianlinden »

HAMBURG/WASHINGTON - Adolf Hitler had eerder een atoombom tot zijn beschikking dan de Amerikanen, maar het wapen was te primitief en onhandig om vanuit de lucht te worden ingezet. Dat schrijft de Duitse historicus Rainer Karlsch in zijn boek 'Hitlers Bom', dat later deze maand verschijnt.

Volgens Karlsch namen Duitse wetenschappers in de nadagen van de Tweede Wereldoorlog proeven met een zogenoemde 'vuile bom', waarmee radioactief materiaal over een groot gebied kan worden verspreid. Als dat klopt, zou dat betekenen dat Duitsland de Amerikanen dichter op de hielen zat dan gedacht in de race om nucleaire wapens.


Proefkonijnen

De nazi's gebruikten volgens Karlsch gevangenen uit concentratiekampen als menselijke proefkonijnen. Honderden van hen kwamen daardoor op gruwelijke wijze aan hun einde, aldus de Duitse historicus. De twee testlocaties waren volgens Karlsch gesitueerd op het eiland Ruegen in de Oostzee en in de bossen ten zuiden van de Duitse hoofdstad Berlijn.

Karlsch kreeg donderdag bijval van de Amerikaanse historicus Mark Walker, een internationaal erkend expert op het gebied van het nucleaire programma van het Derde Rijk. Hij noemde de argumenten van zijn Duitse collega "zeer overtuigend".

Projectiel

Het vernietigend vermogen van Hitlers wapen kwam niet in de buurt van dat van de bommen die de Amerikanen in augustus 1945 afwierpen boven de Japanse steden Hiroshima en Nagasaki, aldus Walker. Het Duitse projectiel was volgens hem vooral bruikbaar om oprukkende geallieerde troepen terug te drijven, niet om op grote schaal verwoestingen aan te richten.

Walker prees het werk van Karlsch. De Duitser heeft volgens hem "een heel nieuw hoofdstuk" geschreven over Hitlers zoektocht naar een 'wonderwapen', waarmee de Duitse dictator dacht op het laatste moment toch nog de overwinning te kunnen behalen in een oorlog die zo goed als verloren was.

Gebrabbel

Tot dusver werden Hitlers beweringen dat zijn wetenschappers aan zo'n wapen werkten, afgedaan als het gebrabbel van een wanhopig en gestoord man. Algemeen werd aangenomen dat Duitse wetenschappers weliswaar experimenteerden met zwaar water in een poging tot kernsplitsing, maar dat zij bij gebrek aan zuiver uranium weinig progressie konden boeken.
Bron: http://www.nu.nl/news/491716/21/%27Hitl ... VS%27.html
Gebruikersavatar
seabee
Lid
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 jun 2004, 13:33

Bericht door seabee »

Je was me net voor. Ik las het ook net op nu.nl.

Alleen waar is de bom dan gebleven?
CAN DO
sgt Baskeyfield
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 mar 2005, 23:06

Bericht door sgt Baskeyfield »

Hmmm, dat kan zeker kloppen, heb in een boek gelezen, volgens mij Berlin, dat de Russen zèèr snel een bepaalde plaats in Berlijn wilden hebben omdat er volgens de geheime dienst, proeven met kernsplitsing werden gedaan!!!!!

Jeroen
VOORMALIG JEROEN1944, omdat volgens het forum mn email adres ineens niet meer geldig is??????????????????????????????????????????
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Interessant dat de Duitsers al tactische kernwapens ontwikkeld hadden (bijna dan), terwijl de Amerikanen wat minder verfijnd te werk gingen met de A-Bom.

Misschien reflecteert dit ook wel de levensstijlen van beide volken :)
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Leuk speculatietopic op FoK:
Hitler had eerder atoombom dan VS

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Dit kan niet kloppen volgens mij.
Welke mogendheid was in 40-45 DE raket-expert?
Juist: Duitsland. Waarom zouden zij dan niet die bom erin kunnen sleutelen?
Sowieso is er voorheen altijd geroepen dat het duitse atoom programma stop gezet was omdat de Führer er niet geloofde.
ZIjn hier bronnen van?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
John Rambo
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 14 sep 2004, 15:45
Locatie: Apeldoorn

Bericht door John Rambo »

Arjen schreef:Welke mogendheid was in 40-45 DE raket-expert?
Juist: Duitsland. Waarom zouden zij dan niet die bom erin kunnen sleutelen?
Omdat ze misschien nog het wapen aan het testen waren, alvorens het in een raket te stoppen.
Gebruikersavatar
marc
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 feb 2005, 17:36
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

voorloper

Bericht door marc »

Men heeft niet noodzakelijk uranium/plutonium of zelfs grafiet nodig om een atoombom te maken.
De Duitsers bestelden al in 1941 1500 kg zgn zwaar water bij de Norsk Hydro Electrisk Fabriek in Vermork, Noorwegen. Zwaar water is qua neutronen (of beter gezegd de absorptie ervan) evenwaardig aan grafiet.
Ze hadden dus al wel degelijk de plannen er "iets" van te maken.

Iedereen heeft toch de film "Helden van Telemark" gezien veronderstel ik :) - gebaseerd op de feiten.
I finally found the perfect girl, I could not ask for more
She's deaf and dumb and overs*x*d and owns a liquor store
Plaats reactie